Inloggen
VONDEL - ID 16175


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-12-08 / 1872-10-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Frans Baaij & Zoon, werf De Rave, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1865-09-30
Delivery Date: 1865-12-00
Technical Data

Gross Tonnage: 144.00 lasts
Gross Tonnage 2: 273.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-12-13
Register nr: 18650751
Scheepsnaam: VONDEL
Type: Brik
Lasten: 144
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hekman Klinkhamer & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Grivel, H.
Opmerkingen: 1868 - 671-datum besluit nieuwe zeebrief23-10-1868-82- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1865-12-08 VONDEL
Manager: Firma Hekman, Klinkhamer & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

parteigenaren VONDEL volgens cedule d.d. 8 december 1865:

Andries Lodewijk Klinkhamer, voor zijn firma Hekman, Klinkhamer & Co., Amsterdam (boekhouders en 4/8e part), Henry Grivel, Amsterdam (1/8e part), E.J. Bok, Amsterdam (2/8e part) en A. Grijpink, Amsterdam (1/8e part)

Ship Events Data

1871-10-08: Sprang a leak
Amoy, 11 oktober 1871. De Nederlandse brik VONDEL, van Takao naar Yokohama, is de 8e dezer alhier lek binnengekomen; het schip is bezichtigd, moet de lading suiker lossen en in het droge dok halen om nagezien te worden.
1872-10-25: Final Fate: Stranded

Chefoo (opm: Zhifu), (per tel. van Shanghai d.d. 3 november). Het schip VONDEL, van Amsterdam, is 25 oktober 1872 op de kust bij Shantong gestrand en is wrak. De equipage is door een voorbij zeilend schip gered. De lading is door de Chinezen geplunderd. (opm: brik, bouwjaar 1865, kapt. H.P. Grönbeck

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Henry Grivel werd geboren in Amsterdam op 08 februari 1820 als zoon van Henry Grivel en Antje Coenradi. De familie is van Zwitserse oorsprong.

Henry trouwde op 25 mei 1848 te Amsterdam als zeeman met Cornelia Margaretha Brouwer, geboren te Amsterdam op 26 mei 1825 als dochter van Cornelis Brouwer, havenknecht, en Marretje Egberts. Zij zou overleden zijn in april 1862 maar haar overlijdensakte niet in Amsterdam en op GenLias gevonden. Als deze datum klopt dan is zij overleden in het kraambed van dochter Henriëtta Margaretha – zie hierna.

Het echtpaar kreeg 4 dochters en wel

*    Annetta, geboren te Amsterdam op 19 december 1848.

      Zij trouwde te Amsterdam op 27 mei 1881 met Hendrik Philippus Schalekamp (wijnhandelaar), geboren 05 december 1851 te Amsterdam in de Staalstraat C5 nr.3 als zoon van Willem Schalekamp (drogist) en Maria Johanna Weerensteijn.

      Één van de getuigen was Henri Francois Grivel, neef van de bruid, zonder beroep, 44 jaar, wonende te Bussum.

      In het Bevolkingsregister van Amsterdam 1874-1892 wordt het echtpaar genoemd met daarbij als kinderen Maria Johanna (geb. 16 april 1882 te Amsterdam) en zoon Hendrik Philippus (geb. 22 juni 1884 en overleden 02 september 1884, beide te Amsterdam).

*    Jannetje Cornelia Margaretha, geboren te Amsterdam op 19 augustus 1852 en overleden te Dordrecht op 17 augustus 1853.

*    Henriëtte Cornelia, geboren te Amsterdam op 13 augustus 1858 en aldaar overleden op 02 mei 1859.

*    Henriëtte Margaretha, geboren te Amsterdam op 07 maart 1862 en aldaar overleden op 18 september 1863.

Henry Grivel overleed te Maartensdijk op 16  september 1890. GenLias

 

Uit voorgaand overzicht is duidelijk dat er geen directe nazaten met de naam Grivel zijn van kapitein Henry Grivel. Ook zijn er vrij zeker geen nazaten via de vrouwelijke lijn.

Nazaten gaan terug naar een oudere broer van Henry en wel Rutger Grivel, geboren te Amsterdam op 17 april 1818, getrouwd met Maria Dorothea Grim en overleden in het Kanaal van Formosa op 14 oktober 1861. Deze was eveneens koopvaardijkapitein. (zie aldaar).

De lijn van Rutger loopt verder via Daniël Grivel en Johanna Petronella Akkenaar Emile Charles Grivel en Theodora Hendrika Muller Albert Grivel en Maria Margaretha van der Beemt Eric en Theo Grivel.

Eric en Theo zijn de meest directe nazaten.

Gegevens zijn ontleend aan www.grivel.net

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Grivel werd met nr.619 lid van Zeemanshoop per 24 april 1855 op voorspraak van G.de Jong. Zijn schip was de "Sumatra"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 17/24 april 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Henri Grivel, oud 35 jaar, voerend de bark “Sumatra”, voor rekening van de Gebr. Blussé te Dordrecht, op voordracht van kapitein G. de Jong.023.

Henry werd deelnemer aan het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 30 november 1858 en bedankte in 1864003.

H.Grivel was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1855 t/m 1864 met vlagnummer 619.

 

H.Grivel wonend te Amsterdam was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer D53 in de periode 27 april 1855 t/m zijn overlijden op 16 september 1890. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de “Sumatra” onder directie van de Gebr. Blussé te Dordrecht.064a

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1858 verzoekt H.Grivel om “in de voortdurende deelneming  te mogen worden opgenomen, zonder verhoogde contributie, varend thans voor eene haven buiten Amsterdam.”Het Bestuur stelt dat, indien de kapitein onder de 40 jaar is, artikel 353 van het Reglement van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop van toepassing is.042 (Dit artikel 353 regelt de condities waaraan een lid moet voldoen om toestemming te krijgen voor een andere haven dan Amsterdam te varen.)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 23 februari 1865 bedankt kapitein H.Grivel voor deelname in het Fonds maar “verzoekende lid voor de vlag te mogen blijven.”042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 24 juli 1866 staat vermeld een: “Brief van Kapt. H.Grivel voerende het Barkschip Vondel in Buenos Ayros 9 Juni 1866 houdende mededeelingen van verschillende waarnemingen in het belang der Scheepvaart van welk schrijven afschrift ter tafel zal worden gelegd.” 023.

 

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 26 mei 1855  de storting door H.Grivel van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 10 november 1870 staat de mededeling dat de contributie van kapitein de Grivel is gebracht op f 3,- 064a

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1890 wordt het overlijden gemeld van H.Grivel.064a

In het kasboek van het Dordtse College dd 22 september 1890 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de erven van kapitein H.Grivel te Amsterdam.064b

 

De schepen van de kapitein

vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        619                       1855-1861                 bark                  Sumatra               Gebr.Blussé te Dordrecht

                                      1862-1864                 bark                  Decima                 J.Holtzapffel te Amsterdam

                                      1865-1869                 brik                   Vondel                  H.J.E.Hekman te Amsterdam

                                      1870-1873                 geen vermelding van schip en boekhouder

001 = Gegevens zijn ontleend aan de jaarlijkse naamlijsten van effectieve leden van het "Collegie Zeemans-Hoop" in de Amsterdamschen Almanak voor Koophandel en Zeevaart  Deze bron vermeldt alleen de schepen gedurende de lidmaatschapsperiode van de kapitein.

 

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.Grivel als gezagvoerder064a:

*       1854 t/m 1859; 1861    bark “Sumatra”                       boekhouders Gebr. Blussé

*       1874                                geen vermelding van een schip

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Grivel                                   Sumatra                                    16 december 1858                               25 mei 1861

                                                  Decima                                     19 maart 1862                                      niet vermeld

                                                  Decima                                     geen vermelding                                   08 december 1864

 

Het fregat “Sumatra” van de rederij Blussé van Oud Alblas te Dordrecht heeft minstens 4 reizen gemaakt waarvan de volgende onder kapitein H.Grivel:

*    3de reis. 1855. Bestemming niet genoemd. Terugkomst niet genoemd

*    4de reis. Vertrek niet genoemd. Terugkomst in 1862. Schip verkocht in 1862

Gegevens de heer P.Blussé te Vught, april 2008. Ontleend aan Blussé archief in Stadsarchief van Dordrecht.

 

Bouma025 vermeldt H.Grivel als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1862 van het 3/m schip “Sumatra” ex Johanna Catharina, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 745 ton o.m., varend voor de Gebr. Blussé te Dordrecht. Het schip werd in 1862 verkocht naar Zweden;

*    1863 t/m 1865 van de bark “Decima”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 457 ton o.m., varend voor J.Holzapfel te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Noorwegen en herdoopt in Emma;

*    1866 t/m 1870 van de brik “Vondel”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 246 ton o.m., varend voor Hekman, Klinkhamer & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De brik “Vondel” onder kapitein H.Grivel was op 01 juni 1867 te Buenos Aires en op 09 augustus te Valparaiso, dus via de ronding van Kaap Hoorn. Op 12 augustus te Tomé maar een retour reis is niet gevonden.121

 

NRC 06 november 1853

Falmouth, 2 november. De Nederlandse schepen REGINA, kapt. Ingerman, van Londen naar Adelaide, en SUMATRA, wijlen kapt. Keeman, van Dordrecht naar Liverpool bestemd, zijn hier beiden heden binnengelopen, eerstgenoemde heeft de zeilen verloren, en op de laatstgenoemde is de gezagvoerder overleden.

(was Henry Grivel stuurman op dit schip?)

 

NRC 27 april 1854

Rotterdam, 26 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:

Voor Rotterdam: …  SUMATRA, kapt. H. Grevel; …

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Grivel, Henry

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.P.Gronbeck werd met nr.840 lid van Zeemanshoop per 09 juli 1867 op voorspraak van S.W.F.Kretschmer. Zijn schip was de "Holland"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 juli 1867 staat vermeld dat tot effectief lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd H.P.Gronbeck, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Holland”, voor rekening van H.& D.Rahusen, op voordracht van kapitein S.W.Kretschmer.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer          jaren       type                 scheepsnaam                             naam reder/boekhouder

         840                 1867       bark                 Holland                                       H.& D.Rahusen

                                 1868       geen vermelding van schip en boekhouder

                                 1869       bark                 Almelo                                        H.& D.Rahusen

                            1870-1872  brik                  Vondel                                        Hekman,Klinkhamer & Co

                            1873-1874  geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.P.Gronbeck                         Marianne                                  13 augustus 1860                                 14 april 1861

                                                  Holland                                     30 juli 1863                                          16 juni 1864

                                                  Holland                                     20 april 1867                                        11 augustus 1868

 

Bouma025 vermeldt H.P.Grönbeck als gezagvoerder gedurende:

*    1864 op de bark “Holland”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 544 ton o.m., varend voor H.& D.Rahusen te Amsterdam

*    1867 t/m 1868 op hetzelfde schip en voor dezelfde reederij. Het schip werd in 1868 verkocht naar Zweden;

*    1869 t/m 1870 op de bark “Almelo”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 472 ton o.m., varend voor H.&& O.Rahusen te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht aan T.C.Schol te Amsterdam en herdoopt in “Cornelis”;

*    1871 t/m 1872 van de brik “Vondel”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 246 ton o.m., varend voor Hekman, Klinkhamer & Co te Amsterdam. Het schip is in 1872 verongelukt in de Chinese Zee;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Gronbeck, H.P.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1865.26

DVD XI – 8798 – 8801

CEDULE

Naam schip VONDEL

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 8 december 1865

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Andries Lodewijk Klinkhamer, voor zijn firma Hekman, Klinkhamer & Co., Amsterdam (boekhouders en 4/8e part), Henry Grivel, Amsterdam (1/8e part), E.J. Bok, Amsterdam (2/8e part) en A. Grijpink, Amsterdam (1/8e part)

te voeren door kapt. Henry Grivel

grootte in tonnen 144 lasten of 273 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 8 december 1865

nummer van registratie deel 79, folio 24, verso, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden:
eigendomsverklaring voor aanvraag eerste zeebrief; het schip is nieuw gebouwd voor genoemde eigenaren. De bijlbrief met bevestigende verklaring van het gemeentebestuur van Amsterdam werd overlegd.





researcher/datum research: ML / 070809

Naam VONDEL
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1865
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1865
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1865.26