Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
EEMS - ID 1913
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1956
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5097864
Nat. Official Number:
3402 Z GRON 1956
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck open/closed
Masten:
Two masts
Rig:
3 derricks, 3 winches
Lift Capacity:
3 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek)
, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
737
Launch Date:
1955-12-22
Delivery Date:
1956-03-24
Technical Data
Engine Manufacturer:
Werkspoor N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
750
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Werkspoor no. 1632 Type TMAS338 (330x600) 285 rpm.
Speed in knots:
10.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
482.00 GRT (open)
Gross Tonnage 2:
849.00 tons deadweight closed (1016 kg)
Net Tonnage:
247.00 NRT (open)
Net Tonnage 2:
550.00 NRT (closed)
Deadweight:
832.00 tons deadweight open (1016 kg)
Deadweight 2:
1181.00 tons deadweight closed (1016 kg)
Grain:
65250 Cubic Feet
Bale:
58350 Cubic Feet
Length 1:
63.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
57.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
9.66 Meters Breadth, extreme
Draught:
4.319 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-00-1968
Type:
Remeasurement
Omschrijving:
Gesloten shelterdekker.
Ship History Data
Date/Name Ship
1956-03-24
EEMS
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Scheepvaart- & Expeditiebedrijf C. Bos & Zonen
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDVQ
Date/Name Ship
1965-09-14
EEMS
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Jan Bos
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDVQ
Date/Name Ship
1969-10-14
DOGGERSBANK
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Pieter Pot
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PDRB
Date/Name Ship
1974-04-04
LIDAN
Manager:
Danemar Lijnen B.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Rudan Maritime Compagy Ltd
, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag:
Limassol / Cyprus
Callsign:
C4AI
Date/Name Ship
1979-00-00
LIDAN R
Manager:
Roumieh & Sons Shipping Company Ltd
, Limassol, Cyprus
Eigenaar:
Roumieh & Sons Shipping Company Ltd
, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag:
Limassol / Cyprus
Callsign:
C4AI
Date/Name Ship
1980-00-00
M. HARB
Manager:
Dam El Sourour Khzendar
, Tripoli, Lebanon
Eigenaar:
Dam El Sourour Khzendar
, Tripoli, Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag:
Tripoli / Lebanon
Callsign:
ODGL
Ship Events Data
1955-12-22:
NvhN 22-12-1955: Tewaterlating m.s. Eems. Bij E. J. Smit en Zn Scheepswerven N.V. te Westerbroek werd te water gelaten het motorkustvaartuig Eems, dat wordt gebouwd voor rekening van kapitein C. Bos te Schiedam. De Eems is van het open-shelterdektype, meet plm. 840 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 750 p.k. motor. In de machinekamer zullen voorts twee hulpmotoren van 40 p.k. en een hulpmotor van 10 p.k. worden opgesteld. Het schip wordt uitgerust met radar. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart. Óp de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdektype, groot plm. 1000 ton d.w. voor rekening van de heer H. Boon te Overschie. Het krijgt een 800 p.k. motor.
1956-03-03:
Als "EEMS", zijnde een motorschip, metende 1352.25 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10152 d.d. 15-02-1956, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3402 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 7.75 m. uit hekplaat, 2.45 m. uit de lengteas en 1.43 m. uit dek.
1956-03-08:
NvhN 08-03-1956: Brandje in machinekamer van coaster. Hedenmiddag is, tijdens laswerkzaammeden, een begin van brand ontstaan in de machinekamer van de op de werf N.V. E. J. Smit en Zonen te Westerbroek in aanbouw zijnde en voor Delfzijl bestemde coaster Eems. Door onmiddellijk ingrijpen van personeel en, spoedig, de brandweer van Hoogezand-Sappemeer, kon gelukkig erger worden voorkomen. Er was echter veel rookontwikkeling, waarom van zuurstofmaskers gebruik moest worden gemaakt.
1956-03-26:
NvhN 26-03-1956: Proefvaart m.s. EEMS. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Eems, dat bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van kapitein C. Bos te Schiedam. De Eems (bouwno. 737) is van het openshelterdektype, meet plm. 840 ton d.w. en is uitgerust met een 750 pk-motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca 11 knopen. Het schip is o.a. uitgerust met radar. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart.
1958-01-27:
NvhN 27-01-1958: M.s. EEMS naar Lissabon. Na moeilijkheden met schroef. De kustvaarder Eems, die Delfzijl tot thuishaven heeft en eigendom is van rederij C. Bos te Rotterdam, wordt naar Lissabon gesleept. De Eems heeft de vorige week op de Middellandse Zee moeilijkheden gehad met de schroef en is nu door de Duitse sleepboot Seefalke op sleeptouw genomen naar de Portugese hoofdstad, waar het schip binnenkort wordt verwacht.
1964-06-16:
Friese koerier 16-06-1964: Tweede zending Engels slachtvee in Harlingen. Harlingen — Maandag bracht de kustvaarder „Eems" vanuit het Engelse Boston 271 stuks rundvee in Harlingen aan de wal. Het bleek nu ook weer prima jong slachtvee te zijn. Na keuring in de oude slachtplaatsen aan de Havenweg werden de koeien, stieren en ossen verder getransporteerd naar de slachtplaatsen in Leeuwarden, Groningen, Hoogezand, Emmeloord en Zwolle.
1969-10-25:
NvhN 25-10-1969: DOGGERSBANK verkocht naar Delfzijl. Van onze correspondent in Delfzijl. De heer J. Bos te Rotterdam heeft zijn te Delfzijl thuisbehorende motorvrachtschip EEMS verkocht aan de heer P. Pot te Delfzijl die het schip onder de nieuwe naam Doggersbank in de vaart heeft gebracht. De Eems behoort tot het open-gesloten shelterdektype en heeft een draagvermogen van 850 ton als open- en 1210 ton als gesloten shelterdekker bij een bruto inhoud van ca 850 ton. Het schip werd in 1956 gebouwd bij de NV E. J. Smit en Zonen*s Scheepswerven te Westerbroek en het is voorzien van een 860 pk Werkspoor-dieselmotor.
1974-04-29:
NvhN 29-04-1974: Schepen verkocht. Het m.s. Doggersbank van de rederij P. Pot te Delfzijl is verkocht naar een op Cyprus gevestigde rederij, die het schip onder de naam Lidan in de vaart heeft gebracht. Het schip (ex m.s. Eems) behoort tot het shelterdektype en heeft een draag vermogen van 1210 ton bij 849 bruto registerton. Het werd in 1956 gebouwd bij E. J. Smit & Zonen's Scheepswerven te Westerbroek en is voorzien van een 750 pk Werkspoordieselmotor.
1984-03-09:
Final Fate:
Tijdens zware storm van haar ankers geslagen, ramde het Griekse m.s. 'Island' (1983, 5225) en strandde op het strand nabij Limassol. Het had geen bemanning omdat het wegens smokkel onder arrest van de Griekse autoriteiten lag. In de zomer van 1984 door de havenautoriteiten te koop aangeboden. Het schip was moeilijk te bergen en werd in februari 1985 door de eigenaren opgegeven. Het was reeds gedeeltelijk door de lokale bevolking gesloopt. In april 1987 lag het wrak nog steeds half gezonken in de haven. Later door de Admiralty Marshall opgeruimd.
Afbeeldingen
Omschrijving:
EEMS op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMS op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMS op proefvaart en overdracht
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
EEMS
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)
Omschrijving:
EEMS
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Skyfotos Ltd.
Website vervaardiger
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
EEMS
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Riedijk, J.C.
Omschrijving:
DOGGERSBANK
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Omschrijving:
DOGGERSBANK
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
DOGGERSBANK
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
DOGGERSBANK
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
LIDAN
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Otten, J. M. (Jean)
Omschrijving:
LIDAN
Collectie:
Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger:
Skyfotos Ltd.
Website vervaardiger
Onderwerp:
Luchtfoto
Terug naar het overzicht