Inloggen
DUKE OF HOLLAND - ID 1824

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1969
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6900446
Nat. Official Number: 12626 Z ROTT 1968
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, RoRo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 829
Date Laid Down: 1968-05-21
Launch Date: 1968-10-12
Delivery Date: 1969-01-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 2400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM no. 15194/010 Type TRHS345AU (360x450) 500rpm.
Speed in knots: 15
 
Gross Tonnage: 759.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 414.00 Net tonnage
Deadweight: 1064.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 155809 Cubic Feet
 
Length 1: 75.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 71.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.65 Meters Depth, moulded
Draught: 4.192 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1968-08-14 DUKE OF HOLLAND
Manager: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDTL

Date/Name Ship 1982-02-08 TOURLAVILLE
Manager: Truckline Ferries S.A., Cherbourg, France
Eigenaar: Truckline Ferries S.A., Cherbourg, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Cherbourg / France

Date/Name Ship 1984-00-00 CHRISTINA KAVADA
Manager: G. Kavadas Bros. Shipping Co., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Kavu Maritime Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BEW

Date/Name Ship 1986-00-00 PANTELLERIA
Manager: Traghetti delle Isole S.p.A., Trapani, Italy
Eigenaar: Traghetti delle Isole S.p.A., Trapani, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trapani / Italy
Callsign: IKPK

Date/Name Ship 2009-11-19 PANTELLERIA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Cambodia
Callsign: XUAU6

Date/Name Ship 2010-03-00 PANTELLERIA
Manager: Agios Riginos Shipping Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Agios Riginos Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVA3553

Date/Name Ship 2010-05-31 SPORADES
Manager: Agios Riginos Shipping Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Agios Riginos Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVA3553

Date/Name Ship 2010-11-18 TASIMA
Manager: Agios Riginos Shipping Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Agios Riginos Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Giurgiulesti / Moldavia
Callsign: EROQ

Ship Events Data

1968-01-06: NvhN 06-01-1968: Amels bouwt schip voor nieuwe dienst op Engeland. (Van één onzer verslaggevers) De scheepswerf Amels te Makkum bouwt het tweede rij-op-rij-af schip, dat de Norfolklijn N.V. te Scheveningen in zal zetten op de nieuwe dagelijkse veerdienst tussen Scheveningen en Great Yarmouth aan de Engelse oostkust Deze dienst begint op 1 oktober a.s. en wordt in eerste instantie onderhouden met het schip, dat bij Vuyk te Capelle a.d. IJssel wordt gebouwd. Het besluit om met de veerdienst te starten werd genomen na de recente beslissing van de regering betreffende het verbeteren van de Scheveningse buitenhaven. Het ontwerp voor de beide schepen werd door Amels gemaakt in samenwerking met de Norfolklyn. Elk schip krijgt een draagvermogen van 1.100 ton, een lengte van 75 nieter en een breedte van 13,30 meter. De laadcapaciteit wordt 24 trailers en veertig personenauto's. In plaats van de personenauto's kunnen 150 stuks vee worden meegenomen. De schepen, die 15 knopen kunnen varen, worden voorzien van een beperkte passagiersaccommodatie. Het eerste schip wordt de Duke of Holland. Met de bouw van het tweede, de Duke of Norfolk, kan pas worden begonnen als de dienst reeds gestart is. Na het gereedkomen van dit tweede schip hoopt de maatschappij twee afvaarten per dag te kunnen bieden. Met het hele project is tien miljoen gulden gemoeid. Overigens zijn er reeds onderhandelingen gaande voor de bouw van het derde schip, dat hoofdzakelijk zal zijn ingericht voor het vervoer van passagiers en personenauto's. Scheveningen heeft „rij-op-rij-af-” schip. Zaterdagmorgen is in Scheveningen het eerste „rij-op-rij-af"-schip van de Norfolklijn in gebruik genomen. Het schip gaat een dagelijkse verbinding tussen Scheveningen en Great Yarmouth aan dt Engelse oostkust onderhouden. De „Dukc of Holland", zoals het vaartuig wordt genoemd, biedt per overtocht plaats aan 24 trailers die worden meegenomen om groente, fruit en stukgoederen van de leveranciers in Nederland tot de detaillist in Engeland te brengen. Uit Engeland worden ondermeer levend vee, ponies en hout naar ons land vervoerd. Het schip biedt accommodatie voor twaalf passagiers. Het ligt in de bedoeling dat de „Duke of Holland" in 1970 gezelschap zal krijgen door een zusterschip. Er bestaan plannen voor een geregelde passagiersdienst vanuit Scheveningen op de Engelse havenplaats. Hiermee zal echter worden gewacht tot in Scheveningen de Derde Binnenhaven zal zijn gerealiseerd.
1968-08-21: Op 21-08-1968, nog geen naam dragend, zijnde een stalen motorvrachtschip in aanbouw, bouwno. 829 van A. Vuyk en Zonen's Scheepswerven N.V te Capelle a/d IJssel, nog niet gemeten, liggende te Capelle a/d IJssel, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorlopig voorzien van brandmerk 12626 Z ROTT 1968 door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in motorkamerschot op spt. 32, -- m. uit hekplaat, 3.20 m. uit de lengteas en 1.85 m. uit dek.
1969-01-25: Algemeen Handelsblad 25-01-1969: Veerdienst ScheveningenGreat Yarmouth officieel geopend. (Van onze Haagse redactie) Minister Bakker (Verkeer en Waterstaat) heeft gisteren de trailer-veerdienst Scheveningen-Great Yarmouth officieel geopend en het gloednieuwe veerschip Duke of Holland in gebruik gesteld. De dienst werd in feite reeds enkele jaren geëxploiteerd door de Norfolk lijn N.V. met een viertal kustvaarders, die aanvankelijk uitsluitend werden gebruikt voor het transport van groenten en fruit, doch later ook andere produkten en levend vee vervoerden. Drie kustvaarders zijn inmiddels aan Indonesië verkocht. Met het oog op de plannen tot verbetering van de Scheveningse havens rijpte bij de directie van de Norfolk-lijn het plan om een veerdienst te gaan onderhouden tussen Scheveningen en Great Yarmouth met rij-op/rij-afschepen. Aan deze plannen werd pas uitvoering gegeven toen het rijk gelden beschikbaar stelde voor de verbetering van de Scheveningse buitenhaven en de gemeente de plannen tot verbetering van de binnenhavens begon uit te voeren. Daarbij behoorde ook de aanleg van een speciale steiger voor de schepen van de Norfolk- lijn. Behalve 24 geladen opleggers en opleggers met containers, alsmede 115 stuks vee is de Duke of Holland in staat twaalf passagiers met hun vervoermiddel (auto, eventueel met caravan, motorfiets, scooter of (brom)fiets de Noordzee over te zetten. Voor de passagiers bevinden zich aan boord zes twee persoonshutten. Het ligt ln de bedoeling op korte termijn een zusterschip van de Duke of Holland, de Duke of Norfolk, te bestellen, dat in 1970 in de vaart moet komen. In een lter stadium, als de gemeente Den Haag een definitieve beslissing heeft genomen over de derde binnenhaven, hoopt de directie van de Norfolk-lijn ook nog een rij-op/rij-af passagiersschip in dienst te kunnen nemen, indien daaraan behoefte blijkt te bestaan.
1969-02-17: Op 17-02-1969 als "DUKE OF HOLLAND", zijnde een stalen motorvracht- en passagiersschip, metende 2149.51 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 14923 d.d. 1-12-1968, liggende te Scheveningen, door J. Leys, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, definitief van brandmerk 12626 Z ROTT 1968 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand zijdekhuis schot op het bovendek, 3.55 m. uit hekplaat, 3.50 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1986-08-15: Classed LR until 15/8/86, thereafter BV, then RI
2011-12-00: Final Fate:
Op 07.12.2011 te Aliaga, Turkije gearriveerd voor de sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving: Duke of Holland 1969
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Christina Kavada 1969 ex Tourlaville ex Duke of Holland on departure 21.06.1984 to Greece.
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)