Inloggen
EDJOGRE - ID 1891

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1933
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO nummer: 5408318
Nat. Official Number: 1609 Z GRON 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 132
Launch Date: 1933-02-25
Delivery Date: 1933-04-04
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (250x350)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 132.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 86.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.54 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.21 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.37 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.93 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-07-1937
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met 5 meter bij Scheepswerf Delfzijl v/h Gebr. Sander Brt 152 Nrt 101 Dwat 200. Ll 35,19. Grain 10000 Bale 9500.

Datum 00-02-1949
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Te Appingedam een nieuwe hoofdmotor geplaatst: 2 cil 2t ew 100 Pk Brons Nr. 6258 Type T (240x360) 7 Kn.

Datum 00-00-1967
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 150 Pk Alpha Diesel Type (200x340) 8,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1933-04-01 EDJOGRE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Groenewold, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PDUU

Date/Name Ship 1941-05-12 TRAUDE
Manager: Josef Schöning, Haren, Groningen, Germany
Eigenaar: Schiffahrtsunternehmen 'Traude', Haren/Ems, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Germany
Callsign: DGFS

Date/Name Ship 1946-00-00 EDJOGRE
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDUU

Date/Name Ship 1948-11-26 ORION
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lucas van der Veen Kzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PGOZ

Date/Name Ship 1958-09-16 ARUSA
Manager: Wilhelm Chris Bech, Horsens, Denmark
Eigenaar: K.H. Petersen Partrederi, Horsens, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Horsens / Denmark
Callsign: OXKG
Additional info: Aankoopsom Dkr. 130.000,--

Date/Name Ship 1962-00-00 ARUSA
Manager: Wilhelm Chris Bech, Horsens, Denmark
Eigenaar: I/S Arusa, Horsens, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Horsens / Denmark
Callsign: OXKG

Date/Name Ship 1964-00-00 RANDAROS
Manager: Palle Brorson, Randers, Denmark
Eigenaar: S.C.S. Transport I/S, Randers, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Randers / Denmark
Callsign: OXKG

Date/Name Ship 1965-00-00 RANDAROS
Manager: S.C. Sørensen A/S, Randers, Denmark
Eigenaar: S.C. Sørensen A/S, Randers, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Randers / Denmark
Callsign: OXKG

Ship Events Data

1933-02-28: NvhN 28-02-1933: Nieuw motorschip. Van de werf van de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v.h. Gebroeders Sander te Delfzijl is met goed gevolg te water gelaten een motorschip in aanbouw voor kapt. J. Groenewold te Hoogezand. Dit schip met afmetingen van 31.50 x 5.40 x 2 M., groot plm. 180 ton, is gebouwd onder klasse Scheepvaart-Inspectie en wordt voorzien van een 80 p.k. 4-takt Industrie Dieselmotor.
1933-04-03: Op 03-04-1933 als EDJOGRE, zijnde een motorschip metende 373.25 m3, liggende te Delfzijl, door J.H. Kleijn, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Johannes Groenewold, schipper te Hoogezand van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1609 Z GRON 1933 op het achterschip aan S.B. zijde op het achterschild van het achtererf.
1945-06-00: Zwaar beschadigd te Bremen in beslag genomen. De teboekstelling werd op 12-05-1941 doorgehaald. Op 03-11-1946 te Rotterdam gearriveerd als eigendom van de Staat der Nederlanden. Na herstel in 1947 weer in de vaart.
1948-11-26: Toegewezen aan Lucas v.d. Veen Kzn., Gasseltenijveen als vergoeding voor zijn in de oorlog verloren gegane 'Orion' (1931).
1948-11-30: Op 30-11-1948 als ORION ex EDJOGRE, zijnde een stalen motorschip groot 429.17 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 18-08-1937 no. 5462, liggende te Franeker, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2409 Z GRON 1948 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant roef 0,95 m. uit hekplaat, 0,75 m. uit lengteas en 1.08 m. boven dek. (Opm. De oude merken 1609 Z GRON 1933 zijn vernietigd.)
1949-02-01: NvhN 01-02-1949: EDJOGRE—ORION. Het vroegere motorschip „Edjogre", tijdens de oorlog naar Duitsland verkocht, kwam na de bevrijding in ons land terug en werd door het Ministerie toegewezen aan kapitein L. v. d. Veen van Gasselternijveen. Het schip wordt thans door laatstgenoemde kapitein zelf in de vaart gebracht onder de nieuwe naam van „Orion".
1953-08-27: Leeuwarder courant 27-08-1953: Schepelingen kregen ruzie. Dinsdagavond hebben de stuurman, de machinist en een matroos van de kustvaarder „Orion", die met hout geladen in de haven van Lemmer lag, onderling ruzie gekregen na een cafébezoek. Een van de mannen wilde het pleit beslechten met een mes, doch gelukkig doorgrondde de passerende Lemster J. S. zijn bedoelingen en hij sloeg hem het mes uit handen. De politie bracht het drietal aan boord, maar op verzoek van de kapitein, die het onverantwoord achtte, dat twee van de mannen in één hut sliepen, is een hunner naar de cel gebracht om daar de nacht door te brengen. Dat transport ging met enige moeilijkheden gepaard en had natuurlijk de grote belangstelling van het publiek.
1954-01-29: Leeuwarder courant 29-01-1954: Antares hielp in steek gelaten kustvaarder Orion uit het ijs. Het is een ongeschreven wet, dat schepen elkaar bijstaan in moeilijkheden. Dat geldt op zee en dat geldt ook voor de binnenwateren. Daarom hielp Woensdagavond een kleine kustvaarder, de Orion, een ander schip, dat in het ijs was vastgeraakt ten Noordoosten van Hempens, in het Van Harinxmakanaal. Het lukte. De schotsen braken en de onfortuinlijke schipper kon met zijn tanker, een flinke schuit, de reis vervolgen. Anders ging het met de Orion, want die raakte op zijn beurt vast. De tankboot schoot evenwel niet te hulp — tegen alle verwachtingen in. Zij zette de vaart er in en bekommerde zich niet meer om de Orion. Het zal wel altijd een vraag blijven, of de kapitein van de tanker niets in de gaten had van het lastige parket, waarin zijn helpers verkeerden, of dat hij gedacht heeft: — red je zelf maar. De mensen van de Orion maakten de verre kuier naar Hempens, vonden daar een telefoon bij de caféhouder R. Comello en belden alles af om een ijsbreker. Maar zij kregen er geen. Niemand wilde of kon komen. Niet uit Harlingen, noch van andere plaatsen. Er zat niets anders op, dan te overwinteren. Maar Donderdag steeg de hoop op loskomen. Van de sluizen bij Gaarkeuken kwam bericht, dat er een zwaar schip was gepasseerd in de richting Leeuwarden. Toevallig was het een tankboot en — nog toevalliger — eveneens met een naam net als die van de Orion, ontleend aan een sterrebeeld: „Antares", een der sterren van de Schorpioen. Deze tanker bereikte juist na het invallen van de duisternis de Orion. In het licht van een schelle schijnwerper werkte de Antares zich om de vrachtvaarder heen, moeizaam heen en terug bonkend, omdat hij de vaargeul moest verlaten en dus in dikker ijs terecht kwam. Na een klein uur was het karwei echter achter de rug en het leed geleden. Als een klein convooi voeren de schepen achter elkaar aan, het ijs brekend. Trots scheen de schijnwerper over het schotsige ijs vooruit. Hij deed de naam van de Antares eer aan: de grote, gele ster in het hart van de Schorpioen.
1964-01-23: 23-01-1964n SM. ARUSA af Horsens, 147 B.R.T. Bygget 1933 af stål. På rejse fra Kolding til Gdansk i ballast. Grundstødt d. 23. jan. i Kolding Fjord. Strandingsindberetning dat. 27. jan. Søforklaring og søforhør i Kolding d. 28. jan. Kl. 0100 afgik A. under en svag NV.-lig luftning med tåge fra Kolding havn. Ca. 15 min. senere svigtede strømforsyningen fra skibets dynamo. Motoren stoppedes, men da det ikke viste sig muligt at bringe strømforsyningen i orden, sattes motoren på langsomt frem, og der styredes mod Kolding havn. Kl. 0200 rørte agterskibet grunden. Der styredes derefter en SØ.-lig kurs,hvorefter skibet kom på dybere vand, og sejladsen fortsattes mod Kolding. Kl. 0215 tog skibet grunden ved Tved Strand og blev stående. D. 25. jan. kl. 1700 kom A. flot ved hjælp af en slæbebåd. Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes tåge.
1964-05-27: 27-05-1964 s.m. RANDAROS af Randers, 147 B.R.T. Bygget 1933 af stål.
Kollideret d. 27. maj i Lübeck havn. Indberetning dat. 1. juli. Kl. ca. 2054 afgik R., der havde lods om bord, under en let til jævn Ø.-lig brise fra kaj i Vorwerker Hafen. Kort efter sås forude et skib, der senere viste sig at være m.s „WILHELM“ af Breitholtz, svaje fra kajen ud i havneløbet. Roret blev lagt stb., og da W. fortsatte svajningen, blev maskinen beordret fuld kraft bak, samtidig med at der blev afgivet 3 korte toner med fløjten, men kort efter tørnede R. med bb. bov mod W.s bb. side. Ved kollisionen skete der ringe skade på R.andaros. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at W. svajede uden først at forvisse sig om, at farvandet var frit.
1970-11-17: Op 17-11-1970, tijdens de reis van Randers naar Frederiksvaerk, aan de grond geraakt nabij Ved Spodsbjaerg Fyr.
1977-06-27: Final Fate:
Op reis in ballast van Randers naar Halmstad, ten noorden van Halmstad aan de grond gelopen tijdens zwaar weer, naar Ystad gesleept en vervolgens daar gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Edjogre 1933
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Orion 1933 ex Edjogre.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Randaros 1933 ex Arusa ex Orion ex Edjogre on 30-04-1969 at Copenhagen.
Gemaakt door: Fischer, Jacob H.

Omschrijving: Randaros 1933 ex Arusa ex Orion ex Edjogre on 12-06-1972 at Aarhus.
Gemaakt door: Mikkelsen, Bent