Inloggen
ZEENYMPH - ID 17748


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-09-00 / 1900-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: McLaine, Belfast, Great Britain
Werfnummer:
Launch Date: 1859-07-00
Delivery Date: 1860-05-25
Technical Data

Net Tonnage: 392.98 Net tonnage
 
Length 1: 150.9 Feet (British) Registered
Beam: 26.9 Feet (British) Registered
Depth: 16.5 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-04-17
Register nr: 0
Scheepsnaam: ZEENYMPH
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Gaade, namens G. Groenverg…..
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, nieuwe
1882-04-17, uitreiking zb123-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-05-25 SPIRIT OF THE DAY
Manager: McLaine & Co, Belfast, Great Britain
Eigenaar: Belfast, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Belfast / Great Britain
Callsign: QBGH
Additional info: Off.no. 28609

Date/Name Ship 1861-00-00 SPIRIT OF THE DAY
Manager: James Jackson, Liverpool, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: QBGH

Date/Name Ship 1871-00-00 SPIRIT OF THE DAY
Manager: E. Cummins & Co., Bristol, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Bristol / Great Britain
Callsign: QBGH

Date/Name Ship 1872-09-00 ZEENYMPH
Manager: Firma L.'t Hoen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma L.'t Hoen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDFT

Date/Name Ship 1885-00-00 ZEENYMPH
Manager: Firma Gebr. van de Wetering (scheepsbouwers), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. van de Wetering (scheepsbouwers), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: QDFT

Date/Name Ship 1900-05-00 BAMLE
Manager: C. Röe, Brevik, Norway
Eigenaar: A/S Bamle, Brevik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Brevik / Norway
Callsign: HPGJ
Additional info: 2e helft van mei 1900 uit de hand naar Noorwegen verkocht

Date/Name Ship 1910-00-00 BAMLE
Manager: H. Hansen, Brevik, Norway
Eigenaar: A/S Bamle, Brevik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Brevik / Norway
Callsign: HPGJ

Ship Events Data

1874-03-09: Collision
Amsterdam, 9 maart 1874. Het Nederlandse schip ZEENYMPH, kapt. Vitringa Coulon, van hier naar Macassar, in het Groot Noord Hollands Kanaal in aanvaring geweest met het schip FANNY, kapt. Johnswick van Libau waarbij de bakboord boeg werd ingestoten en de boegspriet brak.
1886-10-26: Sold at auction
Verkoping van schepen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dinsdag 26 oktober 1886:
- het Nederlandse barkschip ZEENYMPH voor NLG 4.000 verkocht.
1888-11-00: Damaged
Rotterdam, 28 november 1888. Het te Arendal binnengelopen schip ZEENYMPH, kapt. De Groot, van Kroonstad naar Dordrecht, heeft een deel der deklast verloren.
1893-12-00: Damaged
Fleetwood, 21 december 1893. Het schip ZEENYMPH, kapt. J. de Groot, van Wilmington hier aangekomen, heeft op de reis veel slecht weder ondervonden. Een van de boten werd overboord geslagen en hedenochtend was het genoodzaakt ter rede een anker met 90 vadem ketting te laten slippen.
1898-03-26: Collision
Rotterdam, 29 maart 1889. Het Nederlandse schip ZEENYMPH, kapt. J. de Groot, werd vrijdag aangevaren te Cardiff door het Engelse stoomschip KITTIE, en verkreeg daardoor schade, die door de KITTIE werd betaald.
1900-05-02: Sold to foreign country
Rotterdam, 2 mei 1900. De Nederlandse bark ZEENYMPH, kapt. J. de Groot, is verkocht naar Noorwegen en vertrok heden onder de naam BAMLE van Maassluis naar Brevik, gevoerd door kapt. Knudsen. (opm: de ZEENYMPH was op 11 april van Trinidad te Rotterdam aangekomen)
1928-08-00: Final Fate:
De BAMLE werd in augustus 1928 voor sloop verkocht aan de Varhaug Ophugningslag te Stavanger (Noorwegen). Te Bangarvagen/Fjeldberg Bruk (Stavanger) werden de masten verwijderd. In september 1928 kapseisde het schip daar, werd gelicht en naar het strand van Varhaug gesleept, waar het slopen werd voltooid. (bron: coll. Axel Kühn)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Arie Behrens werd geboren op 14 april 1839 te Amsterdam als zoon van Jan Behrens (overleden voor 1879) en Antje Muntendam, geboren 08 december 1813 te Groningen. Hij woonde in 1879 aan de Singel E-537 te Dordrecht. Hij werd in 1870 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante” te Dordrecht.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Behrens als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1882 van de bark “Zeenymph” ex Spirit of the Day, gebouwd in 1859 te Belfast, 484 ton o.m., varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In een monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht dd 02 juni 1868 staat als 1e stuurman Arie Behrens, 29 jaar, gage f 60,-, wonende te Dordrecht, op de bark “Cornelis Gips” onder gezag van kapitein Arnold Romijn voor een reis naar Java via Cardiff.064.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Behrens, Arie

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Groen Jz als gezagvoerder gedurende:

*    1883 t/m 1886 van de bark “Zeenymph” ex Spirit of the Day, gebouwd in 1859 te Belfast, 484 ton o.m., varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Groen, G.J. Jz

Familiegegevens en opleiding

Jurgen de Groot werd geboren op 21 januari 1824 (of 12 januari of 11 juni 1824?) te Harlingen

Hij overleed in 1887 te Oude Schild op Texel.

Hij werd op 22 april 1866 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante” met nummer 487.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.de Groot werd met nr.788 lid van Zeemanshoop per 11 februari 1862 op voorspraak van G.M.Titsingh. Zijn schip was de "J.C.Schotel"002. Ten tijde van de inschrijving was de Groot 38 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat per 04/11 februari 1862 als effectief lid werd ingeschreven J. de Groot, oud 38 jar, voerend de bark “J.C.Schotel”, voor rekening van de Gebr. Blussé te Dordrecht, op voordracht van kapitein G.M.Titsing.023.

 

Jurrien de Groot wonend op Texel was met vlagnummer 89 in de periode 22 januari 1863 t/m zijn overlijden in 1887 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111 en 064

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse College dd 06 juni 1887 staat de de boeking van de uitkering aan de erven van kapitein Jurrien de Groot  van de regelementair toegestane f 200,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J. de Groot als gezagvoerder064a:

*          1874                geen vermelding van een schip.

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren          type           scheepsnaam           naam reder/boekhouder

        788                       1862-1865     bark           J.C.Schotel               Gebr.Blussé te Dordrecht

                                      1866-1869     fregat        Kosmopoliet I         idem

                                           1870          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. de Groot J.C.Schotel januari 1862                                         07 januari 1863

                                                  J.C.Schotel                               30 april 1863                                        06 september 1864

                                                  J.C.Schotel                               30 november 1864                              26 december 1865

                                                   Kosmopoliet I                                                                                         28 juni 1867 30 october 1867

                                                  Kosmopoliet I 28 mei 1868    geen melding

 

Bouma025 vermeldt J. de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1867 van de bark “J.C.Schotel”, gebouwd in 1849 te Dordrecht, 632 ton o.m., varend voor Gebr. Blussé te Dordrecht;

*    1867 t/m 1870 van het 3/m schip “Kosmopoliet”, gebouwd in 1853/1854 op de werf van De Merwede van Cornelis Gips & Zn aan de Lijnbaan te Dordrecht, 753 ton o.m., varend voor de Gebr. Blussé te Dordrecht (zie ook 064);

*    1887 t/m 1895 van de bark “Zeenymph” ex Spirit of the Day, gebouwd in 1859 te Belfast, 484 ton o.m., varend voor W.S.van de Wetering te Rotterdam;

*    1896 t/m 1900 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Gebr. van de Wetering te Rotterdam. Het schip werd in 1900 verkocht naar Noorwegen en herdoopt in “Balme”.

Wat betreft de opgaven met de Zeenymph vraag ik me af of dit dezelfde J(urgen) deGroot is geweest. Hij zou dan nog gevaren hebben op de leeftijd van 76 jaar. Zie opgave monsterrol

 

Monsterrol uit het gemeentearchief van Delfzijl

26 januari 1895, bark “Zeenymph”, kapitein Jan de Groot, 36 jaar uit Rotterdam. Voorts 1ste stuurman Fokko Veldman, 30 jaar uit Delfzijl, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

 

Overige bijzonderheden

J.de Groot verzorgde per 16 juli 1866 vanuit Brouwershaven met de “Kosmopoliet” een transport van 3 landmachtofficieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 oktober 1866 na een reis van 92 dagen.

01 juli 1867 vertrok hij van Brouwershaven met de “Kosmopoliet” en detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 02 oktober 1867 na een reis van 93 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden.

Op 28 mei 1868 vertrok hij van Brouwershaven met de “Kosmopoliet” en een detachement van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 04 september 1868 na een reis van 99 dagen.

En op 06 augustus 1869 vertrok hij van Brouwershaven met de “Kosmopoliet” en een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 04 november 1869 na een reis van 90 dagen065.

 

      De bark ”J.C.Schotel” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 13 reizen waarvan de een aantal onder kapitein J.Koning. Data en bestemmingen niet genoemd.

      De medium clipper ”Kosmopoliet I” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 18 reizen waarvan de een aantal onder kapitein J.de Groot. Data en bestemmingen niet genoemd.

Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordreccht

Volgens MRD nr 1755 dd 28 juli 1856 is hij met een maandgage van f 70 1e stuurman op de “Aegidia Paulina”, reder J.B.’t Hooft te Dordrecht met als gezagvoerde kapitein T.K.Veltman. Hij gaat met 18 man naar Java.

Op 2 augustus 1858 (MRD 1843) monsterde Jurgen de Groot als 1e stuurman met een gage van f 70,- op de “Kosmopoliet” onder gezag van kapitein J.Bouten. Hij vertrok met een equipage van 30 man naar Batavia

Volgens een monsterrol dd 14 mei 1868  was hij gezagvoerder van het fregat “Kosmopoliet I”

Volgens MRD nr. 2375 dd 24 juli 1869 in het Gemeentearchief van Dordrecht was Jurrien de Groot, oud 45 jaar, wonend te Texel, gezagvoerder van de klipperfregat “Kosmopoliet I”, voor een tocht naar Java.

 

Uit: De Clippers door Anno Teenstra, uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp.

p.114: Kapitein de Groot voer in 1868 op de “Kosmopoliet”. “In 1871 werd hij met zijn geheele kader van het schip ontslagen. Wat er feitelijk is gebeurd, is niet meer na te gaan, het nuchtere feit van het ontslag van kapitein en stuurlieden werd zonder verdere verklaring aan de aandeelhouders medegedeeld. Kapitein H.Dienske, die tot dien als opperstuurman bij Blussé had gevaren, kreeg het bevel over de Kosmo en deze kapitein schijnt weer uistekend werk te hebben verricht, want de reeders konden aan de aandeelhouders melden, dat Dienske den ouden roem van het schip weer had hersteld. … “

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken  op 17 januari 1890 van een bemanningslid van de bark “Zeenymph”, kapitein Jan de Groot, zeilende op 50o NB/4o12’WL op reis van Rotterdam naar Cardiff.115

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Groot, Jurrien de

Afbeeldingen


Omschrijving: ZEENYMPH, waarschijnlijk liggende in of bij Amsterdsm
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BAMLE
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk