Inloggen
DRIEBERGEN - ID 1808

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Irvine's Shipbuilding & Dry Docks Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 496
Launch Date: 1910-00-00
Delivery Date: 1910-10-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 1/2 , 33 & 54 - 36)
 
Gross Tonnage: 1884.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1185.00 Net tonnage
Deadweight: 3250.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 166000 Cubic Feet
Bale: 158000 Cubic Feet
 
Length 1: 279.00 Feet (British) Registered
Beam: 40.10 Feet (British) Registered
Depth: 18.40 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-10-01 DRIEBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij Hollandia, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMHK

Ship Events Data

1910-10-01: DS 17-05-1912: tijdens de bouw aangekocht voor NLG 257.250,-, opgeleverd 1 oktober 1910.
1917-02-16: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'Driebergen' (1910) van Stoomvaartmaatschappij Hollandia (Furness), op weg van Port Talbot naar Huelva (Spanje), wordt in Het Kanaal, 40 mijl ten westen van Quessant, door de Duitse onderzeeboot 'UC 66' aangehouden en met een springlading tot zinken gebracht.
De opvarenden werden gered door het Franse stoomschip CHARLES LE COUR en in Brest aan wal gebracht.


Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 220217
Nederland en de oorlog. De DRIEBERGEN getorpedeerd.
Het stoomschip DRIEBERGEN (1.884 ton), van de Naaml. Vennootschap Furness' Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij alhier, is bij het vertrek uit het Bristolkanaal getorpedeerd (opm: op 16 februari). De DRIEBERGEN was op 29 januari van Rotterdam naar Baltimore vertrokken.

NRC 220217
Nederland en de oorlog. De DRIEBERGEN.
Het stoomschip DRIEBERGEN had, toen het getorpedeerd werd, een lading steenkool aan boord en was, na lossing daarvan, bestemd om te Baltimore graan voor de Nederlandse Regering te halen.
Bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, is van de Nederlandse consul te Brest bericht ontvangen van de torpedering in open zee van het stoomschip DRIEBERGEN. Bij de afzending van het bericht werd de equipage, die gered is, spoedig te Brest verwacht.

RN 230217
Stoomschip DRIEBERGEN getorpedeerd.
Het in 1910 gebouwde Nederlandse stoomschip DRIEBERGEN van de N.V. Furness’ Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, metende bruto 1.884 ton en netto 1.185 ton, dat 15 dezer van Cardiff naar Huelva vertrokken was met een lading steenkolen, is 16 dezer getorpedeerd. Van de Hollandse consul uit Brest is bij de directie bericht ontvangen, dat de bemanning aldaar geland is. Verdere bijzonderheden ontbreken tot nu toe. Het stoomschip DRIEBERGEN was op de Rotterdamse beurs verzekerd voor NLG 900.000. Het verlies voor assuradeuren is te groter omdat het schip reeds in december verzekerd was en de polis nog lopende was tegen het lage percentage van 4%. Het schip was bestemd om na afloop van deze reis graan te halen voor de Nederlandse Regering in Baltimore of Boston. Wij vernemen nog nader, dat de lading verzekerd was voor NLG 150.000. 

NRC 270217
Nederland en de oorlog. De DRIEBERGEN.
Men deelt ons mee, dat de volledige bemanning van het dezer dagen getorpedeerde Nederlandse schip DRIEBERGEN thans naar Havre vertrokken is en daar zal wachten op gelegenheid tot het ondernemen van de terugreis naar ons land.