Inloggen
DUCHESS OF HOLLAND - ID 1814


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1973
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7321116
Nat. Official Number: 4490 Z GRON 1972
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Roll on/Roll off schip (RO/RO)
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 67
Delivery Date: 1973-09-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 2700
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x MWM nrs. 441.12.01023 en 441.12.01024 Type TBD441V12 (230x270) elk 1350 PK 720 rpm.
Speed in knots: 13.25
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 982.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 488.00 Net tonnage
Deadweight: 1450.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 78.62 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 68.81 Meters Registered
Beam: 14.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 8.90 Meters Depth, moulded
Draught: 4.21 Meters Draught, maximum
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Ship History Data

Date/Name Ship 1973-09-20 DUCHESS OF HOLLAND
Manager: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDTJ

Date/Name Ship 1985-03-07 DUCHESS OF HOLLAND
Manager: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDTJ

Date/Name Ship 1987-10-19 ISLA DEL HIERRO
Manager: Lineas Maritimas Hesperides S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Eigenaar: Lineas Maritimas Hesperides S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Las Palmas (Gran Canaria) / Spain
Callsign: EDJK

Date/Name Ship 1991-00-00 ISLA DEL HIERRO
Manager: Maritima Peregar S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Eigenaar: Maritima Peregar S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Las Palmas (Gran Canaria) / Spain
Callsign: EDJK

Date/Name Ship 1993-00-00 ISLA DEL HIERRO
Manager: Maritima Peregar S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Eigenaar: Maritima Peregar S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP8581

Date/Name Ship 1996-00-00 ISLA DEL HIERRO
Manager: Servicios Maritimos Navieros S.A., La Guaira, Venezuela
Eigenaar: Servicios Maritimos Navieros S.A., La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: La Guaira / Venezuela

Date/Name Ship 1996-03-00 SEA EXPRESS I
Manager: Sea Land Maritime Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Sea Land Maritime Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP8581

Date/Name Ship 1999-08-00 SEA EXPRESS I
Manager: Destiny Shipping Lines S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Destiny Shipping Lines S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP8581

Ship Events Data

1972-12-29: Als "DUCHESS OF HOLLAND", bouwno. 336 van Scheepswerf Friesland B.V. te Lemmer, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Lemmer, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4490 Z GRON 1972 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot op spant 68, - m. uit hekplaat, 6.00 m. uit de lengteas en 1.45 m. boven dubbele bodem.
1973-06-09: Leeuwarder courant 09-06-1973: Lemmer — Op de scheepswerf „Friesland" in Lemmer werd gisteren bij stralend weer de „Duchess of Holland", een ferry-schip van het „roll-on roll-off'-type te water gelaten. Het robuuste schip met een tonnage van 15.000 d.w. gleed majestueus de buitenhaven in nadat de echtgenote van de direkteur van de Norfolklijn, mevrouw Remeeus, de „Duchess (hertogin) of Holland" met het gebruikelijke ritueel van de champagnefles gedoopt had. Honderden Lemsters sloegen het imposante tafereel gade. Ook een aantal scholen waren „ter plekke" om de tewaterlating van de ferry-boot mee te beleven. De „Duchess of Holland" is bestemd voor gebruik op de lijndienst Scheveningen—Great Yarmouth (Engeland) en kan maximaal 3 trailers van tien meter lengte vervoeren met in het onderruim nog eens een honderdtal stuks rundvee. De ruimte kan zo nodig ook benut worden voor het vervoer van personenauto's. Het ruim 78 meter lange en dik 14 meter brede schip moet half september opgeleverd worden en krijgt er tijdens de afbouw nog twee verdiepingen bij. Een lift verzorgt voor de aan de achterzijde binnenrijdende trailers de verbinding met het bovendek. Interessant is een zgn „voorschroef" aan de „Duchess of Holland", die het schip een grotere wendbaarheid moet geven. Binnenkort zal op de Lemster werf de kiel worden gelegd voor een motorvrachtschip van 3600 ton, voor de rederij Wagenborg, waarvan het voorschip in verband met de haast, die met de opdracht gemoeid is, in Lemmer en het achterschip bij Amels in Makkum wordt gebouwd. Daar vindt ook de „koppeling" plaats.
NvhN 09-06-1973: m.s. Duchess of Holland te water. Bij de scheepswerf „Friesland" te Lemmer is met goed gevolg het casco van het nieuwe roll-on/roll-off schip Duchess of Holland te water gelaten dat wordt gebouwd in opdracht van de Norrfolk-Lijn te Scheveningen en dat bestemd zal zijn voor de lijndienst Scheveningen-Great Yarmouth. De Duchess of Holland (bouwnr. 67) meet ca. 1.500 ton met de navolgende voornaamste afmetingen: lengte over alles 78.64 meter, lengte tussen de loodlijnen 68.80 meter, breedte 14.30 meter en holte 8.90 meter. De voortstuwing zal geschieden door twee elk 1.350 pk sterke MWM-dieselmotoren die gezamenlijk één schroef aandrijven. De nautische en technische voorzieningen aan boord worden zeer modern, 't Schip krijgt een capaciteit voor 33 trailers van elk 10 meter of 29 stuks a 12 meter, terwijl het onderruim geschikt is voor het vervoer van 90—110 stuks rundvee. Door het verwijderen van de wegneembare stallen kan dit ruim tevens worden benut voor het transport van personenauto's. Aan boord zijn voorts 6 tweepersoons passagiershutten. De bouw vindt plaats onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een motorvrachtschip met een draagvermogen van 3.600 ton dat wordt gebouwd in opdracht van Wagenborg Scheepvaart BV te Delfzijl. De werf te Lemmer zal het voorschip tot aan het machinekamerschot bouwen, terwijl de zusterwerf van de fa. Amels te Makkum het achterschip gaat bouwen. Beide delen zullen t.z.t. te Makkum worden geassembleerd in de nieuwe scheepsbouwhal. Deze methode wordt gevolgd ten einde aan een snelle oplevering te kunnen voldoen.
1973-11-20: Als "DUCHESS OF HOLLAND", zijnde een stalen motorvrachtschip met passagiersaccomodatie, metende 2783.21 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 16674 d.d. 14-09-1973, liggende te Scheveningen, door J.G.D. Wigmans, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, definitief van brandmerk 4990 Z ROTT 1972 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 3.90 m. uit hekplaat, 2.45 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1977-02-08: NvhN 08-02-1977: Ook zeelieden. Vanmorgen ging op verzoek van de vervoersfederatie het havenpersoneel van de Norfolklijn in Scheveningen (80 man) in staking. Ook de daar werkende 20 zeelieden legden het werk neer na een oproep van de Federatie van Werknemers in de Zeevaart (FWZ). Daardoor kan het schip de Duchess of Holland niet uitvaren. Ook zeelui van het nog varende schip de Duke of Holland zullen bij aankomst gaan staken. De Norfolklijn vaart vracht tussen Scheveningen en Great Yarmouth (Engeland). Bij deze speerpuntactie zijn verder betrokken de Noordzeeveerdiensten (80 man) die een gecombineerde vracht- en passagiersdienst heeft op Hull vanuit Rotterdam-Europoort.
1992-10-26: Onderweg van Melilla naar Malaga met een lading trailers en vrachtauto’s, bij het invaren van de haven van Malaga zware schade opgelopen toen ze op een strekdam voer. Slagzij gemaakt en gedeeltelijk gezonken. Door de eigenaar geabandonneerd.
1993-11-13: Gesleept te Las Piedras aangekomen. Op 08.03.1994 daar, na reparatie, weer vertrokken.
1995-11-13: Te Las Piedras aangekomen voor de verkoop. Daar op 08.03.1996, na de verkoop, vertrokken als "Sea Express I".
1998-10-20: Opgelegd op de rede van Port au Prince met motorschade.
2003-00-00: Total loss verklaard en ligt als wrak nog steeds op de rede van Port au Prince.
2020-05-00: Final Fate:
Staat 2020 nog in Equasis als: StatusTotal Loss (since 20/10/1998), Last update of ship particulars 06/05/2020.

Afbeeldingen


Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND gaat te water
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND te water
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND proefvaart
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND 4.9.1979
Gemaakt door: Simon WP
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: DUCHESS OF HOLLAND
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ISLA DEL HIERRO op 16-11-1991 te Malaga.
Gemaakt door: Assiego, A.

Omschrijving: ISLA DEL HIERRO
Gemaakt door: Inpyn, Pieter
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ISLA DEL HIERRO Puerto del Rosario (Canarische Eil.) 18.7.1989
Gemaakt door: Neidig, Michael
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ISLA DEL HIERRO
Gemaakt door: Onbekend

Omschrijving: ISLA DEL HIERRO Malaga 28.10.1992
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Schade