Inloggen
SEROEA - ID 1657


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1946
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
Nat. Official Number: 2401 Z AMST 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: Army coaster FS
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Albina Engineering & Machine Works Inc., Portland (Ore.), U.S.A.
Werfnummer: 235
Date Laid Down: 1946-01-08
Launch Date: 1946-03-23
Delivery Date: 1946-06-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Enterprise Engine & Foundry Company Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 275
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Enterprise Type 6MG6 (305x380)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 556.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 361.00 Net tonnage
Deadweight: 586.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32000 Cubic Feet
Bale: 29600 Cubic Feet
 
Length 1: 54.86 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.24 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.86 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.55 Meters Depth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 0 49 53
Ship History Data

Date/Name Ship 1946-06-06 SEROEA
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKDP

Date/Name Ship 1947-00-00 DEMTA
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indië, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PDOO

Date/Name Ship 1948-12-00 DEMTA
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDOO

Date/Name Ship 1951-11-20 LAIWUI
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFMC

Date/Name Ship 1958-10-23 EAST SEA
Manager: East Sea Corporation Ltd, Phnom Penh, Cambodia
Eigenaar: East Sea Corporation Ltd, Phnom Penh, Cambodia
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPJN

Date/Name Ship 1966-00-00 YAN YAO
Manager: Keat Navigation Company Ltd, Phuket, Thailand
Eigenaar: Keat Navigation Company Ltd, Phuket, Thailand
Shareholder:
Homeport / Flag: Phuket / Thailand

Ship Events Data

1950-01-20: Op 20-01-1950 als DEMTA, zijnde een motorschip, groot 1575.05 m3, liggende te Tandjong Priok, door H. Greeuw, scheepsmeter te Tandjong Priok, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2401 Z AMST 1949 op achterkant laatste staande schot op verhoogd achterschip (a/k kombuis) in middens op ooghoogte. (Opm.: Het oude teboekstellingsmerk is met een dubbele doorhaling onleesbaar gemaakt.)
1955-02-00: Het Vrije Volk 09-03-1956: Jonge kapitein overmoedig? Zijn eerste reis als kapitein heeft voor de gezagvoerder van het ms. „LAIWUI” onprettige gevolgen gehad. In februari van het vorig jaar, toen het schip op weg was naar Tandjong Priok, besloot de kapitein langs de oostkust van Billiton te varen, geheel tegen het advies in van de zeemansgids voor de Oost-Indische archipel, die waarschuwt voor riffen en koralen in dit gebied. In de nacht stootte de „Laiwui” op een rif, overigens zonder dat het schip beschadigd werd. Vandaag werd deze zaak behandeld door de Raad voor de Scheepvaart. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart geloofde, dat de nog jonge gezagvoerder een huzarenstukje wilde uithalen door de gevaarlijke route te kiezen. Hij wilde — gezien de jeugdige leeftijd van de kapitein en gezien de goede afloop van de botsing — geen streng oordeel vellen en adviseerde de Raad alleen een berisping uit te spreken.
De Telegraaf 10-03-1956: Onveilig. “ Een ontdekkingsreis”, zo noemde de heer J. Metz de koers, die de kapitein V. de V. van de “LAIWUI” had gevaren. Op 26 mei, bij het verlaten van de haven Banka, had hij met zijn schip de onveilige niet- bebakende route langs de oostkust van Billiton gevaren om in Mangar (Billiton) te komen. In de zeemandsgids voor de Archipel wordt de route via de noord- en westkust aangegeven. De kapitein maakte in deze functie zijn eerste reis met de„Laiwui” van de K.P.M. Hij had nooit eerder deze onveilige route gevaren met het gevolg, dat hij in de nacht op een rif stootte. Zijn schip liep echter daarbij geen schade op. De inspecteur vond het uiterst onverantwoordelijk, wat de kapitein had gepresteerd. Hij kwam tot een lichte eis. omdat de kapitein door de K.P.M. reeds was teruggezet in de rang van eerste stuurman.
1999-03-00: Lloyds suplement: bestaan twijfelachtig.

Afbeeldingen


Omschrijving: YAN YAO
Gemaakt door: Airfoto Malacca
Onderwerp: Luchtfoto