Inloggen
NOVA ZEMBLA - ID 16573


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1844-00-00 / 1866-07-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1844
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepswerf St. Joris, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1840-06-22
Launch Date: 1842-06-01
Delivery Date: 1844-06-12
Technical Data

Gross Tonnage: 382.00 lasts
 
Length 1: 39.70 Meters Registered
Beam: 7.30 Meters Registered
Depth: 5.61 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1844
Datum agenda: 1844-00-00
Register nr: 18440398
Scheepsnaam: NOVA ZEMBLA
Type: Fregat
Lasten: 382
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door:
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1844-07-12 NOVA ZEMBLA
Manager: Firma C. Vlierboom & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 12 juni 1844, van de NOVA ZEMBLA:

firma C. Vlierboom & Zoon, kooplieden en reders, Rotterdam (7/10e part), Mr. Abraham Gevers Deijnoot, vice-president arrondissementsrechtbank Rotterdam (1/10e part, Dirk Vlierboom, rentenier, Rotterdam (1/10e part), Fredrik van Dam, makelaar, Rotterdam (1/20e part) en R. Mees & Zoonen, kassiers, Rotterdam (1/20e part)

Ship Events Data

1866-07-30: Final Fate: Stranded

NRC 31-07-1866
Brouwershaven 30 juli. Het Ned. schip NOVA ZEMBLA, kapt. Mammes, van Akyab met rijst naar Rotterdam, is op strand geraakt bij den ijzeren vuurtoren van Noord-Schouwen bij Renesse; de loodskotter en andere vaartuigen zijn ter assistentie derwaarts vertrokken; de de sleepboot Hellevoetsluis heeft getracht het schip af te slepen, doch kon het door de hoge zee niet bereiken. In het schip staat 8 voet water, de achtersteven is ontzet, de vingerlingen van het roer zijn gebroken ; de equipage heeft zich gered; het schip is waarschijnlijk gebroken en zal totaal weg zijn. — 7 ure 50 min. 's avonds. De Nova Zembla is nog in dezelfden toestand; daar de wind nu bedaart, gaan vele vaartuigen derwaarts, om zoveel mogelijk van de lading te redden.
1866-08-13: Final Fate:
Bataviaasch Handelsblad 24-09-1866 13 Aug. Het wrak en den geborgen inventaris van het Ned. schip NOVA ZEMBLA, kapt. Mammes, van Akyab naar Rotterdam, bij Noord-Schouwen gestrand, hebben in publieke veiling p.m. ƒ 800 J opgebragt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Heykoop werd geboren te Delfshaven op 11 februari 1795 als zoon van de Nederlands Hervormde Lambertus Heykoop (“in ’s rijksdienst gesneuveld”) en Hendrika Christina van der Zee. Hij woonde te Delfshaven.

Hij trouwde als Heikoop op 16 juni 1820 te Delfshaven met Helena Kolstee, geboren te Delfshaven op 05 september 1795 als dochter van Gerrit Kolstee en Bastiana van der Zwaal. Helena overleed op 07 november 1864

Lambertus  overleed op 10 juni 1852 aan boord van een schip liggende aan de Willemskade te Rotterdam. Bij de registratie van zijn overlijden werd als woonplaats Delfshaven vermeld.118

 

Provinciale Groninger Courant 15 juni 1852114

Rotterdam, 10 juni. Hedenmorgen, omstreeks 9 uur, heeft, bij het inladen van waterleggers in het fregatschip NOVA ZEMBLA, een verschrikkelijk ongeluk plaats gegrepen, zijnde een der vaten, na tot eene voldoende hoogte opgeheschen te zijn, door het breken van den strop, in het ruim gestort en op het hoofd van den kapitein L. Heykoop nedergekomen, die daar toevallig aanwezig was en plotseling door dezen ramp den dood vond. Dit treffend ongeluk is nog te meer betreurenswaardig, dewijl gemelde kapitein algemeen bemind en geacht was.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Heykoop (adres J.H.Meijjes) werd met nr.256 effectief lid van Zeemanshoop per 08 april 1828 op voorspraak van J.C.Tevez. Zijn schip was de "Admiraal Zoutman"002.

Lamberth Heykoop werd per 01/08 april 1828 met vlagnummer 256 voorgedragen/benoemd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.C.Tevez. Hij is afkomstig uit Rotterdam en had als adres de heer P.Nobel, Texelsche kade nr.3 Amsterdam Als zijn schip is genoemd de gekoperde brik “Nijverheid” 023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 april 1828.003

 

L.Heykoop was effectief lid van Zeemanshoop met vlagbummer 256 van 1828 t/m 1836 en met vlagnummer 159 van 1836 t/m 1852

 

L.Heykoop was met vlagnummer R96 in de periode 1826 t/m 1852 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Uit de periode 1820 t/m 1825 zijn geen jaarverslagen beschikbaar. Het is dus mogelijk dat hij in één van de jaren uit deze periode tot het College is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 juni 1852 wordt het overlijden gemeld van kapitein L.Heykoop. In de vergadering dd 03 april 1852 vraagt zijn weduwe H.Kolstee om een uitkering die haar in de vergadering dd 30 september 1852 wordt toegekend voor haar en 1 kind ingaande 01 augustis 1852042

 

 

In de notulen dd 01 december 1840 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop is een brief vermeld van kapitein L.Heykoop “inhoudende berigt wegens een Coraaldroogte in de passage tusschen Samarang en Batavia.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 03 september 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat de mededeling dat van het Bestuur van het Rotterdams zeemanscollege een kaart is ontvangen met een beschrijving van de baai van Patjitan gemaakt door L.Heijkoop.023 Deze opmerking is ook vermeld in de notulten van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 november 1840.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 26 oktober 1852 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein L.Heykoop een uitkering is toegekend per 01 augustus 1852 voor haar en 1 kind.023.

 

Aan het Jaarverslag 1840 van het College Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam, 13R/1a) is toegevoegd “Bekendmakingen aan Zeelieden” met de melding van kapitein L.Heykoop aan boord van de “Admiraal Zoutman”, dd. 5 november 1840 over “eene koraaldroogte”, 4? mijl van de hoek van Carawang, op weg van Semarang naar Batavia. Deze droogte is “zeer klein en steil” en een “scherp koraal”058.

In de Jaarverslagen 1855, 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat zijn weduwe een jaarlijkse uitkering ontvinden van f 150,-.058.

In het Jaarverslag 1864 vande Maatschappij tot Nut der Zeevaart is vermeld dat de weduwe van L.Heijkoop in 1864 is overleden058

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

        256                            1828           brik                   de Nijverheid                   geen opgave

                                      1829-1833     kof                   de Nijverheid                   de kapitein

                                      1834-1835     fregat               Johanna Cornelia            C.en A.Vlierboom te Rotterdam

        159                            1836           fregat               Zuid-Holland                   idem

                                      1837-1843     fregat               Admiraal Zoutman         idem

                                      1844-1852     fregat               Nova-Zembla                  idem

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein L.Heijkoop met vlagnummer R96 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851                 van het fregat “Nova Zembla”         380 last           varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt L.Heykoop als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1827 t/m 1833 van de brik “Nijverheid”, gebouwd in 1826 op de werf “Het Land van Belofte” van P. van Swijndregt & de wed. Visser te Rotterdam, 370 o.m., varend voor Hudig & Blokhuizen te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1835 t/m 1836 van het fregat “Johanna Cornelia”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 384 ton o.m., varend voor C.A.Vlierboom te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1831 t/m 1836 van het 3/msch “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1838 t/m 1844 van het 3/m schip “Admiraal Zoutman”, gebouwd in 1837 te Rotterdam, 696 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1845 t/m 1852 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein L.Heykoop praaide bij de Solings kapitein C.Poort van de “Stad Heykoop” die op weg was naar Batavia, dd. 21 juni 1838005.

 

Andries Scott werd per 13 mei 1827 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op de “Nijverheid” onde kapitein Heykoop voor een reis van Rotterdam naar Lima en Valparaiso. Hij was weer terug op school per 26 maart 1828004-532/1518. (hieruit blijkt dat Heykoop al eerder dan 1829 kapitein van de Nijverheid was - zie Bouma hiervoor).

 

Op 19 augustus 1827 vertrok de “Nijverheid” vanuit Rotterdam naar Curacao, Veracruz en Havana.069 – p158

 

Bataviasche Courant 19 mei 1821114

Batavia, 19 mei.

….Den 12 mei vertrok van hier naar Palembang Zr.Ms. brik JACOBA ELIZABETH, commandant 1e luit. Elgenhuizen; den 13 mei het Nederlandse schip ELIZABETH JOHANNA, kapt. W. Lucas, naar Palembang; den 16 mei het Nederlandse schip L. AUGUSTA, kapt. A. Bezemer, naar Padang; den 17 mei de Nederlandse brik HINGTAY, kapt. Tio Sokko, naar Bencoelen en Zr.Ms. fregat DAGERAAD, commandant kapt.luit. W. Tieman, koersstellende om de Noord, en den 18 mei het Nederlandse schip MARIA LOUISA, kapt. L. Heijkoop, naar Sourabaija.

 

Bataviasche Courant 01 september 1821114

Te Samarang aangekomen:

18 Aug. Ned. brik HENDRIK, H. Deelken, van Batavia; dito ANNA MARIA, C. Knuppel, van Batavia; dito schip JOHANNA FREDRIKA, P. de Haan, van Batavia; Chinese schoener DE HOOP, Tje Tjaijsing, van Grissee; Ned. schip MARIA LOUISA, L. Heijkoop, van Sourabaija, met Zr.Ms. troepen; dito schoener PHOENIX, A. Desperoux, van dito…..

….Vertrokken van Samarang:

….20 Aug. Ned. schip MARIA LOUISA, L. Heijkoop, naar Japara…..

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Heykoop, Lambertus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.J.Jansen als gezagvoerder gedurende:

*    1853 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Jansen, C.J.

Familiegegevens en opleiding

Anne Johan Bastiaan Hordijk werd geboren op 27 februari 1821 te Dordrecht als zoon van de Nederlands Hervormde Willem Hordijk en Alida Brand. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Westerstraat Wijk 15 nr. 18.

Hij was gehuwd met Aletta Cornelia de Ridder, geboren 15 mei 1819 te Dordrecht, Nederlands Hervormd. Hij werd na zijn loopbaan op zee cargadoor.

Hij overleed te Rotterdam aan de Westerstraat op 09 januari 1882005.

 

Anne Johan Bastiaan Hordijk werd geboren op 27 december 1820 (klopt niet met opgave van Rimkus005) te Dordrecht als zoon van Willem Hordrijk en Alida Johanna Jacoba Brandt, geboren 14 maart 1791 te Zutphen. Hij was de broer van gezagvoerder Adolf Adriaan Hordijk.

Hij trouwde op 13 juli 1853 als kapitein te Dordrecht met Mette Cornelia de Ridder, geboren op 18 mei 1829 te Dordrecht als dochter van David de Ridder en Maria van Ek. In 1856 woonde hij in de Voorstraat C164 te Dordrecht. In 1859 vertrok hij met zijn gezin naar Rotterdam.

Hij werd op 20 juli 1851 onder nummer 318 ingewijd als leerling vrijmetselaar bij de loge “La Flamboyante” te Dordrecht.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.J.B.Hordijk wonend te Dordrecht was met vlagnummer 3 in de periode 06 februari 1852 t/m zijn overlijden op 09 januari 1882 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van het fregat “Broedertrouw”.111 en 64a

 

A.J.B Hordijk was met vlagnummer R331 in de periode 1851 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.J.B.Hordijk was in 1869 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat per februari 1852 de storting door A.J.B.Hordijk van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

In het kasboek van het Dordtse College dd 15 april 1882 staat de de boeking van de uitkering aan M.C.Hordijk, geb. de Ridder de weduwe van kapiteinA.J.B.Hordijk van de regelementair toegestane f 200,-. Tevens is op dezelfde datum ingeboekt de jaarcontributie ad f 3,- van kapitein Hordijk te Rotterdam. 064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat A.J.B.Hordijk als gezagvoerder064:

*    1852                            fregat “Broedertrouw”           boekhouder F. van Wageningen te Dordrecht.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.J.B. Hordijk met vlagnummer R331 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1851, 1855                           fregat “Broedertrouw”       449 last  varend voor F.& J. van Wageningen te Dordrecht

1858, 1859, 1862                fregat “Nova Zembla”       383 last  varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

1863 t/m 1867                     fregat “Eva Johanna”        517 last  varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.J.B.Hordijk als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1853 t/m 1857 van het fregat “Broedertrouw”, gebouwd in 1836 te Dordrecht, 848 ton o.m., varend voor F.& J.van Wageningen te Dordrecht;

*                                                                                                                                     1858 t/m 1863 van het 3/mschip “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C..Vlierboom te Rotterdam;

*    1864 t/m 1868 van het 3/mschip “Eva Johanna”, gebouwd in 1856 te Rotterdam op de werf “St.Joris”van de Jong, Korteland & Anthony, 979 ton o.m., varend voor Vlierboom & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan. van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

Op 10 december 1835 (MRD 756) monsterde hij als stuurmansleerling (16 jaar, uit Dordrecht) op het fregat “Stad Dordrecht” onder kapitein Jan van Nassau voor een reis naar Batavia en een maan gage van f 12,-.

Op 12 augustus 1839 (MRD 940) monsterde hij als 4e stuurman met een maandgage van f 20.- op het fregat “Stad Dordrecht onder kapitein Jan van Nassau. Hij vertrok met 38 man naar Batavia.

Op 08 juli 1844 (MRD 1213) monsterde hij als 2e stuurman voor f 45,- per maand op de als bark getuigde “Louise Prinses der Nederlanden”, voor een reis naar Batavia onder kapitein Evert Groeneveld Cadee varend voor de Maatschappij der Dordtse Scheepsreederijen.

Op 22 mei 1850 (MRD 1448) staat hij vermeld als 1e stuurman voor een maandgage van f 70,- op het fregat “Broedertrouw” onder kapitein Jan Gerrits Kunst voor een reis naar Batavia varend voor de Dordtse Vrijmetselaarsloge La Flamboyante en met als boekhouder F.van Wageningen.

Per 14 februari 1852 (MRD 1515) was hij gezagvoerder op hetzelfde schip (barkgetuigd) en vertrekt voor een reis naar Batavia op 25 februari 1852 uit Nederland naar Hongkong. Hij vertrekt uit Java op 27 januari 1853 en komt in Nederland aan op 03 juni 1853. Hij blijft tot 1856 gezagvoerder op dit schip.

In 1857 is hij gezagvoerder op het fregat “Nova Zembla” varend voor reder C.Vlierboom & Zn te Rotterdam..

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Hordijk, Anne Johan Bastiaan

Familiegegevens en opleiding

Teunis Mammes werd geboren te Rotterdam op 29 september 1822 als zoon van de schippersknecht Harmen Mammes en Adriana van der Maas.

Hij trouwde op 29 juni 1853 te Rotterdam met Wilhelmina Johanna de Blij.

Teunis bracht zijn leven in Rotterdam door. In 1860 woonde hij aan de Schotsedijk (Wijk 3 nr.97), in 1862 aan de Zwijnenstraat (Wijk 3 nr. 330), in 1863 aan de Leuvenhaven, in 1866 in de Herderstraat en tenslotte in de Brakelstraat (Wijk 15 nr. 3) alwaar hij op 27 januari 1876 overleed. Hij liet geen onroerende goederen na. Of hij nog verder vermogen naliet is niet bekend005.

Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief de reisschema’s met de gevoerde lading, het oorspronkelijke typoscript van Rimkus005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Mammes was met vlagnummer R83 in de periode 1855 tot aan zijn dood in 1876 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

T.Mammes was in 1866 en 1874-1875 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Tijdens zijn huwelijk was Teunis Mammeshij stuurman en in 1855 kreeg hij een aanstelling als kapitein op de bark “Ceres” van Vlierboom & Zn te Rotterdam. Hij wisselde in 1860 naar de “Doggersbank, in 1863 naar de “Nova Zembla, in 1867 naar de “Allegonda Jacoba” en in 1871 naar de “Leopold, Graaf van Limburg Stirum”. Mogelijk heeft hij in 1864 nog even het commando gehad op de “Remigius Adolphinus”, maar dit schip werd te Kaap de Goede Hoop afgekeurd.

Teunis voer vooral op Oost-Indië. maar een enkele keer ook op plaatsen elders. Zo deed hij in 1862 met een lading kolen Rangoon aan, en in 1865/66 Hong-Kong. Hij was met vlagnummer R83 lid van het Rotterdamse zeemanscollege.

Zie voor gedetailleerde gegevens, inclusief de reisschema’s met de gevoerde lading, het oorspronkelijke typoscript van Rimkus005

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum) staat kapitein T.Mammes met vlagnummer R83 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855, 1858, 1859 bark “Ceres”                           184 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1862                       geen vermelding van schip en boekhouder

*    1863 t/m 1865      “Nova Zembla”                     383 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1866                       geen vermelding van schip en boekhouder

*    1867                       “Allegonda Jacoba”               370 last     varend voor C. Schloss & Co te Rotterdam

*    1874                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt T.Mammes als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1860 op de bark “Ceres”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 356 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam;

*    1861 t/m 1862 op het fregat “Doggersbank”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 695 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1864 op het fregat “Remigius Adolphus”(sic) ex Admiraal van Kinsbergen, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 750 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam. “Afgekeurd in averij te Kaap de Goede Hoop”;

Bouma doet deze melding onder de naam F. Mammes. In Zeetijdingen van 25 november 1865 wordt dit schip vermeld met als kapitein D.F.Browning, die in Bouma met D.Forbes Browning als voorgaande kapitein is vermeld. Zeetijdingen vermeldt voorts: “Afgek. in avarij aan de K.d.G.H.”.

*    1864 t/m 1866 op het fregat “Nova Zembla”, gebouwd in 1844 te Rotterdam, 723 ton o.m., varend voor C.& A.Vlierboom te Rotterdam.

      Zeetijdingen 16 augustus 1866. Kapitein T.Mammes: “Gestr. en wrak bij Brouwershaven wrak verkocht voor ƒ8000,- “;

*    1868 t/m 1871 op de bark “Allegonda Jacoba”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 698 ton o.m., varend voor Schloss & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1872 voor J.Vriezendorp & Zn te Dordrecht en werd herdoopt in “Henriëtte Suzanne”;

*    1872 t/m 1874 op de bark “Leopold, Graaf van Limburg Stirum”, gebouwd in 1865 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam. Het schip werd in 1875 verkocht aan F.P.R.Victor te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette Marianne Louise”;

 

Overige bijzonderheden

De bark “Leopold Graaf van Limburg Stirum” onder kapitein T.Mammesvertrok op 03 september 1872 van Vlissingen en arriveerde, via Kaap Hoorn, op 26 februari 1873 te Callao. Het vertrok op 10 maart naar de Guanape eilanden in Peru en voer vervolgens weer via Callao naar Duinkerken, aankomst 08 januari 1874.121

 

Zierikzeesche Courant 02 april 1864

Te Brouwershaven is gearriveerd op 29 maart 1864 de “Nova Zembla”, kapt. T.Mammes, komend van Batavia en met bestemming Rotterdam. Aan boord waren 3 gepasporteerde militairen.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Mammes, Teunis

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.95
DVD VIII – 204 - 206
BIJLBRIEF
Naam schip NOVA ZEMBLA

plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 12 juni 1844

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Johannes Jan de Jong, voor zijn firma van De Jong, Kortland & Anthony, werf St. Joris no. 3, in de Houtlaan te Rotterdam

gevoerd door kapt. Lambertus Heijkoop

eigenaar/aankoper firma C. Vlierboom & Zoon, kooplieden en reders, Rotterdam (7/10e part), Mr. Abraham Gevers Deijnoot, vice-president arrondissementsrechtbank Rotterdam (1/10e part, Dirk Vlierboom, rentenier, Rotterdam (1/10e part), Fredrik van Dam, makelaar, Rotterdam (1/20e part) en R. Mees & Zoonen, kassiers, Rotterdam (1/20e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 382 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 39,70 m., breed 7,30 m., hol 5,61 m.

kiellegging 22 juni 1840

tewaterlating 1 juni 1844

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 juni 1844

nummer van registratie deel 115, folio 49, verso, vak 5 en 6.

notaris Willem Kley, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 140108

Naam NOVA ZEMBLA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1844
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-94