Inloggen
DELFZIJL - ID 1643


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5400889
Nat. Official Number: 8980 GRON 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Kotter
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H. van der Werf, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 149
Launch Date: 1918-04-15
Delivery Date: 1919-01-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 1
Power: 40
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Gloeikop (335x350)
Speed in knots: 6
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 150.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 210.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 11500 Cubic Feet
Bale: 10000 Cubic Feet
 
Length 1: 29.73 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 26.30 Meters Registered
Beam: 5.88 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.34 Meters Depth, moulded
Draught: 2.20 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 10-08-1927
Type: Remeasurement
Omschrijving: Als PALLAS, zijnde een motorkotter, groot 420.75 m3, liggende te Rotterdam door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Willem Boll, schipper te Delfzijl, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 201 Z GRON 1927 op het achterschip aan B.B. zijde achter op de reeling. (Opm. De vroegere brandmerken zijnde: 8980 GRON 1918 zijn verwijderd.)

Datum 00-05-1930
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Verbouwd bij Gebr. Niestern & Co., Delfzijl van motorkotter tot motorvrachtschip en van nieuwe motor voorzien: 2-t 2 cil 100 PK Kromhout-gloeikop 7 Kn.

Datum 14-11-1952
Type: Remeasurement
Omschrijving: Als LEVARIE, zijnde een motorschip, metende 423,72 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Amsterdam no. 1473 d.d. 02-02-1931, liggende te IJsselmonde, door A. Tromp, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorzien van brandmerk 2770 Z GRON 1952 door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in zijwand roef. 6,50 m. uit hekplaat, 1.90 m. uit lengteas en 1,14 m, uit dek.(Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken 201 Z GRON 1927 zijn niet gevonden en dat bij onderzoek geen andere merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan zijn gevonden.)

Datum 00-06-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil. 150 Pk MAN Type (220x330) 7,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-01-03 DELFZIJL
Manager: Roelf Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLWG

Date/Name Ship 1924-03-31 DELFZIJL
Manager: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLWG

Date/Name Ship 1924-08-09 PALLAS
Manager: Willem Boll & Douwe Oosting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Boll & Douwe Oosting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PNRQ
Additional info: J.W. Vos, charterers

Date/Name Ship 1926-01-08 PALLAS
Manager: Willem Boll, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Boll, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PNRQ
Additional info: 1931 Hansweert. 1934 callsign PGQN.

Date/Name Ship 1936-02-11 PALLAS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nanno Engelsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGQN

Date/Name Ship 1939-02-18 JACOBA
Manager: Jan Hukema, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hukema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEYN

Date/Name Ship 1942-05-04 IN ORDE
Manager: Mr. Johan Robert Carp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mr. Johan Robert Carp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEWT

Date/Name Ship 1949-00-00 IN ORDE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mr. Johan Robert Carp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEWT

Date/Name Ship 1951-10-04 BELGIAN LEVARIE
Manager: Scheepvaart Maatschappij 'Belgian Levarie', Antwerp, Belgium
Eigenaar: Scheepvaart Maatschappij 'Belgian Levarie', Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1952-11-11 LEVARIE
Manager: Scheepvaart & Handelmaatschappij (Shipping & Trading Cy.) N.V. (N.V. Simons' Metaalhandel), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaart & Handelmaatschappij (Shipping & Trading Cy.) N.V. (N.V. Simons' Metaalhandel), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Opgelegd??

Date/Name Ship 1955-02-02 KIRSTEN
Manager: James Smith & Zoonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ymte Hinne & Gerardus Jacobus Bootsma, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFJN

Date/Name Ship 1956-07-13 KIRSTEN
Manager: James Smith & Zoonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ymte Hinne Bootsma, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFJN

Date/Name Ship 1958-03-06 KIRSTEN
Manager: James Smith & Zoonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: James Smith & Zoonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFJN

Date/Name Ship 1958-10-07 ANAYANSI
Manager: Panama Coasting Shipping & Trading, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Panama Coasting Shipping & Trading, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1961-03-19 PANCO
Manager: Panama Coasting Shipping & Trading, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Panama Coasting Shipping & Trading, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1963-07-15 ARAWAK CHIEF
Manager: Grand Turk Line Ltd., Turks Island, Turks & Caicos Islands
Eigenaar: Grand Turk Line Ltd., Turks Island, Turks & Caicos Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Turks Island / Turks & Caicos Islands

Ship Events Data

1921-01-00: NRC 08.01.1921: Hamburg, 8 januari: De houtlading van de naar Groningen bestemde, in de Elbemonding beschadigde schoener 'Christine', werd door de Nederlandse motorschoener 'DELFZIJL' overgenomen, welk naar Groningen vertrok.
1924-03-31: Zeevaart Maatschappij Groningen te Groningen gaat in liquidatie. De schepen Delfzijl (8980 GRON 1918), Vlissingen (9267 GRON 1918), Amsterdam (9357 GRON 1919) Rotterdam ( 8981 GRON 1917) en Groningen (9863 GRON 1921) worden voor HFl. 379.254,26 verkocht aan de N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven te Groningen.
1925-02-00: NRC 07.02.1925: Rotterdam, 7 februari: Het motorschip 'DELFZIJL' is herdoopt in 'PALLAS'.
1941-00-00: In Duitse dienst. In 1943 als Baustoffentransporter bij Luftgaukommando. Juli 1945 teruggevonden in Kiel. In september 1945 terug in Delfzijl en verbouwd bij Scheepswerf Gebr. Sander. 1945 terug aan de eigenaar.
1948-03-01: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake de aanvaring in dichte mist op 1 maart 1948 op de rede van Hull van het m.t.s. Theodora met het ten anker liggende, eveneens Nederlandse, ms In Orde, eigenaar Mr. J. R. Carp, Amsterdam. Tijdens reis van Goole naar Drammen en beladen met creosootolie. Oordeel van de Raad is o.a.: dat de aanvaring is veroorzaakt door verkeerde navigatie van de Theodora. Het was zo dik van de mist dat het, voor een moeilijk vaarwater als de Humber, geen vaarbaar weer kon worden genoemd. Verder vond de Raad het onjuist dat onder die omstandigheden de kapitein zelf aan het roer ging staan, desnoods had hij de stuurman moeten laten sturen. In haar oordeel houdt de Raad er rekening mee dat er een loods aan boord was, maar is ook van mening dat een disciplinaire straf op zijn plaats is. De Raad straft de kapitein van de Theodora, B. Hummel te Onderdendam (Gr), door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 9 juni 1949.
1960-12-17: Onderweg van Antwerpen naar Hull op de Schelde aangevaren door het Noorse m.s. 'Havtroll'. Grote schade aan stuurhuis en machinekamer. Twee bemanningsleden en de loods werden hierbij gewond. Naar Rotterdam gevaren voor reparatie’s.
1966-10-00: Final Fate:
Op weg van Belize naar Miami, tijdens motorstoring gestrand op eeen rif ten zuiden van Cozumel Eilanden (Mexico). Bergingspogingen gestaakt en verloren gegaan. Op 15 december total loss verklaard.

Afbeeldingen


Omschrijving: PALLAS gestrand
Collectie: Kruidhof, Bert
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: JACOBA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: JACOBA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: IN ORDE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: IN ORDE
Collectie: Gorter, Dick
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname