Inloggen
DE KLERK - ID 1618


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 33
Launch Date: 1900-10-13
Delivery Date: 1900-12-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (23 , 36 & 60 - 42)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1986.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1200.00 Net tonnage
Deadweight: 2475.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 81620 Cubic Feet
 
Length 1: 91.41 Meters Registered
Beam: 12.41 Meters Registered
Depth: 5.73 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
27 20 0 1310 0 1357
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-12-22 DE KLERK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Noord-Holland, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Noord-Holland, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PHKG
Additional info: 1934 PKOY

Date/Name Ship 1943-00-00 IMAJI MARU
Manager: Gouvernement van Japan, Japan
Eigenaar: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1900-10-13: DS 13.10.1900: Heden (13 oktober) is bij de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Mij te Amsterdam met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip DE KLERK, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam. De kiel van het schip is gelegd op 22 februari. Het schip wordt voorzien van een triple expansie machine van de Fabriek voor Werktuigen te Amsterdam. De diameters van de cylinders zijn 25, 36 en 60”; de slaglengte is 42 “. Op de vrijgekomen helling is de kiel gelegd voor een stoomschip voor de Koninklijke West Indische Maildienst te Amsterdam.
1900-12-22: DS 22.12.1900: Heden (22 dec.) is het voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam nieuw gebouwde stoomschip DE KLERK teruggekeerd na een welgeslaagde proeftocht op de Noordzee, waarbij het een 12½ mijls heeft gelopen. De proeftocht is op 20 december begonnen.
1942-03-02: De ‘DE KLERK’ werd op 2 maart 1942 te Tandjong Priok door personeel van de Koninklijke Marine tot zinken gebracht ter voorkoming van in beslagname door de Japanners (zij was eind januari 1942 door de Koninklijke Marine gevorderd). Zij werd door de Japanners op 28 november 1942 gelicht en hersteld.
1944-09-16: Final Fate:
De ‘IMAJI MARU’ is op 16 september 1944 bij Labuan, in positie 05°08’NB. en 115°05’OL. op een mijn gelopen, gezonken en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: DE KLERK gaat te water
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: DE KLERK te Tandjong Priok
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nog een foto van de DE KLERK, genomen omstreeks 1920
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DE KLERK
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: DE KLERK
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname