Inloggen
LAURENS COSTER - ID 16383


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1868-05-05 / 1877-08-29 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Great Britain

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cooper & Slicer, Baltimore (Md.), U.S.A.
Delivery Date: 1857-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 692.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1310.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 175.7 Feet (British) Registered
Beam: 37.0 Feet (British) Registered
Depth: 23.1 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1868
Type: Remeasurement
Omschrijving: De afmetingen volgens Nederlandse meetbrief zijn nog niet bekend. Om toch enige indruk te hebben van lxbxh zijn de afmetingen in Engelse voeten van de LAURENS COSTER als Brits schip in LR 1878/79 ingevuld.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1868
Datum agenda: 1868-05-05
Register nr: 18680348
Scheepsnaam: LAURENS COSTER
Type: Fregat
Lasten: 692
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Zeijlen, van & Decker
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Zweede, A.K.
Opmerkingen: 1870 - 364-datum besluit nieuwe zeebrief27-06-1870-80- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Ship History Data

Date/Name Ship 1857-08-00 ELLEN STEWART
Manager: B.M. Hodges & Co., Baltimore (Md.), U.S.A.
Eigenaar: B.M. Hodges & Co., Baltimore (Md.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Baltimore (Md.) / U.S.A.
Additional info: 0nbekend of het schip 1861-1865 voor de Noordelijken of voor de Zuidelijken voer.

Date/Name Ship 1868-04-21 LAURENS COSTER
Manager: Firma Van Zeijlen & Decker, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJCB

Date/Name Ship 1877-08-29 LAURENS COSTER
Manager: Charles Hill & Son, London, Great Britain
Eigenaar: Charles Hill & Son, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: Off.no. 76998

Date/Name Ship 1878-00-00 MARIE
Manager: Charles Hill & Son, Bristol, Great Britain
Eigenaar: Charles Hill & Son, Bristol, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bristol / Great Britain
Additional info: Off.no. 76998

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.642 fregat LAURENS COSTER

Eigenaren:
Firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam (boekhouders en 2/10e part)
Firma J.& J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën te Rotterdam (1/10e part)
Firma Wambersie & Zoon, cargadoors te Rotterdam (1/10e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker te Rotterdam (1/10e part)
Firma Oolgaardt & Bruinier, cargadoors te Amsterdam (1/10e part)
Alexander Karel Zweede, koopvaardijkapitein te Amsterdam (1/10e part)
Firma H. de Heus & Zonen, kopergieters te Utrecht (1/10e part)
Adrianus van Haaften, particulier te Sliedrecht (1/10e part)
Joseph Frederik van Leeuwen, particulier te Amsterdam (1/10e part)

Ship Events Data

1874-10-00: Damaged
Batavia, 10 oktober. Het Nederlandse schip LAURENS COSTER, kapt. Zweede, komende van Pangil, heeft al zijn ankers verloren en zal die hier remplaceren.
1875-08-20: Stranded
Deal, 20 augustus. Het Nederlandse schip LAURENS COSTER, kapt. De Joode, van Shields naar Soerabaija, heeft gisterochtend op de Ridge 3 uren aan de grond gezeten. Na vlot gekomen te zijn is het schip met assistentie van vissmakken en de sleepboot PALMERSTON, in de Duins (opm: The Downs) ten anker gebracht; zal onderzocht worden.
1879-11-19: Final Fate: Abandoned

Op reis met een lading steenkolen van Cardiff naar Panama is de MARIE op 19 november 1879, na verlies van het roer en hebbende ernstige lekkage in positie 56ºZB en 71ºWL (bij Kaap Hoorn) door de 22 opvarenden bij windkracht 8 tot 10 verlaten. Zij kwamen veilig aan wal. Het schip was verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Koenen als gezagvoerder gedurende:

*      1858-1859 op de bark “Laurens Koster”, op 26 september 1840 op de Kralingse Veer te water gelaten onder scheepsbouwmeesters W.en E.J.Hoogendijk. 555 ton o.m., varend reederij de Groot Roeland & Co te Schiedamzie ook 013.

 

Overige bijzonderheden

Algemeen Handelsblad 01 november 1859, rubriek Scheepstijdingen

“Amoy 10 Sept. Het Ned. barkschip Laurens Koster, Kapt. Koene(sic), met eene lading suiker van hier naar Shanghay bestemd, is in een typhoon alhier bij Kolongson op de rotsen gedreven en totaal verbrijzeld”.

 

Algemeen Handelsblad 04 november 1859, rubriek Scheepstijdingen

“Nopens het vergaan van het te Schiedamte huis behoorende barkschip Laurens Koster, gevoerd geweest door kapt. M.Koenen, vernemen wij de volgende bijzonderheden: De kapt. had in de morgen van 28 Aug. te Amoy de loods aan boord genomen, met het doel naar Sanghay (sic) te verzeilen; dien dag nam de wind echter zoo sterk toe, dat het niet mogelijk was weg te komen, weshalve het schip des avonds ten 7 ure vertuigd werd; ten 10 ure was de wind reeds tot storm toegenomen, terwijl des nachts ten 1 ure een volslagen typhoon woedde. Bij een geweldigen ruk ten half tien ure, meende de kapt. dat de ankerkettingen sprongen, doch bleek het hem, dat de beide ankerkettingen doorgingen en het schip regelregt naar de nabij zijnde klippen werd gevoerd. De wind was toen N.O. Ofschoon dadelijk noodschoten werden gedaan, kwam geene hulp opdagen, en werkelijk was het door het verschrikkelijke weder, tot in den morgen van 29 Augustus ten 7 ure, schier onmogelijk die te bieden. Des nachts ten half twee ure tusschen de klippen geraakt, dreef het gelukkig vrij van eene nabijgelegen klip; had het deze geraakt, dan waren onvermijdelijk en schip en bemanning verloren geweest; ten half zes ure stootte het echter voor het eerst; een door een Engelsch oorlogsschip ter hulp gezonden vaartuig stormde weg; ijlings werden ra’s en stengen geborgen, terwijl onophoudelijk gepompt werd, daar het schip voortdurend sterk bleef stooten. Des namiddags ten 3 ure bedaarde het weder, er was echter geen denken aan het schip te redden, daar het door het water, dat 8 voet boven gewoon getij was opgevloeid, zeer hoog op de klippen geslagen was. Ten half zes ure viel het schip bijna plat op zijde en brak het ongeveer op de hoogte van de kombuis door midden. Na er van gered te hebben wat men konde werd het in den avond door de bemanning verlaten. Het schip is totaal weg; onder behoorlijk toezigt is er zooveel mogelijk van geborgen.”.

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Koenen, M.

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1899.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.K.Zweede was met vlagnummer R247 in de periode 1857 t/m 1899 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij tot Nut derr Zeevaart wordt het overlijden gemeld van A.K. Zweede.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein A.K. Zweede met vlagnummer R247 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:

*      1858, 1859               fregat “Hugo Grotius”                  356 last    Mispelblom & Co, R’dam

*      1862, 1863                 bark “Jan Daniél”                         335 last    W.Ruys & Zn, R’dam

*      1864                            bark “Japara”                                412 last    idem

*      1865 t/m 1867           geen vermelding van schip en boekhouder

*      1874, 1877                 fregat “Utrecht”                          1063 last  van Zeijlen & Decker, R’dam

*      1878                            fregat “Utrecht”                            2009 ton  idem, “in liquid”

*      1880 t/m 1883           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen, Middelburg

*      1885 t/m 1887           fregat “Burgem. Schorer”            1236 ton J.F. van Leeuwen & van Ruyven, R’dam

*      1888, 1890 t/m 1898 geen vermelding van schip en boekhouder.

 

 “Het Fregatschip Hugo Grotius … van de Reederij B.A.Mispelblom & Co te Rotterdam arriveerde onder Kapitein A.K.Zweede op 13 april 1858 te Point de Galle komende van Newport … De Hugo Grotius liep op 7 December te Brouwershaven binnen met 104 dagen reis …”026(38/105)

 

Bouma025 vermeldt A.K.Zweede als gezagvoerdeerr gedurende:

*     1858 t/m 1860 van het 3-mastschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor B.A.Mispelblom Beijer te Rotterdam;

*     1861 t/m 1864 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1865 van de bark “Japara” ex John Rhynas, gebouwd in 1863 te USA, 780 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*     1869 t/m 1874 van het 3-mastschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*     1875 t/m 1879 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes op de werf van de Gebr. Pot, 2009 ton o.m., 80 PK, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen;

*     1880 t/m 1888 van het fregat “Burgemeester Schorer”, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1474 ton n.m., varend voor F.H. van Leeuwen & Co te Middelburg. Het schip voer in 1889 voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam en was herdoopt in “Nelly & Helena”.

 

Overige bijzonderheden

Het fregat “Burgemeester Schorer”onder kapitein A.K.Zweede vertrok in 1883 van Cardiff en werd op 17 januari gemeld als zeilende op de Atlantiscche Oceaan. De bestemming was de Columbiarivier maar er is geen aankomstdatum gevonden. Volgens Hazelhoff Roelfsema werd één keer Kaap Hoorn gerond.121.

 

Zierikzeesche Courant 09 maart 1864

Op 06 maart 1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Jan Daniél”, kapt. A.K.Zweede, herkomst niet vermeld maar met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Zweede, A.K.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 247
Overige informatie: *Amsterdam, 7 september 1829, †Middelburg, 15 maart 1899

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Hulshoff als gezagvoerder gedurende:

*                                                                                                                                     1874 van het 3/mschip “Suzanna Johanna”, ex Pauline, gebouwd in 1859, bouwplaats niet vermeld, 1248 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip is in 1874 verbrand op 38oZ/2oW;

*                                                                                                                                     1875 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1876 van het 3/mschip “Suzanna Johanna” ex Lichtstraal, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 1500 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*                                                                                                                                     1878 t/m 1879 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend  voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Rudolf”;

*                                                                                                                                     1895 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*                                                                                                                                     1896 van het stalen schroefstoomschip “Flora”, gebouwd in 1894 te Rotterdam, 574 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Hulshoff, L.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.de Joode werd per 02 juni 1863 op voordracht van F.C.Jaski en met vlagnummer 806 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving is geen scheepsnaam genoemd002. Ten tijde van de inschrijving was de Joode 25 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 19/26 mei 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Gerrit de Joode, oud 25 jaar, zullende voeren een brik voor rekening van  P.W.Kaars Sijpestein, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

        806                       1863-1867     brik                   Cornelia Maria                   B.W.Kaars Sijpestein te Krommenie

                                      1868-1875     bark                 Gerard Pieter Servatius     F.U.H.Reiger & Co

                                      1876-1877     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. de Joode gerard Pieter Servatius 09 september 1867                   geen melding

 

Bouma025 vermeldt G.de Joode als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1867 van de sch.brik “Cornelia & Maria”, gebouwd in 1863 te Leer, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie;

*    1868 t/m 1874 van de bark “Gerard Pieter Servatius”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 662 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip strandde in 1874 bij Banjoewangi op Oost-Java en geraakte wrak.

 

Overige bijzonderheden

G.de Joode vertrok per 02 oktober 1868 vanuit Nieuwediep met de “Gerard Pieter Servatius" en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 06 februari 1869 na een reis van 118 dagen065.

 

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

“Amsterdam 19 Nov. Volgens particulier telegram, is het Ned. schip Gerard Pieter Servatius, kapt. G. de Joode, van Newcastle naar Soerabaya, na, bij Banjoewangie op de rotsen gestooten te hebben, gezonken; de equipage is gered.”

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Joode, Gerrit de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Mamrmelstein (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1876 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Marmelstein, X.X.

Familiegegevens en opleiding

Is dit dezelfde persoon als de hiernavolgende J.A.Bax?

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Bax als gezagvoerder gedurende:

*    1877 van het 3/mschip “Laurens Koster”, ex Ellen Stewart, gebouwd in 1857 te Baltimore, 1310 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Engeland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Bax, J.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.642
DVD VII –2000, 2006
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip ELLEN STEWART (Amerikaans schip),
thans LAURENS COSTER

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 21 april 1868

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Alexander Jones, reder te Baltimore (USA)

gevoerd door kapt. Alexander Jones Shaw, Baltimore (USA, gemachtigde van
Alexander Jones

eigenaar/aankoper Johannes de Decker Gulielmuszoon, voor zijn firma
Van Zeylen & Decker, reders te Rotterdam (voor eigenaren zie bijlage)

te voeren door kapt. Alexander Karel Zweede

grootte in tonnen 1310 tonnen of 692 lasten

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 22 april 1868

nummer van registratie deel 209, folio 77, verso, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 87.500,-

Bijzonderheden: het schip ligt bij het passeren van deze acte te Rotterdam, en was voor rekening van de verkoper nieuw te Baltimore gebouwd. De verkoop/koop wordt geacht te zijn gedaan op 1 april 1868, vanaf welke datum de kopers over het schip konden beschikken.
(volgens Amerikaanse meting mat het schip 1133,14 ton burthen)




researcher/datum research: ML / 140909






Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.642 fregat LAURENS COSTER

Eigenaren:
Firma Van Zeylen & Decker te Rotterdam (boekhouders en 2/10e part)
Firma J.& J.M. Voorhoeve, makelaars in assurantiën te Rotterdam (1/10e part)
Firma Wambersie & Zoon, cargadoors te Rotterdam (1/10e part)
Hendrik van Andel, zeilmaker te Rotterdam (1/10e part)
Firma Oolgaardt & Bruinier, cargadoors te Amsterdam (1/10e part)
Alexander Karel Zweede, koopvaardijkapitein te Amsterdam (1/10e part)
Firma H. de Heus & Zonen, kopergieters te Utrecht (1/10e part)
Adrianus van Haaften, particulier te Sliedrecht (1/10e part)
Joseph Frederik van Leeuwen, particulier te Amsterdam (1/10e part)

ML / 140909

Naam LAURENS COSTER
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 2018
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Appropriate Register 1877
American Lloyds Registers 1858-1868 (Mystic Seaport Museum - op internet)
Mercantile Navy List 1880
Parliamentary Papers Sea Casualties 1878-1879
Kronieken Marhisdata 1867-1877
Lijst van Schepen waaraan roepseinen etc, 1867-1878