Inloggen
VLIJT - ID 16337


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1867-07-25 / 1882-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 178
Delivery Date: 1867-07-20
Technical Data

Net Tonnage: 125.00 lasts
Net Tonnage 2: 236.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 31.55 Meters Registered
Beam: 5.28 Meters Registered
Depth: 3.19 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1867
Datum agenda: 1867-07-25
Register nr: 18670560
Scheepsnaam: VLIJT
Type: Schooner
Lasten: 125
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hooites, I.A.
Plaats: Hoogezand
Kapitein op moment van verzoek: Engelsman, B.H.
Opmerkingen: 1871 - 71-datum besluit nieuwe zeebrief25-11-1871-55- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Hoogezand

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1851-06-11 VLIJT
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PWNR

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Akte 127-1867 van het schip VLIJT, eigenaren:


Ipe Annes Hooites, Hoogezand, scheepsbouwer, boekhouder  50 %
Berend Hindriks Engelsman, Veendam,  kapitein                    50 %

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berend Engelsman werd geboren op 14 september 1823 te Veendam als zoon van de zeeman Hindrik Berends Engelsman en Stijntje Abrahams Busch.

Berend Hindriks trouwde op 08 december 1847 te Veendam als zeeman met Hinderkien Wolters de Jonge, geboren te Veendam op 18 augustus 1823 als dochter van de schipper Wolter Alberts de Jonge en Aaltje Lammerts Bossien.

Hinderkien Wolters overleed op 14 april 1911 te Veendam, 87 jaar, weduwe.

Het echtpaar kreeg als kinderen in 1848 dochter Christina en in 1853 zoon Wouter, beiden te Veendam.

Berend overleed op 03 december 1877 te Parahyba in Brazilië. Paraiba is een kuststaat van Braziliè met als havenplaats Joao Pessoa).

Bij zijn overlijden is hij “master of the Netherlands Brig ‘Admiraal Tromp’.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.H.Engelsman was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer B9 resp. 195 in de periode 1852 t/m 1877

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Engelsman als gezagvoerder gedurende:

*    1849 van de brik “Hoop” ex Margaretha Henriëtte Geziena, ex Maria, gebouwd in 1817, gebouwd in Noorwegen, 144 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1851 t/m 1853 op de 2/m schoener “Bernardus”, gebouwd in 1850 te Zierikzee, 159 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1853 t/m 1857 van de kof “Christina”, gebouwd in 1852 te Pekela, varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is waarschijnlijk vernoemd naar een dochter van de kapitein. Het schip werd vermist op reis van Dundee naar Brake;

*    1854 t/m 1866 van de 2/mschoener “Vlijt”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1867 voor Straver & Zn te Delfshaven en was herdoopt in “Oostzee;

*    1868 t/m 1875 van de 3/mschoener “Vlijt”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 236 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    1877 van de brik “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1876 te Hoogezand, 220 ton n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

De lijst van monsterrollen op het Noordelijkscheepvaart Museum te Groningen vermeldt dd.

*       12 februari 1838, schip “Christina” , schipper Hindrik Berend Engelsman, kajuitwachter Berend Hindriks Engelsman.

*       24 februari 1841, kof “Christina”, schipper  Berend Pieters Moesker, stuurman Berend Hindriks Engelsman.

*       12 augustus 1853, schoener “Vlijt”, schipper Berend Hindriks Engelsman, 30 jaar uit Veendam

*       04 maart 1854, schoener “Vegt” (zal wel “VLIJT”  geweest zijn) , schipper Berend Hindriks Engelsman, 30 jaar uit Veendam (ook de schippersvrouw Henderkien Wouters Engelsman-de Jonge, schipperszoon Wouter en schippersdochter Christina, 5 jaar, allen uit Veendam

 

De schoener “BERNARDUS werd op 15 juni 1850 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie  (te Zierikzee). De Bernardus was groot 84 lasten of 125 ton en werd gebouwd voor rekening van de heren Van den Berg en Comp. (moet zijn v/d Bey) in Amsterdam. Kapitein werd Berend Hendrik Engelsman en de schoener was bestemd om te varen op de Middellandse Zee en West-Indië.

De eerste reis was geen succes. Het schip vertrok op 6 augustus 1850 naar het Westindische Nickerie (Suriname). Daar arriveerde het op 10 oktober. De thuisreis verliep minder vlot. Op 21 januari 1851 bereikte Zierikzee het bericht dat de Bernardus zware schade had opgelopen.

De schoener moest noodgedwongen de haven van St.Mary (Scilly eilanden, Engeland) binnenlopen en daar zijn lading, bestaande uit suiker, lossen om het schip te laten repareren. Een deel van de bemanning was ziek na de afmattende reis. …

Kapitein Engelsman werd in 1853 op de “Bernhardus” opgevolgd door J.Venster.   “.074

 

Krantenberichten

NRC 21 juni 1850114

Rotterdam, 20 juni. Zaterdag jl. (opm: 15 juni) is te Zierikzee op de werf De Goede Intentie, toebehorende aan de scheepsbouwmeester J. Strickaert, met het beste gevolg te water gelaten een schoenerschip genaamd BERNARDUS, groot ca. 125 lasten, gebouwd voor rederij-rekening onder het boekhouderschap van de heren Van den Beij & Co te Amsterdam, zullende gevoerd worden door kapt. B.P. Engelsman en bestemd voor de vaart op de West-Indiën en de Middellandse Zee.

 

Surinaamsche Courant 24 december 1850114

Paramaribo, 23 december. De 21e dezer is alhier uitgeklaard naar Boston het Nederlandse schip TROPICUS, kapt. F. Popken, naar Boston met 157 vaten melasse en 37 dito suiker.

In het Neder-district Nickerie zijn uitgeklaard: de 4e november de Nederlandse sloep JOHANNA, kapt. F.H. Dickman, naar Demerary met 22 balen schone katoen, 10 varkens en 4 vaten koren; de 29e dito het schip KONING WILLEM, kapt. R.A. Lutje, naar Amsterdam met 307 vaten suiker, 19 balen hele en 4 dito gebroken koffie, en de 30e dito het schip BERNARDUS, kapt. B.H. Engelsman, naar Rotterdam met 165 vaten suiker, 55 vaten rum en 2.000 pond kwassiehout.

 

NRC 15 januari 1851114

Rotterdam, 14 januari. Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, was 6 december te Nickerie beladen en gereed naar Amsterdam te vertrekken, doch werd door ziekte der equipage daarin verhinderd. De kapitein had pogingen aangewend om te Suriname twee man aan te nemen, zijnde de bootsman overleden.

 

Algemeen Handelsblad 28 januari 1851114

St. Mary – Scilly, 22 januari. Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, is gisteren met zware schade alhier binnengelopen. Men heeft suiker gepompt. Een gedeelte der equipage is ziek. Het moet lossen om te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 31 januari 1851114

Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, is de 21ste dezer met verlies van steng, zeilen, enz., en wegens ziekte van de equipage, te St. Mary's, Scilly, binnengelopen. De onderste laag suiker grotendeels weggesmolten zijnde, was het schip zeer rank en zou moeten lossen om te verstouwen.

 

NRC 01 februari 1851114

Scilly, St.Mary’s, 27 januari. De ontloste suiker van het hier in averij liggende Nederlandse brikschip BERNARDUS, kapt. Engelsman, is zeer beschadigd. Het grootste gedeelte ervan stort men in zakken over.

 

Provinciale Groninger Courant 11 februari 1851114

Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, te St. Mary's, Scilly, met schade binnengelopen - reeds vroeger gemeld - heeft de helft der lading gelost; een gedeelte der suiker is gesmolten.

 

NRC 20 februari 1851114

Scilly, St.Mary’s, 14 februari. Men is l.l. dinsdag begonnen met het weder inladen der suiker van het Nederlandse schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, hier met averij gearriveerd, en hoopt daarmede morgen klaar te zijn

 

NRC 01 maart 1851114

Scilly, St. Mary, 24 februari. Het Nederlands brikschip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, hier in averij binnen, heeft na geëindigde reparatie de geloste lading weder ingenomen en is heden klaar om de reis te vervolgen.

 

Provinciale Groninger Courant 16 juni 1853 114

Groningen, 15 juni. Gisteren en heden zijn weder in en voor deze haven gearriveerd: het kofschip MINERVA, groot 60 last, kapt. E.A. Oldenburger, van Nieuwe Pekela, gebouwd bij J.J. Pik te Veendam; de schoener VLIJT, groot 90 last, kapt. B.H. Engelsman, van Veendam, en de schoener JACOBA JOHANNA, ruim 90 last, kapt. H. de Groot, van de Pekela; beide laatste bodems zijn gebouwd op de werf van de heer M. Meursing te Hoogezand.

 

NRC 13 oktober 1853114

Bolderaa, 30 september. Het met een lading lijnzaad van St. Petersburg komende Nederlandse schoenerschip VLIJT, kapt. Engelsman, is alhier voor noodhaven binnengelopen. Hetzelve is in een hevige storm lek geworden en heeft de lading zodanig beschadigd, dat dezelve gelost moet worden.

 

NRC 29 januari 1855114

Plymouth, 25 januari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) VLIJT, kapt. B.H. Engelsman, van Hamburg heden alhier gearriveerd, is op de hoogte van Bevezier (opm: Beachy Head) in aanzeiling geweest met een Belgische kof en heeft tengevolge daarvan schade aan verschansing en tuig bekomen.

 

NRC 03 februari 1866114

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam:…..

…..Naar Triëst. De Nederlandse schoener VLIJT, kapt. B.H. Engelsman.

Adres: Vlierboom & Suermondt.

 

Provinciale Groninger Courant 06 juni 1867 114

Groningen, 5 juni. Heden arriveerde hier het nieuwgebouwde driemast schoenerschip VLIJT, kapt. B. Engelsman, van Veendam, groot plm 250 ton, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand.

 

NRC 11 maart 1868114

New York, 26 februari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) VLIJT, kapt. B.H. Engelsman, komende van Triëst, is van een gevaarlijke positie van Long Branch af- en alhier binnengesleept.

 

Kapitein Berend Hendrik Engelsman voer op middelgrote schepen, zoals schoeners en brikken. Zijn bestemming was behalve Suriname ook europesche havens als St. Petersburg, Triëst en Hamburg. Vanuit Suriname vervoerde hij suiker, hout en rum

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Engelsman, Berend Hendrik
Overige informatie: mede-eigenaar uit Veendam

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.G.Boon Jr als gezagvoerder gedurende:

  • 1872 t/m 1875 van de 2/msch “Verwisseling”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 151 ton o.m., varend voor G.G.Boon te Veendam;
  • 1876 t/m 1882 van de 3/mSch. “Vlijt”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 236 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd in 1882 verkocht naar België.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Boon Jr, G.G.

Algemene informatie

In 1882 verkocht en onder Belgische vlag gekomen.

Sweys, Lijst van uit de vaart geraakte schepen.1882.

(Noot; Nieuws van de Dag 29-03-1882.

Antwerpen, aangek.: 26 Maart. Vlijt, Boon jr.,Progresso. laatst gevonden zeetijding.)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.106.1867.127
DVD LIII – 660,662
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip VLIJT

plaats en datum acte Hoogezand, 20 juli 1867

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar Ipe Annes Hooites, Hoogezand (boekhouder en 1/2e part) en
Berend Hindriks Engelsman, Veendam (1/2e part), enig eigenaren

te voeren door kapt. Berend Hindriks Engelsman, mede-eigenaar

grootte in tonnen 125 lasten of 236 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 3 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 7 augustus 1867

nummer registratie deel 81, folio 83, recto, vak 3

notaris Mr. Hendrik Veenhoven, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen. De thuishaven is Hoogezand.
Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand
d.d. 16 juli 1867.




researcher/datum research: ML / 280712

Naam VLIJT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1867
Toegang 152
Inventaris 106

GRONINGER ARCHIEVEN Hoogezand Kantongerecht 152.119.1867.180
IMG 1093, 1094
BIJLBRIEF
Naam schip VLIJT

plaats en datum Groningen, 12 juli 1867
type schip schooner
bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwmeester, Hoogezand
gevoerd door kapt.
eigenaar/aankoper

te voeren door kapt. B.H. Engelsman
grootte in tonnen 236 tonnen, 125 lasten
tuigage / aantal dekken 3 masten
afmetingen 31 el 55 duim, breed 5 el 28 duim, hol 3 el 19 duim
kiellegging
tewaterlating
plaats / datum registratie Groningen, 16 juli 1867
nummer van registratie deel 28, folio 200, verso, vak 5
Notaris .Burgemeester Hoogezand, I.A. Hooites
prijs
bijzonderheden:

researcher/datum research: FM / 27/03/2016

Naam VLIJT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1867
Toegang 152
Inventaris 119