Inloggen
DIDO - ID 1689

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5089879
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 5 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 4 (3 ton), 1 (10 ton)
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 864
Launch Date: 1937-04-24
Delivery Date: 1937-07-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 570
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork nr. 3964 Type (275x480)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 388.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.00 Net tonnage
Deadweight: 548.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 46760 Cubic Feet
Bale: 43000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.45 Meters Length overall (Loa)
Beam: 9.11 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.49 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-00-00 DIDO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJCF

Date/Name Ship 1964-10-16 DIDO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1964-11-10 PIREAS
Manager: Math. Marcantonakis & Sons, Piraeus, Greece
Eigenaar: John M. Marcantonakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZX

Date/Name Ship 1966-00-00 STAR OF MECCA
Manager: Orri Navigation Lines S.A., Jeddah, Saudi Arabia
Eigenaar: Orri Navigation Lines S.A., Jeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZAW

Ship Events Data

1937-04-24: De Banier 26-04-1937: Tewaterlating van de „DIDO”. Bolnes, 24 April. Zaterdagmiddag werd met gunstig gevolg te water gelaten van een der hellingen van de NV Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes het stalen motorvrachtschip genaamd „DIDO", in aanbouw voor de K.N.S.M. te Amsterdam. Het schip is van de volgende hoofdafmetingen: 188'6 x 29'9 x 17'0 en wordt uitgerust met een Stork motorinstallatie. Op deze vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd van een zusterschip, eveneens te bouwen voor genoemde Reederij.
1937-07-20: Algemeen Handelsblad 20-07-1937: Scheepsbouw. M.s. Dido en m.s. Strabo.
Het bij de N. V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes voor de Kon. Ned. Stoomboot Mij. gebouwde m.s. „Dido". 400 ton bruto, zal Dinsdag a.s. proefvaren en denzelfden dag naar Amsterdam vertrekken. Het schip is bestemd voor den dienst in West-Indië en vertrekt half Augustus van Amsterdam naar zijn bestemming. Het zusterschip „Strabo", gebouwd bij de N. V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven te Krimpen a/d. IJsel, zal Vrijdag a.s. den proeftocht houden.
NvhN 21-07-1937: Scheepsbouw. Het bij de N. V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes, voor de Kon. Ned. Stoomb. Mij. gebouwde motor-vrachtschip „Dido", groot bruto 388 ton, heeft proefgevaren en arriveerde heden te Amsterdam, waar het ligplaats nam aan de Surinamekade. De Dido is voorzien van een Storkmotor, met een capaciteit van 570 APK , welke het schip een snelheid geeft van 10 mijlen. Het.schip is bestemd voor den dienst in W-Indië,waar het half Augustus naar vertrekt. Vooraf zal nog een reis naar Bordeaux of de Oostzee worden gemaakt.
De Banier 22-07-1937. Proefvaart Motorschip DIDO. Bolnes, 22 Juli. — Gisteren is met het door de N.V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekening van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam gebouwde motorvrachtschip Dido proefgevaren op de Noordzee naar IJmuiden. Nadat was gebleken, dat het schip aan de gestelde eischen had voldaan, heeft de reederij het overgenomen. Dit is het eerste van de vier in opdracht ontvangen schepen. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 188 voet 6 duim; lengte tusschen de loodlijnen 173 voet; breedte op spanten 29 9 duim; holte tot shelterdek 17 voet. Het schip is voorzien van hoofd- en tusschendek (shelterdektype). De hoofdmotor bestaat uit een 570 A.P.K. Stork-installatie. Voor het vervoeren van de lading zijn behalve de ruimte boven het tusschendek twee ruimen gemaakt. De dekwerktuigen voor het behandelen van de lading, evenals de ankerlier worden alle electrisch gedreven.
1964-10-20: Op 20-10-1964 als DIDO, zijnde een stalen motorschip, metende 1099.57 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 5433 d.d. 09-07-1937, liggende te Amsterdam, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, voorzien van een brandmerk door het inbeitelen van 6152 Z AMST 1964 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant brughuis, 8.40 m. uit hekplaat, 3.65 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek. (Bij onderzoek zijn geen merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.)
1971-01-28: Final Fate:
Op weg met een lading huiden en bonen van Djeddah naar Massawa, ten noorden van Assawa in positie 17.45. N.B en 39.25. O.L. gestrand en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Dido 1937
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: Dido 1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Dido 1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Dido 1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DIDO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf