Inloggen
KLASINA HARMINA - ID 18388


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1877-11-27 / 1881-08-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1877
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Construction Data

Scheepsbouwer: Harm Klaassens de Wijk, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Technical Data

Net Tonnage 2: 220.00 Net tonnage
 
Length 1: 105.00 Feet (British) Registered
Beam: 21.00 Feet (British) Registered
Depth: 12.00 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1877
Datum agenda: 1877-11-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: KLASINA HARMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wijk, H.L., de
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Pekelder, W.W.
Opmerkingen: eerste
fiat

Ship History Data

Date/Name Ship 1877-11-27 KLASINA HARMINA
Manager: Harm Ludolfs de Wijk, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Ludolfs de Wijk, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PHKG

Ship Events Data

1879-02-01: Damaged
Santa Cruz (Tenerife), 4 februari 1879. Het Nederlandse schip KLASINA HARMINA, kapt. Schoon, van Londen naar Natal, 48 dagen reis hebbende, is 1 februari hier binnengelopen met schade aan verschansing en verlies van een boot. Het zal hier repareren.
1881-07-18: Sprang a leak
Bahia, 18 juli 1881. Het Nederlandse schip KLAZINA HARMINA, kapt. Schoon, van Aracuja (oostkust Brazilië) naar New York, is bij het afgaan der rivier aan de grond geraakt, lek gesprongen en terug gekeerd om te repareren.
1881-08-00: Final Fate: Condemned

Bahia, 27 augustus 1881. Het Nederlandse schip KLASINA HARMINA, kapt. Schoon werd te Maroim afgekeurd en voor 4.600.00 reis verkocht. De lading zal door de Nederlandse schoener-brik PAX, kapt. C.O. Blok, overgenomen en naar de bestemming vervoerd worden.
1888-01-22: Damaged
Maassluis, 22 januari 1880. Het Nederlands schip KLAZINA HARMINA, kapt. Schoon, van Rotterdam naar de Westkust van Afrika met stukgoederen, heeft door ijsgang schade bekomen en moet gedeeltelijk lossen om te repareren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Pekelder als gezagvoerder gedurende:

*    1878 van de schbrik “Klaziena Harmina”, gebouwd in 1877, bouwlocatie niet vermeld, 220 ton n.m., varend voor H.L. de Wijk te Pekela.

 

Overige bijzonderheden

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Reder-cedulle

voor 4/80ste aandeel in het kopervast schoenebrikschip “Klasina Harmina”, in 1877 gebouwd op de scheepstimmerwerf van H.L. de Wijk te Oude Pekela, bevaren door kapitein Wiecher Pekelder.

Door scheepsmeter H.Schweig te Groningen volgens meetbrief van 2.10.1877 no 160 gemeten op netto 575.59 kubieke meter of 203.18 tonnen van 283 kubieke meter. Afgegeven te Oude Pekela in november 1877 aan H.L. de Wijk voor 4/80ste deel van de kosten bouw en uitrusting à f 36.000,-  = f 1.800,=.

Ondertekend door H.L. de Wijk, boekhouder, en J.Bergh en J.Romkes van der Goot, assistenten.

Gedrukt bij A.Mulder te Oude Pekela.

in.nr. SW 1999/11.”

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Pekelder, Wiecher

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Schoon was met vlagnummer 82 in de periode 1879 t/m 1883 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J.Schoon als gezagvoerder gedurende:

  • * 1875 van de schbrik “Ludolfina Jantina”, gebouwd in 1874 te Pekela, 168 ton o.m., varend voor W.L.de Wijk te Pekela;

               Zie ook de opmerkingen bij Hermann J.Schoon

  • * 1879 t/m 1881 van de schbrik “Klaziena Harmina”, gebouwd in 1877, bouwlocatie niet vermeld, 220 ton n.m., varend voor H.L. de Wijk te Pekela. Het schip werd lek te Aracuja afgekeurd.

 

Sweys vemeldt W.J.Schoon als gezagvoerder van de schoenerbrik “Klasina Harmina”, 220 ton, bouwjaar 1877 in de jaren 1879, ’80 en ’81. Er is geen lidmaatschap van een zeemanscollege vermeld.

 

 Nadere bijzonderheden

NRC 10 december 1875114

St. Petersburg, 2 december. Alhier liggen in de winterlaag de navolgende schepen, met uitgaande lading aan boord: DIDO, kapt. Van Wijk, BROEDERTROUW, kapt. De Groot, ELISE, kapt. Schuur, FENNECHIENE, kapt, Koetze, GRIETJE, kapt. Lukkien, HOOP, kapt. Lukkien, JEANNETTE, kapt. Kolk, LEENTJE VAN DAM, kapt. Maathuis, LUDOLFINA JANTINA, kapt. Schoon, MARIA SINNIGE, kapt. Timmer, NAUTILUS, kapt. Van Slooten, REIZIGER, kapt. Alberda, ZWERVER, kapt. Schut.

 

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1880114

Kopenhagen, 26 mei. De hier van Gallipoli binnengekomen schoener LUDOLFINA JANTINA, kapt. Schoon, ontving order om naar Reval te zeilen.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Schoon, W.J.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1877-12-18
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: KLAZINA HARMINA
Schipper: Pekelder, Wyger
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Externe informatie - Overig
Documentatie: Reder-Cedulle KLASINA HARMINA Verzameling Kapiteinshuis Pekela.
Document bekijken
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1877
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Lloyd’s Register of Shipping 1880
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
WIN = Winschoter Courant