Over de Russische scheepsnaam doen vele schrijfwijzen de ronde. Marhisdata heeft gekozen voor de spelling die enkele keren door de Waterschout in Amsterdam werd gehanteerd: THASTLIVOIJ.
Waar de brik werd gebouwd, door wie en wie de eerste eigenaar was is onbekend. Volgens de Caledonian Mercury van 29 oktober 1814 was de thuishaven Odessa, in die tijd behorend tot het Russische Rijk. In die buurt zal wellicht ook de bouwwerf hebben gelegen. Voor zover Marhisdata bekend heeft de brik als THASTLIVOIJ steeds onder Russische vlag gevaren.
Wanneer gebouwd is volstrekt onduidelijk. In Lloyd’s Register is de brik onbekend.
Het eerst in 1828 opgerichte classificatiebureau Bureau Veritas vermeldt in haar Registers vanaf 1833 over de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN 1806 als het bouwjaar. In 1838 krijgt de brik, dan MAASNYMPH geheten, van BV bouwjaar 1814 toegewezen, met een vraagteken. Uit de periode vóór 1814 zijn door Marhisdata geen zeetijdingen gevonden.
Door vers inzicht, of mogelijk de vondst van een oud document of brandmerk, lijkt bij BV 1814 het voordeel van de twijfel te krijgen. Dan zou de brik circa 26 jaar oud zijn geweest, een alleszins acceptabele leeftijd in die jaren.
Ook het jaar waarin het schip werd aangekocht door Christiaan de Grijs is onbekend wegens het ontbreken van de koopakte. Omdat het schip onder Russische vlag bleef varen zijn er geen Nederlandse zeebrieven die duidelijkheid zouden hebben kunnen verschaffen. 1817 Lijkt het jaar van aankoop te zijn geweest, omdat de brik toen voor het eerst naar Zuid-Amerika ging (om in juni 1818 in Amsterdam terug te keren), een a-typisch vervolg van eerdere reizen van de Middellandse Zee naar de Oostzee vice-versa. In 1825 treedt De Grijs op als verkoper.
1814
CM 291014
Lloyd’s Marine List, 25 oktober 1814. De SATISFACTION, kapt. Sartorus, van Swinemünde naar Sheerness, en de THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulson, thuishaven Odessa, van Triëste naar Petersburg, zijn met lekkage Kopenhagen binnengelopen; de eerste moet lossen.
Herstel van de schade aan de THASTLIVOIJ zal zoveel tijd hebben gekost dat de brik wegens daardoor ontstane vertraging als gevolg van ijsgang op de Oostzee pas op 13 mei de eindbestemming Petersburg bereikte.
1815
LL 200615
Petersburg, 13 mei. Binnengekomen de TSCHASTLIVOY, kapt. Paulson (opm: brik THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulsen), van Triëst.
RC 190915
Rotterdam, 16 september. Uitgezeild de THASTEVEY (opm: THASTLIVOIJ) kapt. J.P. Paulsen, naar Marseille.
1816
LL 250616
Petersburg, 26 mei. Binnengekomen de TSCHASTLWOY(opm: THASTLIVOIJ), kapt. Paulson, van Messina
1818
RC 010818
Amsterdam, 30 juni. Kapitein J.P. Paulsen, voerende het schip TJASCHLEWOY (opm: brik THASTLIVOIJ, Russische vlag, Nederlands eigendom) van Rio Janeiro, te Amsterdam gearriveerd, is aan de andere zijde van de even nachtslijn door een zware windvlaag of hoos overvallen geworden, welke de voorsteng met al deszelfs toebehoren, benevens de grote marsra en bramsteng over boord wierp; een gedeelte touwwerk is bij die gelegenheid gekapt en gesneden; ook is het schip iets meer dan gewoonlijk lek gebleven, doch de kapitein, van alles wel voorzien zijnde, heeft de schade zo goed mogelijk hersteld en zonder een haven aan te doen de reis volbracht.
Op 19 oktober 1818 tekende kapt. J.P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVOIJ, tezamen met zijn 8 bemanningsleden, ten overstaan van de Waterschout in Amsterdam een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro. Daniels was toen de Amsterdamse correspondent.
RC 171118
J.P. Paulsen, THASTLEWOY (opm: brik THASTLIVOIJ), van Amsterdam naar Bahia en Rio Janeiro, is heden in de haven het Nieuwe Diep gekomen; heeft, over het Flaak komende, gestoten; moet lossen en repareren.
1819
Op 23 december 1819 tekende kapt. Jorge (opm: (Jurgen) P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVOIJ met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro.
1820
Op 8 december 1820 tekende kapt. Jorge (opm: (Jurgen) P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVOIJ met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro. De correspondenten waren nu Daniels & Zoon en Abma.
1821
RC 180821
Amsterdam, 16 augustus. Kapitein J.P. Paulson, voerende het schip THASTLIWAIJ (opm: brik THASTLIVOIJ), meldt van Rio Janeiro van den 6 mei, dat hij niet ver van daar door een donderbui, vergezeld van storm en regen, was overvallen, en de voorsteng en het ezelshoofd, met het daarbij behorende, door den bliksem over boord geslagen waren: nochtans zou de schade niet beduidend zijn.
1822
Op 5 januari 1822 tekende kapt. Jurgen P. Paulsen van de Russische brik THASTLISVAIJ (opm: THASTLIVOIJ) met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol. De bestemming was deze keer Buenos Aires en Rio de Janeiro. De correspondenten waren Daniels & Zoon.
1823
LL 090523
Texel, 30 april. Binnengekomen de THASTLIVOY (opm: Russische brik THASTLIVOIJ), kapt. J.P. Paulson, van Rio Janeiro.
Op 1 juli 1823 tekende kapt. Jurgen P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVAIJ
(opm: THASTLIVOIJ) met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro. De correspondenten heetten nu Daniels & Abma.
1824
LL 090424
Texel, 4 april. Binnengekomen de THASTLIWOY(opm: Russische brik THASTLIVOIJ) , kapt. Paulson, van Buenos Ayres.
LPEP 251024
Buenos Aires, 24 oktober. Gedurende de nacht van de 21ste, tijdens een zware storm, is de Britse brik FLORAS, kapt. Farend, met haar tuigage in het ongerede geraakt met die van de Russische brik THASTLIVOIJ (opm: Russische brik THASTLIVOIJ), waardoor beide schepen aanzienlijke schade opliepen.
1825
OHC 300425
Amsterdam, 29 april. Den 28 dezer is in Texel in het gat ten anker bij de derden ton gegaan de THASTLOWAY, kapt. J.H. Brand qq,. J.P. Paulsen van Buenos Ayres.
(opm: de Russische brik THASTLIVOIJ werd na lossing verkocht en ging als KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. P. Jurgensen in 1827 weer naar zee)
(qq, qualitate qua, houdt in dat kapt. Paulsen tijdens de reis moet zijn vervangen door de opperstuurman Brand, mogelijk door ziekte of overlijden)
Waarschijnlijk was kapitein Paulsen (mede)eigenaar van de brik en is het schip na lossing opgelegd in afwachting van een beslissing tot verkoop.
Op een publieke veiling werd de brik op 10 oktober voor 3.625 gulden door Christiaan de Grijs te Amsterdam verkocht aan Fredrik Smelt, Amsterdam. De nieuwe scheepsnaam werd KROONPRINCES (KROONPRINSES) DER NEDERLANDEN en Pieter Jurgenson trad aan als kapitein, ongetwijfeld de zoon van Jurgen P. Paulsen.
1826
In 1826 is er noch een zeebrief afgegeven noch zijn er zeetijdingen van de brik gevonden. Mede gelet op de betrekkelijk lage aankoopprijs ligt het in de rede te veronderstellen dat het schip aan de werf een uitgebreid herstelproject onderging dat tot de zomer van 1827 door liep.
1827
Op 26 juli 1827 tekenden kapt. Pieter Jurgenson en de overige 7 opvarenden ten overstaan van de Waterschout in Amsterdam een monsterrol voor de brik KROONPRINSES DER NEDERLANDEN voor de bestemming Curaçao. Scheepsagent was F. Smit
Eerst op 3 augustus 1827 werd de eerste Nederlandse zeebrief alsmede een Turkse Pas verstrekt voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. P. Jurgenson. Deze documenten waren aangevraagd door F. Smelt te Amsterdam.
1828
AH 160728
Carga-lijsten. Antwerpen, 10 juli. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. P. Jurgensen, van Havanah; NEPTUNE, kapt. F. van der Steene, van Londen.
Kapitein Jurgenson verliet de brik, waarna op 27 december 1828 voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN een nieuwe zeebrief werd afgegeven voor kapt. E. Clausen, welke door F. Smelt was aangevraagd.
1829
RC 210329
Rotterdam, 20 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LOUISE, kapt. D. Gryt, naar Londen; DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar de Havanna.
RC 140429
Amsterdam, 12 april. Het schip KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Antwerpen naar Havanna, is de 19e maart op de hoogte van Noordvoorland (opm: North Foreland), aan boord alles wel zijnde, gepraaid door de Texelse loodschipper C.S. Duinker.
Op 8 september 1829 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. Clausen een Turkse Pas afgegeven in verband met de voorgenomen reis naar Curaçao.
Op 26 september 1829 ondertekenden kapt. Erich Clausen en zijn negen bemanningsleden bij de Waterschout in Amsterdam de monsterrol met als bestemming Curaçao. De boekhouder was F. Smelt.
AH 010929
Te Amsterdam in lading liggende schepen naar:
Curaçao: het gekoperd brikschip KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen. Adres bij Altena & Co., Hoyman & Schuurman, De Vries & Co. en D. Alletrino.
1830
RC 180330
Amsterdam, 16 maart. Het schip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, zou, volgens brief van Curaçao van de 4e januari, in de loop der maand februari van daar naar Amsterdam vertrekken.
AH 190530
Advertentie. P. Calkoen, P.J. Staedel en G. de Vries, makelaars, zullen op dinsdag de 8e juni 1830, des avonds ten 6 ure, in de Brakke Grond, in de Nes te Amsterdam, verkopen: 167 blokken extra fijn en hard mahoniehout, nu eerst uit zee gekomen en gelost, uit het schip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. E. Clausen, gekomen van Curaçao en dat bij kavelingen, zo als die genummerd zullen zijn; liggende op het plein van de Baan het Schild van Frankrijk, over de Elandstraat en over de Roozengracht als ander bij notitie zal worden aangewezen.
AH 260530
Advertentie. In lading liggende schepen te Amsterdam.
Naar Nederlandse koloniën:
Curaçao. Het gekoperd brikschip KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen van Amsterdam. Adres bij Altena & Co; Hoyman & Schuurman; De Vries & Co en D. Aletrino.
Op 14 juli 1830 ondertekenden kapt. Erich Clausen en zijn negen bemanningsleden bij de Waterschout in Amsterdam de monsterrol met als bestemming opnieuw Curaçao. De boekhouder was F. Smelt.
Op 15 juli 1830 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. Clausen een Turkse Pas afgegeven in verband met een nieuwe reis naar Curaçao.
AH 311230
Carga-lijsten. Amsterdam, 30 december. ONS GENOEGEN, kapt. C. van Zameren, van Batavia; DE JONGE WILLEM, kapt. G. van Medevoort, van Suriname; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Curaçao.
1831
AC 301131
In lading liggende schepen te Amsterdam:
Naar Bahia (Via Lissabon). Het gezinkt Nederlands barkentijnschip DE ZWAAN, kapt. Cornelis J. van Driesten. Adres bij H. Verweijde Czn.
Naar Buenos Aires. Het Nederlands gezinkt schip CORNELIS HENDRIK TROMP, kapt. E.R. Borchers. Adres bij Jan Daniels & Zonen en Arbman. Vertrekt uiterlijk 10 december.
Naar Demerary. Het gekoperd tweedeks fregat DE VREDE, kapt. P.J. Sturk. Adres bij Hoyman & Schuurman en de Wed. A. Hendriques en Zn.
Naar Havana. Het brikschip ALIDA, kapt. Jan Tjeerds Visser, van Amsterdam. Adres bij B.J. van Hengel.
Naar Havana. Het gekoperd brikschip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Altena en Co.
Op 29 december 1831 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. E. Clausen een nieuwe zeebrief verstrekt, omdat de geldigheid van de vorige was geëxpireerd. Verder werd een Turkse Pas afgegeven in verband met de voorgenomen reis naar Cuba.
Op dezelfde dag werd in Amsterdam de monsterrol getekend door kapt. Clausen, nu echter met 8 bemanningsleden.
1832
AH 190132
Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam:
Naar Fernambuck en Bahia. Het Ned. gekoperd schoenerschip HENRIETTA, kapt. Jacob
K. de Vries. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman, Coopman en de Witt en Lenaertz
en De Vries en Co.
Naar Havana. Het gekoperd brikschip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt.
Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Altena en Co.
AH 210232
Texel, 18 februari. Vertrokken: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. C. Clausen, naar Havanna.
AH 290632
Texel, 27 juni. Binnengekomen: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havanna; HILLEGONDA IDA, kapt. H.A. Hendriks, van Riga, zijn alle 2 na visitatie van de quarantaine ontslagen;
Op 8 augustus 1832 gaf Den Haag weer een Turkse Pas af voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. E. Clausen.
Op 11 augustus 1832 werd bij de Waterschout in Amsterdam door kapt. Erich Clausen en 8 bemanningsleden van de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN opnieuw de monsterrol onderschreven, dit keer met bestemming Havanna.
AH 110832
Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam:
- Naar Havana. De gekoperde brik de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Blikman en Co. Sluit 11 augustus.
AH 280832
Texel, 25 augustus. Vertrokken: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar Havanna;
1833
OHC 301133
Amsterdam, 29 november. Het schip (opm: brik) de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van de Havana naar Hamburg, is den 22ste november te Plymouth binnengelopen.
(opm: waarschijnlijk om orders te ontvangen voor de definitieve bestemming, Hamburg in dit geval)
OHC 051233
Op de Elbe is binnengekomen de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen van Havana, laatst van Deal, waar hetzelve wegens aandrijving van een ander schip een anker en touw heeft gekapt.
1834
AH 140134
Binnengekomen:
Terschelling, 9 januari. De KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Hamburg.
AH 180134
Carga-lijsten Amsterdam: NIMPHEA, kapt. H.K. de Weerd, van Bordeaux met wijn; de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, van Hamburg met koopmanschappen, talk en krulhaar.
Op 9 juni 1834 werd bij de Waterschout in Amsterdam door kapt. Erich Clausen en nu weer 9 bemanningsleden van de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN de monsterrol getekend, opnieuw met bestemming Havanna.
AH 230634
Texel, 20 juni. MEDEMBLIK, kapt. J. Gray, naar Londen. 21 juni. ZEEMANSHOOP, kapt. J.A. Witzen en FREDERIKA MARIA, kapt. F.H. Zeilstra, beide naar Batavia; WILHELMINA MARINA, kapt. J.J. Bart, naar Suriname; DIANA, kapt. H. Wente, naar Berbice; TWEE GEBROEDERS, kapt. H.J. Bruins, naar Riga en Kopenhagen; HELENA MARIA, kapt. H. Leyen, op avontuur. Gisteren nog: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar Havana;
Op 11 juni 1834 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. E. Clausen een nieuwe zeebrief verstrekt. Verder werd een Turkse Pas afgegeven in verband met de voorgenomen reis naar Cuba.
AH 181034
Binnengekomen
Havanna, 30 augustus. DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Amsterdam.
AH 231234
Binnengekomen:
Texel, 21 december. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana;
AH 241234
Carga-lijsten Amsterdam: de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana met koffie, hout en sigaren.
1835
AH 060635
Advertentie. Schepen in lading.
Curaçao en Havana. Het gekoperd brikschip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN. Kapt. Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman, de Vries en Co. en E. Windhouwer.
AH 090735
Binnengekomen:
Uitgezeild:
Texel, 7 juli. JACOBINE BARBARA, kapt. K.Z. Schut, naar Marseille; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar Havana.
AH 241035
Havana, 5 september. Binnengekomen KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Claussen, van Amsterdam.
AH 081235
Binnengekomen:
Texel. 6 december. HERSTELLER, kapt. C. van der Wind, van Buenos-Ayres; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana.
AH 101235
Carga-lijsten Amsterdam: DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana met suiker en sigaren; VREEDE, kapt. K. Zwanenburg, van Faro, met vijgen, china’s appelen, haaienvellen, kurk en riet.
1836
AH 080236
Uitgezeild:
Texel, 5 februari. ADMIRAAL DE RUTER, kapt. E. van Duin, ONS GENOEGEN, kapt. W. Landzaad en VRIENDSCHAP, kapt. W.H. de Boer, alle drie naar Batavia; CAROLINA EN JOHANNA, kapt. P.S. Matsen, naar Demerary; SARA ANNA CORNELIA, kapt. H.K. Dykhuis, naar Suriname; TWEE GEBROEDERS, kapt. J. Visser, naar Odessa; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen naar Havana; ONDERNEMING, kapt. K.P. Haasnoot, naar Lissabon.
AH 160236
Binnengekomen:
Deal, 11 februari. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen.
RC 250236
Rotterdam, 24 februari. Het schip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Amsterdam naar Havana, te Ramsgate binnen, heeft een anker en ketting laten slippen en andere schade bekomen.
RC 010336
Rotterdam, 29 februari.
De schepen de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Amsterdam naar Havana en de TWEE GEBROEDERS, kapt. J.G. Visser, van Amsterdam naar Odessa, beide te Ramsgate binnen, hebben de 20e dezer hun reizen voortgezet.
AH 280636
Texel, 26 juni. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana. Uit de quarantaine ontslagen:
AH 290636
Carga-lijsten Amsterdam: WILHELMINA, kapt. J.N. Klint, van Suriname met suiker en cacao; DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana met suiker, koffie, hout, kokosnoten en sigaren; ALBERTINA, kapt. A. Meden, van New-York met katoen, traan, naturalien, koopmansgoederen en rijst.
AH 250736
Advertentie. A. van der Sluys, J.H.A. Balwé, H.J. Rietveld, G.W. Sesink Clee en J.J. Korthals, makelaars, zullen, op maandag de 8e augustus 1836, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het Y, ten overstaan van een daartoe bevoegde beambte, verkopen een extra-ordinair welbezeild gekoperd brikschip genaamd: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. Erich Clausen, volgens Nederlandse meetbrief lang 20 ellen 28 duimen, wijd 3 ellen 29 duimen, hol 2 ellen 92 duimen en alzo gemeten op 100 tonnen of 53 lasten.
Breder bij de inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars. (opm: zie AH 100836)
AH 100836
Verkoping van schepen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ op maandag 8 augustus: een welbezeild gekoperd brikschip de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. Erich Clausen, NLG 5.000, in slag NLG 200. Opgehouden.
De brik is na de veiling alsnog onderhands verkocht aan S. Rijnbende en Zonen, Schiedam, kreeg de nieuwe naam MAASNYMPH en J.T. Verschuur als kapitein.
Op 2 september 1836 werd de zeebrief van de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, door de Ontvanger te Amsterdam, naar Den Haag geretourneerd, wegen verkoop schip, waarna op 6 september royement volgde.
Op 12 december 1836 werd de eerste, bedoeld wordt nieuwe, zeebrief verstrekt voor de MAASNYMPH, aangevraagd door S. Rijnbende en Zonen, Schiedam, voor J.T. Verschuur als kapitein.
1837
RC 070237
Rotterdam, 3 februari. Den 3 dezer arriveerde te Helvoetsluis le JEUNE CLAIRE, l. Simonet, van Buenos-Ayres.
Den 4 dezer zeilde MAASNYMPH (opm: brik ex- KROONPRINSES DER NEDERLANDEN), J.T. Verschuur, naar Boston (V.S.), en arriveerden de SCHELDE, D. Steur, van Batavia, en is door Zr.Ms. stoomboot CURAÇAO binnen en om Pampus gesleept; VOORWAARTS, G. Don, van Suriname, en DOLPHYN, P.D. Nap, van Messina.
RC 180237
Rotterdam, 17 februari. Uittreksel uit de Lloydslijst van den 14 februari:
Men schrijft uit Cowes van den 10 dezer dat de MAASNYMPH, kapt. J.F. Verschuur, van Schiedam naar Boston gedestineerd, aldaar had moeten lossen om te repareren. (opm: zie RC 020337)
RC 020337
Rotterdam, 1 maart. Het schip de MAASNYMPH, kapt. J.F. Verschuur, van Schiedam naar Boston, te Cowes binnen (opm: zie RC 180237), had, volgens brief van daar van den 23 (opm: februari), na van de geleden schade hersteld te zijn, de lading bereids weder ingenomen en was gereed om de reis voort te zetten
RC 290737
Rotterdam, 28 juli. Den 27 dezer arriveerde HARMONIE, H.H. Naatje, van Cardiff en MAASNYMPH, J.T. Verschuur, van Philadelphia.
RC 120937
Rotterdam, 11 september. Den 10 dezer zeilde MAASNYMPH, J.T. Verschuur, naar Leith, en arriveerde Zr.Ms. oorlogsbrik MERCUUR, luitenant der 1e klasse Kerkwijk; de MAAS, M. van Velthoven, van Batavia, CERES, J. Noord,van New-York en ANTONY, E.H. Mugge, van Archangelsk.
RC 101037
Rotterdam, 9 oktober. Den 7 dezer arriveerden MADURA, B.C. ten Ham, van Batavia; MAASNYMPH, J.T. Verschuur, van Wymess en YPRESS, P. Dunk, van Londen.
RC 281137
Rotterdam, 27 november. Den 25 dezer zeilden van Helvoetsluis MARIA EN ADRIANA, F. Parlevliet, naar New-York; MACASSAR, H.F. Gieseke, NEÊRLANDS KONINGIN, J.C. Hahn, CATHARINA, F. Rietmeyer, en FARONICA, D.G. Doekes, naar Batavia; GOEDE MOEDER, P. Soeberg, naar Drammen, MAASNYMPH, J.T. Verschuur, naar Philadelphia;
RC 281137
Rotterdam, 27 november. Den 26 dezer arriveerde NIEUWE ONDERNEMING, L.K. Domeni, van Drammen, en MAASNYMPH, J.T. Verschuur, terug uit zee.
1838
RC 090138
Rotterdam, 8 januari. Den 7 dezer zeilden DE BEURS, C. van Alen, naar Antwerpen; MAASNYMPH, J.T. Verschuur, naar Philadelphia, en arriveerden AMPHITRITE, J. Jaborg, van Baltimore, en ’s LANDS WELVAREN, W. Schep, van Lissabon.
Op 17 december 1838 verliet de laatste zeebrief voor de brik MAASNYMPH, kapt. J.T. Verschuur, Den Haag. Of het schip echter nog een of twee reizen heeft gemaakt is niet gevonden.
1839
DC 141239
Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening de 24e december 1839, des namiddags ten half vijf ure, in het locaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A, n°. 458, publiek te veilen: het snelzeilend gekoperd Nederlands brikschip MAASNYMPH, gevoerd door kapt. J.T. Verschuur, volgens meetbrief lang 20,70 el, wijd 3,80 el, hol 2,90 el en groot 101 ton, met deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve thans is liggende in de Leuvehaven oostzijde, nabij de Leuvebrug, alhier.
1840
DC 150240
Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag 18 februari 1840, des namiddags te vier uur, in het lokaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A, no. 358, publiek te veilen het hol van het gekoperd Nederlands brikschip MAASNYMPH, laatst gevoerd door kapt. J.F. Verschuur, volgens meetbrief lang 20,70 ellen, wijd 3,80 ellen, hol 2,90 ellen, en alzo groot 101 tonnen; benevens deszelfs scheeps-gereedschappen, bestaande in rondhout, ankers, kettingen, touwen, zeilen enz., zo als alles genummerd zal zijn liggende, het hol in de Zalmhaven en de gereedschappen aan boord en op de kade voor hetzelve. Het voorschreven schip is inmiddels uit de hand te koop.
Het hol, vermoedelijk in Rusland gebouwd in 1814 of eerder, werd verkocht en de zeebrief werd op 25 februari naar Den Haag teruggezonden met de mededeling ‘schip verkocht’. Op 26 februari werd de zeebrief geroyeerd en daarmee het schip uitgeschreven.
Koper moet de firma J. en H. Hoogendijk & Co te Capelle a/d IJssel zijn geweest, waar in het voorjaar van 1840 de brik op hun werf zal zijn gesloopt, zie RC 250840.
RC 250840
Advertentie. Publieke verkoping, aan den Hoogen Zeedijk, nabij het Nieuwe Veer te Cappelle op d’IJsel, op woensdag den 26 augustus 1840, des voormiddags ten 9 ure, van ene grote partij afbraak, waaronder veel werkhout, van het brikschip genaamd de MAASNYMPH, liggende gereed om langs den IJssel en Maas dadelijk te kunnen worden vervoerd.