1954-09-08: |
Friese koerier 08-09-1954: Scheepswerf in Makkum leverde de vijfde coaster af „Draka” aan de grond: genodigden beleven angstige momenten
Scheepswerf in Makkum leverde de vijfde coaster af „Draka” aan de grond: genodigden beleven angstige momenten. In het oude en vroeger welvarende vissersdorp Makkum, dat ook nu, zij het dan in mindere mate, in dit opzicht nog bekendheid geniet, klopt sedert de oorlog achter de hoge beschuttende IJselmeerdijk het hart van de Friese scheepsbouw. Dagelijks klinken er de zware scheepshamers, trillen de pneumatische boren en biedt een overvloed van orders zekerheid en werkgelegenheid, factoren, die vooral in een agrarische gemeente als Wonseradeel van grote invloed zijn. De pas enkele weken terug benoemde burgemeester van deze gemeente, die zoweMn activiteit, welbespraaktheid als originaliteit een Uitstekend debuut maakt, is zich zeer helder.de belangrijkheid van deze bestaansbron bewust en heeft de gelegenheid, dat Dinsdag in Makkum de vijfde coaster werd opgeleverd, met beide handen aangegrepen om.dat tegenover een groot aantal genodigden duidelijk te onderstrepen.
Ook Statenjacht gaf acte de présence. Het bedoelde hart van de Friese scheepsbouw is de werf van de gebr. Amels, waarop nu ruim zeventig mensen in hun levensonderhoud voorzien. Dit aantal zou nog dagelijks kunnen worden opgevoerd, ware het niet, dat de capaciteit van „Welgelegen" zulks niet toelaat, want de gebroeders Amels zitten dik in de opdrachten, zelfs zo dik, dat er nagenoeg geen week voorbij gaat, of men ziet zich gedwongen, orders af te zeggen. 172e schip. De gebr. Amels hebben Dinsdag hun 172ste schip sedert de oorlog aan een eigenaar overgedragen. Een overdracht, waaraan nogal de nodige luister werd bijgezet, omdat het hier de vijfde coaster betrof, die in de loop van deze negen jaar óp de werf is gebouwd. Het was daarom gisteren voor, het vissersdorp een gebeurtenis van meer dan gewone betekenis. Dat kwam tot uitdrukking in het grote aantal belangstellenden, dat zich tegen elf uur 's morgens onder een loodgrijze hemel langs de haven had geschaard, samen met een grote schare kinderen, die voor deze gelegenheid van meester vrijaf hadden gekregen. Aan de overkant van het water waar zich anders de scheepsbouw concentreert, zwegen nu de pneumatische boren en verstomden de klinkhamers. Goed schip. Hoog tegen de havenmuur optorrend lag Amels' vijfde coaster, gemaakt in opdracht van de eenvoudige en bescheiden reder-kapitein L. Davids van Delfzijl, die op deze plechtige dag gewoon in overall verscheen en die volgens zijn zeggen de strepen in de haast vergeten had. De nieuwgebouwde .coaster heeft een laadvermogen van 760 ton en is „een solide schip", zoals een van de ruim 170 genodigden voor deze proefvaart de bekende schipper van de Insulinde Mees Toxopeus, het uitdrukte. De kustvaarder draagt de 'Haam van „Draka", een naam die identiek is aan die van de bekende Amsterdamse draadkabelfabriek, Waaraan „kappie" Davids haar ook heeft ontleend. Het schip wordt opgenomen in de wilde vaart en is Davids' tweede coaster. Binnenkort zal het geladen met zout van Amsterdam naar Noorwegen vertrekken. Onder het grote aantal genodigden aan boord bevonden zich ook de leden van Ged. Staten, de heren S. van Abbema, mr D. Okma en H. M. Gerbrandy, die even tevoren met het Statenjacht aan land waren gezet. Met muziek van „Halleluja", toegejuicht door honderden dorpelingen en als attractie een „kanonschot" van het Friese Statenjacht, heeft daarna de „Draka" koers gezet naar het IJselmeer. De technische — en officiële — proefvaart was begonnen, slechts onderbroken door een tussenlanding te Enkhuizen, waar het gezelschap vol bewondering de pittoreske geveltjes bewonderde en burgemeester Admiraal de opvarenden op zijn historische stadhuis hartelijk ontving. Tijdens de proefvaart verwelkomde burgemeester Oosterhoff van Wonseradeel in een geestige speech de genodigden en vertelde mr Okma, dat deze proefvaart Ged. Staten veel voldoening schenkt. De heer Okma illustreerde met enkele cijfers de belangrijkheid van coasterbouw. Op de terugtocht is de „Draka" met enige plechtigheid aan de nieuwe eigenaar overgedragen. Aan de grond. De proefvaart, die des ochtends — ondanks de miezerige regen — met zoveel animo en vreugde was begonnen, eindigde tenslotte onvoorzien nog in een angstig uurtje. Op de terugweg van Staveren naar Makkum kwam het schip namelijk op een gegeven moment aan de grond te zitten, terwijl het snel donkerde. Vermoedelijk is het schip buiten de vaargeul, die geen lichtbakens heeft, aan de grond geraakt. Anderhalf uur lang heeft men alle pogingen in het werk gesteld het schip vlot te-krijgen, maar niets hielp, zelfs niet toen verschillende vissersschepen de „Draka" te hulp waren gesneld. Uiteindelijk is is men'er evenwel toch in geslaagd de coaster vlot te krijgen, waarna men van doorvaren naar Makkum heeft afgezien. Men heeft met de kustvaarder koers gezet naar Kornwerderzand, vanwaar het gezelschap met inderhaast gecharterde bussen naar Makkum is teruggebracht. Vissers verklaarden later, dat de „Draka" vermoedelijk in de vaargeul zelf is vastgeraakt en noemden als oorzaak het lage water. |