Inloggen
LANDBOUW - ID 18223


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-10-29 / 1879-01-14 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Castellammare di Stabia, Italy
Werfnummer:
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 336.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.00 Meters Registered
Beam: 7.00 Meters Registered
Depth: 4.30 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-10-29 LANDBOUW
Manager: Nanno Kranenborg, Oostwold, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nanno Kranenborg, Oostwold, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oostwold / Netherlands
Additional info: Ex. MARIE AMALIA

Ship Events Data

1873-05-30: Collision
Buenos Ayres, 4 juni 1873. Op 30 mei zijn te Montevideo in een bui de schepen LANDBOUW en RAMBLES met elkaar in aanvaring geweest. (Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. J. Sannes, is op 27 mei van Montevideo naar Antwerpen vertrokken)
1874-04-03: Damaged
Scilly, 3 april 1874. De Nederlandse brik LANDBOUW, kapt. Sannes, van de Plata-rivier naar Lissabon bestemd, kapte gedurende de Zuidwester storm van gisteren, nadat een der ankerkettingen gebroken was, de grote mast.
1878-04-25: Sprang a leak
Rio Janeiro, 8 mei 1878. Het Nederlandse brikschip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier naar Falmouth bestemd met huiden, is 25 april te Cabo Frio lek binnengelopen.
1879-01-14: Abandoned
Havre, 14 Januari 1879. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, 22 oktober 1878 van Rio Janeiro alhier aangekomen, is door de eigenaars geabandonneerd, en zal 28 dezer publiek verkocht worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes Sannes werd geboren op 24 maart 1836 te Kolham gem. Slochteren als zoon van de predikant Goswijn Willem Sannes en Elizabeth Offerhaus.

Johannes trouwde voor de Duits Evangelische Gemeente te Buenos Ayres op 08 maart 1870 met Catharina Margaretha Theresa Hoepfner uit Neumünster-Holstein, geboren ca. 1847. In het huwelijksregister dd 02 februari 1872 te Midwolda werd dit huwelijk vermeld als vertaling uit het kerkboek te Buenos Ayres van de Duits Evangelische Gemeente onder de predikant Zollmann.

http://www.wazamar.org/gengroen/Sannes/gezin-sannes-hopfner.htm vermeldt als huwlijksdatum 08 maart 1869.

Geen overlijdensgegevens gevonden van Catharina Höpfner.

Johannes overleed te La Plata, Uruguay in 1893.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Johannes vermeld als scheepskapitein in 1872, 1874, 1875, 1877 en als bierbrouwer in 1879, 1880, 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Sannes was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 69 in de periode 1863 t/m 1875.112

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sannes als gezagvoerder gedurende:

  • * 1864 t/m 1872 van de sch.brik “Favor”, gebouwd in 1863 te Pekela, 219 ton o.m., varend voor A.Waalkens te Blijham;
  • * 1873 t/m 1879 van de brik “Landbouw”, ex Marie Amalia, gebouwd in 1856 te Castellamare, 336 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip werd te le Havre geabandonneerd;
  • * 1886 t/m 1889 van de brik “Wilhelmina” ex Formica, gebouwd in 1866(?) te Elsfleth, 318 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1889 te Liverpool voor bodemarij verkocht.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

23 oktober 1863, brik “Favor”, kapitein Johannes Sannes, 27 jaar uit Oostwold.

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 21 juli 1863114

Oude Pekela, 19 juli. Dezer dagen is alhier van de werf van de heer J.W. Kuipers te water gelaten het nieuw gebouwde brikschip FAVOR, gevoerd zullende worden door kapt. J.G. Sannes, van Oostwold onder het boekhouderschap van de heer A.E. Waalkens te Blijham. Deze kopervaste bodem onderscheidt zich van alle vroeger hier gebouwde schepen, door zijn grotere omvang en inhoudsruimte, welke laatste men algemeen schat op 210 à 220 tonnen. Geen wonder dan ook dat het aflaten dier bodem een aanzienlijk getal toeschouwers deed samenvloeien om hiervan getuige te zijn.

 

Provinciale Groninger Courant 05 september 1863114

Oude Pekela, 3 september. Het kopervaste brikschip FAVOR, van welks gunstige afloop wij in No. 87 van dit blad melding maakten, is thans alle zwarigheden en hindernissen te boven, is liggende buiten de zeesluis, de Statenzijl, en is men daar ijverig bezig het daar op te tuigen. Dat aan het afvoeren van deze bodem geen geringe moeilijkheden en bezwaren verbonden waren, zal men kunnen beseffen, als men weet, dat dezelve een wijdte heeft van 23¼ voet en de te passeren klappen hiermede niet in verhouding staan, ja zelfs laat het Buldsterverlaat (opm: sluis bij het gehucht De Buld) op zijn ruimst genomen 22 voet Groningse maat toe. Om derhalve het gewenste doel te bereiken, moeten buitengewone middelen worden aangewend en om wel te slagen het kolossale vaartuig voor het vertrek van de werf geheel op zijde liggen en wel zodanig dat de kiel 3 voet boven water kwam. Alzo toegerust en van de nodige hulpmiddelen voorzien aanvaardde men de reis, dewelk in weerwil van het somtijds ongustige weder en een gering, niet te voorzien oponthoud, gelukkig werd volbracht. Wij mogen dit verslag niet eindigen zonder aan de bouwmeester, de heer J.W. Kuiper alle eer en lof toe te zwaaien en hem geluk te wensen met zijn zo wel volbrachte, hoogstgewichtige en moeilijke taak, die met een scherpe blik alles overzag en zodanig wist te handelen dat het begonnen werk gelukte. Ere aan de gezagvoerder, de heer J.G. Sannes, van Oostwold, die waardiglijk en krachtvol de heer Kuiper terzijde stond. Eer en dank zij ook toegebracht aan de autoriteiten, die wel hun hoge macht hebben willen verlenen, om het zeldzame werk zoveel mogelijk te vergemakkelijken. Ook erkennen wij de goede gezindheid van de heer boekhouder A.E. Waalkens te Blijham en zijn medereders, die bij voortduring blijken gaven de scheepsbouw ter dezer plaatse te begunstigen en te prefereren.

 

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1870114

Buenos Ayres, 29 april. Hier ligt zonder bestemming het schip CONCURRENT, kapt. De Jonge. Voorts lagen volgens de laatste berichten te Ascención de schepen JOLANDA MEIJER, kapt. Tholen, JOHANNA JACOBA, kapt. Velt, en LA PLATA, kapt. Kuiper. De eerste twee als depotschepen, het laatste om spoedig naar hier te vertrekken. Te Rosario lagen de SANTA FÉ FAVOR, kapt. Sannes, en CITO, kapt. Mooi.

 

NRC 09 oktober 1870114

Buenos Aires, 31 augustus. Volgens de laatste berichten van Rosario de Santa Fé, lagen aldaar zonder bestemming de Nederlandse schepen DIANA, kapt. W.F. Schut, WILDERVANK, kapt. R. Giezen en MARIA, kapt. Pik en was het schip FAVOR, kapt. J. Sannes van daar met een lading mais naar Rio de Janeiro vertrokken.

 

NRC 08 oktober 1871114

Falmouth, 5 oktober. De Nederlandse brik FAVOR, kapt. Sannes, alhier van Montevideo aangekomen, heeft de voormarssteng gekraakt, zeilen verloren, en is boven water lek.

 

Provinciale Groninger Courant 17 februari 1872114

Advertentie; Mr. J. Freseman Viëtor, notaris te Winschoten, zal, ten verzoeke van de heer A. Waalkens en mede-eigenaren op woensdag 28 februari 1872, om 6 uur in het hotel Wisseman te Winschoten, publiek verkopen het in 1864 nieuw gebouwde kopervast en gekoperd Nederlands brikschip FAVOR, groot 220 zeetonnen, laatst bevaren door kapt. Sannes, zoals het thans is liggende te Havre-de-Grace.

 

NRC 07 maart 1872114

Veiling van schepen te Veendam op 28 februari: het brikschip FAVOR, groot 219 tonnen, gebouwd in 1863, gevoerd door kapt. J. Sannes: NLG 12.500. Koper D. Mulder Dzn. te Winschoten…..

 

NRC 07 april 1874114

Scilly, 3 april. De Nederlandse brik LANDBOUW, kapt. Sannes, van de Plata-rivier naar Lissabon bestemd, kapte gedurende de Zuidwester storm van gisteren, nadat een der ankerkettingen gebroken was, de grote mast.

 

Provinciale Groninger Courant 11 april 1874114

Groningen, 9 april. De te Oostwold te huis behorende brik LANDBOUW, kapt. J. Sannes, welke, van de Plata-rivier komende, gedurende de ZW-storm van de 2e dezer bij Scilly de grote mast kapte, was niet naar Lissabon, maar naar Liverpool bestemd.

 

Algemeen Handelsblad 06 mei 1878114

Rio Janeiro, 27 april. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier met huiden naar Falmouth, is lek te Cabo Frio binnengelopen.

 

NRC 02 juni 1878114

Rio Janeiro, 8 mei. Het Nederlandse brikschip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier naar Falmouth bestemd met huiden, is 25 april te Cabo Frio lek binnengelopen. Het brikschip BROTHERS, kapt. Vibert, is gecharterd om de lading van de LANDBOUW over te nemen en vertrok 1 mei daarheen. De LANDBOUW zal na lossing der lading naar hier teruggebracht worden.

 

NRC 07 juni 1878114

Rio Janeiro, 12 mei. De kosten van sleeploon herwaarts en het bevrachten der brik tot overname der lading van het bij Cabo Frio lek binnengelopen Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, worden op 5.000 millereis begroot.

 

Provinciale Groninger Courant 17 januari 1879114

Havre, 14 januari. Het brikschip LANDBOUW, kapt. J. Sannes, uit Oostwold, de 22e oktober hier van Rio de Janeiro aangekomen, zal de 28e dezer verkocht worden. Voornoemd schip, de 17e april l.l. (opm: 1878) van Rio de Janeiro naar Havre vertrokken, is op Kaap Frio gestrand en was na afgebracht te zijn weder derwaarts teruggekeerd om te repareren.

 

NRC 29 april 1886114

Rotterdam, 28 april. Volgens telegram is het Nederlandse schip WILHELMINA, kapt. Sannes, van Rotterdam te Deli aangekomen.

 

NRC 01 augustus 1888114

Rio de Janeiro, 3 juli. De Nederlandse brik WILHELMINA, kapt. Sannes, van Paysande (Uruguay) naar Galveston, hier voor noodhaven binnen, moet de lading lossen om te repareren. Er werd akkoord gemaakt om de reparatie voor 14.000 mille reis te bewerkstelligen.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Sannes, Johannes Goswijnz

Algemene informatie

1872

Op 29-10-1872 wordt voor de LANDBOUW door N. Kranenborg uit Oostwold een voorlopige zeebrief aangevraagd voor kapt. J. Sannes.


1873

NRC 190673
Buenos Aires, 15 mei. In Entre Rios is een opstand uitgebarsten en zijn vanwege het gouvernement alle havens in genoemde provincie gesloten verklaard. Het Nederlandse schip LOUISE EN MARIA, kapt. Hazewinkel, dat naar Concepcion del Uruguay bevracht is en de zout-ballast reeds aan boord heeft, kan dientengevolge niet vertrekken. De SYMPATHIE, kapt. Boer, die ook naar Concepcion bevracht was, heeft een charterpartij ontbonden gekregen en gaat nu naar Paraguay om op hier terug te komen. De ENGELINA, kapt. De Groot, is bevracht naar Villa Colon, doch moet blijven liggen, aangezien dit plaatsje in de macht van de opstandelingen is. De IDA JOHANNA, kapt. Bosker, moet naar Frey Bentons; maar aangezien daar geen lading is, wil de bevrachter het naar Conceptio of elders in Entre Rios zenden; het kan om meer genoemde redenen de reis derwaarts niet aanvaarden. De BENGALES, kapt. De Goede, gaat naar Tuyu om voor Havanna te laden; de JACATRA, kapt. Dirksen, is nog onbevracht. Te Montevideo en Rio de Janeiro is volgens de laatste berichten, de gele koorts zo goed als geweken. Op eerstgenoemde plaats liggen de Nederlandse schepen MARIA BEERTA, kapt. Roosjes, ANNA SOPHIA, kapt. Hamstra, LANDBOUW, kapt. Sannes, CATHARINA HENDRIKA, kapt. Kruisinga, BERNARDUS GODOLEVUS, kapt. Wagenaar en HENDRIKA, kapt. Bronsema; de eerste twee zijn bevracht; de overige nog zonder bestemming.

PGC 150773
Buenos Ayres, 4 juni. Op 30 mei zijn te Montevideo in een bui de schepen LANDBOUW en RAMBLES met elkaar in aanvaring geweest. (Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. J. Sannes, is op 27 mei van Montevideo naar Antwerpen vertrokken)
NRC 051073
Buenos Ayres, 28 augustus. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. (J.) Sannes, beladen met talk en bestemd naar Europa, moet lossen om nagezien te worden , hebbende op de rivier aan de grond gezeten. De lading wordt overgescheept in het schip SYMPATHIE, kapt. (P.J.) Boer.

1874

NRC 070474
Scilly, 3 april. De Nederlandse brik LANDBOUW, kapt. Sannes, van de Plata-rivier naar Lissabon bestemd, kapte gedurende de Zuidwester storm van gisteren, nadat een der ankerkettingen gebroken was, de grote mast. (opm: zie PGC 110474).
PGC 110474
Groningen, 9 april. De te Oostwold te huis behorende brik LANDBOUW, kapt. J. Sannes, welke, van de Plata-rivier komende, gedurende de ZW-storm van de 2e dezer bij Scilly de grote mast kapte, was niet naar Lissabon, maar naar Liverpool bestemd.

1878

AH 060578
Rio Janeiro, 27 april. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier met huiden naar Falmouth, is lek te Cabo Frio binnengelopen.
NRC 020678
Rio Janeiro, 8 mei. Het Nederlandse brikschip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier naar Falmouth bestemd met huiden, is 25 april te Cabo Frio lek binnengelopen. Het brikschip BROTHERS, kapt. Vibert, is gecharterd om de lading van de LANDBOUW over te nemen en vertrok 1 mei daarheen. De LANDBOUW zal na lossing der lading naar hier teruggebracht worden.
NRC 070678
Rio Janeiro, 12 mei. De kosten van sleeploon herwaarts en het bevrachten der brik tot overname der lading van het bij Cabo Frio lek binnengelopen Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, worden op 5.000 millereis begroot.
AH 070678
Rio Janeiro, 12 mei. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier naar Falmouth lek te Cabo Frio binnengelopen, heeft 2½ voet water in het ruim. Het schip BROTHERS is bevracht en gaat naar Cabo Frio om een gedeelte der lading over te nemen, waarna beide schepen door een stoomboot naar hier gesleept zullen worden. De vracht van de brik en het sleeploon bedragen USD 5.000.
NRC 160678
Rio Janeiro, 23 mei. Het schip LANDBOUW is alhier teruggebracht na een gedeelte lading gelost te hebben in het schip BROTHERS, welk schip ook naar hier gesleept is. De LANDBOUW werd na de gehele lading gelost te hebben onderzocht.

(Zie ook berichten in onze nummers van 2 en 6 juni.)
NRC 040778
Rio Janeiro, 8 juni. Het schip LANDBOUW ligt hier nog in reparatie.
NRC 170778
Rio Janeiro, 22 juni. De reparaties aan het schip LANDBOUW zijn bijna volbracht; de lading wordt weder ingenomen en denkelijk zal het in de volgende week de reis voortzetten.
NRC 160878
Rio Janeiro, 23 juli. De Nederlandse brik LANDBOUW zal binnen een paar dagen vertrekken.
AH 260878
Havre, 21 augustus. Het brikschip LANDBOUW, kapt. Sannes, heeft 28 juli na volbrachte reparatie de reis naar Rio Janeiro voortgezet.
ST 241078
Falmouth, vóór 22 oktober. Uitgezeild LANDBOUW, J. Sannes (Rio Janeiro) naar Havre.
ST 261078
Havre, 22 oktober. Aangekomen LANDBOUW, J. Sannes van Rio de Janeiro.

1879

OHC 170179
Havre, 14 Januari. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, 22 oktober van Rio Janeiro alhier aangekomen, is door de eigenaars geabandonneerd, en zal 28 dezer publiek verkocht worden.
PGC 170179
Havre, 14 januari. Het brikschip LANDBOUW, kapt. J. Sannes, uit Oostwold, de 22e oktober hier van Rio de Janeiro aangekomen, zal de 28e dezer verkocht worden. Voornoemd schip, de 17e april l.l. (opm: 1878) van Rio de Janeiro naar Havre vertrokken, is op Kaap Frio gestrand en was na afgebracht te zijn weder derwaarts teruggekeerd om te repareren.

 

Bronnen

Jaar: 1856
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard