2018-01-20: |
Ook na ICE CRYSTAL houdt Zweedse reder portefeuille Ferus Smit gevuld. De minibulker Ice Crystal ging zaterdag 20 januari met applaus en geroffel van het publiek als bouwnummer 446 te water bij scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek. Opdrachtgever Erik Thun AB uit het Zweedse Lidköping houdt de orderportefeuille van de werf goed gevuld. Voorafgaande aan de stapelloop, waar zo'n driehonderd gasten voor waren uitgenodigd, werd de minibulker gedoopt door Helene Svensson-Marmelind, echtgenote van Karl-Owe Svensson, commercieel directeur van het Zweedse mijnbouwconcern Bolide Mineral AB. De algemene gegevens van het ijsklasse 1A genoteerd schip luiden: lengte over alles 104,60 meter, lengte tussen de loodlijnen 100,59 meter, breedte 13,35 meter, holte 9,05 meter met een DWT van 6.550 ton bij ca. 3.615 GT. De ruiminhoud bedraagt 263.830 cft. In de machinekamer wordt een 1.950 kW Wärtsilä 6L26 voortstuwing geplaatst. De Ice Crystal is een vergrote versie van de 17 november jl. door Ferus Smit aan Thun overgedragen Snow Crystal (lengte over alles 89,00 meter, loodlijnlengte 84,99 meter, breedte 13,35 meter, holte 9,05 meter, DWT 5.680 ton, ruiminhoud 207,220 cft.). Beide nieuwe schepen gaan de eveneens bij Ferus Smit gebouwde Snow Star (1996) en Ice Star (1997) vervangen. Orderportefeuille. Voor de reder uit Lidköping is het goed boodschappen doen bij deze Groningse werf. Nadat Ferus Smit de afgelopen jaren al zo'n dertig schepen aan Erik Thun leverde, is de orderportefeuille van de werf aan het Winschoterdiep nog steeds goed gevuld met bouwopdrachten voor deze Zweedse reder. Met de stapelloop van de Ice Crystal is de helling vrijgekomen voor het bouwnummer 443, de eerste van een viertal 1A ijsversterkte olie-/chemicaliëntankers met Wärtsilä LNG dual fuel-motoren (6L34DF, 2.999 kW), goed voor een snelheid van ca. 13 knopen. Deze schepen, waarvan twee op de locatie Westerbroek (bouwnummers 443 en 444) en twee in Leer (bouwnummers 451 en 452) worden gebouwd, vervangen eveneens door Ferus Smit gebouwde oudere eenheden van de Thunvloot. De eerste oplevering staat voor september gepland. De tot dusver bekende gegevens luiden: lengte over alles 114,85 meter, loodlijnlengte 112,34 meter, breedte 15,87 meter, holte 10,10 meter, DWT 7.999 ton. Het over negen gecoate tanks verdeelde laadvolume bedraagt 9.540 kubieke meter. Verder wordt een aantal nieuwe technieken toegepast zoals een grote schroef met straalbuis, een ballastwaterbehandeling, een watergesmeerde schroefas, walstroomaansluiting en een kanoboeg zonder bulb. De bouwbegeleiding van de schepen is, evenals bij de Snow en Ice Crystal, in handen van MF Shipping Group te Farmsum. Niet de eerste dual fuel. De vier tankers zijn niet de eerste die Ferus Smit aflevert met Wärtsilä LNG dual fuel-motoren. Al op 9 juni en 23 december 2016 leverde de werf de Ireland en Greenland, de eerste drogeladingschepen in hun soort met een dual fuelvoortstuwingsinstallatie en een LNG aandrijfsysteem (2999 kW, Wärtsilä 6L34 DF). De bouw van dit 109,66 meter lange en 9,85 meter brede duo, in opdracht van JT Cement - een samenwerkingsverband tussen Thunbolaget uit Lidköping en Rederi Kristian Gerhard Jebsen Cement uit Fyllingsdalen in Noorwegen - werd eveneens begeleid door MF Shipping Group. Beide 7300 tdw schepen hebben een door KGJ Cement ontworpen pneumatische laad- en lossysteem met een capaciteit van 500 m³/uur. De ruimen van de ijsklasse 1A cementcarriers zijn geheel gesloten zodat het laden en lossen onder alle weersomstandigheden en zonder stuiven via buizen kan plaats vinden. IMO-II tankers. Ook in China wordt aan de uitbereiding van de Thunvloot gewerkt. Bij Avic Dingheng Shipbuilding te Yangzhou, die reeds vier nieuwe IMO-II tankers voor Thun Tankers in portefeuille had, wordt zo goed als zeker een vijfde gebouwd. Het 17.500 TDW-vijftal zal in de periode 2019-2020 worden opgeleverd aan operator Gothia Tanker Alliance. Het naar open water slepen voor de proefvaarten en oplevering van de Snow Crystral staat eind februari gepland. (Bron: Schuttevaer.nl/HZ 21-1-2018). |