Inloggen
BERENDJE - ID 1910


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-06-00 / 1831-05-20 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Duitsland

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 5912 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma B. Niestern & Zonen, Scheepswerf 'De Concurrent', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 6
Delivery Date: 1902-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 65.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 52.00 Net tonnage
Deadweight: 105.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 22.77 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 20.65 Meters Registered
Beam: 4.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.83 Meters Depth, moulded
Draught: 1.55 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1935
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Voor 1935 gemotoriseerd: 50 Pk

Ship History Data

Date/Name Ship 1902-06-00 BERENDJE
Manager: Jan Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Heins, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1912-02-20 EEMS
Manager: Arend de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Arend de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1929-00-00 EEMS
Manager: Scheepswerf Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1931-05-20 EMS
Manager: Kapt. Karl Hojen, Carolinensiel, Germany
Eigenaar: Kapt. Karl Hojen, Carolinensiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Carolinensiel / Germany
Callsign: KQVR

Date/Name Ship 193?-00-00 EMS
Manager: Ulpt A. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Eigenaar: Ulpt A. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rhaudermoor / Germany
Callsign: DGDT

Date/Name Ship 1950-00-00 EMS
Manager: W. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Eigenaar: W. Ulpts, Rhaudermoor, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rhaudermoor / Germany
Callsign: DCFI

Date/Name Ship 1954-04-07 EMS
Manager: Schiffer Hillebrand, Papenburg-Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Schiffer Hillebrand, Papenburg-Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Papenburg-Ems / German Federal Republic
Additional info: Geregistreerd als binnenschip

Ship Events Data

1902-06-21: Additional info
Dagregister deel 15 nummer 530, den een en twintigsten Juni 1900 twee. Verklaring van eigendom. De ondergeteekende Jan Heins, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart te zijn eigenaar van een overdekt tjalkschip genaamd “Berendje”, groot 40 scheepstonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Farmsum bij Delfzijl op de werf van den heer Niestern, welk schip nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld en verzoekt bij deze den heer Bewaarder der Scheepsbewijzen te Groningen dat schip in de registers van zijn kantoor ten zijnen name te willen stellen. Geteekend te Groningen Juni 1902 J. Heins. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 5912 en Opnieuw geboekt deel 1 no. 249.)
1927-00-00: In 1927 naar de binnenvaart. Brandmerk 249 B 1927.
1929-00-00: Ruil
In 1929 als inruil "verkocht" aan Scheepswerf Sander op de in aanbouw zijnde nieuwe "Novatie". Op 20.05.1931 verkocht Sander de "Eems " aan Kapt. Karl Hojen, Carolinensiel, Duitsland.
2010-00-00: Additional info
Informatie uit het Kadaster (via Ger Mulder)
Het was een overdekte tjalk, 40 ton van 2,83 m3, brandmerk 5912 Gron 1902; dit werd later 249 B Gron 1927
Eerste eigenaar Jan Heins, schipper te Groningen, naam BERENDJE. Verklaring van Eigendom d.d. 21.06.1902. Ten tijde van de Verklaring lag het schip bij scheepswerf J. Niestern te Farmsum. Tweede eigenaar Arend de Boer, schipper te Delfzijl; gekocht op 20.02.1912. Prijs NLG 4.000, hypotheek 3.000 werd doorgehaald op 1.2.1919.

Algemene informatie

1902

NVEC 100902
Delfzijl, 8 september. Uitgezeild BERENDJE, Heins naar Emden.
AH 131102
Emden, 11 november. Aangekomen BERENDJE, Heins van Groningen.

1903

DT 310103
Delfzijl, 29 januari. Binnengekomen BERENDJE, Heins van Emden.
DMP 280903
Delfzijl, 25 september. Uitgezeild BERENDJE, Heins naar Emden.

1904

SV 100304
Delfzijl, 10 maart. Uitgezeild BERENDJE, Heins naar Emden.

1905

SV 150505
Delfzijl, 15 mei. Vertrokken BERENDJE, Heins naar Emden.
VEC 180705
Delfzijl, 15 juli.Binnengekomen BERENDJE, Heins van Herne naar Vierverlaten.

1906

DMB 270206
Delfzijl, 24 februari. Uitgezeild BERENDJE, Heins naar Emden.
SV 260906
Delfzijl, 26 september. Binnengekomen BERENDJE, Heins van Emden.

1907

AH 040607
Delfzijl, 1 juni. Uitgezeild BERENDJE, Heins naar Weener.
AH 081207
Delfzijl, 7 december. Binnengekomen BERENDJE, Heins van Emden naar Zaandam.

1908

SV 140208
Emden, 12 februari. Binnengekomen BERENDJE, Heins van Delfzijl.
SV 190208
Emden, 17 februari. Uitgezeild BERENDJE, Heins naar Zaandijk.

1909

SV 020409
Delfzijl, 2 april. Aangekomen BERENDJE, Heins van Emden naar Haarlem.

1910

DT 220210
Delfzijl, 21 februari. Uitgezeild BERENDJE, Heins naar Norden.

1911

SV 250511
Delfzijl, 24 mei. Binnengekomen BERENDJE, Heins van Herne naar Sneek.
SV 021211
Delfzijl, 2 december. Aangekomen BERENDJE, Heins van Emden.

1912

NRC 240212
Delfzijl, 23 februari. Het tjalkschip BERENTJE (opm: BERENDJE) , schipper J. Heins, is verkocht aan A. de Boer alhier.
NNO 270212
Delfzijl, 27 februari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Wangeroog.
SV 141212
Delfzijl, 13 december. Binnengekomen EEMS, De Boer van Emden naar Groningen.

1913

AH 130213
Delfzijl, 12 februari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Aurich.
NNO 301213
Delfzijl, 30 december. Binnengekomen EEMS, De Boer van Carolinendiel naar Groningen.

1914

ON 310114
Delfzijl, geen datum. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Emden.
NNO 290514
Delfzijl, 29 mei. Heden zijn alhier aangekomen de tjalken DRIE GEBROEDERS, kapt. Matroos en DE EEMS, kapt. De Boer, met een lading hout uit het gestrande Noorse barkschip AMAZONE, dat verleden herfst nabij Rottumeroog is gestrand. Blijft het weer gunstig, dan kan nog veel van die lading worden geborgen. Hier wordt het opgeslagen, om later in publieke veiling te worden verkocht.
TEL 140714
Delfzijl, 13 juli. Binnengekomen EEMS, De Boer met hout van de AMAZONE.

1915

DCOU 150215
Delfzijl, 13 februari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Norddeich.
RN 110515
Delfzijl, 9 mei. Gistermorgen vertrok van hier het tjalkschip EEMS, kapt. De Boer, naar de bij Rottum gestrande bark AMAZONE. Verleden jaar is uit dit schip een grote hoeveelheid hout, gehaald en met tjalken hier aangebracht. Thans wil kapt. De Boer nog eens beproeven er een lading hout uit te halen. Het zal evenwel moeilijk gaan, daar de AMAZONE door de laatste storm plat op zijde is geslagen.
RN 150515
Delfzijl, 12 mei. Gisteren kwam alhier binnen het tjalkschip EEMS, kapt. De Boer, welke op onderzoek uit geweest is naar het wrak van het bij Rottum gestrande schip AMAZONE, om te beproeven of er nog hout uit te halen is. Het bleek echter onmogelijk, daar de AMAZONE bijna geheel onder het zand is geslagen.
RN 100615
Delfzijl, 8 juni. Gisteren is de sleepboot NOVA ZEMBLA en het tjalkschip REHOBOTH met materiaal naar de gestrande AMAZONE vertrokken. Heden zal het tjalkschip EEMS, kapt. De Boer, ook nog derwaarts vertrekken, zodat de werkzaamheden, begunstigd door het mooie weer, heden kunnen aanvangen.
RN 020715
Delfzijl, 17 augustus. Gisteren werd alhier met het tjalkschip EEMS, kapt. De Boer, weer een lading hout aangebracht uit het wrak AMAZONE. Tot heden zijn er deze zomer 8 tjalken vol hout uitgehaald. Naar schatting kunnen er ongeveer nog 3 à 4 tjalken vol uitgehaald worden, daar de rest onder het zand is geslagen.
RN 010915
Delfzijl, 30 augustus. Uit het destijds bij Rottum gestrande Noorse barkschip AMAZONE, werd hier per zeilschip EEMS, schipper De Boer, wederom een achttien standaards gezaagd hout aangebracht.

1916

NNO 271216
Delfzijl, 27 december. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Emden.

1917

NNO 030117
Delfzijl, 1 januari. Binnengekomen EEMS, De Boer van Emden.

1919

SV 241219
Delfzijl, 23 december. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Statenzeil met zand.

1920

DCOU 310720
Delfzijl, 29 juli. Aangekomen EEMS, De Boer van Norden.
SV 240820
Delfzijl, 23 augustus. Binnengekomen  EEMS, De Boer van Pilsum naar Appingedam, met schelpen.

1921

ON 210421
Delfzijl, 19 april. Aangekomen EEMS, De Boer van Norden.
SV 130921
Delfzijl, 12 september. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Hoogwattum.

1922

ON 160122
Delfzijl, 14 januari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Emden.
NNO 150922
Delfzijl, 13 september. Binnengekomen EEMS, De Boer van Emden.

1923

NNO 120223
Delfzijl, 10 februari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Emden.
VRWT 280923
Delfzijl, 27 september. Binnengekomen EEMS, De Boer van Emden.

1924

DMB 250324
Delfzijl, 24 maart. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Emden.
NVD 270824
Delfzijl, 25 augustus. Binnengekomen EEMS, De Boer van Norden.

1925

SV 030225
Delfzijl, 2 februari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Bremen.
DMB 011025
Delfzijl, 28 september. Binnengekomen EEMS, De Boer van Wangeroog.

1926

ON 190326
Delfzijl, geen datum. Aangekomen EEMS, De Boer van Caroninersiel.
ON 181026
Delfzijl, geen datum. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Emden.

1927

NNO 010327
Delfzijl, 26 februari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Emden.
NNO 081027
Delfzijl, 7 oktober. Aangekomen EEMS, De Boer van Norden.

1928

SV 260128
Delfzijl, 25 januari. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Norderney.
SV 110928
Delfzijl, 10 september. Vertrokken EEMS, De Boer naar Langeroog.

1929

SV 260329
Delfzijl, 23 maart. Uitgezeild EEMS, De Boer naar Norden.
VRWT 090929
Delfzijl, 6 september. EEMS, De Boer op de Groninger Wadden en vertrok naar Statenzijl.

1930

SV 030930
Delfzijl, 1 september. Vertrokken EEMS, De Boer naar Emden.

1931

VRWT 060531
Delfzijl, 4 mei. Vertrokken EEMS, De Boer naar Juist.
SV 230531
Het te Delfzijl thuisbehorende tjalkschip EEMS, kapt. A. de Boer, groot 123 ton is ondershands verkocht aan schipper Karl Hayen te Carolinenseil. Het schip vertrok heden van hier naar Emden.

>
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten