Inloggen
UNION - ID 17102


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1818-01-26 / 1840-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1817
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Pink (grote vaart)
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Stefanus Lams, Ostend (Oostende), Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1817-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 160.00 lasts
Gross Tonnage 2: 303.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.20 Meters Registered
Beam: 5.74 Meters Registered
Depth: 4.04 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1820
Datum agenda: 1820-11-06
Register nr: 18200893
Scheepsnaam: UNION (L')
Type: Fregat
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Serruys, van der Heyde & Co
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Sweep, E. van der
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1818-01-26 UNION
Manager: Firma Serruys, Van der Heijde & Co, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Firma Serruys, Van der Heijde & Co, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1822-08-07 UNION
Manager: Pierre Wattel Fils, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1826-00-00 UNION
Manager: Firma Voûte & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1832-06-18 EERSTELING
Manager: Firma E. & S. & C. St. Martin & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1836-06-07 BANTAM
Manager: Firma A. van Hoboken & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. van Hoboken & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaar/aankoper UNION, 1822:

P. Wattel fils en P. Weber handelaars Antwerpen ieder 1/2


Bijlage bij acte 22 van 1830, pink l’UNION

eigenaren per ultimo september1830:

firma Voute & Co., Amsterdam (boekhouders en 8/32e part)
erven C. van der Oudermeulen, Amsterdam (8/32e part)
P. Voute, Amsterdam (4/32e part)
C.F. de Lepez, Amsterdam (2/32e part)
A.P. Hartsen, weduwe M.P. Brants, Amsterdam (2/32e part)
firma S. & D. Saportas, Amsterdam (2/32e part)
firma J.S. Hoyman & Zoon, Amsterdam (2/32e part)
firma P. & S. Rendorp, Amsterdam (1/32e part)
firma C. Frijmersum & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
firma Ketwich & Voombergh, Amsterdam (1/32e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (1/32e part)
 

Bijlage bij acte 277a van 18 juni 1832
Lijst van kopers van aandelen in het pinkschip EERSTELING:

De heer C. Vlierboom 6/55e verkoopt deze op 6 aug.1832
De heer N.J. de Cock 5/55e
Firma E.& S. & C. St. Martin & Co. 5/55e
Firma C.& A. Vlierboom 5/55e
Firma A. van Hoboken & Zoonen 5/55e
Firma Wm. van Rossem & J.T. van Oordt 3/55e
Firma Kuyper, Van Dam & Smeer 2/55e
De heer J.T. Hoffman 2/55e
De heer M.A.F.H. Hoffman 2/55e
Firma Van der Wallen, Van Vollenhoven & Zoon 2/55e
De heer E.L. Jacobson 2/55e verkoopt 1/55e op 6 aug.1832
Wed. Huibertus van Rijckevorsel 2/55e
Firma R. Mees & Zoonen 2/55e
De heer G.J. Moll 1/55e
De heer Pieter Jacob Coutzlaar 1/55e
De heer N.M. Vink 1/55e
Firma Hudig & Blokhuijzen 1/55e
Firma Boutmy & Co. 1/55e
De heer J. van Dam 1/55e
De heer A. van der Leeuw 1/55e
De heer Dirk Vlierboom 1/55e
De heer D.H. Joosten 1/55e
De heer C. Rueb 1/55e
De heer J. van Vollenhoven 1/55e
De heer J.B. Brinkelman 1/55e
allen wonende te Rotterdam
 

Ship Events Data

1832-00-00: Om de HERSTELLING, kapt. H.F. Horneman, geschikt te maken voor de walvisvangst werd o.a. de tuigage gewijzigd in bark
1840-00-00: Final Fate:
De BANTAM, kapt. C. Schoewert, is begin 1840 gesloopt.

Gezagvoerders

Rotterdamsche Courant 25 juli 1822114

Advertentie. Te Antwerpen ligt in lading naar Batavia, om tegen het einde van augustus aanstaande te vertrekken, het extra schoon snelzeilend fregatschip L’UNION, groot 350 ton, gevoerd door kapt. E. van der Sweep, zijnde buitengemeen ingerigt voor passagiers.

Adres bij de scheepsmakelaars Brequigny en Van Goorlaeken, of bij de Eigenaar, de heer P. Wattel Fils, te Antwerpen.

 

Rotterdamsche Courant 14 november 1822114

Rotterdam, 13 november.

….Voorts zijn sedert onze laatste, van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild VICTORIA, R. Smith, WILHELMINE CATHARINE, P.B. de Jonge, en de AREND, R.O. KIEVIJT, naar Londen; le CHARLES, O.C. Arends, en de WILLEM, J.S. Okkes, naar Liverpool; le JEUNE NORBERT, J.B. Neurenberg, ROSALIA, R.R. de Haan, en de HOOP, H.J. Prins, naar Lissabon; l’ESPOIR, P. Camin, naar Nantes, en OROMASE, E. van der Zweep (opm: brik OROMAZE, thuishaven Oostende, E. van der Sweep), naar Brazilië.

 

Rottedamsche Courant 19 november 1822114

Rotterdam, 18 november. Den 17 arriveerden te Helvoetsluis de schepen BIJOUIJ, J.M. Kempinck, en OROMAZE (opm: brik), E. van der Sweep, beiden van Vlissingen, de eerste als bijlegger naar Bergen in Noorwegen en de laatste als bijlegger naar Brazilië; de wind Z.W.

 

Rotterdamsche Courant 17 december 1822114

Rotterdam, 16 december. Den 13 dezer zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. korvet van oorlog EENDRAGT, kapitein Schroder, en VREDE EN VRIENDSCHAP, K. Nieuveen (opm: driemaster, kapt. Klaas Nieveen) naar Surinamen; OROMASE (opm: brik OROMAZE, thuishaven Oostende), E. van der Zweep, naar Brazilië; WILHELMINA (opm: fregat), W. Verloop, MARIA HILLEGONDA (opm: fregat MARY EN HILLEGONDA), H. Glazener en WILLEM (opm: fregat), P. van Vliet, naar Batavia; VERWISSELING, A. Schaaf (opm: hoeker, kapt. A. Schaaff), naar Lissabon; de HOOP (opm: hoeker), H. van der Kolff, naar Nantes; de VROUW PETRONELLA (opm: kof), M. Muller, naar Newry, en CORNELIA LUCIA (opm: hoeker), J. Altona, naar Marseille;

 

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Sweep, E. van der

Datum vanaf: 1822
Kapitein: KNUDSEN, M.

Rotterdamsche Courant 07 november 1822114

Rotterdam, 6 november. Van Vlissingen wordt van den 5 gemeld,

….Voorts zijn, sedert onze laatste, van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de TWEE GEBROEDERS, P. Suhlberg, naar de Oostzee; de JOSEPH, J.H. Arends, naar Douvres; de VRIENDSCHAP, H.W. Poel, naar Bordeaux; de VROUW ALBERDINA, H.K. Rentel (opm: H.K. Rentes), naar Hamburg; AURORA, S.J. Brouwer, naar … (opm: niet vermeld); l’UNION, P. Kaijzer, naar Batavia; ALEXANDER, P. de la Rue, naar Guernsey; de JUFVROUW ANNA (opm: smak JUFFROUW ANNA), J.G. Sap, naar Christiaansand,….

 

Rotterdamsche Courant 16 november 1822114

Rotterdam, 15 november. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 12 november:

Den 8 dezer is van Ramsgate vertrokken het schip ZEEGEWIN, Van Teijlingen, van Rotterdam naar Bilbao, hetwelk den 20 oktober aldaar binnengelopen was.

Den 9 was bij Wight het schip UNION, Kaijser, van Antwerpen naar Batavia.

 

Rotterdamsche Courant 30 november 1822114

Rotterdam, 29 november. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 november:

Te Ramsgate is den 22 gearriveerd het schip WILLEM, Okkes, van Antwerpen naar Liverpool.

Den 23 is te Portsmouth gearriveerd de HENRIETTE, Willems, van Amsterdam naar Marseille, met gescheurde zeilen, hebbende hevige stormen in het Kanaal ondervonden.

Den 24 arriveerde te Dartmouth het schip UNION, Kaijser, van Antwerpen naar Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1822
Kapitein: Kaijzer, P.

Datum vanaf: 1823
Kapitein: SCHAEKEN, C.

Familiegegevens

R.Maalsteed werd geboren te Amsterdam op 06 september 1791.

Hij huwde Gezina Muller, geboren te Amsterdam op 21 maart 1801. Het echtpaar kreeg 3 kinderen: dochter op 21 februari 1820, zoon op 16 april 1823, zoon op 18 april 1825.

Rudolph overleed in 1843.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" op 07 juli 1824 werd Rudolph Maalsteed, wonende in de Buiten Brouwerstraat nr.59 aangenomen als effectief lid op voordracht van kapitein P.F.Wegener023.

In het Inschrijfregister van Zeemanshoop wordt R.Maalsteed vermeld met vlagnummer 59 en met als schip de "Johanna". Toegevoegd is "overleden"002.

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 11 oktober 1825003.

 

Rudolph Maalsteed was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 1824 t/m 1843 met de vlagnummers 50 (t/m 1836) en 34 (vanaf 1836).

 

R.Maalsteed was van 1832-1836 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 02 januari 1834 van Zeemanshoop wordt een brief gemeld van kapitein R.Maalsteed “dienende tot afscheid van zijn vertrek naar Java.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 augustus 1844 vraagt L.Jonker als voogd een uitkering voor de kinderen van wijlen kapitein R.Maalsteed. Deze wordt voor 3 kinderen toegekend in de vergadering van 26 september 1844 met ingang van 01 februari 1844.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 08 oktober 1844 staat dat aan aan de kinderen van wijlen kapitein R.Maalsteed per 01 februari 1844 een uitkering wordt verstrekt.023.

 

De schepen van de kapitein

De Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart vermeldt als schepen:001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        59                             1825           fregat               de Graaf Bulow                                    Voûte & Co

                                      1826-1831     fregat               l'Union                                                   idem

                                          1832           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1833-1835     fregat               Johanna                                                 Voûte & Co

        34                         1836-1843     fregat               Johanna                                                 idem

 

Bouma025 vermeldt R.Maalsteed als gezagvoerder gedurende:

*    1824 t/m 1826 van de 3/m-pink “Graaf Bülow”, gebouwd in Amerika, bouwjaar en tonnage, thuishaven en reeder niet vermeld;

*    1827 t/m 1832 op het 3/m schip “l’Union”, gebouwd in 1816, 310 ton o.m., varend voor Voûte & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1832 verkocht;

*    1834 t/m 1844 op het 3/m schip “Johanna”, gebouwd in 1833 te Amsterdam, 840 ton o.m., varend voor Voûte & Co te Amsterdam.

 

Het Archief van de Waterschout te Amsterdam010a vermeldt een aantal monsterrollen met Rudolf Maalsteed als gezagvoerder

38-102           20 november 1816, galjas “Jochem”, kapitein Rudolf Maalssteed, varend onder Hollandse vlag, boekhouder E.G.Jacobs, bestemming Genua en Livorno, 3 bemanningsleden i.c. stuurman, kok en matroos.

en voorts o.a. van 28 september 1822 op de “Vijf Gebroeders” met als bijzonderheden een fregat, bestemming Suriname, boekhouder J.C.H.Kraanstuiver te Amsterdam.

En van 18 april 1827 van de pink “L’Union”, bestemming Demerarij, boekhouder Voute & Co.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein

Rudolf Maalsteed op de:

“Jochem”, dd 20 november 1816;

“Herstelling”, dd 21 januari 1818; 16 maart 1819 en 01 augustus 1820;

“Vijf Gebroeders”, dd 21 november 1820; 28 september 1822;

“Emanuel”, dd 11 april 1823:

“Graaf Bulow”, dd 15 september 1824; 05 oktober 1825;

“l’Union”, dd 18 april 1827; 13 november 1827; 19 september 1828; 09 oktober 1829; 09 oktober 1830;

“Johanna”, dd 05 november 1833; 06 januari 1835; 16 maart 1836; 11 mei 1837 en 23 mei 1838.

 

In 1824 was R.Maalsteed gezagvoerder van het Amsterdamse fregat de "Graaf Bulow" 450 lasten, gebouwd te Dantzig. De boekhouders waren Voute & Co 012.

 

Van Sluijs013 vermeldt kapitein R.Maalsteed in 1818-1821 als gezagvoerder op een schip met de naam “Herstelling”. Hij noemt zonder nadere aanduiding een reis van Suriname naar Texel.

Voorts vermeldt hij berichten in de Amsterdamsche Courant van 04 januari en 09 december 1822 omtrent een kapitein R.Maalsteed als gezagvoerder op de “Vijf Gebroeders” voor reizen naar Suriname. Bij het bericht van december staat toegevoegd: “verongelukt ?”

Tenslotte meldt hij een bericht in dezelfde krant dd 23 april 1823 met R.Maalsteed als gezagvoerder op een schip genaamd “Emanuel”, wederom met een reis van Texel naar Suriname.

Geen van deze schepen wordt met deze kapitein vermeld door Bouma025.

 

Amsterdamsche Courant

09 december 1822:

“Uit opgevischte papieren en vatjes, gemerkt R.M., veronderstelt men, dat het Schip de Vijf Gebroeders, van Amsterdam naar Suriname, den 10den November j.l. uitgezeild, verongelukt is.”

dd 10 december 1822:

“Volgens raport van Texel is, in de Eijerlandsche gronden, aangekomen, het Wrak van het Schip vijf Gebroeders, kaptein R.Maalsteed, kapitein en volk bevonden zich nog aan boord en zijn gered.”

 

Overige bijzonderheden

Jan Visser Jr werd per 08 oktober 1825 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Graaf Bulow” onder kapitein P.Maalstede(sic) voor een reis van Amsterdam naar Demerarij. Hij was per 24 juni 1826 weer terug op school004-532/1538.

Jan Visser Jr werd per 07 september 1826 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Union”onder kapitein P.Maalstett(sic) voor een reis van Antwerpen naar Demerarij. Hij was per 11 april 1827 weer terug op school004-532/1538.

 

R.Maalsteed verzorgde per 18 maart 1835 vanuit Texel met de “Johanna” een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 09 juli 1835 na 113 dagen065*.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr “ staat de volgende vermelding080:

06 december 1822:

      Zware storm op de reede van Texel met de ”Maria”. Beschrijving van Abrahamsz in een brief dd 08 december 1822 aan zijn ouders:

      “Van der Mei is geheel weg en van de Equipage is een man gered. Matzen weet men niet waar gebleven is en Maalsteed is verongelukt … “.

 

Le Precurseur 10 januari 1837 (Bericht afkomstig van Delporte te Luik)

Cowes: le trois-mâts hollandais JOHANNA, capt. Molensteen, venant de Batavia avec un chargement de café et sucre pour la Société de Commerce (= Handelmaatschappij) allant à Amsterdam relâcha hier ayant endommagé son vindas et craignant de rencontrer des glaces dans le Texel. Il est parti de Batavia le 25/9/1836 et de Ste Hélène le 15/11 dernier.

LP 100137

Cowes (opm: geen datum). De Nederlandse driemaster JOHANNA, kapitein Molensteen, komende van Batavia met een lading koffie en suiker voor de Ned. Handel Mij met bestemming Amsterdam, is hier binnengelopen met een beschadigde ankerlier en vrezende bij Texel in het ijs te geraken. De JOHANNA is op 25 september 1836 van Batavia vertrokken en op 15 november laatstleden van St. Helena. (opm: zie Rotterdamse Courant 18 januari 1837)

 

Rotterdamse Courant 18 januari 1837

Amsterdam, 16 januari. Kapitein Maalsteed, voerende het fregat JOHANNA met koffie en suiker, den 25 september 1836 van Batavia en den 15 november 1836 van St. Helena naar Amsterdam vertrokken, den 9 januari, vrezende wegens het ijs niet in Texel te zullen kunnen binnenkomen, met enige schade aan de braadspil te Cowes binnengelopen, meldt van daar den 12 januari, dat den 25 september 1836 met hem van Batavia is gezeild het schip LOUISE PRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E.M. Chavelier, van Tagal (Rinze ?) naar Dordrecht, als ook dat hij dezelfde dag heeft gezien in de Straat Sunda, bij Pulo Babe, een bark, tonende de vlag van het College Zeemanshoop met No. 150, zijnde kapitein H. Eeltjes, voerende het schip de ONDERNEMING van Middelburg, laatst van Rio Janeiro, en een schip, tonende de Rotterdamse vlag No. 125, zijnde kapitein Anne Glazener, voerende het schip KORTENAER en gepraaid het schip MACASSAR, kapitein H. Poppen, ELIZABETH, kapt. F. Fokkens van Rotterdam naar Batavia. (opm: zie LP 100137)

 

Rotterdamsche Courant 23 september 1819114

Amsterdam, 21 september. Kapitein Wigle Swart, in Texel binnen van Surinamen, is den 31 juli van daar vertrokken, hebbende de uit- en thuisreis in drie maanden en 27 dagen volbracht, rapporteert dat zo voor als op den 31 juli van daar gezeild zijn HENRIETTA, P.C. Staghouwer; PARAMARIBO, J.G. Geertsema Jullens; INDUSTRIE, A. Brons; ZAANDAM, R. Krins; SANDRINA CORNELIA, Frederik Groen; JOHANNA PHILIPPINA, Willem de Boer; de VRIENDSCHAP, Jacob Kersjes de Jong; SUSANNA MARIA, C. Doets; de HERSTELLING, R. Maalsteed, en de EENDRAGT, F. Mathielse.  …

 

Rotterdamsche Courant 02 november 1820114

Amsterdam, 31 oktober. Te Genua is den 19 oktober gearriveerd R. Maalsted van Amsterdam; dezelve is die nacht met zware storm binnengekomen, na een reis van 68 dagen, gedurende welke hij vele stormen heeft moeten uitstaan.

 

Rotterdamsche Courant 10 december 1822114

Amsterdam, 8 december. Uit opgeviste papieren en vatjes, gemerkt R.M, veronderstelt men, dat het schip (opm: fregat) de VIJF GEBROEDERS, kapt. R. Maalsted, van Amsterdam naar Surinamen, den 10 november laatstleden uitgezeild, verongelukt is. (opm: zie ook AC 230123)

 

Rotterdamsche Courant 12 december 1822114

Amsterdam, 10 december. Volgens bericht van Texel was in de Eijerlandse Gronden aangekomen het wrak van het schip VIJF GEBROEDERS, kapt. R. Maalsted; de kapitein en het volk bevonden zich op hetzelve en zijn gered.

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Maalsteed, Rudolph

Familiegegevens en opleiding

Herman Friedrich Horneman werd geboren te Groningen op 12 november 1797. Hij was Nederlands Hervormd. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Rotterdamschedijk nr. 120. Hij vertrok op 01 mei 1860 naar Rijswijk.

Hij trouwde met Jutien Folkers (of Jaantje Polkers), geboren te Winschoten op 01 september 1803.003 en 005

Hij overleed in 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.F.Horneman (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.392 effectief lid van Zeemanshoop per 12 augustus 1834 op voorspraak van J.H.Hut. Zijn schip was de "Johanna Cornelia". Hij heeft als lid bedankt002

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Herman Frederik Horneman, oud 36 jaar, voerend het fregat “Eersteling”, wonende te Rotterdam en met als adres de heren Kranenburg & van Mourik te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Hut. Het vlagnummer is niet vermeld, maar uit de volgorde van vermelding moet dit 392 zijn geweest02

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 01 mei 1837. "Ingevolge Art.35 van het Reglemt met de kapt (terwijl hij voor Rottm is varende) dubbele Contr. betalen". Bedankt in 1855003.

 

Hij was met vlagnummer R153 in de periode 1836 t/m 1882 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart0058.

H.F.Horneman was in 1847/48 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1878, 1880 en 1881 van de Maatschappij to Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij afstand heeft gedaan van zijn recht op een uitkering058.

In het Jaarverslag 1882 van de Maatschappij  staat vermeld dat hij in 1882 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        392                       1834-1835     fregat               De Eersteling                       geen opgave

        279                       1836-1839     fregat               Johanna Cornelia               C.& A.Vlierboom te Rotterdam

                                      1840-1853     fregat               Diligentia                             idem

         88                        1854-1855     geen opgave van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.F.Horneman met vlagnummer R153 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            van het fregat “Diligentia”     366 last       varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867, 1874, 1877, 1878, 1880, 1881     geen vermelding van schip en reeder

 

Bouma025 vermeldt H.F.Horneman als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1836 van het 3/mschip “Eersteling”, gebouwd in 1832, bouwlocatie niet vermeld, 291 ton o.m., varend voor de Maatschappij Walvischvaart te Rotterdam. Het schip werd in 1836 verkocht;

*    1837 t/m 1841 van het fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1841 t/m 1855 van het fregat “Diligentia”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 705 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1857 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

H.F.Yorneman (sic) was in 1840 gezagvoerder van de "Diligentia" (800 ton), op 14 juni 1840 te water gelaten op de werf "St.Joris" van de Jong, Kortland en Anthony te Rotterdam027.

 

H.F.Horneman verzorgde per 06 september 1851 vanuit Hellevoetsluis met de ”Diligentia” (sic) een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde op 24 december 1851 na 109 dagen065.

 

De “Vereeniging tot Walvischvangst om de Zuid” kocht in Amsterdam de bark “Union”, herdoopt in “Eersteling”. Één van de directeuren werd de naar Rotterdam uitgeweken Gentenaar N.J. de Cock. ´Kapitein van de Eersteling werd H.F.Horneman, die als eerste stuurman op Van Hobokes fregat Rotterdams Welvaren had gevaren. Na een kort verblijf in zuidelijke wateren meldde het schip zich begin september 1833 in Batavia; waarschijnlijk omdat de bemanning bang was slachtoffer van het Engels/Franse scheepvaart-embargo te worden … In februari 1834 meerde de Eersteling af in Rotterdam met een lading koloniale waren en een geringe hoeveelheid walvisolie De expeditie leverde een verlies op van 27.000 gulden. De oorzaken waarom het verkeerd was gegaan (met de opzet van walvisvaart) waren: het misverstand rondom het embargo; de onervarenheid van de Nederlandse bemanning en het gebrek aan kennis die de Nederlanders van de walvisvangst in het Zuidpoolgebied hadden. De in augustus 1834 begonnen tweede reis van De Eersteling werd meegemaakt door enige ervaren Amerikaanse walvisvaart-mensen. Deze tocht bracht wel succes: 150.000 liter olie en honderd bundels baleinen. Horneman monsterde na aankomst van het schip in Rotterdam af. … 069 – p.188.

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

p.75           In 1832 onstond “De Vereeniging tot Walvischvangst om de Zuid” met als deelnemers E&S.&St.Martin & Co uit Rotterdam, N.J. de Cock & Frère uit Gent en C.& A.Vlierboom uit Rotterrdam.

                   Het eerste schip was de “Eersteling” met als kapitein H.F.Horneman uit Groningern. Het vertrok uit Rotterdam in november 1832 en arriveerde op 06 september 1833 in Batavia. Vanwege de tiendaagse oorlog met een embargo door Fransen en Britten werd slechts korte tijd op walvissen gejaagd. Op 22 oktober 1833 vertrok het schip uit Batavia en arriveerde op 12 februari 1834 in Hellevoetsluis. De opbrengst van de vangst was onder de maat en de maatschappij leed een verlies van f 27,000,-.

                   Er werd een tweede expeditie met de “Eersteling” begonnen. Hornemanhad inmiddels de USA bezocht en goed gekwalificeerd personeel geselecteerd. De bark zeilde van Hellevoetsluis op 17 augustus 1834. Bij terugkomst op 20 april 1836 was de vangst heel wat beter met een winst van f 34.000,-

 

 

Datum vanaf: 1832
Kapitein: Horneman, Herman Friedrich (Franciscus?)

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Schoewert werd geboren te Amsterdam op 28 augustus 1804.

Hij trouwde met Agatha Maria Turfboer, geboren te ‘Gravenhage op 20 juli 1860. Hij trouwde voor de tweede maal in 1850 met Hester Krietemeyer, geboren te Overschie en Hogeban op 06 februari 1825. 003.

Cornelis Schoewert werd geboren in 1804 te Mijdrecht. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Hoogstraat Wijk 10 nr. 97 en Rotte Wijk 14 nr. 127. Hij vertrok op 07 april 1851 naar Dinteloord en keerde op 13 augustus 1853 weer terug naar Rotterdam. Hij vestigde zich op 10 december 1854 in Overschie005.

Welke van de twee opgaven is juist?

 

Cornelis Schoewert uit Mijdrecht werd als leerling van de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart “ingenomen”per 20 juli 1818. Hij was toen 5 voet lang, c.14 jaar en “heeft de natuurlijke kinderziekte gehad en naderhand nog eens gevaccineerd”. Volgens doopcedule 1358 werd hij gedoopt op 16 september 1804 als zoon van Christiaan Schoewert uit Amsterdam en Jacoba Margaretha Johanna Houtkoper uit Vinkeveen, beiden gereformeerd. Ten tijde van de ïnname” van Cornelis was de vader overleden en in leven chirurgijn terwijl de moeder woonachtig was “buiten de Braampoort.

Van de schoolvorderingen van Cornelis werden 3-maandelijkse rapporten bijgehouden van 01 oktober 1818 t/m 01 april 1821, waarbij geen bijzondere voorvallen zijn genoteerd. Voorts komen de volgende opmerkingen voor:

14 september 1820   “als Ledemaat aangenomen”;

19 april 1821              “geplt als ligtmatroos op het schip Catharina Elisabeth Capt. Ingerman na Batavia”;

22 maart 1823           “terug van de reis met goed getuigschrift, uithoofde van deszelfs gevorderde ouderdom ontslagen met attest van goed gedrag en vrijstelling voor de Nationale militie”;

08 mei 1823               “vertrokken” 004/531-1358.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Schoewert (adres bij Brouwer op de Haarlemmerdijk over de Herenmarkt te Amsterdam) werd met vlagnummer 471 per 18 juni 1839 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van kapitein G.Mulder. Zijn schip was de “Bantam”. Toegevoegd is “overleden”002. Ten tijde van de inschrijving waren Schoewert en zijn vrouw 34 resp. 23 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 11/17 juni 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Schoewert, oud 35 jaar, voerend de bark “Bantam”, wonend te Rotterdam en met als adres de heer Brouwer op de Haarlemmerdijk over de Heerengracht, op voordracht van kapitein G.Mulder023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 20 april 1841. Toegevoegd is: “de kapitein voor eenen anderen Haven dan Amsterdm varende betaald ingev. Art 35* van het Reglt dubb Contr.” Voorts is vermeld “overleden 003

C.Schoewert was met vlagnummer R2 in de periode 1836 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering staat vermeld dat het Bestuur een aanvrage om onderstand van een weduwe Schoewert (geen initiaal afwijst.

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 novmber 1856 staat een verzoek van reder van Hoboken uit Rotterdam om aan de weduwe C.Schoewert een jaarlijkse gratificatie te geven. Het verzoek wordt afgewezen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 april 1857 wordt een verzoek van de wed. Schoewert behandeld om terugstorting van gelden. Het Bestuur besluit: “aan de Wed. Schoewert te restormeren hetgeen door den overledenen Schoewert is betaald van het oogenblik af dat hij zich op Java gevestigd had.”042.

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 is overleden058. In de Jaarverslagen 1858 en 1859 staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe van kapitein Schoewert een jaarlijkse uitkering heeft ontvangen van f 180,40 incl. schoolgeld voor haar en haar kind058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

      471                          1839          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1840          fregat              Elizabeth                         A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

                                     1841-1846    fregat              Neêrlands Koning          idem

                                        1848          fregat              Batavia                           idem

                                     1849-1853    geen vermelding van schip en boekhouder

      187                       1854-1855    geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat C.Schoewert met vlagnummer R2 vermeldt in:

  • 1849 en 1851 zonder schip.058.

 

Bouma025 vermeldt C.Schoewert als gezagvoerder gedurende:

*     1837 t/m 1838 van de bark “Bantam”ex Eersteling, gebouwd in 1816, locatie niet vermeld, 310 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

*     1840/41 op het 3/m schip “Elisabeth”, ex Rosalie, gebouwd in 1830(?) te Antwerpen, 363 ton o.m., varend •       voor A. van Hoboken te Rotterdam. Het schip lag in 1841 te koop;

*     1842 t/m 1847 op het 3/m schip “Neêrlands Koning”, gebouwd in 1825 te Rotterdam, 630 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam;

*     1848 t/m 1849 op het 3/m schip “Batavia”, gebouwd in 1829 te Rotterdam, 710 ton n.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

C.Schouwert (moet zijn Schoewert) vervoerde vanuit Hellevoetsluis per 13 juli 1838 met de “Bantam” 1 landmachtofficier naar Batavia. Een aankomstdatum en reisduur zijn niet vermeld.

Hij verzorgde per 02 april 1848 vanuit Hellevoetsluis met de “Batavia” een troepentransport van 4 officieren en 3 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 28 juli 1848 na 117 dagen065.

 

Het fregat “Elisabeth:” werd op 29 juni 1841 voor 15.000,- verkocht naar een sloper.069 – p.226.

 

 

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Schoewert, Cornelis

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1827-04-18
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: L' UNION
Schipper: Haalsteed, Rudolf
Scheepstype: pink
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Volgens de eerstgevonden koopbrief van 26 januari 1818 verkocht scheepsbouwer Stefanus Lams uit Oostende het (ongetwijfeld door hem gebouwd) hol, dwz. casco, L’UNION aan Serruys-Van der Heyde & Co in Oostende. Deze koop werd eerst op 18 september 1820 geregistreerd.

Dit leidt Marhisdata tot de conclusie dat het schip toen pas gereed was. Vervolgens werd op 6 november 1820 een ‘nieuwe’ zeebrief afgegeven en op 10 november een Turkse Pas. ‘Nieuw’ in plaats van ‘eerste’ kan een fout van de administratie in Den Haag zijn geweest, dat gebeurde vrij regelmatig. Dat lijkt temeer logisch doordat Marhisdata tussen januari 1818 en september 1820 geen spoor van het schip heeft gevonden.
 

1820

Op 6 november 1820 werd voor de in Antwerpen liggende L‘UNION onder kapitein E. van der Sweep een nieuwe zeebrief afgegeven. De eerdere zeebrief, de eerste, uit 1818, is helaas niet gevonden. De zeebrief was aangevraagd door Serruys, Van der Heyde & Co te Amsterdam.
Op 10 november werd de aanvraag gevolgd door een verzoek om een Turkse Pas  voor een reis naar de Verenigde Staten van Amerika. Dit was een soort aflaat, een via de Nederlandse staat aan de Turkse Bey betaalde premie om daarmee aanvallen van kapers te voorkomen. De kosten varieerden al naar gelang het te lopen risico, dus de bestemming. De Pas was slechts geldig voor één reis en diende na afloop naar Den Haag te worden teruggezonden.

Waarschijnlijk gold dit hier een reis met emigranten, waarvoor dit nog nieuwe schip, uitgerust met twee dekken, uitermate geschikt was. Gemeten naar de maatstaven van destijds ….
De pink moet van Oostende naar Antwerpen zijn ‘verhaald’ om daar de veronderstelde passagiers aan boord te nemen. En/of voor een werfbeurt omdat het casco reeds twee jaren oud was en vermoedelijk al die tijd in het water had gelegen.
 

1822

Op 7 augustus 1822 werd het hol de UNION onderhands verkocht aan P. Wattel Fils en P. Weber handelaars te Antwerpen, ieder voor 50%. Met hun advertentie van 25 juli hadden zij op de officiële overdracht van eigendom reeds een voorschot genomen.
Dat het schip als hol, casco, werd verkocht duidt erop dat de pink flinke (zee)schade moet hebben opgelopen, zodat het min of meer van de tuigage zal zijn ontdaan. Wellicht was dit ook de reden tot snelle verkoop.

RC 250722

Advertentie. Te Antwerpen ligt in lading naar Batavia, om tegen het einde van augustus aanstaande te vertrekken, het extra schoon snelzeilend fregatschip L’UNION, groot 350 ton, gevoerd door kapt. E. van der Sweep, zijnde buitengemeen ingerigt voor passagiers.

Adres bij de scheepsmakelaars Brequigny en Van Goorlaeken, of bij de eigenaar, de heer P. Wattel Fils, te Antwerpen.

Op 23 september 1822 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse pas verstrekt voor de UNION, aangevraagd door P. Wattel & P. Weber, Antwerpen, voor M. Knudsen als kapitein. Deze werd om onbekende reden al snel vervangen door kapt. P. Keiser De zeebrief van kapt. Knudsen werd daarop op 17 oktober 1822 weer geretourneerd

RC 071122

Rotterdam, 6 november.Sedert onze laatste, van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen de TWEE GEBROEDERS, P. Suhlberg, naar de Oostzee; de JOSEPH, J.H. Arends, naar Douvres; de VRIENDSCHAP, H.W. Poel, naar Bordeaux; de VROUW ALBERDINA, H.K. Rentel (opm: smak, kapt. Claas Hinderks Rentes), naar Hamburg; AURORA, S.J. Brouwer, naar … (opm: niet vermeld); l’UNION, P. Kaijzer, naar Batavia; ALEXANDER, P. de la Rue, naar Guernsey; de JUFVROUW ANNA (opm: smak JUFFROUW ANNA), J.G. Sap, naar Christiaansand (opm: Kristiansand),

RC 161122

Rotterdam, 15 november. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 12 november:

Den 8 dezer is van Ramsgate vertrokken het schip ZEEGEWIN, Van Teijlingen, van Rotterdam naar Bilbao, hetwelk den 20 oktober aldaar binnengelopen was.

Den 9 was bij Wight het schip UNION, Kaijser, van Antwerpen naar Batavia.

RC 301122

Rotterdam, 29 november. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 november:

Den 24 arriveerde te Dartmouth het schip UNION, Kaijser, van Antwerpen naar Batavia.

RC 241222

Rotterdam, 23 december. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 17 december:

Den 12 dezer zijn uit Dartmouth vertrokken de schepen SANDRINA CORNELIA (opm: brik), Bos, van Amsterdam naar Surinamen, en UNION, Kaijser, van Antwerpen naar Batavia.
 

1823

BC 210623
Batavia, 19 juni. Aangekomen het schip UNION, kapt. P. Kaijser, van Antwerpen den 21ste oktober 1822, met Z. M. troepen, passagiers; de heeren C. Holl, P. Dempers, C. Albertijn en Aleman.

BC 280623
Advertentie. Vracht en passage naar Antwerpen per het fregatschip L’UNION, hetwelk in het laatst der aanstaande maand zal zeilen; adres ten kantore van van der Kaa, Haste en Co,. Groote rivier, alwaar enige fraaie meubelen, zwarte en blauwe lakens en rode wijn van Ellinghuizen en Zonen, aangebracht per gemeld schip, te bekomen zijn.
Batavia, den 26sten juni 1823.

AC 191223

Van den 12 tot den 20 augustus zijn te Batavia gearriveerd de schepen HENRIETTE ELISABETH (opm: fregat), kapt. F.W. Godt, van Joana; PAKET VAN AMSTERDAM (opm: fregat), kapt. J. Precht, en WATERLOO (opm: bark), kapt. N. Hensken, beide van Amsterdam; SARA (opm: brik), kapt. P. Landberg, van Rotterdam, en zijn van daar vertrokken de CANTON PACKET, kapt. D. King, en l’UNION, kapt. C. Schake (opm: pink, kapt. C. Schaeken, thuishaven Antwerpen), beide naar Antwerpen; en ANTOINETTA EN JACOBA, kapt. D. Kraijer, naar Amsterdam.
 

1824

DC 140224

Vlissingen, 7 februari. Van den 4 dezer tot heden zijn alhier ter rede gekomen: Voor Antwerpen bestemd: ANNA, kapt. F. Schulte, van Londen, met ballast; DORIS, kapt. C. Alers, van Bordeaux, en de JONGE TJITSKE TROMP, kapt. R.S. de Jong, van Cette (opm: Sète), beide met wijn en brandewijn; the UNION, kapt. C. Schaeken, van Batavia, met suiker en koffie; PIETER EN MARIA (opm: kof, Antwerpen), kapt. C.P. Eggers, van Londen, met ballast.

Op 24 maart 1824 werd een nieuwe zeebrief en een Turkse pas verstrekt voor de UNION, aangevraagd door P. Wattel & P. Weber, Antwerpen, voor C. Schaeken als kapitein. Vorige kapitein was P. Keijser.

RC 290524

Van den 21 tot den 26 mei zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de schepen JONGE JOHANNA, kapt. G. Segaert, naar Londen; FENNEGINA GEZINA, kapt. R.P. Bossinga, naar Drammen; GOEDE HOOP, kapt. C. van der Berg, naar Hull; CONCORDIA, kapt. J.H. Nagel, naar Petersburg; CHRISTINA VOS, kapt. N.A. Smaal, naar Liverpool; SUSANNA (opm: driemaster, thuishaven Antwerpen), kapt. C. Cleijn, naar New Orleans; de LEMMER, kapt. J. Tammes, naar Liverpool; JONGE JACOBA, kapt. F.C. de Boer, naar Lissabon; FREDRIK, kapt. M. Roemer, naar de Oostzee; GOEDE HOOP, kapt. H.W. de Groot, naar Liverpool; UNION, kapt. C. Schaeken, naar Rio-Janeiro; ÉCLAIR (opm: sloep), kapt. D.J. Salzsieder, en JOSEPH, kapt. J.H. Arends, beide naar Lissabon; COMMERCIE (opm; COMMERCE), kapt. H.A. de Vries, naar Londen en JONGE NIKOLAAS, kapt. H. Pieters, naar Liverpool.

DC 100624

Vlissingen, 22 mei. Den 26 dito. Sedert den 26 dezer zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild GEZINA, kapt. R.F. Taaij; HEMMINA, kapt. S.F. Taaij, en JETSKE MARGARETHA, kapt. G.R. Oostra, alle drie op avontuur, met ballast; de JONGE JACOBA, kapt. F.C. de Boer, naar Lissabon, met rogge; FREDERIK, kapt. M. Roemer, naar de Oostzee, met ballast; de GOEDE HOOP, kapt. H.W. de Groot, naar Liverpool, met haver en bonen; l’UNION, kapt. C. Schaken, naar Rio Janeiro, en ÉCLAIR, kapt. D.J. Salzsieder, naar Lissabon, beide met stukgoederen; de JOSEPH, kapt. J.H. Arends, naar Lissabon, met paardebonen; de COMMERCIE, kapt. H.A. de Vries, naar Londen, en de JONGE NIKOLAAS, kapt. H. Pieters, naar Liverpool, beide met boomschors.
 

1826

DC 040226

Vlissingen, 29 januari. van den 25 dezer tot heden voor Antwerpen bestemd, op onze rede aangekomen, en, uit hoofde van de aanhoudende vorst, in de haven alhier binnengebracht de volgende schepen: THE CHARLES, kapt. P. Priault, en L’UNION, kapt. C. Schaken, beide van Rio de Janeiro met koffie en suiker;

Op 11 juli 1826 verkocht Petrus Weber uit Antwerpen de pink UNION voor 20.100 gulden aan mede-Antwerpenaars Gebr. Wittebol, die optraden namens de Amsterdamse kooplieden Voûte & Co. Tot verkoop in 1832 zou het schip onder kapt. Rudolf Maalsteed steeds worden ingezet voor de vaart op Demerarij, later genaamd Georgetown en het huidige Demerara in Brits Guiana.

Op 12 juli 1826 werd de zeebrief van de UNION, kapt. C. Schaeken, via de gouverneur van de provincie Antwerpen naar de Staatsraad in Den Haag geretourneerd, met vermelding ‘schip verkocht’, waarna op 14 juli royement volgde.
Op dezelfde dag werd aan Voute & Co in Amsterdam een nieuwe zeebrief verstrekt voor de UNION, kapt. R. Maalsteed.

MCO 191026
Vlissingen, 17 oktober. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen de L’UNION, kapt. R. Maalsted, naar Demerarij, met stukgoederen.
 

1827

Op 12 april en 1 november 1827 werden voor de UNION, kapt. R. Maalsteed, Turkse Passen afgegeven.

Op 18 april 1827 en voor de volgende reis opnieuw op 13 november 1827 werden in Amsterdam ten overstaan van de waterschout nieuwe monsterrollen opgemaakt voor de pink L’UNION onder kapt. Rudolf Maalsteed. De bemanning bestond steeds uit 15 koppen en de bestemming was Demerarij. Als boekhouder trad Voute & Comp op.
 

1828

OHC 030128
Amsterdam, 1 januari. Het schip L’UNION, kapt. R. Maalsteed, naar Dememarij, eergisteren vermeld, is niet uitgezeild.

AH 090828
In lading liggende schepen te Amsterdam.
Naar Demerary L’UNION, kapt. Rudolf Maalsteed.
Adres bj Hoyman en Schuurman en de weduwe A. Henriques.

Ook op 19 september 1828 werd in Amsterdam voor de pink L’UNION onder kapt. R. Maalsteed een monsterrol getekend, weer door een 15-koppige bemanning en voor de bestemming Demerarij.
 

1829

Op 9 oktober 1829 had kapt. Rudolf 16 bemanningsleden van de LÚNION die gezamenlijk in Amsterdam de monsterrol onderschreven. De bestemming was zoals steeds sinds 1826 Demerarij.

AH 010929

Te Amsterdam in lading liggende schepen naar:

Demerary: het gekoperd pinkschip l’UNION, kapt. R. Maalsteed. Adres bij Hoyman & Schuurman en Wed. A. Henriques & Zoon.
 

1830

AH 010930

Advertentie. In lading liggende schepen te Amsterdam.

Naar Noord- en Zuid- Amerika en de W.I. Eilanden:

Demerary. Het gekoperd tweedeks brikschip L’UNION, kapt. R. Maalsteed.
Adres bij Hoyman & Schuurman en de Wed. A. Henriques & Zn.

Op 9 oktober 1830 werden in Amsterdam door kapitein Maalsteed en zijn 15 bemanningsleden opnieuw de monsterrol getekend, en were was de bestemming Demerarij.
 

1831

AH 110631

Texel, 8 juni. Binnengekomen: DE DAGERAAD, kapt. R.C. Stada, van Suriname; ZORGVULDIGHEID, kapt. E.D. Dekker, van Suriname; L' UNION, kapt. R. Maalsteed, van Demerary; GOVERN. BROOKS, kapt. J. Moore, van Alexandria; BELVEDERE, kapt. G. Fletcher, van Alexandria, beide laatste na visitatie van de quarantaine ontslagen; MINERVA, kapt. D. Hagaert, van Duinkerken; DE VRIENDSCHAP, kapt. J.J. Barends, van Riga;
 

1832

AH 040632

Advertentie. J.E. Lublink, F. der Kinderen, A. van der Sluis, J. Boelen, H.J. Rietveld, G.W. Sesink Clee, J. Swart Abrahamsz. en J.A. Lublink, makelaars, zullen, op maandag den 18 juni 1832, des avonds ten zes ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, verkopen: Een extraordinair welbezeild gekoperd pinkschip, genaamd L' UNION, laatst gevoerd door kapt. R. Maalsteed, volgens Nederlandse meetbrief, lang 28 ellen 20 duimen, wijd 5 ellen 74 duimen, hol 4 ellen 4 duimen. Breder bij de inventaris en bericht bij de bovengenoemde makelaars en bij Hoyman en Schuurman, cargadoors.

AH 180632

Advertentie. J.E. Lublink, F. der Kinderen, A. van der Sluis, J. Boelen, H.J. Rietveld, G.W. Sesink Clee, J. Swart Abrahamsz. en J.A. Lublink, makelaars, zullen hedenavond ten zes ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, verkopen: Een extraordinair welbezeild gekoperd pinkschip, genaamd L' UNION, laatst gevoerd door kapt. R. Maalsteed, volgens Nederlandse meetbrief, lang 28 ellen 20 duimen, wijd 5 ellen 74 duimen, hol 4 ellen 4 duimen. Breder bij de inventaris en bericht bij de bovengenoemde makelaars en bij Hoyman en Schuurman, cargadoors.

De pink werd tijdens de veiling voor NLG 16.000 aangekocht door de firma E. & S.& C. St. Martin en 23 anderen te Rotterdam; Martin werd de boekhouder. De nieuwe scheepsnaam werd EERSTELING, kapt. H.F. Horneman.
Het schip kreeg een nieuwe taak als walvis- en robbenjager in de Zuidzee en zal ongetwijfeld aan deze jacht zijn aangepast met andere matrozen en meer sloepen. Vermoedelijk ook met een iets gewijzigde tuigage, want in het vervolg wordt het schip als een bark aangemerkt. Het resultaat zou tegenvallen, zie AH 280234 en LC 280234. Desondanks werd in 1834 opnieuw ter vangst uitgevaren, maar na terugkeer werd de brui eraan gegeven en het schip verkocht.

Op 14 augustus werd aan de firma Martin & Co een zeebrief uitgereikt voor de EERSTELING onder kapt. H.F. Horneman.

RC 060932

Rotterdam, 5 september. Vertrokken: den 4 dezer, des morgens, zeilden DE STAD ROTTERDAM, kapt. C. Poort, DE MAAS, kapt. J.C. Tevez en DE HELD, kapt. B.C. ten Ham, naar Batavia; NICKERIE, kapt. J. Cleland, naar Suriname; DE EERSTELING, kapt. H.F. Horneman, naar de Zuidzee; DE VROUW NEELTJE, kapt. K. Parrel en DE VLIJT, kapt. D. Hazewinkel, naar Marennes; HARMONIE, kapt. C.J. Reus, naar Liverpool, AURORA, kapt. H. Niemann, naar Antwerpen;
 

1833

JC 110933

Batavia, 6 september. Heden is alhier gearriveerd het schip EERSTELING, kapt. H.F. Horneman, van Helvoetsluis de 6 september. (opm: deze bark van de Rotterdamse  Reederij ter Visscherij om de Zuid vertrok op 5 september 1832 naar de Zuidzee; zie RC 060932)
 

1834

AH 030234
Uitgezeild:

Batavia, 18 oktober. DILIGENCE, kapt. H. Bos, naar Soerabaya. 22 oktober. EERSTELING, kapt. H.F. Horneman, naar Rotterdam.

DC 150234

Hellevoetsluis, 13 februari. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: EERSTELING, kapt. H.F. Horneman, van Batavia, SNELHEID, kapt. H.P. de Jong, van Cardiff; GESINA JOHANNA, kapt. J.R. Sap, van Bordeaux.

AH 280234

Advertentie. N. Montauban van Swijndregt en H. Montouban van Swijndregt, beëdigde makelaars, residerende binnen de stad Rotterdam, zijn van mening, als last hebbende van de heren geïnteresseerden in de Zuid-Zee Walvisch-Visscherij, publiek op donderdag de 6e maart 1834, des namiddags ten 4 ure, in het lokaal der publieke verkopingen, op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, te verkopen: de per het visserschip, genaamd DE EERSTELING, kommandeur Horneman, aangebrachte circa  20.000 Nederlandse kannen Zuid-Zee traan en circa 7.000 Nederlandse kannen spermacetie en zulks bij kavelingen, de traan van 25 Nederlandse vaten en de spermacetie per 10 Nederlandse vaten tevens; liggende daags vóór en op de dag der veiling ter bezichtiging in de Boompjes, Westeinde, aan de kade. Nadere onderrichting bij de makelaars.

LC 280234

Rotterdam, 24 februari. In het jaar 1832 is hier het driemastschip de EERSTELING, kapt. Horneman, door een dertigtal reders en kooplieden alhier, voor de walvisvangst uitgerust en naar de Zuidzee gezonden. Dit schip, in de maand september van genoemd jaar uitgezeild, is thans met een vangst van zeven vissen alhier teruggekeerd.

De uitkomst van deze onderneming, de eerste van dien aard, welke sedert lange tijd door bijzondere personen in dit Koningrijk is gedaan, heeft niet ten volle beantwoord aan de verwachtingen die men daarvan had gekoesterd, alzo de kapitein, door het bericht van de dwangmaatregelen van Engeland en Frankrijk ten aanzien onzer schepen, genoopt was geworden om de voor walvisvangst geschikte streken te verlaten en naar onze Oost-Indische bezittingen de wijk te nemen. Intussen levert de aanzienlijk verkregen uitkomst een bewijs op, dat met volharding deze tak van koophandel, die elders zo grote uitbreiding heeft erlangd, ook bij ons weder een gewenste bloei zal kunnen bereiken.

DC 170434

’s Gravenhage, 15 april. Het heeft Z.M. behaagd aan de directeuren der Vereeniging tot de Walvischvangst om de Zuid, te Rotterdam, voor een gedane proefreis met het schip de EERSTELING een premie van zesduizend gulden toe te leggen.

Op 11 augustus 1834 verkreeg St. Martin & Co opnieuw een zeebrief voor de EERSTELING onder kapt. H.F. Horneman.

DC 190834

Hellevoetsluis, 17 augustus. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: de JONGE KAREL, kapt. J. Eilers, van Sunderland. Heden morgen zeilden naar zee: HELENA, kapt. D.J. Greeven, en CONCORDIA, kapt. P.H. Eddes, beiden naar Liverpool; nog zeilden naar zee: HARMONIE, kapt. P. Rijnbende, naar Batavia, en de EERSTELING, kapt. A.F. Horneman, naar de Zuidzee.
 

1835

AH 140435

De EERSTELING, kapt. H.F. Horneman, van Rotterdam ter walvisvangst naar de Zuidzee gezonden, is 3 januari gepraaid op 43º. Br. 03º. W.L.

OHC 210535
Amsterdam, 19 mei. Den 21ste februari is aan Kaap de Goede Hoop binnen gelopen het schip EERSTELING, kapt. Horneman van Rotterdam, ter Zuidzee walvisvangst uitgevaren.
 

1836

DC 230436

Vlissingen, 21 april. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: EERSTELING, kapt. E. H.F. Horneman, van de Zuidzee.

DC 140536

Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag 31 mei 1836, des namiddags ten 4 ure, in het Lokaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A no. 458, te veilen en verkopen het Nederlands gebouwde gekoperd barkschip, genaamd de EERSTELING, laatst gevoerd bij kapt. H.F. Horneman, lang 28,20 el, wijd, 5,73 el, hol, 4,05 el, en alzo groot 291 tonnen, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve is liggende aan het einde der Leuvehaven, westzijde. (opm: deze voormalige walvisjager ging als Nederlands vrachtschip BANTAM weer in de vaart)

Op 7 juni 1836 werd de EERSTELING tijdens een openbare veiling voor 13.100 gulden verkocht aan A. van Hoboken & Zoonen, kooplieden en reders te Rotterdam. De nieuwe naam werd BANTAM.

Op 21 september 1836 verkreeg de firma A. van Hoboken en Zonen, Rotterdam, een nieuwe zeebrief voor de BAMTAM onder kapt. C. Schoewert. Het schip was gereed om op Oost-Indië tegaan varen.

DC 081036

Hellevoetsluis, 6 oktober, Heden morgen zeilden naar zee: Zr.Ms. oorlogsbrik VALK, kapt.-luit. Van Lennep Coster; NEDERWAARD, kapt. M.D. Meijer; BANTAM, kapt. C. Schoewert, LONDON, kapt. J. Major, allen naar Batavia; HOFFNUNG, kapt. D. Martens, HOFFNUNG, kapt. P. Gerdes, en VROUW HELENA, kapt. J. Fredriks, allen naar Duinkerken; TRITON, kapt. F. Bervit, naar Dieppe; NEPTUNES, kapt. W.A. Bakker, naar Marennes; AGATHA, kapt. B.J. Potjewijd, en MARIA BERTHA, kapt. K.A. Tap, beiden naar Liverpool; JONGE FREDRIK, kapt. C. Stuhl, naar Bremen; HERCULES, kapt. F. Kamps, naar Antwerpen; ELIZA, kapt. G. Veennessen, naar Newcastle; REVOLUTION, kapt. P. Bukman, naar Stralsund; HANNA CHRISTINA, kapt. J.C. Holst, naar Drammen; JONKVROUW ELIZABETH, kapt. H.L. Heres, naar Liverpool; JULIANA, kapt. F. Poodts, naar Havannah, en PROVIDENTIA, kapt. W. Bolwien, naar Stettin; en arriveerde uit zee: JOHANNA GEZIENA (opm: ook JOHANNA GESINA), kapt. P.G. Schuur, van Liverpool.
 

1837

JC 010237

Batavia, 28 januari. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse bark BANTAM, kapt. C. Schoewert, met enige passagiers, de 6e oktober vertrokken van Rotterdam, en de dito brik DE COCK, kapt. H. Schut, de 24e augustus vertrokken van dito.

RC 250537

Rotterdam, 24 mei. Kapt. W. Blom, van Batavia in Texel binnen, rapporteert den 26 januari in Straat Sunda gepraaid te hebben Zr.Ms. oorlogs-corvet CASTOR, kapitein-luitenant F.H. Ampt, van Texel, en de schepen MIDDELBRG, kapt. C. Riekels, van Middelburg, PRINSES MARIANNE, kapt. A. Plug, den 27 dito het schip NEDERWAARD, kapt. M.D. Meyer, en een bark, tonend Rotterdamse vlag no. 2 zijnde die van kapt. C. Schoewert, voerende het schip BANTAM, alle drie van Rotterdam; den 11 april op 4º N.B. en 19º50’ W.L. het schip CASTOR, kapt. H. de Jong, van Soerabaya naar Amsterdam, den 29 maart St. Helena gepasseerd.

RC 130637

Rotterdam, 12 juni. Den 10 februari lagen ter rede van Batavia Zr.Ms. fregatten DIANA en BELLONA, brik ORESTES en corvet CASTOR; civiele schoeners POSTILLON, NIOBẾ en HAGEDIS; Nederlandse schepen de IJSTROOM, JAVA’S WELVAREN, de DRIE MARIA’S, BARON VAN DER CAPELLEN, GRACE, ATYE TORACHMAN, DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, HENDRIKA, JOHANNA SUSANNA, MEDORA, TALSUM, BOEROENG, PALEMBANG, HELENA CHRISTINA, KOLONEL KOOPMAN, PRINSES MARIANNE, MIDDELBURG en ATIAT; brikken CLEMENTINE, NIJVERHEID, DOROTHEA, DE NOORD, DE COCK en VAN SPYK; barken JADUL KARIM, ANNA AUGUSTUNA, REMBANG en BANTAM; schoeners HAPSOEN, GOANSOEN, DIANA, CALYPSO en MARY; kotter TOLERANTIE; Engelse schepen PATRIOT KING en LONDON; brik ISABELLA, bark ORWELL; Amerikaanse schepen ST. LAWRENCE, ARNO, MERCHANT, TALMAN en TRESCOTT; Hamburgs schip SOPHIE.

RC 290637

Rotterdam, 28 juni. Het schip BANTAM, kapt. C. Schoewerts, van Batavia naar Rotterdam, is den 19 mei gepraaid op 8º15’ N.B. en 23º58’ W.L.

RC 040737

Rotterdam, 3 juli. Zodra het bekend was dat Z.M. de koning Rotterdam met een bezoek zou vereren, zag men van alle kanten toebereidselen maken om Hoogstdenzelve op een plegtige wijze te ontvangen.

Omstreeks half twaalf ure kwam Z.M. van Middelburg hier aan, aan boord van het stooomjacht DE LEEUW en onder het bulderen van het geschut van verscheiden schepen, die als met vlaggen overdekt op de Maas voor de stad ten anker lagen, en waaronder men voornamelijk de HENDRIKA (opm: fregat) en de BANTAM (opm: bark) van de heren A. van Hoboken en Zonen, de MACASSAR (opm: fregat) van de heren J.B. Donnet en Co, en een brik van de heer N.J. de Cock onderscheidde. Na aan ’s Rijks werf afgestapt en aldaar door Z. Excell. de Heer Staatsraad, Gouverneur der provincie, en de Heer vice-admiraal, jonkheer Rysch, en een commissie uit de Stedelijke Regering ontvangen te zijn, begaf zich de koning naar het stadhuis. (opm: bekort)

RC 290837

Rotterdam, 28 augustus. Den 26 dezer zeilde van Helvoetsluis de DRIE GEBROEDERS, P. Admiraal, naar Marseille, en BANTAM, C. Schoewert, naar Batavia, en arriveerde JONGE EGBERTUS, J.B. Mulder, van Cardiff.

JC 161237

Batavia, 14 december. De 12e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip DORTENAAR, kapt. J.F.P.A. Abbema, met een passagier, de 16e november vertrokken van Macao, en de dito bark BANTAM, kapt. C. Schoewert, met drie passagiers, de 25e augustus vertrokken van Rotterdam.
 

1838

JC 141138
Batavia, 12 november. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark BANTAM, kapt. Schoewert, met twee passagiers, vertrokken van Rotterdam de 12 juli, en dito schip DE ZWAAN, kapt. C.J van Driesten, vertrokken van Amsterdam, de 12 mei.
 

1839

DC 110739

Advertentie: H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F. N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag de 23e juli 1839, des namiddags ten vier ure, in het lokaal op de hoek der Scheepmakerhaven en Bierstraat, wijk A, nr. 458, publiek te veilen het hol van het Nederlandse gekoperde tweedeks barkschip BANTAM, volgens meetbrief lang 28,20 el, wijd 5,70 el, hol 4,05 el, en alzo groot 291 tonnen, benevens deszelfs scheepsgereedschappen, bestaande in rondhout, ankers, touwen, zeilen enz, alles bij kavelingen, zo als hetzelve zal genummerd zijn liggende, ter plaatse als nader zal worden opgegeven.

De zeebrief van de BANTAM, kapt. C. Schoewert, werd op 6 maart 1840 geroyeerd met vermelding ‘schip verkocht’. In de Lijst aan de Koning, ingetrokken zeebrieven, wordt vermeld ‘schip gesloopt’. De koper van de BANTAM was dus een sloper.

 

Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.53
DVD - XXXI – 131,132
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip UNION

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Oostende, 26 januari 1818

type schip (een nieuw gemaakt hol)

bouwwerf/verkoper Stefanus Lams, oud-scheepstimmerman, Oostende, nu wonende in Brugge, op 5 november 1817 van tafel en bed gescheiden van Juffrouw Petronella Van Crombrugge, zijn ex-huisvrouw, thans wonend te St. Denis-Westrem (Oost-Vlaanderen)

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Serruys Van der Heyde & Co., kooplieden, Oostende

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 320 ton

tuigage / aantal dekken 3 masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Oostende, 18 september 1820

nummer van registratie folio 145 verso c 3-5

notaris Mr.Jean-Baptiste Ysengrin, openbaar notaris te Oostende

prijs NLG. 10.000,-

bijzonderheden ligt in den bassin te Oostende
verkopers ontvangen de prijs elk tot een helft uit handen van koper.





researcher/datum research: AD/190309

Naam UNION
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1820
Toegang 512.0044
Inventaris 132

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.90
DVD - XXXI – 132-II D0021-D0022
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip hol van het UNION

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Antwerpen, 7 augustus 1822

type schip 3 masten

bouwwerf/verkoper Serruys-Van der Heyde & C° handelaars Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper P. Wattel fils en P. Weber handelaars Antwerpen ieder 1/2

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 166 last (zeebrief no. 971 van 6 november 1820)

tuigage / aantal dekken 3 masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Antwerpen, 28 augustus 1822

nummer van registratie blad 91 verso vak 9 en 92 recto vak 1-3

notaris

prijs NLG. 15.000,-

bijzonderheden






researcher/datum research: AD/310309

Naam UNION
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1822
Toegang 512.0044
Inventaris 132

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1416.1826.24

deel V, foto 068 - 070
CEDULE

Naam schip l’UNION

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 september 1826

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. geweest kapt. C. Schacken

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Rudolf Maalsteed

grootte in tonnen 160 lasten of 303 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Ostende

plaats / datum registratie Amsterdam, 5 september 1826

nummer registratie deel 11, folio 208, recto, vak 5 en 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Antwerpen.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Nicolaas de Roo, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.

researcher/datum research: ML / 260715


bijlage bij acte 24 van 1826, schip l’UNION
eigenaren per primo september 1826:

firma Voute & Co., Amsterdam (boekhouder en 8/32e part)
C. van der Oudermeulen, Amsterdam (8/32e part)
firma Condere D. & M.P. Brants, Amsterdam (4/32e part)
P. Voute, Amsterdam (4/32e part)
firma Samuel & David Saportas, Amsterdam (2/32e part)
firma J.S. Hoyman & Zoon, Amsterdam (2/32e part)
firma P. & J. Rendorp, Amsterdam (1/32e part)
firma C. Frijmersum & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
firma Ketwich & Voornberg, Amsterdam (1/32e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (1/32e part)

ML / 260715

Naam UNION ('l)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1826
Toegang 5074
Inventaris 1416
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1826-24

BIJLBRIEF / ACTE AAN-/VERKOOP
Schip: UNION

plaats en datum acte koop/verkoop, Antwerpen, 11 juli 1826

soort schip schip (mogelijk fregat)

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Petrus Weber, koopman te Antwerpen

eigenaar/aankoper Gebr. Wittebol, kooplieden te Antwerpen, ten behoeve van Voûte & Co, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken driemast schip

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Josephus Blockx, notaris te Antwerpen

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 20.100,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-270806

Naam UNION
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1826
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1830.22

deel VI, foto II-034
CEDULE

Naam schip l’UNION

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 30 september 1830

type schip pink

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Rudolf Maalsteed

grootte in tonnen 154 lasten of 291 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Ostende

plaats / datum registratie Amsterdam, 2 oktober 1830

nummer registratie deel 22, folio 172, verso, vak 4 rn 5

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief en de ingetrokken zeebrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Johan Carl von Gebauer, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.

researcher/datum research: ML / 170915

bijlage bij acte 22 van 1830, pink l’UNION
eigenaren per ultimo september1830:

firma Voute & Co., Amsterdam (boekhouders en 8/32e part)
erven C. van der Oudermeulen, Amsterdam (8/32e part)
P. Voute, Amsterdam (4/32e part)
C.F. de Lepez, Amsterdam (2/32e part)
A.P. Hartsen, weduwe M.P. Brants, Amsterdam (2/32e part)
firma S. & D. Saportas, Amsterdam (2/32e part)
firma J.S. Hoyman & Zoon, Amsterdam (2/32e part)
firma P. & S. Rendorp, Amsterdam (1/32e part)
firma C. Frijmersum & Zoon, Amsterdam (1/32e part)
firma Ketwich & Voombergh, Amsterdam (1/32e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (1/32e part)

ML / 170915

Naam L'UNION
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1830
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.277a Foto DVD III - 009-013 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop

Naam schip: l’UNION, thans EERSTELING

Plaats en datum acte publieke veiling, Amsterdam, 18 juni 1832

Soort schip gekoperde pink, varende onder Nederlandse vlag

Bouwwerf / verkoper Jan Jacob Voûte voor zijn firma Voûte & Co., Amsterdam

Gevoerd door kapt. Rudolf Maalsteed

Eigenaar / aankoper zie lijst kopers in de bijlage, en opmerking.

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 28,20 m., breed 5,74 m., hol 4,04 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam 26 juni 1832

Nummer van registratie deel 9, folio 60, recto, vak 7

Notaris Hermanus Isaak Rietveld, makelaar, in aanwezigheid van Paulus Tiedeman, griffier regtbank 1e aanleg Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 16.000,-

Bijzonderheden: schip ligt tijdens veiling te Amsterdam bij de werf De Oranjeboom in de Bikkerstraat.
(opm.: de heer N.J. de Cock cum suis wordt genoemd in marge als eigenaar. Mogelijk was dus De Cock de boekhouder. Dit is aanname van ML!)






Researcher/datum research ML/250207




Bijlage bij acte 277a van 18 juni 1832

Lijst van kopers van aandelen in het pinkschip EERSTELING:

De heer C. Vlierboom 6/55e verkoopt deze op 6 aug.1832
De heer N.J. de Cock 5/55e
Firma E.& S. & C. St. Martin & Co. 5/55e
Firma C.& A. Vlierboom 5/55e
Firma A. van Hoboken & Zoonen 5/55e
Firma Wm. van Rossem & J.T. van Oordt 3/55e
Firma Kuyper, Van Dam & Smeer 2/55e
De heer J.T. Hoffman 2/55e
De heer M.A.F.H. Hoffman 2/55e
Firma Van der Wallen, Van Vollenhoven & Zoon 2/55e
De heer E.L. Jacobson 2/55e verkoopt 1/55e op 6 aug.1832
Wed. Huibertus van Rijckevorsel 2/55e
Firma R. Mees & Zoonen 2/55e
De heer G.J. Moll 1/55e
De heer Pieter Jacob Coutzlaar 1/55e
De heer N.M. Vink 1/55e
Firma Hudig & Blokhuijzen 1/55e
Firma Boutmy & Co. 1/55e
De heer J. van Dam 1/55e
De heer A. van der Leeuw 1/55e
De heer Dirk Vlierboom 1/55e
De heer D.H. Joosten 1/55e
De heer C. Rueb 1/55e
De heer J. van Vollenhoven 1/55e
De heer J.B. Brinkelman 1/55e
allen wonende te Rotterdam

ML/250207

Naam EERSTELING
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1832
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.277b Foto DVD III - 009 - 013 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: EERSTELING
Plaats en datum acte koop/verkoop parten, Rotterdam, 6 augustus 1832

Soort schip gekoperde pink

Bouwwerf / verkoper Caspar Vlierboom, koopman en reder te Rotterdam (6/55e part) en Edward Levien Jacobson, makelaar te Rotterdam
(1/55e part)

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Caspar Vlierboom verkoopt aan: E. Suermondt & Zoonen & Co, kooplieden te Rotterdam
(2/55e part), Minderop & Van Heel, kooplieden te Rotterdam (1/55e part), de heer Josué van Beeftingh, suikerraffinadeur te Rotterdam (1/55e part), de heer Cornelis Smit, scheepsmaker te Alblasserdam (1/55e part), de heer Fop Smit, scheepsmaker aan de Kinderdijk (1/55e part)
E.L.Jacobson verkoopt aan de heer Jan Smit, scheepsmaker te Alblasserdam 1/55e part

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 28,20 m., breed 5,74 m., hol 4,04 m.

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam,

Nummer van registratie

Notaris Mr. Adam Schadée, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 300,- per aandeel van 1/55e.

Bijzonderheden





Researcher/datum research ML/250207

Naam EERSTELING
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1832
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.336 Foto DVD IV – 086-088 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: de EERSTELING, thans BANTAM

Plaats en datum acte openbare verkoop, Rotterdam 7 juni 1836

Soort schip gekoperde bark

Bouwwerf / verkoper N.J. de Cock, firma E.& S.& C. St. Martin & Co, en
C. & A. Vlierboom als directie van de Reederij ter Visscherij om de Zuid (elders genaamd Zuidzee Walvisscherij)

Gevoerd door kapt. H.F. Henneman

Eigenaar / aankoper Jacobus van Hoboken, namens zijn firma A. van Hoboken & Zoonen, kooplieden en reders te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief Rotterdam 29 juli 1834: 291 tonnen of 154 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 28,20 m., breed 5,73 m., hol 4,05 m.

Kiellegging

Tewaterlating in Nederland gebouwd

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 11 juni 1836

Nummer van registratie deel 80, folio 49, vak 4-7.

Notaris Hubertus Montauban van Swijndregt, Fredrik van Dam en François Nicolaas Montauban van Swijndrecht, beëdigd makelaars te Rotterdam


Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 13.100,-

Bijzonderheden: tijdens de openbare veiling ligt het schip te Rotterdam aan het einde der Leuvehaven westzijde.






Researcher/datum research ML/090407

Naam BANTAM
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1836
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA – Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.53
RA – Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.90
Archief Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1826-24
Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1830.22
Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.277a
Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.277b
Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.336
N.A. Den Haag, Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Stadsarchief Amsterdam, monsterrollen via internet
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
BC = Bataviasche Courant
DC = Dordtsche Courant
JC = Javasche Courant
MCO = Middelburgsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant