Inloggen
DEO GRATIAS - ID 1665

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5088784
Nat. Official Number: 1004 Z HAARL 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 3 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Mij. tot Exploitatie v.d. Scheepswerf & Machinefabriek 'Holland-Nautic', Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1026
Launch Date: 1953-09-30
Delivery Date: 1954-01-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10136 Type 8ED (290x450) 320 rpm.
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 398.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 174.00 Net tonnage
Deadweight: 608.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47000 Cubic Feet
Bale: 43240 Cubic Feet
 
Length 1: 58.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.62 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.39 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-08-26 DEO GRATIAS
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Johannes & Henderikus Boll, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDOW

Date/Name Ship 1965-03-00 DINKELSTROOM
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Johannes & Henderikus Boll, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDQE
Additional info: Charter HSM

Date/Name Ship 1967-10-00 DEO GRATIAS
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Johannes & Henderikus Boll, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDPB

Date/Name Ship 1973-06-22 LEANDROS L
Manager: Copper Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cyprus
Eigenaar: Copper Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus

Date/Name Ship 1976-00-00 LEANDROS L
Manager: Copper Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Copper Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5B2437

Date/Name Ship 1980-00-00 ZAFIRI
Manager: Samer Shipping Co Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Samer Shipping Co Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5B2437

Date/Name Ship 1982-00-00 GREENLAND
Manager: Ahlan Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Ahlan Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5B2437

Ship Events Data

1953-08-26: Het schip in aanbouw wordt op 26-08-1953 bij het Kadaster teboekgesteld als DEO GRATIAS van Johannes Boll, scheepskapitein te Delfzijl en Hinderikus Boll, scheepskapitein te Heilo, elk voor 1/2 deel. (Voltooid 06-01-1954.) 22-05-1957 wordt Johannes Boll, reder, gedom. te Dordrecht.
1953-08-28: Op 28-08-1953 als bouwnummer 13026, zijnde een motorvrachtschip, nog niet gemeten, liggende te Haarlem, door A. P. Blok, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 1004 Z HAARL 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in langsschot trunk achter luik II, 18.30 m. uit hekplaat, 2.70 m. uit de lengteas en 0.40 m. boven dek.
1953-10-01: Algemeen Handelsblad 01-10-1953: Deo Gratias bij Holland Nautic van stapel. Gistermiddag is op de werf van de N.V. Maatschappij tot exploitatie van de scheepswerf en machinefabriek Holland-Nautic aan de Spaarndamseweg te Haarlem de kustvaarder Deo Gratias die voor rekening van de rederij Gebr. Boli te Heiloo wordt gebouwd, met goed gevolg te water gelaten. De Deo Gratias is een shelterdekschip van 610 ton, bestemd voor de wilde vaart of als charterschip. Het schip wordt voortgestuwd door motoren die 500 p.k. kunnen ontwikkelen. Het is 53 meter lang, 9 meter breed, en hoog 5,05 meter gemeten tot het shelterdek.
1954-01-06: De Volkskrant 06-01-1954: 'Holland-Nautic' leverde laatste schip af. (Van onze correspondent) Haarlem, 5 Jan. — Het 515 ton metende schip „Deo Gratias" dat vanmorgen werd afgeleverd, was het laatste schip dat op de werf der N.V. Holland Nautic werd gebouwd. Er werken nu nog 180 man in het bedrijf. Van de 60 leden van het kantoorpersoneel wordt de helft per 18 Januari ontslagen. De overigen werken door tot 25 Januari. Sinds 1945 werden op de werf 24 schepen gebouwd.
1954-05-08: Het Vrije Volk 08-08-05-1954: „Deo Gratias" heeft motorstoring. De Nederlandse kustvaarder “Deo Gratias” nabij Sunk v.s ten anker gegaan wegens motorstoring. Het schip was op reis van Skiën naar Wallesea.
1980-01-00: Wegens lekkage door de bemanning verlaten. Het schip werd op 23-01-180 naar de rede van Limassol gesleept en opgelegd.
1995-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1960
Kapitein: Visser, ?
Overige informatie: Woonplaats: IJmuiden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Deo Gratis 1954
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: Deo Gratias 1954
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Deo Gratis 1954
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Deo Gratis 1954
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: DINKELSTROOM
Gemaakt door: Real Photographs

Omschrijving: DINKELSTROOM 1954