Inloggen
DE WEERT - ID 1629

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Rig: 8 laadbomen
Lift Capacity: + 1 zware spier van 10 ton.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 251
Launch Date: 1912-04-13
Delivery Date: 1912-06-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (19 , 31 1/2 & 51 1/2 - 39)
Speed in knots: 10.50
 
Gross Tonnage: 1805.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 985.00 Net tonnage
Deadweight: 2150.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 82000 Cubic Feet
Bale: 66000 Cubic Feet
 
Length 1: 270.30 Feet (British) Registered
Beam: 40.20 Feet (British) Registered
Depth: 16.90 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
24 12 0 838 0 874
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-06-22 DE WEERT
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCNW
Additional info: Call sign later: TCFM / PKOZ

Ship Events Data

1942-07-01: Final Fate:
Op reis in ballast van Mombosa naar Durban in huur van het Ministry of War Transport is de ‘DE WEERT’ op 1 juli 1942 in Straat Mozambique, ten noord-oosten van Inhambane, op ongeveer 150 mijl van Lorenzo Marques door de Japanse onderzeeboot ‘I.18’ met geschutvuur zwaar beschadigd. De ‘DE WEERT’ zonk op 3 juli 1942 in positie 25°12’ZB. en 35°26’OL. en was verloren. Van de 72 opvarenden van de ‘DE WEERT’ verloren 69 personen het leven bij de ramp.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1942
Kapitein: Crone, G.J.B.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 140412
Scheepsbouw. Van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord te Rotterdam, werd gisteren met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Mij. te Amsterdam in aanbouw zijnde stoomschip DE WEERT, een zusterschip van het voor dezelfde rederij gebouwde stoomschip SCHOUTEN.

NRC 240612
Rotterdam, 24 juni. Na gehouden proeftocht op de Noordzee werd op 22 dezer het door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord te Rotterdam gebouwde vracht- en passagiersstoomschip DE WEERT aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam opgeleverd. De tocht werd tot volle tevredenheid van de directie van deze maatschappij volbracht.
Gebouwd onder "bijzonder toezicht" en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas naar de plannen van de heren M.A. Cornelissen en A.C. Metzelaar, zal dit schip bij de vloot van de Paketvaart Mij. worden gevoegd. Lengte, breedte en holte zijn resp. 270, 39 en 16 Eng. voet. Inrichtingen zijn gemaakt voor 14 passagiers 1e en 12 passagiers 2e klasse. De verlichting geschiedt elektrisch.
Het laadvermogen bedraagt bij een diepgang van 14' 5" (zomer vrijboord) 2.150 ton van 1.016 kg. Een dubbele bodem, over de gehele lengte van het schip, is ingericht voor berging van waterballast. Het schip is voorzien van een vries- en koelinrichting.
De hoofdmachine is van het triple-expansie systeem. De diameters van de cilinders zijn 19", 311/2" en 511/2" elk met een slaglengte van 39".
De stoom wordt geleverd door 2 ketels, elk met 2 vuren en een totaal verwarmend oppervlak van 3.000 en een rooster oppervlak van 72 vierkante Eng. voet; stoomdruk 180 lbs. Zij zijn voorzien van Howden's inrichting voor geforceerde trek, alsmede van een inrichting tot het stoken van petroleum residu.
Bovendien is nog aanwezig een hulpketel met een stoomdruk van 126 lbs, evenals de hoofdketels van het Schotse type.
Verder zijn in de machinekamer opgesteld: 2 Weir's pompen met dito voorwarmer, 1 ballastpomp, 2 residupompen met zuig- en persvoorwarmer, 2 dynamo machines, waarvan de kleinste meer speciaal voor het drijven van de elektrische ventilators wordt gebruikt en de Howden's fanmachine.
De vereiste vaart bij een gemiddelde diepgang van 16', overeenkomende met een waterverplaatsing van 3.500 ton, is 101/2 mijl, warbij de machine 80 omwentelingen per minuut maakt en een vermogen van 1.100 ipk ontwikkelt.
Na te Rotterdam lading ingenomen te hebben, zal dit stoomschip op 29 juni a.s. de reis naar Indië aanvaarden, alwaar het zusterschip SCHOUTEN een maand geleden reeds is aangekomen.