1790
RC 06051790
Amsterdam, 4 mei. In Texel binnengekomen schepen van Suriname, heeft men tijding dat aldaar gearriveerd was B. Calgren (opm: fregat VROUW JEANNE), van hier.
1796
AC 120796
Advertentie. R. Steenbergen, J.G. Francke, G. Blancke, R. Hoyman, C. Schuurman, J. van Dijk Adriaansz en A. Reinking, makelaars, zullen op maandag den 18de juli, te Amsterdam, in ‘t Nieuwezijds Heeren Logement, verkopen: Een extra ordinair welbezeild fregat-schip, genaamd de VROUW JEANNE, kapitein Barend Calgren, laatst kapitein Stoffel Tonessen, is in ‘t jaar 1783 nieuw uitgehaald, lang 98½ voet, wijd 29 voet 6 duim, de bak 5 voet 3½ duim, gemonteerd met 8 stukken kanon. Breder bij den inventaris en bericht bij gemelde makelaars. (opm: het fregat werd aangekocht door Lambertus Thijm & Zoon, Amsterdam en kreeg de naam PHOENIX).
1810
De PHOENIX wordt vermeld in de in oktober 1810 opgemaakte ‘Staat der Hollandsche Scheepen, voor en in de Stad Amsterdam en aan de particuliere scheepstimmerwerven leggende in slagtmaand 1810’.
Deze ruim 190 schepen omvattende lijst was samengesteld in opdracht van keizer Napoleon van Frankrijk als inventarisatie van schepen welke geschikt zouden zijn bevonden voor een invasie op Engeland.
Voor de PHOENIX stonden de volgende gegevens vermeld:
afmetingen 100’ x 29’5½ x 15’0, het verdek hoog 5’6½, 102 commercie lasten, 160 gecalculeerde roggelasten, 320 gecalculeerde tonnen. Boekhouder L. Thijm & Zoon, Amsterdam.
Bij deze Staat was een notitie dat het schip in 1796 was gebouwd door Pieter Lugt op de scheepswerf Walvis en [toen] heette VROUW JEANNE. Vermoedelijk is hier sprake van een verwisseling met het fregat VROUW JEANNE dat in 1796 was gebouwd door Pieter Lugt voor rederij Vereul, nadat ze in dat jaar een fregat met dezelfde naam hadden verkocht, zie de advertentie in AC 120796.
Een tweede reden waarom aan een verwisseling wordt gedacht is de bijlbrief uit januari 1784. Hierin staat dat de PHOENIX in 1783 op scheepswerf de Zwarte Rave was gebouwd. Ofschoon in dit document niet de naam VROUW JEANNE wordt genoemd.
Met enig voorbehoud heeft Marhisdata gemeend dat de VROUW JEANNE op 5 januari 1784 door Vereul werd aangekocht en in 1796 verkocht, om te worden vervangen door een tweede fregat dat de naam VROUW JEANNE kreeg. Barend Calgren was steeds kapitein geweest, behalve waarschijnlijk tijdens de laatste rondreis, toen hij door kapitein Stoffel Tonessen moet zijn afgelost. Vermoedelijk was Calgren bij de afbouw van de tweede VROUW JEANNE aanwezig en vertegenwoordigde hij de rederij Vereul om de eerste VROUW JEANNE te verkopen.
1815
Op 28 augustus 1815 werd een voor de PHOENIX onder kapitein A. Schrant uitgegeven West-Indische zeebrief vervallen doordat de West-Indische zeereis niet werd gemaakt. Hierna moet alsnog een nieuwe W.I.-zeebrief zijn uitgegeven, want het schip bevond zich in januari 1816 in Suriname.
1816
RC 050316
Volgens berichten uit Surinamen, lopende tot den 15 januari, was het schip (opm: fregat) FRANKLIN, kapt. A. Roos, naar Amsterdam gedestineerd, de rivier afgezakt. Behalve de kortelings gearriveerde schepen, lagen in die Colonie nog de volgende, als MARIA (opm: fregat), J. Vos; AMICITIA (opm: fregat), M. Meijer; de VRIENDSCHAP, C. Fredriks; PHOENIX, A. Schrant; CORNELIA MARIA, J.L. Klasen; en FORTUNA, C. Jessen, alle van Amsterdam; CATHARINA, kapt. Dirks, en HET VERTROUWEN, R. Smidt, van Rotterdam.
RC 040616
Amsterdam, 1 juni. Bij Texel binnengekomen A. Schrant van Suriname.
Omdat vanaf medio 1816 de zeebrieven voor alle bestemmingen in Den Haag werden opgemaakt vroeg de Wed. L. Thijm & Zoon op 9 september 1816 voor de PHOENIX onder kapt. A. Schrant een zeebrief aan, de eerste in het nieuwe systeem.
RC 311016
Amsterdam, 29 oktober. Uitgezeild A. Schrant naar Suriname.
1817
RC 180217
Te Suriname A. Schrant van Amsterdam.
RC 210617
Amsterdam, 19 juni. Bij Texel binnengekomen A. Schrant van Suriname.
RC 071017
Amsterdam, 5 oktober. Uitgezeild A. Schrant naar Suriname.
1818
RC 270618
Advertentie. R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, F. der Kinderen en H.J. Rietveld, makelaars, zullen, op maandag den 6 juli 1818, des avonds ten 6 uren, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Fregatschip, genaamd DE PHENIX, (opm: PHOENIX) gevoerd bij kaptein A. Schrant, lang 100 voet, wijd 30 voet, hol 12 voet 2 duim, het verdek 5 voet 8 duim, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars. (opm: het fregat, bouwjaar 1784, werd verkocht, waarschijnlijk aan een sloper)
De zeebrief 9.9.1816 van de PHOENIX, kapt. A. Schrant, werd op 29.7.1818 doorgehaald met als reden ‘schip verkocht’.
De verkoop werd noodzakelijk vanwege de leeftijd, ruim 34 jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van een schip in die jaren rond de 19 lag. Bovendien moet het fregat vanaf of misschien zelfs voor 1810 tot 1815 in Amsterdam hebben opgelegd gelegen. Dat kwam de kwaliteit van het casco niet ten goede. Niet alleen door houtrot, maar veel schepen bleken onderhevig te zijn geweest aan vervuring, wellicht de PHOENIX eveneens. Dat laatste wil zeggen droogrot in de romp, waarbij het hout is aangetast door schimmels als gevolg van het gebruik van onvoldoende gedroogd hout op plaatsen met weinig of geen ventilatie.