Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
EEMSBORG - ID 1915
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1954
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5097876
Nat. Official Number:
3291 Z GRON 1954
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
3 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Firma Gebr. Niestern & Co.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
247
Launch Date:
1954-09-14
Delivery Date:
1954-12-07
Technical Data
Engine Manufacturer:
Werkspoor N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
395
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Werkspoor Nr. 1619 Type TMAS 278 (270x500)
Speed in knots:
9.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
499.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
339.00 Net tonnage
Deadweight:
772.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
37850 Cubic Feet
Bale:
35200 Cubic Feet
Length 1:
54.57 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
51.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
8.94 Meters Breadth, moulded
Depth:
6.74 Meters Depth, moulded
Draught:
3.33 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1954-12-07
EEMSBORG
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDVS
Date/Name Ship
1973-02-02
EEMSBORG
Manager:
Wagenborg Scheepvaart B.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Wagenborg Scheepvaart B.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDVS
Date/Name Ship
1973-07-04
MARVIL
Manager:
Pan Nautic S.A.
, Lugano, Switzerland
Eigenaar:
Compañia de Navigacion Marvil S.A.
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Date/Name Ship
1977-09-00
GIANNA
Manager:
Giovanna Morandi
, Genoa, Italy
Eigenaar:
Giovanna Morandi
, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag:
Leghorn / Italy
Date/Name Ship
1977-11-00
GIANNA
Manager:
Gitas Gemi Isletmeciligi Ticaret ve San A.S.
, Istanbul, Turkey
Eigenaar:
Artas Compañia Naviera S.A.
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Callsign:
HO3462
Date/Name Ship
1986-00-00
KARPAS
Manager:
Dolfin Denizcilik
, Mersin, Turkey
Eigenaar:
Özer Kösereisoglu
, Gazimagosa (Famagusta), Cyprus, North
Shareholder:
Homeport / Flag:
Gazimagosa (Famagusta) / Cyprus, North
Callsign:
5B7013
Date/Name Ship
1995-09-12
KARPAS
Manager:
Ülkümen Vapur Acentaligi Tasimacilik ve T.L.S.
, Iskenderun, Turkey
Eigenaar:
Sencer Tesebbueleri Ltd.
, Gazimagosa (Famagusta), Cyprus, North
Shareholder:
Homeport / Flag:
Gazimagosa (Famagusta) / Cyprus, North
Callsign:
5B7013
Ship Events Data
1954-09-15:
NvhN 15-09-1954: Tewaterlating Eemsborg. Op de werf van de fa Gebr. Niestern en Co werd met goed gevolg te water gelaten het casco van het nieuwe m.s. Eemsborg, gebouwd voor rekening van N.V. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. Het schip, dat een gladdecktype is, heeft een lengte over alles van 54.57 m, lengte tussen de loodlijnen 50.52 m., een breedte van 8.90 m, en een holte van 3.70 m. Het laadvermogen zal ca. 760 ton worden. Het schip zal modern worden uitgerust en voorzien van een 390 pk motor, voorts van 2 masten en 2 laadbomen.
1954-12-04:
Op 04-12-1954 als "EEMSBORG", zijnde een motorschip, metende 1412.77 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9677 d.d. 02-12-1954, liggende te Delfzijl, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3291 Z GRON 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.70 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1957-04-29:
Het Parool 29-04-1957: Liberiaans schip in moeilijkheden door ontploffing. (Van onze correspondent) Leeuwarden, maandag. — Bij de Eemsmonding onder het eiland Borkum, ongeveer tussen de boeien J.E. I en 11, is zondagochtend het 7166 br. reg. ton metende Liberiaanse vrachtschip African Baron door een explosie in moeilijkheden geraakt. Er ontstond een kleine paniek aan boord en twee bemanningsleden, die in een sloep van het schip gingen en in de buurt rondvoeren, Werden later door de Nederlandse coaster Eemsborg opgepikt. Enkele uren na de ontploffing, die vermoedelijk door een mijn is veroorzaakt, is een van de leden van de uit Italianen en Liberianen bestaande bemanning van de African Baron overboord geslagen en verdronken. Intussen maakte het schip water in de ruimen, 1, 2 en 6. Een Duitse sleepboot uit Emden, de Seefalke, verleende assistentie; ook de Duitse loodsboot deed goed werk en maakte verbinding. De Seefalke werkt in compagnongschap met de sleepboot Holland van de rederij Doeksen van Terschelling, die ook direct was uitgevaren, doch naar het schijnt zelf aan de grond was gelopen in het Schuitegat bij Terschelling en zo kostbare uren verloor. Het schip zal naar Emden worden gesleept, maar het moet onderweg ten dele worden gelost, in verband met de grote diepgang. De oorzaak van rte explosie is nog niet precies bekend. De kapitein van de African Baron zegt dat het schip aan de grond liep. De Duitse loods meent daarentegen, dat het op een onbekend wrak is gestoten. Maar hoogstwaarschijnlijk is er sprake geweest van een mijnontploffing.
1957-07-15:
Het Vrije Volk 15-07-1957: Lichaam gevonden in Noordzee. (Van een onzer verslaggevers) In de Noordzee is zondag het stoffelijk overschot gevonden van een onbekende man. Nadat Radio-Scheveningen 's morgen al een bericht had opgevangen, meldde de kustvaarder Eemsborg zondagavond, dat men vijftien mijl ten westen van Den Helder een lijk had gevonden, dat in zee dreef. De motorreddingboot Prins Hendrik voer onmiddellijk uit, nam het stoffelijk overschot aan boord en vervoerde het naar Den Helder, waar het aan de politie werd overgedragen. De indentiteit kon nog niet worden vastgesteld.
1969-03-12:
Friese koerier 12-03-1969: Inbraak op coaster tijdens het lossen. Harlingen. Op de kustvaarder Eemsborg van rederij Wagenborg uit Delfzijl is ingebroken tijdens het lossen van hout in de Harlinger haven. Er worden enige duizenden sigaretten, een kofferschrijfmachine, een bedrag van 60 gulden aan Nederlands en buitenlands geld en vier diepvrieskippen vermist.
1970-11-03:
Raakte met een lading hout in slecht weer in moeilijkheden op ongeveer 5 mijl ten noordwesten van IJmuiden. De sleepboot 'Titan' voer ter assistentie uit. Later werd de 'Titan', die een anders schip assistentie moest verlenen, vervangen door de sleepboot 'Hector'. Beide schepen voeren de volgende dag naar IJmuiden.
1973-07-11:
NvhN 11-07-1973: Eemsborg verkocht. Wagenborg Scheepvaart BV in Delfzijl heeft haar motorkustvaartuig Eemsborg verkocht naar Panama. De nieuwe eigenaars brengen het schip onder de naam Marvil in de vaart. De Eemsborg behoort tot het gladdek-type en werd in 1954 gebouwd bij de Gebr. Niestern's Scheepswerven in Delfzijl. Het schip heeft een draagvermogen van ca. 772 ton.
2002-00-00:
Het schip onderhield in 2002 een lijndienst tussen Mersin (Turkije) en Farmagusta. (Cyprus)
2005-08-24:
Final Fate:
Op 24-08-2005 te Aliaga, Turkije aangekomen om gesloopt te worden. (Equasis: Broken Up, since 06/09/2005.)
Afbeeldingen
Omschrijving:
EEMSBORG vlak voor tewaterlating op 14-09-1954.
Collectie:
Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Tewaterlating
Omschrijving:
EEMSBORG tewaterlating op 14-09-1954.
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Tewaterlating
Omschrijving:
EEMSBORG op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMSBORG op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMSBORG
Collectie:
Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
EEMSBORG, langszij de Oranjeborg en de Nassauborg in de haven van Delfzijl.
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
MARVIL
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Anderiesse, Jan H.
Omschrijving:
KARPAS
Collectie:
Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
KARPAS
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Havenopname
Terug naar het overzicht