Inloggen
DEPENDENT - ID 1671

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1977
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7702322
Nat. Official Number: 4807 Z GRON 1977
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Peters B.V., Kampen, Overijssel, Netherlands
Werfnummer: 118
Launch Date: 1977-05-04
Delivery Date: 1977-09-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15488 Type 8GV-H (220x380)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 987.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 639.00 Net tonnage
Deadweight: 1500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 1961 Cubic Meters
Bale: 1950 Cubic Meters
 
Length 1: 64.54 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.86 Meters Depth, moulded
Draught: 4.01 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1983
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor:4tew 12 cil 736 kW Mitsubishi nr. 10088 Type S12R-MPTA (170x180) 1600 rpm 11 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1977-09-00 DEPENDENT
Manager: Johannes Visser & Gerardus J. Schalk, IJsselmuiden, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Johannes Visser & Gerardus J. Schalk, IJsselmuiden, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: IJsselmuiden / Netherlands
Additional info: Schalk 20%

Date/Name Ship 1982-01-14 ANNE
Manager: Poseidon Chartering B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hubertus Rademakers’ Scheepvaartbedrijf, Roosendaal, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Roosendaal / Netherlands
Callsign: PCQH

Date/Name Ship 1987-12-04 DINA-JACOBA
Manager: Rederij Loosman en Ten Napel (Jelle Loosman & Hendricus Ten Napel), Urk, Flevoland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Loosman en Ten Napel (Jelle Loosman & Hendricus Ten Napel), Urk, Flevoland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Urk / Netherlands
Callsign: PDQA
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1995-00-00 DINA-JACOBA
Manager: Jelle Loosman, Urk, Flevoland, Netherlands
Eigenaar: Jelle Loosman, Urk, Flevoland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Urk / Netherlands
Callsign: PDQA

Date/Name Ship 2001-09-00 ANEMOS
Manager: ACA Shipping Corporation S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Angel & Shark Shipping Co. Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 2003-01-00 COSTIS A
Manager: Alpha Maritime S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Alpha Maritime S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras

Date/Name Ship 2004-08-00 SVETLA
Manager: Pelagian Shipping Ltd., Moroni, Comoros
Eigenaar: Pelagian Shipping Ltd., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6CG2

Ship Events Data

1977-02-01: Op 01-02-1977 als schip nog zonder naam, bouwno. 118 van Peters Scheepsbouw B.V. te Kampen, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Kampen, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4807 Z GRON 1977 voorzien door het inbeitelen op het achterschip midscheeps in motorkamerschot spant 19, 1.08 m. boven vlak.
1977-08-23: Op 23-08-1977 als "DEPENDENT", zijnde een motorschip, metende 2797.31 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 18193 d.d. 05-07-1977, liggende te Kampen, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4807 Z GRON 1977 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.35 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit de lengteas en 1.45 m. boven dek.
1982-01-15: NvhN 15-01-1982: Dependent verkocht. De rederij Visser te Kampen heeft het motorkustvaartuig Dependent verkocht aan rederij Rademakers te Roosendaal. Het schip wordt onder de nieuwe naam ANNE in de vaart gebracht. Dit werd in 1977 gebouwd bij Scheepswerf Peters te Kampen. De Anne is een singledecker met een laadvermogen van 1450 ton, met een Brons motor (1000 pk) en een lengte van 64.40 m. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van B.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon te Delfzijl.
1985-11-09: Tijdens een reis van Rotterdam naar Hartlepool op de Scar Rocks zuid van Hartlepool aan de grond gevaren.
NRC Handelsblad 13-11-1985:
Kapitein redt schip en trekt toeristen.
Door een onzer redacteuren Rotterdam, 13 nov. — Kapitein Bert Rademakers van het schip Anne uil Delfzijl is sinds afgelopen weekeinde de held van het Engelse badplaatsje West Hartlepool bij Middlesbrough. Nadat hij daar zijn schip, dat zaterdag voor Middlesbrough aan de grond was gelopen, na een opzienbarende maritieme manoeuvre gedeeltelijk op het strand liet lopen, is de publieke belangstelling stormachtig en wordt Rademakers in plaatselijke kranten afgeschilderd als een held. Het toeristenseizoen in Hartlepool. dat afgelopen zomer in het water was gevallen,is door de grote toeloop weer een beetje goed gemaakt. De 44-jarige Rademakers, die eigenaar van de Anne is, strandde afgelopen zaterdag voor de kust bij Middlesbrough. Zelf bleef hij op het schip: de vier bemanningsleden werden door de kustwacht van boord gehaald. De reddingsboot liep daarbij lichte schade op. De Anne liep weliswaar averij op — het heeft een gat in de bodem — maar de machinekamer bleef intact. Toen het maandag begon te stormen en Rademakers bang werd dat het schip een prooi van de golven zou worden, besloot hij te proberen het op de kracht van de eigen machines los te krijgen. Daarvoor zette hij de machines op „hard achteruit" en koerste af op het strand nabij Hartlepool. Het Delfzijlse scheepvaartbedrijf Poseidon, dat het management voor dc Anne voert, deelde vanmorgen mee dat vanmiddag geprobeerd zou worden het schip vlot te trekken. Directeur W. B. Sleeboom van Poseidon, die in voortdurend contact met de Anne staat, zei vanmorgen dat de stemming aan boord rustig is en dat de vier bemanningsleden inmiddels weer aan boord zijn gegaan. „Dat Hartlepool er een extra attractie bij heeft gekregen. interesseert ons minder. Wij hebben door de affaire genoeg problemen. We zijn bovendien veel te blij dat de kapitein en de bemanning het er levend af hebben gebracht". De Anne van 1000 ton was met cokes op weg naar Middlesbrough.
De Telegraaf 15-11-1985:
Hollandse kapitein held van de Britten.
Van onze Rotterdamse redactie. Delfzijl, vrijdag Voor de inwoners van Noordwest-Engeland is kapitein Bert Rademakers (44) van de op de klippen gelopen Nederlandse kustvaarder Anne uit Roosendaal een held geworden. Terwijl zijn bemanning al van boord was gehaald met een helikopter, wist hij in een vliegende storm toch de motoren van zijn coaster te starten en het schip
achteruit van de klippen te manoeuvreren. Overigens was de Anne toen nog niet vlot, want de boot (geladen met 1000 ton cokes) werd prompt daarop weer op een nabijgelegen strand geworpen. Het vaartuig is nu echter bereikbaar voor sleepboten. Gisteravond liet het Delfzijlse scheepvaartbedrijf Poseidon, dat het management van de Anne voert, weten, dat er al vijf pogingen zijn gedaan om de Anne los te trekken. In alle gevallen braken de trossen van de sleepboten. Vannacht zou bij hoog water andermaal een poging worden ondernomen. In het betrokken gebied is de zee inmiddels tot rust gekomen. Ook de bemanning van de Anne heeft zich weer bij kapitein Rademakers gevoegd.
1985-11-27: Vlot gebracht en naar Sunderland voor inspectie.
1996-02-00: Op 07.02.1996, tijdens de reis van Rotterdam naar Ayios Nikolaos op Kreta, 2,5 mijl van Berry Head ten anker gegaan vanwege machineschade en door de sleepboot “Tor Bay Protector” naar Torquay gesleept en daar op 08.02.1996 aangekomen voor reparatie tot 10.02.1996.
2001-09-00: Op 03.09.2001 machineschade opgelopen nabij Olbia, Italie en naar Olbia gesleept en daar op 06.09.2001 aangekomen. Op 17.09.2001 door de sleepboot “Champion Zeta” naar Piraeus gesleept voor reparatie. Op 17.10.2001 was de reparatie voltooid.
2002-05-00: 25.05.2002 aankomst te La Nouvelle, Frankrijk en opgelegd.

Afbeeldingen


Omschrijving: DEPENDENT
Gemaakt door: Smallegange, J.W.F.

Omschrijving: ANNE op 26-07-1982 bij Scheepswerf Niestern Sander B.V. te Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: DINA-JACOBA
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: DINA-JACOBA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SVETLA op 24.03.2009 te Odessa.
Gemaakt door: Laktikov, D (Dmitriy)

Omschrijving: SVETLA op 24.03.2009 te Odessa.
Gemaakt door: Laktikov, D (Dmitriy)