Inloggen
DELFIA - ID 1636


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5088007
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Barkmeijer, Vierverlaten, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 132
Delivery Date: 1939-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5751 Type T (240x360)
Speed in knots: 6.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 155.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 105.00 Net tonnage
Deadweight: 189.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 36.23 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.42 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.21 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 02-08-1948
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd voor de zeevaart bij Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten.

Datum 00-00-1963
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6cil 200 Pk. Scania-Vabis Type (x).

Datum 00-00-1971
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot stenenvisser (STF 1201)

Ship History Data

Date/Name Ship 1948-08-02 DELFIA
Manager: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOG
Additional info: In 1948 verbouwd voor de zeevaart

Date/Name Ship 1949-03-02 DELFIA
Manager: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk en Roelof Schuiling, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk en Roelof Schuiling, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOG

Date/Name Ship 1950-11-08 DELFIA
Manager: Valdemar Nielsen, Frederiksvaerk, Denmark
Eigenaar: Valdemar Nielsen, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OXLC

Date/Name Ship 1951-00-00 DELFIA
Manager: K. Albertsen, Marstal, Denmark
Eigenaar: K. Albertsen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXLC

Ship Events Data

1939-02-10: NvhN 10-02-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde groefvaart plaats van het nieuwe m.s. DELFIA, gebouwd op de werf van de fa. Gebr. Barkmeyer te Vierverlaten voor rekening van de N. V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf depot Calvé Delft te Groningen. Het schip heeft afmetingen van 35 X 5.48 X 2.10 M. en het meet plm. 215 ton. Het is voorzien van een Brons motor van 100 p.k. Het heeft een stalen mast en op het mastdek is een motorlier geplaatst, die door een Deutz motor van 7 p.k. aangedreven wordt.
1943-00-00: Door de Duitse bezetter in beslag genomen. Ingezet voor het vervoer op de Waddeneilanden. In juni 1945 teruggevonden in Wilhelmshaven.
1948-07-30: Bij het Kadaster teboekgesteld als DELFIA, eigendom van N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, gevestigd te Groningen, beh. venn. Pieter Lammert Onnes, koopman, Groningen 1/2, V.o.F. J.J. Onnes, gevestigd te Groningen 1/3 en Berend Johannes Balk, reder te Groningen 1/6 deel.
1948-08-02: Als DELFIA, zijnde een motorschip, groot 439.90 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 17-07-1948 no. 7408, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2377 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot dekhuis, 1.25 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 0.88 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.) Omschrijving: motorvrachtschip met 1 mast, 1 dek, 2 luikhoofden een bemanningslogies voorin, combuis en stuurmanlogies in dekhuis, een motorkamer en kapiteinverblijf achterin, een 100 PK 2 cyl. 2 takt Bronsmotor, een hulpmotor voor ankerwinch op voordek en een R.O. motor op mastdek voor het losgerei.
1948-08-16: Het Vrije Volk 16-08-1948: Delfia aangevaren. Het Nederlandse m.s. „Delfia", afkomstig uit Groningen, is Zaterdagmorgen in de Sont in aanvaring gekomen met het 10.000 ton metende Amerikaanse vrachtschip „Mormackpine". De boeg van de „Delfia" werd aan bakboordzijde ernstig beschadigd en het schip moest naar Kopenhagen gesleept worden om te dokken. De „Delfia" was op weg naar Zweden.
1949-03-02: Eigendom van N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, gevestigd te Groningen, beh. venn. Pieter Lammert Onnes, koopman, Groningen 1/2, V.o.F. J.J. Onnes, gevestigd te Groningen 1/6 en Berend Johannes Balk, reder te Groningen 1/6 deel en Roelof Schuiling, Groningen, rustend landbouwer, Groningen 1/6 deel.
1950-09-04: Trouw 04-09-1950: Nederlands schip in aanvaring op de Elbe. Op de Elbe tussen Cuxhaven en Brunsbuttel zijn Zaterdagmorgen twee motorschepen, die beide op weg naar Hamburg waren, tijdens mist in aanvaring gekomen. Het Nederlandse m.s. „Delfia" werd midscheeps en het Duitse m.s. „Hedwig Pannbacker" aan de voorsteven beschadigd. Beide schepen hebben de reis voortgezet.
1954-06-30: 30-06-1954 m.s. DELFIA af Marstal, 150 B. R. T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Lysekil til Agger med sten. Motorhavari d. 26/6 54 i Nordsøen.
Søforklaring i Lemvig d. 30/6 54. Kl. 2300, da D. under en hård V.-lig kuling var tværs af Vorupør fyr, begyndte motoren at sætte ud og gik kort efter i stå. Storsejlet sattes, og det forsøgtes at styre bort fra land, men ca. 1 time senere sprang storsejlets agterlig i en byge, og sejlet blæste i stykker. Da en undersøgelse viste, at motoren på grund af svigtende kølevandstilførsel ikke kunne sættes i gang,og D. drev mod land, anmodedes et fiskefartøj om at tilkalde hjælp. D. 27/6 kl. ca. 0600 blev D., der da befandt sig ca. 10,5 sm. NØ. for Hanstholm, taget på slæb af redningsdamperen„Vestkysten" af Thyborøn og bugseret til Thyborøn, hvortil skibene ankom kl. 2100.
1960-02-01: 01-02-1960 sm. DELFIA af Marstal. 150 B.R.T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Wismar til Vejle med kali. Påsejlet fyr d. 1. feb. ved Tysklands N.-kyst. Søforklaring i Vejle d. 3. feb. Kl. 0200 tørnede D., der havde lods om bord, under en let SØ.-lig brise under udsejling fra Wismar mod fyr nr. 14. I kollisionsøjeblikket stod lodsen til rors. Ved kollisionen fik D. nogen ovenbords skade.
1961-04-24: 24-04-1961 SM. DELFIA af Marstal, 150 B. R. T. Bygget 1939 af stål. En mand druknet d. 24. april i Olpenitz havn. Søforklaring og søforhør i Rudkøbing d. 29. april. Kl. ca. 2000, da D. lå fortøjet i Olpenitz havn, gik 2 mand af besætningen i skibets jolle for at lade fortøjningerne gå. Under arbejdet hermed kom jollens forende til at hvile på en stensætning, og kort efter begyndte den at trække vand. Inden jollen nåede tilbage til D.,kæntrde den. Fra D. blev der straks kastet redningskranse ud, ligesom en mand af besætningen sprang overbord for at hjælpe. Inden han nåede den kæntrede jolle, var den ene af de ombordværende — Hans Lausen af Tråsbøl - forsvundet. En omfattende eftersøgning med slæbebåde gav intet resultat. Anm. Ministeriet må antage, at den pågældende er druknet.
1965-01-23: Tijdens de reis van Herrenwyk naar Frederiksvaerk met een lading råjern aan de grond gelopen in de Isefjorden. 05.40 uur in de morgen met een langzaam draaiende motor en een zuidoostelijke bries varend bij Kulhus Rende aan de grond bij Langelse Hage op ¼ zeemijl van Jydegrund. Het schip is op eigen kracht vlot gekomen.

m.s. DELFIA af Marstal, 150 B.R.T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Herrenwyk til Frederiksværk med råjern. Grundstødt d. 23. jan. i Isefjorden. Strandingsindberetning dat. 25. jan. Søforhør i Ærøskøbing d. 18. marts. Kl. ca. 0540, da D. under en let SØ.-lig brise med svag udgående strøm befandt sig i Kulhus Rende med motoren gående langsomt frem, kunne den vagthavende ikke få øje på den røde 1-kost ved Langelse Hage. Motoren blev stoppet, men straks efter tog skibet grunden på landgrunden ca. 1/4 sm. V. for Jydegrund og blev stående. D. er senere kommet flot ved fremmed hjælp. Ved grundstødningen fik skibet skruens bladtippe bøjet.Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes en ukendt deviation.
1971-00-00: Omgebouwd tot stenenvisser (STF 1208). In 1986 verkocht aan Peter Damgaard, Marstal en in 1988 aan D.H. Nielsen aldaar.
1990-12-00: Final Fate:
Te Hobro, Denemarken door onbekende slopers gesloopt

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: DELFIA (STF 1208) te Marstal, in Juni 1972.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DELFIA (STF 1208) in 07-1982 te Aarhus.
Collectie: Gernaat, Ben Th.
Vervaardiger: Gernaat, B. Th. (Ben)

Omschrijving: DELFIA (STF 1208) te Marstal, in Augustus 1989.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown