Inloggen
ALLEGONDA JACOBA - ID 16749


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1873-08-00 / 1891-11-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Bangor, Maine, U.S.A.
Launch Date: 1855-10-00
Delivery Date: 1856-01-00
Technical Data

Net Tonnage: 331.00 Net tonnage
 
Length 1: 125.9 Feet (British) Registered
Beam: 28.5 Feet (British) Registered
Depth: 12.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1877
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1877 hermeten volgens de nieuwe meting, sindsdien 309,15 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-04-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: FRISIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jans & Co., H.
Plaats: Harlingen
Opmerkingen: zeebrief
1879-04-25, min. beschikking uitreiking zb157-1879-04-24

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-01-00 DAMON
Manager: L. Bradford & Co., Bangor, Maine, U.S.A.
Eigenaar: L. Bradford & Co., Bangor, Maine, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Bangor, Maine / U.S.A.
Additional info: off.no. 6272

Date/Name Ship 1864-00-00 DAMON
Manager: R.W. Ropes & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: R.W. Ropes & Co., New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign: HFJT
Additional info: off.no. 6272

Date/Name Ship 1869-00-00 DAMON
Manager: A. Starbuck, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: A. Starbuck, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign: HFJT
Additional info: off.no.6272

Date/Name Ship 1873-03-00 DAMON
Manager: John Zittlozen, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: John Zittlozen, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign: HFJT
Additional info: off.no.6272; m art 1873 is hierboven ingevuld om de juiste volgorde te krijgen, maar zal onjuist zij

Date/Name Ship 1873-08-00 ALLEGONDA JACOBA
Manager: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Repko & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1874-09-00 ALLEGONDA JACOBA
Manager: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1875-03-00 FRISIA
Manager: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: NRWT

Ship Events Data

1887-10-27: Damaged
Harlingen, 27 oktober 1887. Volgens bij de rederij ontvangen bericht arriveerde het schip ADELAAR, kapt. De Boer, van Malmö te Hernösand (Zweden, Botnische Golf) en het schip AURORA, kapt. De Weerd, van Harlingen te Riga. Het schip FRISIA, kapt. Boswijk, van Sundsvall met hout naar Harlingen, is hier op de lading drijvende binnengesleept.
1890-10-02: Damaged
Harlingen, 13 oktober. Volgens alhier ontvangen bericht heeft het schip (opm: bark) FRISIA, kapt. H.H. Boswijk, van Riga naar Harlingen, gedurende de 2e oktober laatstleden heersende storm een gedeelte van de deklast verloren.
1891-11-00: Final Fate:
Op reis met een lading balken van Sundsvall naar Harlingen passeerde de FRISIA, kapt. H.H. Boswijk, op 4 november 1891 Elseneur. Sindsdien is het schip met alle opvarenden vermist. De FRISIA is vermoedelijk in de storm van 11 november 1891 op de Noordzee vergaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.van der Meijden werd per maart 1878 met vlagnummer 17 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Elisabeth", boekhouder niet genoemd. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Elisabeth Hollinga.028-fol.156

Hij was met vlagnummer 17 lid van het College in de periode 1878-1888034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Hij overleed op 06 juli 1888 te Groningen. Zijn weduwe kreeg een uitkering uit het fonds van ¦1200,- uit te betalen in 8 jaarlijkse termijnen. Zijn zoon Dirk (20 maart 1875) kreeg een uitkering ineens van ¦10,-028-fol.156.

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.van der Meyden als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1874 van de bark “Allegonda Jacoba” ex Damon, gebouwd in 1855 te Bangor, 380 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen;

*    1879 van de bark “Elisabeth” ex Helios, gebouwd in 1852, bouwlocatie niet vermeld, 313 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Harlingen. Het schip voer in 1880 voor J.Foekens te Harlingen en was herdoopt in “Emma”.

 

Overige bijzonderheden

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 28 mei 1878 staat het volgende bericht096:

Bolderaa  25 Mei (gearriveerd)  Elisabeth,  D.v.d. Meijden, Dordrecht.”

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Meijden, D. van der

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Boswijk trouwde op 12 januari 1865 te Harlingen met Jantje Ebes, geboren op 11 mei 1840 te Harlingen als dochter van Hendrik Hendriks Ebes en Aaltje Hetsens Piebes.tresoar

“Kroniek van Pekela advertentie. 01 maart 1892 Na lang tussen hoop en vrees geleefd te hebben, moet ik eindelijk tot de overtuiging komen, dat mijn onvergetelijke echtgenoot Hendrik H. Boswijk, gezagvoerder van het barkschip ‘Frisa’ ,den 4 November 1891 van Elseneur vertrokken en waarvan sedert dien tijd niets meer is vernomen, zoodat hij met de geheele bemanning zijn graf in de golven heeft gevonden; hij bereikte den ouderdom van 54 jaar.

Harlingen, 1 Maart 1892 Wed. H.H.Boswijk-Ebes

Hendrik Boswijk, IJtsen Boswijk.”115

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Boswijk werd per 20 februari 1868 met vlagnummer H3 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Drie Gezusters”, boekhouders Hubert Jans & Co. De contributie werd voldaan door hemzelf. Hij was gehuwd met Jantje H.Ebes, geboren 12 januari 1840.

H.H.Boswijk was van 1868-1891 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.

Hij was ook lid van het zeemanscollege in Nieuwe Pekela.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

“kapitein H.Boswijk laatst gevoerd hebbende het Nederlandsche Barkschip “Frisia” ... is op de reis van Sundsvall naar Harlingen naar alle waarschijnlijkheid in den storm van 11 November 1891 met gemeld schip met man en muis vergaan”. Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1350,- hetgeen werd uitgekeerd met ¦600,- ineens en de rest in halfjaarlijkse termijnen van ¦75,-. Zijn zoon Ytzen (22 mei 1877) kreeg een uitkering van ¦20,- ineens028-fol.121.

H.Boswijk maakte in 1877, samen met Joh.J.Alta, K.de Groot en J.G.Munneke deel uit van een Commissie van Gezagvoerders ter viering van het 25-jarig bestaan van het College “Zeemansvoorzorg”031.

“De president ... spreekt over het feest door kaptn H.Boswijk gevierd bij gelegenheid dat hij 25 jaar aan één als kapitein bij de firma Hubert Jans & Co had gevaren, waarmede hij hem nogmaals gelukwenscht035-11 februari 1889.

 

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer        periode                type        naam van het schip             boekhouder/reder

H69/H3/                1863-1867            kof         Drie Gezusters                     Hubert Jans & Co, Harlingen

NP69                     1868-1874            kof         Drie Gezusters                     Hubert Jans & Co, Harlingen

                               1874                      bark       Allegonda Jacoba (ex Damon)        Hubert Jans & Co, Harlingen

                               1875-1891            bark       Frisia (ex Allegonda Jacoba, ex Damon)      Hubert Jans & Co, Harlingen op reis van Sundsvall naar Harlingen waarschijnlijk      in storm van 11 november 1891 vergaan034

 

H.H.Boswijk was van 1876-1891 kapitein van de houten bark “Frisia” (ex Alegonda Jacoba, ex-Damon), in 1855 gebouwd als Damon, 331 ton o.m., varend voor rederij-houthandel Hubert Jans & Co te Harlingen. Het schip werd in 1891 vermist tussen Elseneur en Harlingen052.

 

Bouma025 vermeldt H.Boswijk als gezagvoerder gedurende:

*    1844 t/m 1874 van de kof “Drie Gezusters”, gebouwd in 1827 te Harlingen, 152 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1875 van de bark “Allegonda Jacoba” ex Damon, gebouwd in 1855 te Bangor, 380 ton o.m., varenc voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1876 t/m 1891 van de bark “Frisia” ex Allegonda, ex Damon, gebouwd in 1855 te Bangor, 331 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen. Het schip werd in 1876 vermist tussen Elseneur en Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Jaarboek 2000 van het Fries Scheepvaart Museum en Oudheidkamer, p.25

In 2000 kwam het Museum door aankoop in bezit van “een op koper geschilderde afbeelding van het kofschip Drie Gezusters … Het scheepsportret (76 cm, hoog en 96 cm. breed) uit 1858 van het in 1828 gebouwde schip werd vervaardigd door een anoniem schilder. Het schip van 81 lasten was toen eigendom van de Harlinger rederij Hubert Jans. Het voer onder kapitein Roelf Bronnes Mulder (Nieuwe Pekela 1929 - 1859), die onder kapiteinsvlag nr. 69 bij het zeemanscollege Voorzorg in zijn woonplaats was ingeschreven. Onder nr. 3 van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg heeft de Drie Gezusters ook nog gevaren (betreft kapitein H.H.Boswijk - Parma034). De rederij verkocht het schip in 1882 toen het als lichter bij Terschelling in gebruik werd genomen.” (het heeft ook met nr. 69 van Zeemansvoorzorg gevaren onder kapitein J.Fluchmacher - Parma034)

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Boswijk, Hendrik H.

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Boswijk trouwde op 12 januari 1865 te Harlingen met Jantje Ebes, geboren op 11 mei 1840 te Harlingen als dochter van Hendrik Hendriks Ebes en Aaltje Hetsens Piebes.tresoar

“Kroniek van Pekela advertentie. 01 maart 1892 Na lang tussen hoop en vrees geleefd te hebben, moet ik eindelijk tot de overtuiging komen, dat mijn onvergetelijke echtgenoot Hendrik H. Boswijk, gezagvoerder van het barkschip ‘Frisa’ ,den 4 November 1891 van Elseneur vertrokken en waarvan sedert dien tijd niets meer is vernomen, zoodat hij met de geheele bemanning zijn graf in de golven heeft gevonden; hij bereikte den ouderdom van 54 jaar.

Harlingen, 1 Maart 1892 Wed. H.H.Boswijk-Ebes

Hendrik Boswijk, IJtsen Boswijk.”115

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Boswijk werd per 20 februari 1868 met vlagnummer H3 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Drie Gezusters”, boekhouders Hubert Jans & Co. De contributie werd voldaan door hemzelf. Hij was gehuwd met Jantje H.Ebes, geboren 12 januari 1840.

H.H.Boswijk was van 1868-1891 lid van het College “Zeemansvoorzorg”034.

Hij was ook lid van het zeemanscollege in Nieuwe Pekela.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

“kapitein H.Boswijk laatst gevoerd hebbende het Nederlandsche Barkschip “Frisia” ... is op de reis van Sundsvall naar Harlingen naar alle waarschijnlijkheid in den storm van 11 November 1891 met gemeld schip met man en muis vergaan”. Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1350,- hetgeen werd uitgekeerd met ¦600,- ineens en de rest in halfjaarlijkse termijnen van ¦75,-. Zijn zoon Ytzen (22 mei 1877) kreeg een uitkering van ¦20,- ineens028-fol.121.

H.Boswijk maakte in 1877, samen met Joh.J.Alta, K.de Groot en J.G.Munneke deel uit van een Commissie van Gezagvoerders ter viering van het 25-jarig bestaan van het College “Zeemansvoorzorg”031.

“De president ... spreekt over het feest door kaptn H.Boswijk gevierd bij gelegenheid dat hij 25 jaar aan één als kapitein bij de firma Hubert Jans & Co had gevaren, waarmede hij hem nogmaals gelukwenscht035-11 februari 1889.

 

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer        periode                type        naam van het schip             boekhouder/reder

H69/H3/                1863-1867            kof         Drie Gezusters                     Hubert Jans & Co, Harlingen

NP69                     1868-1874            kof         Drie Gezusters                     Hubert Jans & Co, Harlingen

                               1874                      bark       Allegonda Jacoba (ex Damon)        Hubert Jans & Co, Harlingen

                               1875-1891            bark       Frisia (ex Allegonda Jacoba, ex Damon)      Hubert Jans & Co, Harlingen op reis van Sundsvall naar Harlingen waarschijnlijk      in storm van 11 november 1891 vergaan034

 

H.H.Boswijk was van 1876-1891 kapitein van de houten bark “Frisia” (ex Alegonda Jacoba, ex-Damon), in 1855 gebouwd als Damon, 331 ton o.m., varend voor rederij-houthandel Hubert Jans & Co te Harlingen. Het schip werd in 1891 vermist tussen Elseneur en Harlingen052.

 

Bouma025 vermeldt H.Boswijk als gezagvoerder gedurende:

*    1844 t/m 1874 van de kof “Drie Gezusters”, gebouwd in 1827 te Harlingen, 152 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1875 van de bark “Allegonda Jacoba” ex Damon, gebouwd in 1855 te Bangor, 380 ton o.m., varenc voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1876 t/m 1891 van de bark “Frisia” ex Allegonda, ex Damon, gebouwd in 1855 te Bangor, 331 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen. Het schip werd in 1876 vermist tussen Elseneur en Harlingen.

 

Overige bijzonderheden

Jaarboek 2000 van het Fries Scheepvaart Museum en Oudheidkamer, p.25

In 2000 kwam het Museum door aankoop in bezit van “een op koper geschilderde afbeelding van het kofschip Drie Gezusters … Het scheepsportret (76 cm, hoog en 96 cm. breed) uit 1858 van het in 1828 gebouwde schip werd vervaardigd door een anoniem schilder. Het schip van 81 lasten was toen eigendom van de Harlinger rederij Hubert Jans. Het voer onder kapitein Roelf Bronnes Mulder (Nieuwe Pekela 1929 - 1859), die onder kapiteinsvlag nr. 69 bij het zeemanscollege Voorzorg in zijn woonplaats was ingeschreven. Onder nr. 3 van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg heeft de Drie Gezusters ook nog gevaren (betreft kapitein H.H.Boswijk - Parma034). De rederij verkocht het schip in 1882 toen het als lichter bij Terschelling in gebruik werd genomen.” (het heeft ook met nr. 69 van Zeemansvoorzorg gevaren onder kapitein J.Fluchmacher - Parma034)

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Boswijk, Hendrik H.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 3
Overige informatie: *circa 1837, †omstreeks 11 november 1891, met zijn schip FRISIA ten onder gegaan.

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1875-03-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: FRISIA
Schipper: Boswijk, H.
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De FRISIA ligt op deze foto te Dundee. Omdat Dundee niet tot het vaargebied van Hubert Jans & Co behoort, en de foto met zekerheid voor 1883 is genomen, is het aan te nemen, dat het schip hier ligt, kort na de overname. Ze vertrok op 2 april 1875 voor de eerste reis onder Nederlandse vlag van Dundee naar Harlingen.
Collectie: Hannemahuis, Harlingen
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

Het schip komt als DAMON niet voor in Lloyds Register 1857-1873 en evenmin in Bureau Veritas registers 1856-1873, wel in Veritas Répertoire Général 1872 met ales eigenaar R. Ropes & Co., New York. De Amerikaanse eigenaren zijn ontleend aan American Lloyd's Register of American and Foreign Shipping 1859-1875 (digitale collectie Mystic Seaport Museum). De ervaring is, dat deze registers niet up-to-date zijn en soms enige jaren achterlopen. De data, genoemd in de history zijn dus onbetrouwbaar.

Het is aannemelijk, dat het schip najaar 1874 als ALLEGONDA JACOBA al een reis voor Hubert Jans & Co heeft gemaakt alvorens te worden verdoopt in FRISIA, immers het schip arriveerde als ALLEGONDA JACOBA onder kapt. H. Boswijk op 1 december 1874 te Ornskoldsvik, komende van Harlingen. Kapt. Boswijk voer daarvoor op de kof DRIE GEZUSTERS van Hubert Jans, terwijl daarvoor de gezagvoerder van de ALLEGONDA JACOBA onder boekhouderschap van Repko & Co kapt. Van der Meijden was, die op 12 augustus 1874 met dit schip van Nederland te Sundsvall arriveerde. (de eerst gevonden vermelding van de ALLEGONDA JACOBA is op 25 februari 1874, toen het te Elseneur arriveerde, op reis van Harlingen naar Memel. (opm: de enige drie zeetijdingen van dit schip, gevonden in het Algemeen Handelsblad (Delpher) van 1874; in 1873 komt ze nog niet in de zeetijdingen voor)

 

NRC 040392
Harlingen, 3 maart. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is thans als zeker aan te nemen, dat het barkschip FRISIA, of een gedeelte ervan is aangedreven, in de provincie Romsdal in de nabijheid van Drontheim, liggende ongeveer op 63º N.B. 7º O.L. In een zeemanskist, iets zuidelijker gevonden dan de kiel van het schip, zijn brieven gevonden, welke ontegenzeggelijk aan één van de opvarenden van de FRISIA behoorde. Het Nederlandse barkschip FRISIA, kapt. H.H. Boswijk, vertrok van Sundsvall met een lading balken naar Harlingen en passeerde 4 november l.l. Elseneur (opm: zie NRC 100292).

NRC 040292.
Harlingen, 3 maart. Omtrent het schip FRISIA, kapt. Boswijk, hoogstwaarschijnlijk in een storm op 11 november j.l. vergaan in de Noordzee, is van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en een buitenlandse consul, enig bericht gekomen. Uit Drontheim wordt namelijk bericht dat er een kiel is aangespoeld, alsmede een reddingboei, vermoedelijk van de FRISIA afkomstig, doch zeker is dit het geval met een kist van één van de matrozen, waar o.a. de aanwezige kledingstukken en brieven, waarvan men de reders gedeelten overzond, alle twijfel opheffen.(opm: kapt. Hendrik H. Boswijk, geboren circa 1837 en omstreeks 11 november 1892 met zijn schip ten onder gegaan, was lid van Zeemans-Voorzorg te Harlingen, vlagnummer 3)

 

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: De gegevens van de Amerikaanse eigenaren en thuishavens zijn ontleend aan American Lloyd's Register of American & Foreign Register 1859 - 1876 (site Mystic Seaport Museum)
Verder de bekende bronnen als Lloyd's Register, registers Bureau Veritas, roepletterlijsten en de Marhisdata Kronieken.
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk