Inloggen
DOKLAAN - ID 1745

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5018791
Nat. Official Number: 7810 Z ROTT 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Haan & Oerlemans, Heusden, Noord-Brabant, Netherlands
Werfnummer: 262
Launch Date: 1951-09-24
Delivery Date: 1951-11-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Type (400x460)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 331.00 Net tonnage
Deadweight: 831.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 40112 Cubic Feet
Bale: 36271 Cubic Feet
 
Length 1: 56.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.13 Meters Registered
Beam: 8.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.25 Meters Registered
Draught: 3.53 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-11-03 DOKLAAN
Manager: Johannes Uittenbogaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomschip 'Hannah', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDRG

Date/Name Ship 1955-04-07 MICA SAUBER
Manager: Sauber & Co, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Sauber & Co, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic

Date/Name Ship 1956-12-00 ODISSEO
Manager: Armatoriale Sicula Spa, Palermo, Italy
Eigenaar: Armatoriale Sicula Spa, Palermo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Palermo / Italy

Date/Name Ship 1962-00-00 ANNABELLA
Manager: Trimarco, V. Trimarco & P. Esposito, Dott. Carmine, Naples, Italy
Eigenaar: Trimarco, V. Trimarco & P. Esposito, Dott. Carmine, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy

Date/Name Ship 1971-00-00 ANNABELLA
Manager: Giovanni Cioffi, Naples, Italy
Eigenaar: Giovanni Cioffi, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IJUC

Date/Name Ship 1975-00-00 ANNABELLA
Manager: Trimarco Flli e Co. Snc., Naples, Italy
Eigenaar: Trimarco Flli e Co. Snc., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy

Date/Name Ship 1977-00-00 ANNABELLA
Manager: Cristoforo Pugliese, Naples, Italy
Eigenaar: Cristoforo Pugliese, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy

Ship Events Data

1951-11-06: Op 06-11-1951 als "DOKLAAN", zijnde een stalen motorschip, metende 1416.40 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8580 d.d. 26-10-1951, liggende te Heusden, door B. Wijnstekers, asp. scheepsmeter te Rotterdam, definitief van brandmerk 7810 Z ROTT 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje 3.60 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.60 m. boven dek.
1952-11-22: NvhN 22-11-1952: Doklaan had aanvaring. Met coaster uit Delfzijl. Op het ogenblik wordt te Goole (Eng.) een noodreparatie uitgevoerd aan het kustvaartuig Doklaan van de N.V. Hannah te Rotterdam, welk schip enige dagen geleden, onderweg van Wisbeck naar Goole, voor Hull een aanvaring had met het kustvaartuig Johanna te Velde van de rederij N.V. Martenshoek te Delfzijl, onderweg van Delfzijl naar Goole. Beide schepen stoomden na de aan varing op naar Goole.De Doklaan zal na de noodreparatie de reis van Goole naar Antwerpen aanvangen.
Het Vrije Volk 24-11-1952: „Doklaan" in botsing.
Het kustvaartuig „Doklaan" van de N.V. Hannah te Rotterdam heeft, op weg van Wisbech naar Goole, voor Hull een aanvaring gehad met het kustvaartuig „Johanna te Velde" van de rederij N.V.Martenshoek te Delfzijl. Beide schepen stoomden op naar Goole, waar de „Doklaan" wordt gerepareerd. Waarschijnlijk kan het schip Zaterdag de reis van Goole naar Antwerpen voortzetten.
1954-10-11: NvhN 11-10-1954: De „Doklaan" in moeilijkheden. Deklading ging schuiven met slagzij als gevolg. Het 500 ton metende Nederlandse ms „Doklaan" heeft in moeilijkheden verkeerd, doch deze zijn - thans zo goed als overwonnen. Het schip was Vrijdagavond jl. met een lading hout van Sikea in Zweden vertrokken, om die naar Amsterdam te vervoeren. Slechts enkele mijlen op zee begon de deklading te schuiven, waardoor er een slagzij ontstond van ongeveer 10 graden. De kapitein besloot toen terug te keren, doch het ongeluk wilde, dat de „Doklaan", wier slagzij inmiddels tot twintig graden was opgelopen, op een modderbank vastraakte.
Men is er toen toe overgegaan de deklading te lossen. Dit is Zaterdag en Zondag geschied. Door deze maatregel is de „Doklaan" weer normaal op het water komen te liggen; Voor nader onderzoek is het schip, dat toebehoort aan de N.V. s.s „Hannah", in de haven van Sikea teruggekeerd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.
NvhN 13-10-1954: Geen ernstige schade aan de Doklaan. Naar Nederland voor reparatie.
Duikers hebben, gisteren het Nederlandse motorschip Doklaan (500 brt) onderzocht en bevonden dat de schade niet ernstig is. Enkele Nederlandse deskundigen worden spoedig in Umea (Noord. Zweden) verwacht en men denkt, dat het schip later op eigen kracht naar Nederland zal kunnen terugkeren voor reparatie. Zoals reeds is gemeld kwam de Doklaan enkele dagen geleden in moeilijkheden. De deklading begon te schuiven, waardoor het schip slagzij maakte. Het ongeluk wilde bovendien dat het schip nog vastraakte op een modderbank. De lading is inmiddels gelost, waardoor het schip weer normaal op het water is komen te liggen.
Algemeen Handelsblad 13-10-1954: Schade aan m.s. Doklaan blijkt mee te vallen.
Duikers hebben Dinsdag het Nederlandse motorschip Doklaan onderzocht en bevonden, dat de schade meevalt. Men verwacht, dat het schip op eigen kracht naar Nederland zal kunnen terugkeren voor reparatie. Zoals gemeld is de Doklaan voor de haven van Umea in N-Zweden gekapseisd, doordat de deklading (hout) begon te schuiven.
Het Vrije Volk 18-10-1954: „Doklaan" zet de reis voort. Het Nederlandse kustvaartuig “Doklaan", dat op 9 October te Sikea was gekapseisd, heeft Zaterdag zijn reis voortgezet. Een deel van de lading hout moest in de Noordzweedse haven Sikea worden achtergelaten.Maandag 11 October slaagde men erin het schip, dat met zijn stuurboord nog juist boven de waterspiegel, uitstak, te bergen. De schade bleek gering te zijn. Toen het schip omsloeg, konden alle dertien opvarenden-elf bemanningsleden en twee passagiers-zonder moeilijkheden worden gered.
De Tijd 26-11-1955: Schip te zwaar beladen. Kapitein gestraft. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 54-jarige oud-gezagvoerder (M.F.H.Doggenaar) van het 500 brt. metende m.s. „Doklaan" uit Amsterdam, de bevoegdheid om als kapitein te varen ontnomen voor drie weken. De „Doklaan" was de avond van 8 oktober 1954 na onzeewaardige toestand in de haven van Sikea (Zweden) teruggekeerd te zijn, voor deze haven aan de grond gelopen. Hierbij ontstond wel materiële, doch geen persoonlijke schade. Ter zitting gaf de kapitein toe dat er een te zware deklast was geweest en ook dat de totale lading zwaarder was geweest dan dat men hem bij het stouwen had opgegeven. Volgens de kapitein had de loods te dicht langs de kant laten varen. De inspecteur-generaal constateerde, dat het schip 200 ton zwaarder geladen was dan de bijna 800 ton die het hebben kon. Er was veel te weinig controle geweest bij het begin en speciaal bij het einde der belading. Kritiek uitte hij op de in reders- en verscheperskringen heersende mentaliteit van „men kan het wel proberen; het zal wel loslopen".
1978-12-00: Opgelegd te Napels.
1980-06-00: In Napels gesloopt door Ferbex S.p.a.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart DOKLAAN
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: DOKLAAN (photo 1953)
Gemaakt door: Rayner, Tom, Ryde, IoW.
Onderwerp: Dok

Omschrijving: DOKLAAN
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Dok

Omschrijving: ANNABELLA
Gemaakt door: Unknown