Familiegegevens en opleiding
Harm Eefting werd geboren te Finsterwolde (volgens de huwelijksakte) als zoon van de arbeider Geert Abels Eefting en Grietje Jurjens Heeres. De geboorteakte dd. 13 september 1822 te Finsterwolde spreekt van vader Geert Abels Esting. Harm was de jongere broer van kapitein en collegelid Hindrik Eefting.
Harm trouwde op 29 november 1850 te Beerta als zeekapitein met Wieke Dijksterhuis, geboren op 22 juli 1830 te Beerta als dochter van de schoolmeester Reinder Kornelius Dijksterhuis en Ida Berends Craker/Kraker. Wieke overleed te Oude Pekela op 20 april 1902, 71 jaar, weduwe
Harm Geerts overleed te Winschoten op 29 juni 1893, 70 jaar, zonder beroep.
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Harm Eefting als zeekapitein/schipper in 1850, 1851, 1854, 1856, 1858, 1861, 1863, 1867, 1868, 1873, zonder beroep in 1875, 1877, 1878, als logementoude in 1881, 1888, 1891, 1892, zonder beroep in 1893.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Hm.G.Eefting was met vlagnummer 64 in de periode 1853 t/m 1875 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.G.Eefting als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1859 van de kof “Hermanna”, gebouwd in 1847 te Pekela, 92 ton o.m., varend voor J.Freeseman Viëtor te Winschoten. Het schip is in april 1859 gestrand bij Mc.Duff (Schotland) en wrak geraakt. De bemanning is aan wal gekomen waaronder J.J.Beekhuis, oud 18 jaar, die later kapitein werd op de “Spes Nostra”;
* 1860 t/m 1875 van de galjoot “Wieka”, gebouwd in 1859 te Pekela, 238 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.
(het schip kwam in 1875 onder gezag van zijn zoon Geert Harms Eefting)
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
15 februari 1840, schip “Twee Gebroeders”, kapitein Klaas H.Sprik, kok Harm G.Eefting uit Winschoten
Overige bijzonderheden
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was H.G.Eefting van de kof “Harmanna”.104.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 16 december 1851
Verkoping scheepsaandelen. Mr. H. Haitzema Viëtor, notaris te Winschoten, gedenkt op maandag de 5e Januari 1952 des namiddag precies te 3 uur ten huize van mejuffrouw de weduwe Wisseman te Winschoten in openlijke veiling te verkopen:
-
1/30 aandelen in het schoenerkofschip JEANTINE, kapt. H.G. Eefting, groot 177 tonnen, uitgehaald in 1845….
NRC 06 april 1859114
Peterhead, 1 april. De Nederlandse kof HERMANNA, kapt. H.G. Eefting, van Dordrecht met beenderen naar Macduff, is deze morgen op Scotstown Head, vijf mijlen ten noorden van deze plaats, gestrand. De bemanning en inventaris is gered, doch men vreest, dat schip en lading weg zullen zijn.
NRC 08 april 1859114
Peterhead, 4 april. Het alhier in de nabijheid gestrande Nederlandse schip HARMANNA, kapt. Eefting – zie NRC van 6 april – is geheel uit elkander geslagen. Het wrak wordt morgen verkocht.
NRC 20 november 1861114
Elseneur, 16 november. De te Pekel-A te huis behorende kof WIEKA, kapt. H.G. Eefting, van Libau met granen naar de Maas, heeft alhier anker en ketting verloren, doch is op nieuw daarvan voorzien.
NRC 27 maart 1862114
Het alhier van Schiedam gearriveerde Nederlandse schip WIEKA, kapt. Eefting, is gistermorgen met een onbekende schoener in aanzeiling geweest en daarbij de boegspriet, kluiverboom en voorsteng verloren en schade aan de boeg bekomen.
Dordrechtsche Courant 04 februari 1864114
Zeetijdingen….
…..Brouwershaven, 2 februari. Aangekomen: ATLAS, kapt. Eyser, van Haiti; WIEKA, kapt. Eefting, van Terra-Nova. ….
Dordrechtsche Courant 06 februari 1864114
Zeetijdingen.
Voor Dordrecht ingeklaard: WIEKA, H.G. Eefting, van Terra Nova, met 2050 cantares ruwe zwavel…..
Zierikzeesche Courant 06 februari 1864114
Op 02 februari 1864 te Brouwershaven gearriveerd de “Wieka”, kat. H.G.Eeefing, komend van Terranova naar Dordrecht
Dordrechtsche Courant 19 maart 1864114
Zeetijdingen. …. Helvoet, 17 maart….. Vertrokken: HOLLANDSCH ACCRA, kapt. Maarschalk, naar d'EImina; ROTTERDAM, naar Marseille; FORTUNA, kapt. Hoogerwerff, naar Lissabon; BROTHERS SUCCESS, kapt. Hobart, naar Shoreham; EAGLE, kapt. Garwood, naar Ipswich; WIEKA, kapt. Eefting, naar Grimsby; JACOB SIJNES, kapt. Schut, naar Belfast; MALVINA, kapt. Rees, naar Chester; GIOVANNI, kapt. Thian; BOREAS, kapt. Van Dijk; SIR R. PEEL, kapt. Larsen, en ASIA, kapt. Tarabochia, allen naar Newcastle; BALMORAL, naar Bristol; ALERT, kapt. Darnell, naar Middlesbro'; PRINCESS ALICE, naar Harwich; THETIS, kapt. Baggus, naar Pernau; ELVE, naar Hamburg; HELENA, kapt. Raschen, op avontuur. ….
Dordrechtsche Courant 24 maart 1864114
Zeetijdingen.
….Te Grimsby aangekomen, 19 maart, WIEKA, kapt. Eefting, van Dordt…..
Algemeen Handelsblad 14 november 1865114
Elseneur, 9 november. ….
…. De gisteren gepasseerde galjoot WIEKA, kapt. H.G. Eefting, komende van Koningsbergen, heeft order bekomen voor Schiedam…..
NRC 26 oktober 1874114
Amsterdam, 25 oktober. Volgens ontvangen telegram uit Delfzijl, is heden aldaar met belangrijke schade, binnengelopen het schip WIEKA, kapt. Eefting, van St. Petersburg met lijnzaad naar Dordrecht.
NRC 26 april 1877114
Grimsby, 23 april. De Nederlandse schoener WIEKA, kapt. Eefting, verliet heden het Royal Dock naar St. Petersburg, bestemd met kolen, doch is kort daarna aan de westzijde van het dok voor lekkage op de modder gezet.
NRC 28 april 1877114
Grimsby, 25 april. De Nederlandse schoener WIEKA, kapt. Eefting, lek op de modder gezet, is, na het lek dichtgemaakt te hebben, op de rede gesleept.
Familiegegevens en opleiding
Geert Harms Eefting werd geboren te Beerta op 16 januari 1854 als zoon van Harms Geerts Eefting en Wieke Dijksterhuis.
Hij trouwde op 14 maart 1894 te Finsterwolde, zonder beroep, met Getruida Immiena Martens, geboren op 02 november 1853 te Finsterwolde als dochter van Abel Martens en Wea Kiwiet. Zij overleed op 04 augustus 1901 te Middelburg, 47 jaar.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
De ledenlijsten van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl spreken van het effectieve lid van G.H.Eefting en dit zou dus kunnen gaan om Geert Harms of Geert Hindrik. De lidmaatschapsperiode was van 1884-1898.
We beschikken momenteel alleen over gegevens uit de monsterrollen uit Delfzijl.
Zolang er geen verdere gegevens over het gezagvoerderschap bekend zijn is niet te besluiten welke van deze twee kapiteins College-lid is geweest.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
De navolgende lijst met schepen is door Bouma025 steeds toegeschreven aan G.H.Eefting. Ze staan niet in het register met monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en ook op andere wijze kan ik niet nagaan of het hierbij gaat om Geert Hindriks of Geert Harms
* 1877 t/m 1879 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;
* 1878 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1867, bouwlocatie en tonnage niet vermeld , geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in 1878 bij Kaap de Goede Hoop gezonken;
Voorgaande opgaven vertonen overlap. Zijn er twee kapiteins met deze naam en initialen?
* 1880 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 143 ton, varend voor B.R.Mulder te Winschoten. Het schip werd te Colon afgekeurd;
* 1880 t/m 1881 van de bark “Concordia” ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland; 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1881 weer herdoopt in “Fruiterer”;
* 1884 van de 2/msch. “A.H. van Bergen”, ex Zeevaart, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in Buenos Ayres verkocht;
* 1886 t/m 1889 van de 2/msch. “Van Bergen” ex Arend, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd verkocht in Brazilië;
* 1892 t/m 1894 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl;
De navolgende schepen zijn, conform de monsterrollen uit Delfzijl wel toe te schrijven aan Geert Harms Eefting
* 1876 t/m 1878 van de galjoot “Wieka”, gebouwd in 1859 te Pekela, 238 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;
* 1881 t/m 1890 van de bark “Fruiterer” ex Concordia, ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland, 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;
* 1893 t/m 1895 van de bark “Montrose”, gebouwd in 1861 te Jersey, 345 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl. Het schip werd getuigd als een 3/mschooner;
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
In de reeks van rollen is soms sprake van G.H. Eefting. Op grond van leeftijd is dan besloten of het om Geert Hindrik of Geert Harms gaat
Monsterrol 1875-56, 07 april 1875, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts stuurman Geert Hoveling, 25 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1876-212, 04 december 1876, galjoot “Wieka”, kapitein Geert Eefting, 22 jaar uit Beerta. Voorts een lichtmatroos;
Monsterrol 1881-109, 14 september 1881, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Geert Hindrik Eefting, 32 jaar uit Winschoten, 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam, timmerman, kok en 4 matrozen;
Monsterrol 1882-32, 13 maart 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 28 jaar uit Winschoten. Voorts 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam en een scheepsjongen;
Monsterrol 1882-111, 03 augustus 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hendrik Eefting, 33 jaar uit Winschoten, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1883-70, 10 juli 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1883-103, 20 september 1883, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 29 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 42 jaar uit Oude Pekela, bootsman, kok, 4 matrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1884-144, 07 april 1884, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 30 jaar uit Winschoten. Voorts bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1887-15, 03 maart 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Jan Nieboer, 31 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1887-71, 24 juli 1887, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 33 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Albert van Wijk, 23 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-90, 15 september 1888, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 34 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 44 jaar uit Nieuwe Pekela, bootsman, kok, timmerman, 3 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1889-79, 10 juli 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 35 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Pieter Schabels, 45 jaar uit Nieuwe Pekela, timmerman, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;
Monsterrol 1889-122, 24 september 1889, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, 36 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hutting, 47 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1890-106, 18 deceember 1890, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1892-36, 02 april 1892, bark “Montrose”, kapitein Geert Eefting, 38 jaar uit Winschoten. Voorts matroos en dekjongen;
Monsterrol 1892-43, 13 april 1892, schoener “Fruiterer”, kapitein Geert Eefting, leeftijd niet vermeld uit Winschoten. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1900-56, 14 juli 1900, bark “Albion”, kapitein G.H.Eefting, 46 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman M.Menkema, 50 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Samenvatting van de gegevens uit de monsterrollen
1 Geert Harms wordt in de monsterrollen ook aangeduid als Geert en G.H. Op grond van leeftijd en schip is te deduceren dat het om Geert Harms gaat.
-
Er zijn in totaal 17 monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De rollen zijn gedateerd van 1875 t/m 1900 met als leeftijd 22 t/m 46 jaar. De zeemanscarriëre van Geert Harms heeft dus minstens 24 jaar geduurd en zal ongetwijfeld vroeger hebben aangevangen dan 1875.
-
Als woonplaats is aanvankelijk zijn geboorteplaats Beerta opgegeven maar al spoedig werd dat Winschoten, waar een flinke serie zeelieden Eefing vandaan kwamen.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1875-1876 kapitein op de galjoot “Wieka” 22-23 jaar
* 1881-1890 kapitein op de schoener of bark “Fruiterer” 27-37 jaar
* 1892 kapitein op de bark “Montrose” 38 jaar
* 1892 kapitein op de schoener “Fruiterer” geen leeftijd
* 1900 kapitein op de bark “Albion” 46 jaar
-
Geert Harms was op betrekkelijk jonge leeftijd al gezagvoerder. Zijn zwager Geert Hindriks, die ouder was, voer enige tijd als zijn stuurman. Na een kleinere galjoot kreeg Geert Harms later het gezag op flinke driemasters.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 27 maart 1893114
Advertentie. Dinsdag de 4e april 1893, des avonds te 6 uur, in het hotel Concordia van de heer Eefting te Winschoten, zal in het openbaar worden verkocht het kopervast gebouwd en onder Nederlandse vlag varend schoenerschip MONTROSE, met inventaris, groot 344,64 tonnen van 2,83 kub.meter, laatstelijk bevaren door kapt. G. Eefting, thans liggende te Amsterdam. Nadere inlichtingen te bekomen bij de heer F.L. Drenth te Oude Pekela.
-
de Boer, notaris te Nieuwe Pekela.
Provinciale Groninger Courant 11 juli 1900114-
Delfzijl, 7 juli. De bark NUMMER FÜNF, kapitein Eefting, alhier in lossing, is verdoopt in ALBION. Het schip is in 1867 gebouwd en 360 reg. ton groot.
Provinciale Groninger Courant 06 december 1900114
Londen, 4 december. Uit Amsterdam wordt bericht, dat de Nederlandse brik ALBION, kapitein G.H. Eefting, met cokes van West-Hartlepool naar Riga, gisteren wegens slecht weer te Nieuwe Diep is binnengelopen. De zaling is ontzet en het grootwant is losgewerkt.
Familiegegevens en opleiding
Jan werd geboren op 17 juni 1836 te Nieuwe Pekela als zoon van de arbeidervRoelf Jans Starke en Geertje Jans Tonkens
Jan trouwde op 03 november 1866 te Bellingwolde als buitenvaarder met Grietje Heiting, geboren op 02 februari 1840 te Bellingwolde als dochter van de kuiper Thies Heiting en Antje Harms Hageman. Grietje overleed op 18 december 1901 te Nieuwe Pekela, 61 jaar.
Jan Starke overleed op 15 april 1904 te Nieuwe Pekela, 67 jaar, winkelier, weduwnaar,
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan vermeld als buitenvaarder/zeeman in 1866, 1867, als schipper in 1875, 1876, 1877, 1878 en als winkelier in 1904.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
J.R.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 70 in de periode 1876 t/m 1900 en met vlagnummer 69 in de periode 1901 t/m 1906 (moet zijn 1904)
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.R.Starke als gezagvoerder gedurende:
-
* 1875 t/m 1876 van de schoenerkof “Fenna”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 106 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;
* 1877 van de galjoot “Stella Maris”, gebouwd in 1855 te Pekela, 134 ton o.m., varend voor J.H.Feijen te Pekela. Het schip is in 1877 bij Dunbar gestrand en wrak geraakt;
-
* 1879 t/m 1887 van de galjoot “Wieka”, gebouwd in 1859 te Pekela, 238 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in 1887 op de kust van Zuid-Amerika gestrand;
-
* 1891 t/m 1892 van de bark “Montrose”, gebouwd in 1861 te Jersey, 345 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela.
De ledenlijsten van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” bevatten in de jaargangen 1881 t/m 1920 ook de namen van de schepen. J.R.Starke staat in 1881 en 1882 met de “Weea”, in 1882 t/m 1885 met de “Wicka” en in 1891 met de “Montrose”.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
12 februari 1853, kof “Juffer Annette”, kapitein Albert Jans Hubert, scheepsjongen Jan Starke, 15 jaar uit Nieuwe Pekela.
09 maart 1855, kof “Alberdina Edzina”, kapitein Lammert Jans Naatje, lichtmatroos Jan Starke, 18 jaar uit Nieuwe Pekela
19 februari 1857, kof “Margrietha”, kapitein Harmannus Jans Klasen, matroos Jan Roelfs Starke, 20 jaar uit Nieuwe Pekela,
29 januari 1875, kof “Fenna”, kapitein Jan R.Starke, 38 jaar uit Nieuwe Pekela.
26 februari 1877, galjoot “Stella Maris”, kapitein J.R.Starke, 40 jaar uit Nieuwe Pekela.
03 januari 1880, galjoot “Wieska”, kapitein Jan Roelfs Starke, 43 jaar uit Nieuwe Pekela.
07 mei 1883, galjoot “Wieka”, kapitein Jan Roelfs Starke, 46 jaar uit Bellingwolde.
06 februari 1891, bark “Montrose”, kapitein Jan Roelfs Starke, 54 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
“Op 11 okt. 1861 is door mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ontvangen een brief van Zijne Excellentie de Heer Minister van Marine, geleidende de volgende akte van overlijden.
Extract uit het dagboek, gehouden aan boord van het Nederlandse kofschip “De Trouw”, gevoerd door de koopvaardijschipper Nanne Hendriks Bosker, wonende te Nieuwe Pekela op een reis van Nervee naar Harlingen. Op zondag 11 aug. 1861 is op 57o55’NB & 10o24’OL tengevolge van ziekte aan boord overleden Hendrik Bosker, oud één jaar, zoon van Nanne Hindriks Bosker en Antje Karssiens Tamminga, echtelieden, wonende te Nieuwe Pekela.
Was getekend: N.H.Bosker, schipper, J.R.Starke, stuurman, B.M Sieben, matroos.
“Aktenummer: 1882-58, 08-07-1882
8 juli 1882: Reis van Rosana naar St.Petersburg waar wij op 16 april (1882) onze lading kregen en op 26 april met een oostelijke koelte op 36o47’NB & 13o13’OL waar de stuurman Berend Pieters Kamminga, van Oude Pekela, mij ’s middags onder het eten om medicijnen vroeg, waarbij te kennen gaf dat hij ziek was van de vrouwen en waar ik hem ’s middags om 5 uur met medicijnen opzoekende wilde, komt de roerman, die bij hem aan dek was, zeggende dat voor de kajuit de stuurman overboord gesprongen, hebbende alles nog in het werk gesteld hem weer te krijgen, maar hij zwom van het schip af en zagen dat hij in de diepte verdween.
Was getekend: J.R.Starke, kapitein, J.P.Noorman, matroos, R.Starke, lichtmatroos en Joseph Kiel, kok.”115.
|