Inloggen
DUTCH MASTER - ID 1838


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1963
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5410913
Nat. Official Number: 11565 ROTT 1963
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, chemicaliën
Type Dek: Trunk deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 354
Date Laid Down: 1962-12-17
Launch Date: 1963-06-24
Delivery Date: 1963-10-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3452-211-216 Type (320x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 271.00 Net tonnage
Deadweight: 790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.16 Meters Depth, moulded
Draught: 4.45 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1971
Type: Lengthened
Omschrijving: Tijdens de reparatie op de Rickmers Werft te Bremen, ook verlengd: Brt 738, Nrt 456, Dwat 1405. Loa 64,85 LL 59,95

Datum 00-00-1973
Type: Rebuilt
Omschrijving: Herbouwd

Ship History Data

Date/Name Ship 1963-10-09 DUTCH MASTER
Manager: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDTW

Date/Name Ship 1971-03-10 ELLEN ESSBERGER
Manager: John T. Essberger G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Partenrederei Ellen Essberger, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9VWV

Date/Name Ship 1975-00-00 LINOX
Manager: Armamento e Comisioni Marittime S.A.S. (ACOMAR), Genoa, Italy
Eigenaar: Armamento e Comisioni Marittime S.A.S. (ACOMAR), Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IJBV

Date/Name Ship 1992-04-17 CHEMSTAR
Manager: Chemstar Navigation Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Chemstar Navigation Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IJBV

Date/Name Ship 1992-05-00 CHEMSTAR
Manager: Helix Shipping S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Chemstar Navigation Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SW8287

Ship Events Data

1963-06-25: Het Vrije Volk 25-06-1963: DUTCH MASTER' botst bij tewaterlating... De "DUTCH MASTER" (Hollandse schipper), gisteravond te water gelaten bij de scheepswerf v. h. De Groot en Van Vliet in Slikkerveer, toonde bij - zijn - stapelloop al direct zijn voorkeur. Het schip botste ten minste, eenmaal in het water, met de achtersteven tegen de eerder van stapel -gelopen „KARIN SMITS". „Dat komt van de champagne," zei doopster mevrouw J. F. Cook-de Monchy, echtgenote, van een der directeuren van Pakhuismeesteren N.V. te Rotterdam. De tanker, die een deadweight van ongeveer 790 ton heeft, beschadigde de Karin Smits echter nauwelijks. Hij werd vastgemaakt aan de sleepboot „De Regge" van Piet Smit, en kon zonder ongemakken weer in de haven worden gemeerd. Het schip is het eerste van twee motortankschepen dat wordt gebouwd in opdracht van de rederij N.V. Tankvaart Rotterdam. Het is een enkelschroef, enkeldektype, uitgerust met trunk. De voortstuwing geschiedt door een 750 pk motor, terwijl de bruto-tonnage beneden de 500 - registon ton zal blijven. Het schip is ruim 52 meter lang en 9.60 meter breed. Een bijzonderheid is, dat het vaartuig roestvrijstalen middentanks telt, die geschikt zijn voor het vervoer van vele, waaronder zeer agressieve, chemicaliën. Het schip is, gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register of Stopping - en volgens de voorschriften van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie. Een bijzonder fleurige noot bij de tewaterlating, waren de talloze kinderen, die vijf minuten voor de stapelloop in drommen de werf op kwamen rennen.
1963-06-29: Trouw 29-06-1963: Schip voor agressieve chemicaliën. Bij de Werf v/h De Groot & Van Vliet te slikkerveer is het eerste Nederlandse schip tewatergelaten, dat speciaal gebouwd wordt voor het vervoer van agressieve chemicaliën, die voornamelijk bestemd zijn voor de nylonindustrie. Het schip, de 790 ton d.w. metende „Dutch Master", is destijds met nog een zusterschip (Dutch Engineer) besteld door Tankvaart, Rotterdam, een nieuwe maatschappij, die opgericht is door de Mij Vrachtvaart en Pakhuismeesteren, beide te Rotterdam. De kiel voor het zusterschip werd gelegd op de vrijgekomen helling.
1963-07-25: Als "DUTCH MASTER", zijnde een stalen motortankschip in aanbouw onder bouwno. 354 bij N.V. Scheepsbouwwerf v/h de Groot en van Vliet te Slikkerveer, nog niet gemeten, liggende te Slikkerveer, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 11565 Z ROTT 1969 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op kampanje, 6.85 m. uit hekplaat, 0.40 uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1963-11-23: Het Vrije Volk 23-11-1963: Dutch Master aan de grond. Rotterdam (ANP) — Op haar zesde reis sinds de overdracht in oktober is de Nederlandse chemicaliëntanker Dutch Master, een schip met een draagvermogen van 800 ton, even in moeilijkheden geweest. Donderdag kwam het schip namelijk bij de haven van Poole aan de Engelse zuidkust aan de grond te zitten. Gegevens over de toedracht zijn niet bekend. Zaterdag keerde de Dutch Master terug in Rotterdam en zondag vertrok zij alweer naar Gothenburg. ' De Dutch Master is eigendom van de rederij Tankvaart, een gemeenschappelijke dochteronderneming van Pakhuismeesteren en de N.V. Vrachtvaart.
1964-04-16: Het Vrije Volk 16-04-1964: Gasvergiftiging? Onderzoek naar doodsoorzaak van matroos. (Van een onzer verslaggevers) Aan boord van de chemicaliëntanker, Dutch Master is woensdagavond de 22-jarige Spaanse matroos Roberto Manera Sanles uit Castello Puerto del Sol overleden, vermoedelijk tengevolge van gasvergiftiging. De Rotterdamse rivierpolitie onderzoekt hoe het ongeval zich moet hebben toegedragen.
Het deed zich voor op de Nieuwe Waterweg ter hoogte van het Noorderhoofd, terwijl de Dutch Master onderweg was naar Liverpool. Het speciaal voor agressieve chemicaliën ingerichte tankschip, van de Rederij N.V. Tankvaart Rotterdam, vervoerde 600 ton carbon tetra chloride. De Spaanse matroos was bezig een stuurboord wingtang te reinigen, toen hij bedwelmd raakte. Dokter J. J. van Lonkhuyzen uit Hoek van Holland constateerde aan boord van de Dutch Master de dood van de jonge Spanjaard. De tanker keerde vervolgens naar Pernis terug. Het stoffelijke overschot werd overgegeven aan de rivierpolitie.
De waarheid 17-04-1964: Spaanse matrooos in scheepstank omgekomen. De 23-jarige Spaanse matroos Roberto Manera Sanles blijkt woensdagavond te zijn omgekomen aan boord van de op de Nieuwe Waterweg varende chemicaliën tanker „Dutch Master" van de rederij Tankvaart Rotterdam. Bij het reinigen van de stuurboord wingtank is hij door giftige gassen bedwelmd geraakt. Dr. Lonkhuyzen uit Hoek van Holland kon slechte de dood constateren. De eerste werktuigkundige, de 52-jarige A. J. T. Verenga uit Utrecht, en de eerste stuurman J. Kappen (29) uit Willemstad moesten naar het ziekenhuis worden gebracht. Zij werden eveneens door de giftige gassen bedwelmd bij hun poging de Spaanse matroos te redden. De rivierpolitie en de arbeidsinspectie stellen een onderzoek in.
1967-05-24: NvhN 24-05-1967: Gif ontsnapt uit tanker: 20 mensen in ziekenhuis. Twintig mannen, vrouwen en kinderen zijn vanmorgen vroeg naar ziekenhuizen in Rotterdam overgebracht nadat ongeveer 10 liter van het uiterst giftige en brandbare acrylonitriel, — een chemisch produkt dat vanwege haar bijzonder kwaadaardige eigenschappen doorgaans nauwlettend in de gaten wordt gehouden —ontsnapte tijdens het onder hoge druk laden van het m.s. DUTCH MASTER met dit produkt. Door nog onopgehelderde oorzaak belandde tien liter acrylonitriel niet in de tanks van de DUTCH MASTER maar in het water. Door de daarbij ontstane giftige dampen begonnen zich bij de twintig mannen, vrouwen en kinderen —allen opvarenden van lichters die dicht bij de tanker waren afgemeerd — vergiftigingsverschijnselen voor te doen, als tranende ogen en braakneigingen. Artsen vonden het nodig dat zij voor controle werden overgebracht naar een ziekenhuis. Later bleek dat geen van hen nadelige gevolgen had ondervonden.
De waarheid 05-04-1968: Geding om„Dutch Master”. Dodelijk gif spoelde uit coaster.
(Van een onzer verslaggevers) „Wist U dat met een kleine hoeveelheid een hele stad kan worden vermoord?" In het sombere stille vertrek blijft de vraag enige seconden klemmend hangen. De blikken van de tientallen aanwezigen richten zich op de man, die zojuist plaats nam op een hem aangewezen stoel. De aangesprokene aarzelt, een kort ogenblik maar. Als het duidelijk verstaanbare „nee" uit zijn mond komt, ontslaat er enige beroering. Kapitein: verstopte afsluiter. Het gebeurde gistermiddag tijdens een zitting van de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam. In geding was het incident in de Rotterdamse haven, waar de Nederlandse tanker „Dutch Master" op de avond van de 23ste mei vorig jaar ongeveer tien liter acrylonytrile verspeelde. Een uiterst gevaarlijk chemisch product dat van het dek in het water spoelde, vanwaar even later giftige dampen opstegen, die door de wind werden meegevoerd in de richting van gemeerde binnenschepen. Door de geopende ramen en patrijspoorten drong het gas naar binnen en tientallen opvarenden moesten met vergiftigingsverschijnselen in een ziekenhuis worden opgenomen. Consternatie in de haven. Men herinnerde zich de eveneens met acrylonytrile geladen „Anco State", een Noors schip dat bij Hoek van Holland op de pier liep en waarvan deskundigen later zeiden dat Rotterdam — doordat de tanker niet brak — aan een ramp was ontsnapt. Aan de brede houten tafel in het vertrek aan de hoofdstedelijke Oudebrugsteeg laat men de feiten nog eens de revue passeren. Als om elf uur de zitting begint, wordt als eerste de gezagvoerder van de vijfhonderd ton metende „Dutch Master" gehoord. Kapitein D.B.B is 27 jaar. Een forse jongeman, die de op hem afgevuurde vragen snel en accuraat beantwoordt. Als 17-jarige naar zee, opgeklomen in de verschillende stuurmansrangen bij een Amsterdamse rederij en tenslotte als afloskapitein afwisselend het bevel voerend over een van vier zeeschepen van de Verenigde Tankvaart N.V, waartoe ook de „Dutch Master" behoort. Regelmatig acrylonytrile geladen en op de hoogte met de behandeling van deze dodelijke vloeistof.
Raadsvoorzitter mr. Rosen Jacobson, gesecondeerd door deskundigen, laat geen twijfel. Hoehet ook uitpakt, op zijn schip draagt de gezagvoerder de hoogste verantwoordelijkheid. Aan zijn getuigenis wordt zwaar getild. Voorbereidingen. In de middag van die fatale dinsdag meert de „Dutch Master" in de Derde Petroleumhaven aan het terrein van Pakhuismeesteren. De noodzakelijke voorbereidingen om te laden worden onmiddellijk getroffen. Aan boord wordt de ventilatie, die bij het laden en lossen verspreide gassen aantrekt, uitgeschakeld. De dekwasleiding, die later op de avond zon voorname rol zou spelen, ligt voor gebruik gereed. Bij de verschillende boven het dek uitstekend tankhoofden bevinden zich de voorgeschreven persmaskers voor controlewerkzaamheden. Worden de maskers ook gebruikt? Kapitein B. aarzelt een moment. Vooral bij windstil en warm weer, als het door de gassen aan dek moeilijk toeven is, zegt hij dan. De opvarenden zijn gekleed in speciale pakken tegen de inwerking van chemicaliën, handschoenen en gezichtskappen completeren de uitrusting. Uit het relaas doemt het beeld op van een bemanning, die op elkaar is aangewezen en tijdens het laden nauwkeurig werkt. De eerste stuurman houdt toezicht. Zijn aanwijzingen worden stipt opgevolgd door de matrozen. Het zijn, als op zovele Nederlandse schepen, Spanjaarden. De raadsvoorzitter zoekt naar een verband. Geeft de taal geen moeilijkheden? vraagt hij. Kapitein B. beaamt dat er wel eens moeilijkheden zijn. Met enkele uit het hoofd geleerde woorden en voor de rest gebaren moet worden getracht de buitenlanders het ingewikkelde pers- en zuigleidingensysteem van een tanker uiteen te zetten opdat de juiste handelingen op het daarvoor bestemde moment plaatsvinden. Moeite. Aan de wal komen die dinsdagmiddag om half vijf de pompen in werking om de ruimen van de „Dutch Master" vol te persen. Met een capaciteit van tweehonderd ton per uur. Men toont haast aan de wal. De Raadsvoorzitter informeert naar de z.i. te grote laadsnelheid. Kapitein B: Ik maakte bezwaar. Toen de surveyor (verantwoordelijk namens de verlader) voor het laden aan boord kwam en de mededeling deed, zei ik dat het tempo door ons slechts met grote moeite kon worden bijgehouden. De eerste stuurman sprong me bij en zei dat negentig ton per uur en als het kon nog minder, snel genoeg was. Mijn wens is niet voortdurend nagekomen! Raadsvoorzitter: Dat geeft me te denken. Waarom heeft U Uw zin niet doorgedreven? U bent gezagvoerder. Kapitein B. verweert zich. Je weet nooit wie aan de wal de feitelijke leiding heeft. Meestal is de surveyor er regelmatig bij en loopt het contact naar wens. Het hoge tempo, waarmee de concerns hun producten verwerken en willen vervoeren, heeft die avond bijna desastreuze gevolgen. Het „afladen" van de tanks blijkt zo snel te gaan dat op een bepaald ogenblik de dienstdoende bemanning geen tijd krijgt om de kapitein te attenderen. Weliswaar wordt na een waarschuwing aan de wal de toevoer iets verminderd, maar deze maatregel zou niet voldoende blijken. Als kapitein B. om tien uur 's avonds een inspectietocht maakt over het dek, lijkt alles in orde. Maar als tien minuten later geschreeuw klinkt, stroomt uit tank 3 — ondanks dat hier de afsluiter tijdig zou zijn dichtgedraaid — de acrylonytrile. Raadsvoorzitter: Wat denkt U dat de oorzaak is? Kapitein: Er werd met te hoge druk gepompt. Hierdoor is uit de opslagtanks aan de wal via de leidingen roest meegevoerd in het schip en is vermoedelijk de afsluiter verstopt geraakt. Open reling. Aan de wal wordt het pompen gestaakt. Aan boord wordt met de waterslang de uitstromende vloeistof weggespoten. Een getuige-deskundige legt er tijdens de zitting de vinger op, dat tankers met open relingen varen. Bij schepen met kluisgaten kan men deze dichten, waardoor in noodgevallen de vloeistof niet in het water stroomt. Weliswaar is het gevaar voor het betrokken vaartuig daarmee niet voorbij, maar wel wordt het risico voor anderen in de omgeving verminderd. Kritiek wordt er op gebracht, dat de schepen niet zijn uitgerust met bijvoorbeeld automatische meetapparatuur. Nu is het in vele gevallen nog zo, dat de bemanningsleden, om de vloeistofhoogte in de tank te meten, zich over de 1 ankhoofden moeten buigen en zij de (ontsnappende) gassen inademen.
De tweede stuurman, eveneens door de Raad opgeroepen, is degene die zegt dat hij de gevaren met acrylonytrile had onderschat. Hij onderschrijft in grote trekken de zienswijze van de kapitein en merkt op veel van de gebeurtenissen te hebben geleerd.
Afspraak. Voor een verrassing zorgt een getuige, die tijdens het laden met de leiding aan de wal was belast. In tegenstelling tot de verklaring van de kapitein, vertelt hij over een afspraak met de eerste stuurman dat er wel met een capaciteit van tweehonderd ton per uur zou worden gepompt. Raadsvoorzitter: Dat werpt een nieuw licht. Kapitein B: Ik kan me zo'n afspraak niet voorstellen. Dat het aan communicatie mankeert, werd gisteren wel duidelijk. Door het ontbreken van bijvoorbeeld een walkie-talkie moet men liet personeel aan de wal en omgekeerd door geroep en gebaren duidelijk maken wat men wil, hetgeen in situaties, die snel optreden wenselijk maken verkeerd kan uitpakken. Het zijn „kleine" dingen, maar kleinigheden hadden vorig jaar in het Rotterdamse havengebied bijna catastrofale gevolgen gehad, zoals terecht wordt gezegd. De zitting van de Raad wordt aangehouden om ook de eerste stuurman van de „Dutch Master", die zich op zee bevindt, te kunnen horen.
Het Vrije Volk 24-08-1968: Tankschip „verloor" giftig acrylnitril. Geen maatregel tegen kapitein. (Van een onzer verslaggevers) De Raad voor de scheepvaart heeft geen aanleiding gevonden disciplinaire maatregelen te nemen tegen kapitein en stuurlieden van het tankschip Dutch Master inzake het ongeluk op 23 mei 1967 in de Tweede Petroleumhaven in Rotterdam, toen een hoeveelheid zeer giftige acrylnitrll tijdens het beladen van het schip overboord spoelde. Door de giftige dampen in de haven moesten twintig mensen naar ziekenhuizen worden vervoerd. Uit het onderzoek van de Raad voor de scheepvaart is niet komen vast te staan wat de oorzaak van het ongeluk is geweest. Niet onwaarschijnlijk wordt geacht, dat te hoge laadsnelheid ertoe heeft bijgedragen. De raad sprak wel uit, dat de kapitein van de tanker onvoldoende leiding en Instructies heeft gegeven en te weinig controle op de belading heeft uitgeoefend. Het optreden van de beide stuurlieden, die wel hadden geconstateerd dat de laadsnelheid te hoog was maar daartegen niets hadden ondernomen, noemt de Raad voor de Scheepvaart zwak. . . De raad spreekt de hoop uit, dat deze ramp bij allen, die bij de verscheping van acrylnitrll en dergelijke gevaarlijke chemicaliën zijn betrokken, de gevaren en de verantwoordelijkheden hebben ingescherpt. Tevens hoopt de raad, dat de Internationale besprekingen, die over het vervoer en de behandeling van gevaarlijke stoffen op gang zijn gekomen, spoedig tot resultaten zullen leiden.
1970-12-29: Onderweg van Middlesborough naar Rotterdam na een aanvaring met het Engelse m.s 'Moray Firth IV' gezonken in de monding van de Humber. De bemanning werd gered door het Duitse m.s. 'Sundern'. Op 13 januari 1971 gelicht en vervolgens gekocht door de bergers, Ulrich Harms G.m.b.H. & Co., Hamburg en naar Cuxhaven gebracht. In het voorjaar van 1971 verkocht aan Essberger, gerepareerd en verlengd bij de Rickmers Werft te Bremen: Brt 738, Nrt 456, Dwat 1405. Loa 64,85 LL 59,95.
Het Parool 30-12-1970: Tanker zinkt na aanvaring, Londen, woensdag (Reuter) — De 500 ton metende Nederlandse tanker Dutch Master is gisteravond gekapseisd en gezonken na een aanvaring met de Britse vrachtboot Moray Firth IV (613 ton) in de monding van de rivier de Humber in het noordoosten van Engeland. De negen opvarenden van de Dutch Master, onder wie vijf Nederlanders, zijn aan boord genomen door het Westduitse vrachtschip Sundern (500 ton) en naar de vissershaven Grimbsby gebracht. De Dutch Master is eigendom van de N.V. Tankvaart in Rotterdam.
1992-09-18: Liggend bij Germaniki Scala op de rede van Perama, bij het reinigen van de ladingtanks, ontploffingen in die tanks, waarbij 2 mensen om het leven zijn gekomen.
1997-12-28: Op de ankerplaats van Aspropirgos, in aanvaring met de chemicaliëntanker 'Vasilios VIII' (1964-776 BRT ex. Ned.'Mare Liberum'). Het schip kreeg geen toestemming om haar reis te vervolgen, eerst moest er een grondige inspectie plaats vinden. Op 5 januari 1998, na inspecties, de reis naar Thessaloniki in ballast vervolgd.
1999-01-30: Tijdens de reis van Izmit (Tur.) naar Thessaloniki, gestrand in positie 39.65.5 N. - 26.05.8 O. bij Fener Island in de Bosporus. Op 31 januari op eigen kracht vlotgebracht en geankerd bij Bozcaada Island in afwachting van beslissingen om het schip te repareren. Op 5 april voor de Turkse kust gestrand; vlotgebracht en vervolgens naar Mytilene gevaren voor herstel. Op 15 april te Mytilene aangekomen en aldaar gerepareerd.
2005-09-18: Final Fate:
Arriveerde te Aliaga om gesloopt te worden door Karahuseyionglu Demir Celik Gemi Sokum Ltd, aanvang sloopwerkzaamheden 22 september.

Afbeeldingen


Omschrijving: Dutch Master 1963
Gemaakt door: Otten, J. M. (Jean)

Omschrijving: Dutch Master 1963
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Dutch Master 1963
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DUTCH MASTER in open zee.
Gemaakt door: Ploeg, P.K. van der
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Ellen Essberger
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ellen Essberger
Gemaakt door: Schmaal, G.J. (Gerrit)

Omschrijving: ELLEN ESSBERGER 16 augustus 1973
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: LINOX Genua 15.9.1986
Gemaakt door: Simon WP
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Linox
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Chemstar Aliaga in 09-2005.
Gemaakt door: San, Selim