Inloggen
DEUCALION - ID 1677


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 148
Launch Date: 1914-05-06
Delivery Date: 1914-06-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 1/2 , 33 & 57 - 39)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1796.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1031.00 Net tonnage
Deadweight: 3223.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 204166 Cubic Feet
Bale: 189070 Cubic Feet
 
Length 1: 93.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 90.42 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.18 Meters Registered
Depth: 4.90 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 0 87 91
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-06-21 DEUCALION
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMBH
Additional info: roepsein sinds 1 januari 1934: PDPD

Ship Events Data

1922-09-13: Nieuwe Rott. Courant 04-10-1922
De brand te Smyrna. (gedeeltelijk overgenomen)
Het N. v. d. D. heeft van particuliere zijde een relaas omtrent de brand te Smyrna ontvangen, waaraan het volgende is ontleend: De brand ontstond in de namiddag van de 13de September in de Basmahanewijk, bij hei station, van de Franse spoorweg, en scheen eerst niet veel te betekenen. Maar in weerwil van de pogingen, door de brandweer aangewend, greep het vuur snel om zich heen. Enz.
Die dag is de verwoesting van Smyrna voltooid. Slechts één wijk van de benedenstad: La Pointe, schijnt onaangetast te zijn gebleven, en dan, natuurlijk, het Turkse stadsgedeelte. De waarnemend Nederlandse consul-generaal en kapitein Wijdekop, van de DEUCALION, vrezende, dat de Turken konden besluiten, het vertrek van de buitenlandse handelsvaartuigen te beletten, kwamen overeen, dat de DEUCALION zich naar het eiland Mytilene zou begeven. Tegelijk met ons vertrok naar dezelfde bestemming nog het andere Nederlandsche schip, de STELLA, en een Italiaans, de SARDEGNA; alle overvol vluchtelingen. Onderweg nam ons stoomschip nog een zeventigtal Grieken op, mannen en vrouwen, die in bootjes rondzwierven. Toen wij de engte doorgingen, die de haven van Smyrna verbindt met de baai, gaf de kapitein last, dat ieder, die zich aan dek bevond, moest gaan liggen; hetzij dat hij wilde doen, alsof het schip ledig was, of om een mogelijke fusillade van de Turken op de vluchtelingen te vermijden. Zonder incident bereikte de DEUCALION het schone en rustige Mytilene, waar de onderweg opgenomen, Grieken dadelijk worden ontscheept, Zij riepen: Leve Holland! Love de kapitein!
De 19e 's avonds stoomde de DEUCALION naar de Dardanellen.
Verreweg do meesten zijn aan boord van het schip gekomen met niets dan hun kleren en enig geld; gelijk iedereen te Smyrna waren zij naar de DEUCALION gegaan onder de indruk, dat na enige dagen van spanning en gevaar, alles terecht zou komen on zij weer aan hun werk in de stad zouden kunnen gaan. Sommigen hadden nauwelijks de nodige kleren. Het was uiterst moeilijk, zoveel vluchtelingen aan boord te verzorgen, maar kapitein Wijdekop en zijn gehele bemanning hebben zich daarvoor uitgesloofd met een toewijding, die boven alle lof verheven is; zelfs hun eigen hutten tot onze beschikking stellend.
(Voor zijn moedig optreden kreeg kapitein Wijdekop een Koninklijke onderscheiding.)
1927-03-29: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 385 Z AMST 1927
1940-07-04: Final Fate:
Varende in konvooi OA 178 van Southend naar St. John (Canada), onder kapitein A. Karsdorp, op 04.07.1940 in het Kanaal op 20 mijl ten zuidwesten van Portland bij een vijandelijke luchtaanval van circa 40 Duitse bommenwerpers, tot zinken gebracht. In totaal worden ongeveer 8 treffers op het schip geplaatst. De bemanning kan worden gered door het (eveneens beschadigde) Britse ss. 'Antonio', dat hen in Portland aan land zal brengen.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Albert werd geboren op 28.08.1875 te Harlingen als z.v. Pieter Az. Kuiper (stuurman) en Hillechina Kok.

Albert (24) trouwde op 20.08.1900 te Harlingen met Anna van der Pol (25) – geb. 17.08.1875 te Harlingen – d.v. Cornelis van der Pol en Sjouwkje Gothelp. 

Anna van der Pol overleed op 17.07.1940 te Haarlem (74).

Albert (67) hertrouwde op 02.12.1942 te Haarlem met Maartje van Luipen (42) – geb. 02.10.1900 te Maassluis – d.v. Jan van Luipen en Neeltje Hol. 

Maartje van Luipen overleed op ???

Albert overleed op 22.05.1969 te Haarlem (93).  

(Overlijdensbericht in het Haarlem’s Dagblad van 27-05-1969)

 

Kinderen

-    Hillechina Alberta 

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeil- en stoomvaart in april 1894 te Amsterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart in maart 1896 te Rotterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in juni 1899 te Amsterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in juli 1902 te Rotterdam

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   12/1917 – van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903  (211)

*   01/1919 – van het s.s. IRENE

*   01/1921 – van het s.s. ORION

*   05/1921 – van het s.s. POLLUX

*   09/1921 – van het s.s. HELENA

*   11/1921 – van het s.s. VENUS

*   06/1922 – van het s.s. JUNO

*   11/1923 – van het s.s. AMOR (tijd.)

*   08/1925 – van het s.s. POSEIDON   (388)

*   01/1926 – van het s.s. ARIADNE

*   05/1926 – van het s.s. MEROPE

*   08/1926 – van het s.s. BACCHUS

*   02/1927 – van het s.s. DEUCALION

*   01/1928 – van het s.s. AGAMEMNON

*   05/1930 – van het s.s. JUNO

*   09/1930 – van het s.s. IRENE

*   10/1930 – van het s.s. BRION

 

Met ingang van 01.11.1930 gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

Albert Kuiper was lid van het Zeemanscollege Zeemans-voorzorg te Harlingen. Vlag No. ??

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag RvdS 1926 – nr. 53 – Aanv, van ARIADNE met ss VECHTSTROOM op 18.03.1926.

 

Datum vanaf: 1927
Kapitein: Kuiper, Albert

Familiegegevens

 

Gerardus werd geboren op 13.07.1883 te Den Helder als z.v. Klaas Schol (loods) en Grietje Bood.

Gerardus (88) trouwde op 19.08.1971 te Amsterdam met Albertine Janna Fels (67) – geb. 22.04.1904 te Bussum als d.v. Albertus Fels en Janna Geertruij Smit. 

Albertine Janna Fels overleed op 07.04.1990 te Castricum (85).

Gerardus overleed op 27.06.1974 te Castricum (90). (Overlijdensbericht in De Telegraaf van 29-06-1974)

 

Kinderen

Geen

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.05.1907 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op ??

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 18.05.1910 te ’s-Gravenhage.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   08/1919 – van het s.s. DIDO

*   10/1919 – van het s.s. DIANA

*   08/1922 – van het s.s. CARNA

*   07/1925 – van het s.s. ACHILLES

*   11/1925 – van het s.s. LUNA

*   01/1926 – van het s.s. STRABO

*   05/1926 – van het s.s. VULCANUS

*   10/1926 – van het s.s. PERSEUS

*   12/1926 – van het s.s. OBERON

*   01/1927 – van het s.s. BARALT

*   08/1930 – van het s.s. HERCULES

*   12/1930 – van het s.s. JASON

*   10/1931 – van het s.s. BAARN

*   10/1931 – van het s.s. GANYMEDES

*   11/1931 – van het s.s. RHEA

*   11/1931 – van het s.s. TIBERIUS

*   12/1931 – van het s.s. JASON

*   11/1932 – van het s.s. HERCULES

*   09/1933 – van het s.s. TITUS

*   10/1933 – van het s.s. JASON

*   01/1934 – van het s.s. CALYPSO

*   08/1934 – van het s.s. STELLA

*   06/1935 – van het s.s. DEUCALION

*   06/1935 – van het s.s. HERMES 

*   11/1935 – van het s.s. BREDA

*   05/1936 – van het s.s. BENNEKOM

*   06/1935 – van het s.s. BREDA

 

G. Schol werd op 01.11.1938 gepensioneerd. 

 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag van de RvdS 1927 – nr. 12 – Aanv. VULCANUS met zeilscheepje op 30.06.1926.

Zie verslag van de RvdS 1936 – nr. 23 – Brand a/b in de lading van HERMES op 23.09.1935.

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Datum vanaf: 1935
Kapitein: Schol, Gerardus

Afbeeldingen


Omschrijving: DEUCALION
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: DEUCALION (foto genomen in 1938 of 1939)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Mulder, P. (Piet)

Omschrijving: DEUCALION
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DEUCALION
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

RN 070514
Rotterdam, 6 mei. Hedenmiddag kwart voor twee is met goed gevolg te water gelaten van de scheepswerf van de firma Rijkée & Co. te Charlois het stoomschip DEUCALION, bestemd voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.

RN 240614
Den Helder, 21 juni. Alhier heeft ter rede proef gestoomd het nieuw gebouwd stoomschip DEUCALION van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. Het schip heeft goed voldaan. Er werd een snelheid behaald van 11 mijl. Het is na de proeftocht naar St. Petersburg vertrokken.