Inloggen
DICKY - ID 1687

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5089817
Nat. Official Number: 3597 Z GRON 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 181
Launch Date: 1958-04-03
Delivery Date: 1958-06-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10601 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 279.00 Net tonnage
Deadweight: 660.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 31200 Cubic Feet
Bale: 29000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.51 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.56 Meters Depth, moulded
Draught: 3.226 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1975-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 4tew 6 cil 700 PK CKD Praha Type (275x350)

Ship History Data

Date/Name Ship 1958-06-26 DICKY
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albertus Westera, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PDPU

Date/Name Ship 1974-11-15 VERA T
Manager: Vertom Scheepvaart- en Handelmaatschappij B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Vertom Scheepvaart- en Handelmaatschappij B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIFJ

Date/Name Ship 1976-09-21 KITI
Manager: Compania Naviera Gordea S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compania Naviera Gordea S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4476

Date/Name Ship 1977-09-00 EBONY
Manager: Compania Naviera Gordea S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compania Naviera Gordea S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4476

Date/Name Ship 1978-07-20 CRIS
Manager: Afro Shipping Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Afro Shipping Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Date/Name Ship 1980-00-00 ROVALMA
Manager: Extreme Limits Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Extreme Limits Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4476

Date/Name Ship 1982-00-00 CRIS
Manager: Afro Shipping Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Afro Shipping Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Date/Name Ship 1983-00-00 SEA LADY
Manager: Afro Shipping Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Afro Shipping Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Date/Name Ship 1985-00-00 CRIS
Manager: Cedar Sea Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Cedar Sea Co. Ltd., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Ship Events Data

1958-03-19: Op 19-03-1958 als DICKY, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Appingedam, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3597 Z GRON 1958 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.45 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1958-04-03: NvhN 03-04-1958: Tewaterlating m.s.DICKY. Bij de N.V. Scheepswerf Appingedam voorh. A. Apol C.V. te Appingedam werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Dicky, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer A. Westera te Appingedam. De Dicky is van het gladdektype, meet 670 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 52.64 m. lengte tussen de loodlijnen 47.85 m, breedte op de spanten 8.40 m en holte 3.55 m. De voortstuwing zal geschieden door een motor van 395 pk. De Dicky is een zusterschip van het onlangs door bovengenoemde werf afgeleverde m.s. Thalassa. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een gladdekcoaster, groot 780 ton d.w. voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaartbedrijf te Delfzijl.
1958-06-27: NvhN 27-06-1958: Proefvaart m.s. DICKY. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Dicky, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Appingedam v/h. Apol C.V. te Appingedam voor rekening van de heer A. Westera te Appingedam. De Dicky is van het gladdektype en meet 670 ton dw. De voortstuwing geschiedt door een motor van 395 pk, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van elk 25 pk opgesteld. De Dicky is een zusterschip van het onlangs door bovengenoemde werf afgeleverde m.s. Thalassa. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat.
1963-00-00: Maakte in 1963 een reis van Spanje naar Montevideo en Punta Arenas (Argentinië) en vervolgens naar Valparaiso en Iquique in Chili, daarna naar Callao in Peru en via het Panamakanaal naar Barranquilla (Colombia) en terug naar Hull. Een reis van 18.400 zeemijlen zonder problemen en/of storingen.
1972-02-02: Leeuwarder courant 02-02-1972: Scheepvaart op Wad en kanalen blijft moeilijk. Leeuwarden — De Rijksveerdienst in Leeuwarden verwacht vandaag een extra moeilijkheid bij het ijsmist. Het wordt dan wel bijzonder moeilijk om de diensten Holwerd-Ameland en Lauwersoog-Schiermonnikoog te varen, vooral omdat de betonning geen houvast geeft. Evenals gisteren is ook vanmorgen de vroege boot (van kwart voor zeven) naar Schiermonnikoog vervallen. Ook de rederij Doeksen, die de diensten op Vlieland en Terschelling onderhoudt, laat het bij één verbinding per dag. De nachtvaart is daar niet meer mogelijk, omdat het Loodswezen de lichtboeien heeft weggehaald uit de vaargeulen Boontjes, Blauwe Slenk en andere. In de Blauwe Slenk waren er al twee omgeslagen en gedeeltelijk onder het ijs verdwenen. De boeien kosten ƒ25.000 per stuk en zijn dus te kostbaar om ze helemaal onder het ijs te laten verdwijnen. Er zit veel ijs in de Waddenzee, dat heeft gisteren de 660 ton metende kustvaarder „Dicky" van de rederij Westera uit Appingedam ondervonden. Deze slaagde er niet in een groot ijsveld bij de Pollendam te doorbreken, om Franeker te halen. Het schip kreeg opdracht naar een andere Nederlandse haven te varen. De toestand op de Friese kanalen is nog vrijwel gelijk. Moeilijk, maar door schepen met krachtige motoren nog wel te doen, al moet er hier en daar wel sleepboothulp gebruikt worden. De moeilijkheden zullen voorlopig, ondanks de dooi, wel blijven. Ook op het IJsselmeer is de scheepvaart moeilijk. De Dicky was maandagmorgen uit Delfzijl vertrokken om een lading oud ijzer uit Franker te halen ondanks herhaalde pogingen.
1974-09-26: NvhN 26-09-1974: Het motorkustvaartuig Dicky van de heer A. Westera te Appingedam is aan binnenlandse kopers verkocht. De Dicky is van het gladdektype en heeft een draagvermogen van 660 ton bij 499 bruto register ton. Het schip werd in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf Appingedam, voorheen A. Apol cv., te Appingedam en is voorzien van een 395 pk Brons-dieselmotor.
Deze verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Wagenborg Scheepvaart B.V. te Delfzijl.
1981-00-00: * In Lloyds 1980/81 vermeld onder de naam “Rovalma” Extreme Limits Co.Ltd. Puerto Cortes Hnd.
* In Lloyds 1985/86 vermeld onder de naam “Sea Lady” Afroship Co.Ltd. Puerto Cortes Hnd.
(Als zodanig niet gevaren.)
1986-12-25: Final Fate:
Onderweg van Bissau naar Conakry met een lading kunstmest in balen, na schroefaslekkage, gezonken in pos. 11.48.N. - 16.45.W., ongeveer 2 mijl ten noorden van de toegang tot Bissau. De acht opvarenden werden gered door de trawler 'Galgofer' en in Dakar aan land gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: Dicky on 03.04.1958. (Launching date)
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: Dicky on 03.04.1958 (Launching date)
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Dicky 1958
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Dicky 1958
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: Dicky 1958
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Dicky 1958 at Mach. Fabr. Olthof te Capelle aan de IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: 'Vera T.' 1958 (ex 'Dicky')
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: 'Kiti' (ex 'Dicky')
Gemaakt door: Anderiesse, P.J. (Piet)