Inloggen
BORSUMIJ - ID 17238


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: *** Onbekend ***
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Droogdok Maatschappij 'Soerabaja', Surabaya, Netherlands East Indies
Werfnummer:
Launch Date: 1940-08-00
Delivery Date: 1940-10-19
Technical Data

Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 180
Eng. additional info: diam. 8 1/16", 12" & 20 13/16" , slag 14"
Speed in knots: 8.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 216.00 Gross tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 39.01 Meters Registered
Beam: 6.49 Meters Registered
Depth: 2.50 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-10-19 BORSUMIJ
Manager: N.V. Borneo-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Banjarmasin, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Borneo-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Banjarmasin, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Banjarmasin / Netherlands East Indies

Ship Events Data

1942-00-00: Final Fate:
Het lot van de BORSUMIJ is onbekend. Bij de Japanse bezetting van Nederlands Oost Indie is het schip in 1942 daar achtergebleven en na de oorlog niet meer teruggevonden.

Algemene informatie

SH 181040
Proefvaart van de BORSUMIJ.
Morgenochtend om 10 uur zal het stoomschip BORSUMIJ zijn proefvaart ondernemen. De BORSUMIJ is een geheel door de Soerabaiasche Droogdok Maatschappij gebouwde kleine kustvaarder, die door de Borsumij zal worden gebruikt voor de verbinding tussen Bandjarmasin en andere plaatsen aan de kust van Borneo. De proefvaart zal onder meer worden meegemaakt door de heren Houtstra en Naafs van de Borsumij, en de heer Thomson van de Soerdok. Bovendien zullen enige buitenlandse relaties van de Borsumij, o.w. de vertegenwoordiger van de Westinghouse uit Amerika, die toevallig hier te stede vertoeft, de proefvaart bijwonen.

SH 211040
De BORSUMIJ  is een stoomschip van 41 meter lengte en 6,50 meter breedte. Het laadvermogen bedraagt 170 ton, terwijl de holte 1,50 meter en de diepgang 2 meter bedraagt. Het ontwikkelt een snelheid van 8½ knoop en is uitgerust met een stoommachine van 180 indicateur P.K. De stoomketel is van het type Yarrow en wordt met kolen gestookt. Het schip kan lading, dek- en hutpassagiers vervoeren en is bestemd voor de kustverbindingen tussen Bandjarmasin en verderop gelegen plaatsen.
De BORSUMIJ vervangt de oude BORSUMIJ,  die thans na een 29-jarige staat van dienst uit de vaart is genomen. Het nieuwe schip is geheel door het Droogdok te Soerabaja gebouwd, de stoommachine incluis. Het lag in de bedoeling ook de stoomketel zelf te bouwen, doch door oorlogsomstandigheden kon men niet voldoende materialen verkrijgen, waarop een reeds hier te lande aanwezige stoomketel werd aangekocht.(opm: deze ketel was in 1923 vervaardigd) De nieuwe BORSUMIJ, die medio augustus te water werd gelaten en door mevr. Schlimmer werd gedoopt, heeft sedertdien reeds enkele technische proefvaarten ondernomen . Ook bij deze officiele proefvaart kwam duidelijk tot uiting, dat hier knap werk is verricht. Het schip voldoen volkomen aan de eisen en manoeuvreert buitengewoon  snel. Bij de proeftocht waren Lloyd’s surveyor en Lloyd’s agent aanwezig. Gezagvoerder op het schip is de Bandjarrees Oetoeh, die reeds 20 jaar bij de Borsumij aanwezig is. (opm: zeer sterk bekort, rest tekst is lijst aanwezigen en verslag van de feestelijkheden bij de overdracht)