Inloggen
DOGGERSBANK - ID 1743

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1976
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7413921
Nat. Official Number: 4714 Z GRON 1975
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Voorwaarts' B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 215
Launch Date: 1975-12-10
Delivery Date: 1976-01-27
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15478 Type 8GVH (220x380) 375 rpm.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 999.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 628.00 Net tonnage
Deadweight: 1560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 71500 Cubic Feet
Bale: 70000 Cubic Feet
 
Length 1: 65.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.11 Meters Depth, moulded
Draught: 4.31 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1992-12-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofmotor: 4tew 12 cil 736 kW Caterpillar Type 3512 TA
(170x190) 10,5 Kn.

Datum 1995-00-00
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1995 hermeten: Gt 1092, Nrt 570, Dwt 1585.

Ship History Data

Date/Name Ship 1975-09-05 DOGGERSBANK
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Pot, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRC

Date/Name Ship 1984-00-00 DOGGERSBANK
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Pot, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRC

Date/Name Ship 1986-00-00 DOGGERSBANK
Manager: Pieter Pot, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Pot, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRC

Date/Name Ship 1995-02-14 DOLLARD
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Dollard, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: G. van Weelde
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRP

Date/Name Ship 1996-01-16 DOGGER
Manager: Misje Rederi A.S., Nassau, Bahamas
Eigenaar: A/S Ami, Bergen, Norway
Shareholder: Misje Offshore Marine A.S.
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LAYL4

Date/Name Ship 2002-03-00 DOGGER
Manager: Misje Rederi A.S., Nassau, Bahamas
Eigenaar: A/S Ami, Bergen, Norway
Shareholder: Misje Offshore Marine A.S.
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6SH4

Date/Name Ship 2007-12-13 DOGGER
Manager: Diary Shipmanagement Inc., Moroni, Comoros
Eigenaar: Diary Shipmanagement Inc., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6EL7

Date/Name Ship 2008-02-24 ARHON
Manager: XT Mesogiakos Navigation Inc., Piraeus, Greece
Eigenaar: Delta Sea Maritime Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SY9480

Date/Name Ship 2014-08-00 MAMO
Manager: ISM Group Ltd., Syria
Eigenaar: Spanish Sea Maritime Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUJG4

Date/Name Ship 2015-02-11 HADDAD I.
Manager: IMS Hellenic Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Haddad Shipping Co. S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPB3032

Ship Events Data

1975-09-05: Het schip in aanbouw wordt op 05-09-1975 bij het Kadaster teboekgesteld met als eigenaar Pieter Pot, reder te Delfzijl. Voltooid 20-01-1976.
1975-09-25: Op 25-09-1975 als "DOGGERSBANK", bouwno. 215 van scheepswerf Voorwaarts B.V. te Hogezand, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4714 Z GRON 1975 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje 3.35 m. uit hekplaat, 0.20 m. uit de lengteas en 1.27 m. boven dek.
1975-12-13: NvhN 13-12-1975: Doggersbank te water. Op de scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand is het motorschip Doggersbank te water gelaten. Het wordt gebouwd voor Pot's Scheepvaartbedrijf te Delfzijl. Het schip heeft een laadvermogen van 1570 ton (999 brt). De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over allles 65,80 m; grootste breedte 10,70 m; holte 5,10 m en diepgang 430 m. De laadruimte meet 71.500 kub.voet. De Doggersbank is speciaal ingericht voor het transport van zware ladingen. De voortstuwing gebeurt met een Bronsmotor van 1000 pk.
1976-01-31: NvhN 31-01-1976: Proefvaart Doggersbank. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het ms Doggersbank, dat gebouwd werd op de scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand- Opdrachtgever is de rederij Pot te Delfzijl. De afmetingen van het schip zijn: lengte 65,80 m, breedte 10,70 m, holte 5,10 m, diepgang 4,34 m en deadweight 1560 ton (999,88 brt). Het schip heeft een Bronsmotor van 1000 pk. De snelheid is 12 knopen (leeg en 11 knopen geladen).
1992-03-10: Tijdens een reis van Aviles naar Odense in de Grote Belt in aanvaring gekomen met een onbekend gebleven schip.
1992-03-10: NvhN 30-07-1993: Kapitein mag week niet met schip varen. Groningen- Kapitein G.L. (55) uit Ulrum mag een week lang niet als kapitein van een zeeschip werken vanwege zijn betrokkenheid bij een aanvaring, op 10 maart 1992, in Denemarken. Dat heeft de Raad voor de Scheepvaart beslist. Bij de aanvaring in dichte mist kwam het 60 meter lange Groninger vrachtschip 'Doggersbank' van eigenaar Pot uit Delfzijl in botsing met de bijna 200 meter lange Russische vrachtvaarder 'David Agmashenebeli ' uit Georgië. L. was kapitein op de Doggersbank, die met een lading staalplaten onderweg was van Aviles (Spanje) naar Odense (Denemarken). Volgens de Raad voor de Scheepvaart heeft de kapitein de radar op een verkeerde stand gezet en verzuimd om een van de zes personeelsleden op de uitkijk te zetten. Hoewel het zicht zeer slecht was en er sprake was van een zeer onoverzichtelijke situatie voor het navigeren, liet hij het schip bovendien op volle kracht een scheepvaartroute kruisen. De kapitein, die geen mistsignalen en radioverkeer had gehoord, verwachtte er geen andere schepen. In werkelijkheid lag de Russische bulkcarrier vlakbij voor anker. Naar aanleiding van de aanvaring heeft de Raad geconcludeerd dat het ongewenst is om onder verzwarende omstandigheden, zoals bij mist en in complex vaarwater, maar één persoon op de brug te laten staan. De Raad heeft uitspraak gedaan zonder te beschikken over gegevens van Georgische zijde. De scheepvaartinspectie heeft tevergeefs geprobeerd van die kant informatie te verkrijgen zodat het onduidelijk is welke maatregelen aan boord van de 'David Agmashenebeli' waren genomen om de aanvaring te voorkomen.
1999-09-09: Tijdens de reis van Liverpool naar Bergen in ballast, tegen de rots Kyle of Lochalsh in positie: 57.16 N - 05.44 W. gevaren; daarna te anker gegaan op de ankerplaats van Railway Pier bij Kyle. Door duikers onderwater inspecties uitgevoerd en de schade bleek minimaal.
2000-02-03: Tijdens een reis van Maloy naar Bremen, ten zuiden van Bergen met volle snelheid over de grond gevaren en een rots geraakt. Ernstige boegschade opgelopen. Ze kon haar reis naar Bremen zonder lekkage vervolgen. Aankomst te Bremen 8 februari. Vervolgens naar de Alkor Shiprepair Yard in Gdansk (aankomst 29 februari 2000) voor een maand durende reparatie van de bodem.
2002-01-21: Tijdens de reis van Vlissingen naar Liverpool, ijsschade aan 2 schroefbladen opgelopen en op eigen kracht naar Dover gevaren. Aldaar gerepareerd en op 27 januari 2002 reparaties voltooid.
2005-08-02: Met een lading vismeel onderweg van Egernsund naar Santander, op 45 mijl ten zuidoosten van Lizard Point in pos. 49.23.N. – 04.29.W. in aanvaring gekomen met de containercarrier 'Sierra Express'. Naar Falmouth gevaren voor inspectie. Aanvang herstel schade op 18 augustus en 16 september voltooid.
02-08-2005 Bahamas M/V Dogger, with 5 crew & fish meal cargo -- in collision with -- Greek container M/V Sierra Express, with 30 crew, 45 miles SE of Lizard Point. Falmouth Coastguard sent Coastguard Tug Anglian Prince & Lizard RNLI all weather lifeboat to attend the scene. Damage appears limited as M/V Sierra Express continued towards destination in Port of Spain, Caribbean, while M/V Dogger made for Falmouth, Cornwall England. No injuries reported. From our Correspondent A.L. Griffiths (Tues. Aug. 2 2005)
2008-01-24: Class Lloyd's Register since 24-01-2008 withdrawn.
2010-12-17: 17-12-2010 te Malaga geïnspecteerd, 35 gebreken gevonden en op 21 december 2010 te Malaga aan de ketting gelegd wegens verregaande technische gebreken.
2011-12-21: De ARHON ligt sedert 21-12-2011 aan de ketting te Malaga wegens verregaande technische gebreken. Er is al getracht om het schip te verkopen om de oplopende schuldenberg aan verschillende partijen te kunnen betalen. De verkoop is echter mislukt. Sinds begin 02-2012 is het schip volledig verlaten, zelfs door de Griekse kapitein die naar huis teruggekeerd is.
2014-05-00: Abandoned ship auctioned in Malaga. A Syrian ship operator has purchased the "Arhon", which was abandoned at Malaga Port by its former owner
in December 2010 for €101,255 at auction. The owner, the Greek operator Delta Sea Maritime, had refused to repair the vessel after it was immobilized by Malaga Port Authorities due to technical deficiencies. The captain remained on the ship for several months with no water or electric until leaving in 2012 when the Greek authorities gave him compensation for having been stranded in Malaga. The rest of the crew had already returned to their countries of origin. The ship was declared abandoned last year and due to its state of disrepair, put up for auction, receiving two offers.
2015-09-01: Op 29-08-2015 vertrokken van Iskenderun, Turkije. Op 01-09-2015 tijdens een reis van Iskenderun, Turkije naar Misurata, Libya door de Griekse kustwacht (Hellenic Coast Guard en Greek Special Forces) bij Ierapetra onderschept en opgebracht op verdenking van wapensmokkel naar Heraklion voor onderzoek, in 2 containers vond men 5.000 vuurwapens met munitie en 49.347.800 sigaretten. Vlagstaat Bolivia ingetrokken voor gebreken. 15-9-2015 vlag: onbekend.
01-09-2015 `Haddad I` siezed off the coast of Ierapetra on the 1st September in a joint operation by the Hellenic Coast Guard and Greek Special Forces. The vessel had sailed from a Turkish port bound for Libya. The ships manifest stated she was carrying plastik. When infact she was carrying arms. The ship was taken into the Port of Heraklion where she will be searched. Greek authorities have discovered a gargantuan cache of weapons aboard a cargo ship headed to an Islamist controlled area of Libya. The coastguard said a search of only the first two of the 14 containers carried by the Bolivian vessel Haddad 1 had revealed almost 500,000 rounds of ammunition and 5,000 shotguns, of a type similar to that used by police, with no accompanying documentation. They were found at the bottom of the containers, concealed by a load of furniture, including drawers, cupboards, and a layer of gymnastic mats. The Haddad 1, a rusty 65-metre vessel built in 1976 and registered in the port of La Paz, was intercepted off Ierapetra, southeast of Crete, earlier this week, as it was heading to the Libyan city of Misrata. It had left the southern Turkish port of Iskenderun, about 50km from the Syrian border a few days earlier. Its crew of seven has been arrested, while inspectors continued searching the remaining containers in the port of Crete's largest city, Iraklion. Greek authorities have not released their nationalities, which local media say include Syrians, Egyptians and Indians. Greek Marine Minister Christos Zois praised the "professionalism" of the coastguard for the identification of the ship, adding the investigation was ongoing and further information would be released at a later stage. "The count of weapons and ammunition is continuing and we hope that soon we will have more information on this case," he said. It was not immediately clear who the cargo was being shipped to. The port of arrival, Misrata, is controlled by Libya Dawn, an Islamist umbrella group that took over the capital, Tripoli, last year, ousting the internationally recognised government and installing a rival administration.
Greek media however suggested the Islamic State (Isis) local offshoot, a rival of Libya Dawn, based in nearby Sirte was to be the final recipient. The Turkish government however said the weapons were destined for the Sudanese police force, also claiming the shipment was fully documented. "If investigations by the Greek authorities show that the consignment is going to receivers other than those stated in the documentation, and if that is shared with us, naturally measures could be taken," foreign ministry spokesman Tanju Bilgic told Reuters. He added the vessel also carried building material for Libya, which is subject to a UN arms embargo. For sure the Haddad 1 doesn't have a very clean record when it comes to maritime transportation.
The vessel is currently banned from any European port, under the Paris Memorandum of Understanding (Paris MoU) control system. In January, it failed to report safety improvements had been made after it was detained in Spain a few months earlier over a dozen of deficiencies, including invalid safety manning documentation and missing navigation charts. It was the fourth time it was detained in Europe since 2006. At the time the cargo flew a Cambodian flag and was named Mamo. In February, it was acquired by a company named Haddad Shipping, headquartered in Athens Piraeus port which delegated its operation to another company, IMS Hellenic. According to maritime transparency database Equasis, the two share the same address and appear to have no registered telephone number. Equasis data shows IMS Hellenic operates another 14 vessels, all flying an array of flags from the following countries: Moldovia, Bolivia, Tanzania, Comoros and Togo. The ships collected a total of nine detentions between them from European authorities in the last three years. IBTimes UK was unable to contact IMS Hellenic for comment.
2016-12-20: Staat 20-12-2016 in Equasis als: In Service/Commission (since 16/09/2005) Last update 20/12/2016 (Ship banned in Spain 2015-01-21, Failed to call at indicated repair yard.)
2018-01-17: Final Fate:
Op 08-01-2018 als dood schip, onder Panama Vlag, gesleept gearriveerd te Aliağa, Turkije om gesloopt te worden door Ege Gemi Sokum. Op 17-01-2018 op het sloopstrand gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Doggersbank 1976
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Doggersbank the 10th April 1984 on River Eems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: De DOGGERSBANK op de Nieuwe Waterweg. Foto genomen op 2 november 1988
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Dollard 1976 ex Doggersbank on 17.03.1995 Zeehavenkanaal Delfzijl
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Dogger 1976 ex Dollard ex Doggersbank.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Arhon 1976 ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 24-05-2014 at Malaga.
Gemaakt door: Goncharov, A. (Andrey)

Omschrijving: Arhon 1976 ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 24-05-2014 at Malaga.
Gemaakt door: Goncharov, A. (Andrey)

Omschrijving: Mamo 1976 ex Arhon ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 08-12-2014 at Malaga.
Gemaakt door: Goncharov, A. (Andrey)

Omschrijving: Mamo 1976 ex Arhon ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 08-12-2014 at Malaga.
Gemaakt door: Goncharov, A. (Andrey)