Inloggen
COLUMBUS - ID 18488


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1880-08-30 / 1885-07-01 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Irvine & Co., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer:
Delivery Date: 1865-04-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 221.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 105.5 Feet (British) Registered
Beam: 24.0 Feet (British) Registered
Depth: 12.7 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-08-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: COLUMBUS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Maarten, E. & G. St.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1880-08-30, gunstig beschikt83--

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1880-08-30 COLUMBUS
Manager: Firma E. & S. & C. St. Martin & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma E. & S. & C. St. Martin & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Ex. ROBERT ANDERSON

Ship Events Data

1880-10-30: Damaged
Falmouth, 30 oktober 1880. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip COLUMBUS, kapt. Scholtens, van Rotterdam naar Penedo, met verlies van fokkera en stukgeslagen boten.
1884-02-24: Abandoned
Rotterdam, 26 maart. Het Nederlandse schoenerbrikschip COLUMBUS is te Ferrol door het stoomschip WOODLANDS binnen gesleept. Het ijzeren schoenerbrikschip COLUMBUS, kapt. Van Wetering, van Minatitlan (Mexico) naar Queenstown werd 24 februari 1884 op 44° NB 18° WL door de equipage verlaten, die te St. Nazaire werd geland. (opm: geland door de Engelse bark WILLIAM WRIGHT).
1885-02-00: Damaged
Liverpool, 12 februari 1885. Het Nederlandse schoenerschip COLUMBUS, kapt. (B.C.) Van de Wetering, van hier naar Natal (Brazilië) is met verlies van bakboord anker, schade aan het spil en lek uit zee terug gekomen. Het schip is gedokt.
1885-06-18: Stranded
Kaapstad, 18 juni 1885. De Nederlandse schoenerbrik COLUMBUS, kapt. Van de Wetering, van Liverpool naar Natal, is bij Bergrivier (opm: Westkaap) gestrand en zal vermoedelijk wrak worden. De equipage werd gered.
1885-07-01: Sold to foreign country
Kaapstad, 1 juli 1885. De Nederlandse brik COLUMBUS, aan de mond van de Bergrivier gestrand, is met de lading publiek verkocht voor GBP 825. Volgens een later bericht is het schip vlot gekomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Wiert Scholtens werd geboren op 05 april 1834 te Groningen als zoon van de scheepskapitein, later havenmeester Hindrik Hans Scholtens en Sjoumenta de Boer.

Hij trouwde op 28 maart 1860 te Groningen als scheepskapitein met Antje Oetzes, geboren te Groningen op 11 maart 1834 als dochter van de trekschipper, later schuitevaarder Teunis Oetzes en Derkje Rozenboom.

Antje overleed op 23 maart 1901 te Rotterdam, 67 jaar.

Wiert overleed te Rotterdam op 08 maart 1911, 76 jaar, weduwnaar

In een huwelijksakte van een zoon te Schoterland dd. 30 mei 1892 worden beide ouders vermeld als wonende te Rotterdam

 

Uit de vermelding van schepen blijkt dat er een tweede kapitein W.H.Scholten moet hebben bestaan. Ik heb via de monsterrollen alleen achterhaald, dat er ca. 1806 een vroegere W.H.Scholtens heeft gevaren, maar daarvan zijn alleen monsterrollen in een subalterne rang bekend. Ik heb deze peroon niet kunnen identificeren.

Een complicatie is dat de namen Scholten en Scholtens door elkaar worden gebruikt.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H. Scholtens werd met vlagnummer 751 per 23 november 1858 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van B.G.Smit. Zijn schip was de “Loreley”. Toegevoegd is “bedankt”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 16/23 november 1858 staat vermeld dat tot lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd Wiert Hendriks Scholtens, oud 24 jaar, voerend de sch. “Loreley”, voor rekening van Deichmann & van Rath, adres bij de heren Dade & Co, op voordracht van kapitein B.G.Smith.023

Volgens de opgaven in de archieven van Zeemanshoop heeft hij zijn lidmaatschap kennelijk beëindigd in 1871

 

In de ledenlijsten van het Groninger zeeemanscollege “ De Groninger Eendracht” worden met de naam W.H.Scholtens de volgende nummers als leden vermeld:

Vlagnummer 34 in jaargang 1859. Effectief lid

Vlagnummer 56 in jaargang 1863. Effectief lid.

Vlagnummer 50 in de jaargangen 1874 t/m 1872. Lid voor de vlag

Ik heb niet kunnen achterhalen of het in alle drie de gevallen om dezelfde kapitein gaat, die dan van vlagnummer zou hebben gewisseld, maar gezien de scheepsvermeldingen in het archief van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” lijkt me het om Wiert Scholtens uit 1834 te gaan

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1858 vraagt het vlaggelid kapitein W.H.Scholtens om deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds te mogen worden. Dit verzoek zal door de penningmeester worden afgehandeld.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 augustus 1859 wordt kapitein W.H.Scholtens toegestaan om van lid voor de vlag nu effectief lid te worden.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt kapitein W.H.Scholtens een tegemoetkoming “wegens overstroming van zijn onderhebbende bodem die is vergaan”. Een besluit wordt aangehouden “totdat zijn aanvrage om schadevergoeding aan het Gouvernement zal beslist zijn.”.042

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 november 1870 krijg kapitein W.H.Scholtens een maand gage wegens schipbreuk.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20 september 1859 staat het verzoek van kapitein W.H.Scholtens om van effectief lid over te gaan naar lid voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juli 1864 staat een verzoek van kapitein W.H.Scholtens om een uitkering wegens schipbreuk. Het verzoek is “aangehouden totdat zijne aanvrage om schade van het gouvernement zal beslist zijn.”.023

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 december 1870 staat vermeld dat hem een maand gage wordt toegekend. wegens schipbreuk023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam          naam reder/boekhouder

       751                      1859-1861    schoner           Loreley                    Deichman & vom Rath teaAmsterdam

                                    1862-1863    schoner           Johan en Cornelis  de kapitein

                                        1864          sch.brik           Cito                          de Boer & van der Goot te Hoogezand

                                     1865-1869    galj.                 Antje                        de kapitein

                                        1870          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1871          schoner           Henriëtta                 E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

W.H.Scholtens                                    Johan & Cornelis                             29 mei 1862             11 juni 1862

                                                               Johan Conelis                                  niet vermeld             11 september 1862

                                                               Johan & Cornelis                             04 oktober 1862      08 november 1862

                                                               Johan & Cornelis                             06 januari 1863       29 juli 1863

                                                               Johan & Cornelis                             27 augustus 1863    07 oktober 1863

                                                               Johan & Cornelis                             geen melding           07 december 1864

                                                               Johan Cornelis                                 19 maart 1864         26 april 1864

                                                               Cito                                                    1864 (geen datum) 21 september 1864

                                                               Antje                                                 geen melding           25 juli 1867

                                                               Antje                                                 29 augustus 1867    geen melding

                                                               Antje                                                 07 mei 1868             geen melding

                                                               Antje                                                 16 maart 1868         07 mei 1868

 

Bouma025 vermeldt een reeks van kapiteins W.H.Scholten/Scholtens als gezagvoerder. De vaarperioden overlappen in een aantal gevallen hetgeen duidt op minstens twee kapiteins Scholtens met de initialen W.H.

Het zijn:

*     1842 t/m 1856 van de tjalk “Catharina Alida”, gebouwd in 1838 te Sappemeer, 51 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank en in 1857 vanuit Sappemeer;

*   1855 van de “Elsiena Catharina”, gebouwd in 1849 te Wildervank, 68 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Van Antwerpen naar Hamburg, 30 okt. op de hoogte van Texel gezonken;

  • * 1857 t/m 1862 van de 2/msch “Familietrouw”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 142 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

*   1859 t/m 1862 van de 2/msch “Loreley” ex Sjoumenta, ex Buitenwerf, gebouwd in 1849 te Groningen, 117 ton o.m., varend voor Deichman & von Rath te Amsterdam. Het schip voer in 1863 voor kapitein/eigenaar T.Hoedemaker en was herdoopt in “Aaltje”;

  • * 1863 t/m 1864 van de galjoot “Johan en Cornelis”, gebouwd in 1862 te Sappemeer, 100 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen. Het schip werd in 1864 overvaren te Hellevoetsluis;
  • * 1865 van de sch.brik “Cito”, gebouwd in 1860 te Martenshoek, 163 ton o.m., varend voor de Boer & v/d Goot te Hoogezand;
  • * 1866 t/m 1870 van de galjoot “Antje”, gebouwd in 1865 te Martenshoek, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is gestrand op Ösel en wrak geraakt;
  • * 1881 t/m 1883 van de ijzeren sch.brik “Columbus” ex Robert Anderson, gebouwd in 1865 te Hartlepool, 221 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St.Martin & Co te Rotterdam.
  • * 1872 t/m 1880 van de 2/msch. “Henriëtte”, gebouwd in 1869 te Veendam, 125 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St. Martin & Co te Rotterdam. Het schip is bij Don Rodrigo gestrand en wrak geraakt.
  • * 1886 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Burgemeester van Vollenhoven”, gebouwd in Slikkerveer, 215 ton o.m., varend voor de Duinkerksche Stoombootreederij te Rotterdam. Het schip werd in 1898 verkocht naar Rusland.

Gezien het geboortejaar 1834 van Wiert Hindriks kan deze in 1842 geen gezagvoerder van de “Catharina Alida” zijn geweest.

Wiert werd in 1858 lid van “Zeemanshoop” en de aanvang van dat lidmaatschap ging vaak samen met het bereiken van de rang van kapitein. Zijn schip bij de aanmelding was de “ Loreley. Bliikens de opgaven in het archief van Zeemanshoop voer hij daarna in ieder geval op de “ Johan en Cornelis”, de “ Antje”,, de “ Henriette.

Blijkens zijn BS-gegevens heeft hij vanaf de negentiger jaren tot aan zijn overlijden in Rotterdam gewoond en daar kennelijk nog de “ Henriette” en de “Burgemeester van Vollenhoven bevaren

 

 

 

 

 

Overige bijzonderheden

De “Elsina Catharina”, van Antwerpen naar Hamburg, onder gezag van kapitein Scholtens, is op 30 oktober 1855 op de hoogte van Texel gezonken.078.

In het Jaarverslag over 1870 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” wordt verslag gedaan van de diverse scheeprampen in dat jaar. Daarbij het vergaan van de “Antje” onder kapitein W.Scholtens.101.

 

In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:

“Binnengekomen

HELVOET 19 oct. Henriëtte , W.H.Scholten, Nantes.”

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Scholtens, Wiert Hindriks

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.C.v/d Wetering als gezagvoerder gedurende:

*   1884 t/m 1885 van de ijzeren sch.brik “Columbus” ex Robert Anderson, gebouwd in 1865 te Hartlepool, 221 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St.Martin & Co te Rotterdam. Het schip is bij Berg-Rivier (Zuid-Afrika) gestrand en verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Wetering, B.C. v/d

Algemene informatie

1880

NRC 021180
Falmouth, 30 oktober. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip COLUMBUS, kapt. Scholtens, van Rotterdam naar Penedo, met verlies van fokkera en stukgeslagen boten.


1881

NRC 100481
Rotterdam, 9 april. Door de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse brikschip COLUMBUS, kapt. Scholten, behouden van hier te Penedo aangekomen. Aan boord was alles wel.
AH 091181
Groningen, 7 november. Volgens hier ontvangen telegram is gisteren te Hull aangekomen het schoenerbrikschip COLUMBUS, kapt. Scholtens, komende van Ponedo, Zuid-Amerika; alles wel aan boord.

1882

NRC 200782
Amsterdam, 19 juli. Volgens brief uit Frontera d.d. 7 juli, van kapt. W.H. Scholtens, voerende het Nederlandse schip COLUMBUS, was hij gereed om ter completering der lading naar Toualak te vertrekken.

1883

NRC 290383
Rotterdam, 28 maart. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is de COLUMBUS, kapt. Scholten, gisteren te Flacotolpan in Mexico aangekomen.
PGC 220683
Volgens een heden hier ontvangen telegram is het schoenerschip COLUMBUS, kapt. W.H. Scholtens, te Liverpool gearriveerd, komende van Mexico. Aan boord was alles wel.
NRC 281183
Rotterdam, 27 november. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schoenerschip COLUMBUS, kapt. B.C. van Wetering, de 25e dezer van Minatitlan naar Europa vertrokken.

1884

NRC 060384
Rotterdam, 27 november. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schoenerschip COLUMBUS, kapt. B.C. van Wetering, de 25e dezer van Minatitlan naar Europa vertrokken.
NRC 100384
Falmouth, 7 maart. Het schip EBENEZER, kapt. Krauert, passeerde 29 februari op

45°40’ NB 17°30’ WL een Nederlandse schoener, verlaten en met verlies van voorsteng, beladen met mahoniehout. Het scheen reeds enige tijd gedreven te hebben (red. waarschijnlijk de COLUMBUS, kapt. Van Wetering).
NRC 270384

Rotterdam, 26 maart. Het Nederlandse schoenerbrikschip COLUMBUS is te Ferrol door het stoomschip WOODLANDS binnen gesleept. Het ijzeren schoenerbrikschip COLUMBUS, kapt. Van Wetering, van Minatitlan (Mexico) naar Queenstown werd 24 februari op 44° NB 18° WL door de equipage verlaten, die te St. Nazaire werd geland. (opm: geland door de Engelse bark WILLIAM WRIGHT).
NRC 110484
Londen, 9 april. Volgens de Salvage Association is voor rekening van assuradeuren op casco en lading van het schip COLUMBUS naar Ferrol vertrokken het stoomschip ADMIRAAL GRANT (Het Nederlandse schip COLUMBUS, kapt Van de Wetering, van Minatitlan (Mexico, Golf van Campeche) naar Queenstown werd op zee verlaten en is later te Ferrol binnen gebracht.
NRC 280484
Londen, 26 april. Volgens de door de Salvage Association ontvangen bericht uit Ferrol van 10 dezer is het Nederlandse schip COLUMBUS, dat verlaten door het stoomschip WOODLANDS te Ferrol binnengesleept was, onderzocht en bevonden op verschillende plaatsen zwaar te zijn beschadigd. Toen de bergers aan boord kwamen werden de luiken open bevonden en men vermoedt, te oordelen naar meerdere gegevens, dat het schip is geplunderd. Begrotingen voor reparatiekosten worden ingewacht.
NRC 190984
Londen 16 september. Volgens een bij de Salvage Association ontvangen telegram uit Ferrol, is het schip COLUMBUS, gevoerd door kapt. Van de Wetering, en te Ferrol verlaten binnen gebracht, vandaar vertrokken.
NRC 270984
Falmouth, 25 september. Het te Ferrol verlaten binnen gesleepte schip COLUMBUS, kapt. Van de Wetering, van Minatitlan (opm: Golf van Campeche, Mexico) naar Liverpool, is heden hier aangekomen.
NRC 051284
Londen, 1 december. Aan het stoomschip WOODLANDS is GBP 500 toegekend voor het binnenbrengen te Ferrol van het Nederlands schip COLUMBUS.

1885

NRC 150285
Liverpool, 12 februari. Het Nederlandse schoenerschip COLUMBUS, kapt. (B.C.) Van de Wetering, van hier naar Natal (Brazilië) is met verlies van bakboord anker, schade aan het spil en lek uit zee terug gekomen. Het schip is gedokt.
NRC 210685
Kaapstad, 18 juni. De Nederlandse schoenerbrik COLUMBUS, kapt. Van de Wetering, van Liverpool naar Natal, is bij Bergrivier (opm: Westkaap) gestrand en zal vermoedelijk wrak worden. De equipage werd gered. (opm: zie NRC 170785)
NRC 170785
Kaapstad, 24 juni. De Nederlandse brik COLUMBUS, welke bij de mond van de Bergrivier (opm: 32º46’ ZB 18º08’ OL) op strand geraakte, was bestemd van Liverpool naar Natal (Zuid Afrika) met gemengde lading. Men heeft aanbiedingen verzocht met prijsopgave ter opruiming van schip en lading, doch, ingeval geen voldoende aanbiedingen inkomen, zullen schip en lading publiek worden verkocht.
NRC 240785
Kaapstad, 1 juli. De Nederlandse brik COLUMBUS, aan de mond van de Bergrivier gestrand, is met de lading publiek verkocht voor GBP 825. Volgens een later bericht is het schip vlot gekomen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1880
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Lloyds Register of Shipping via internet
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant