Inloggen
LA PLATA (LA) - ID 16134


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-06-22 / 1871-09-25 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Georgetown, Prince Edward Island, Canada
Werfnummer:
Launch Date: 1864-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 108.00 lasts
Gross Tonnage 2: 204.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-05-26
Register nr: 400
Scheepsnaam: LA PLATA
Type: cargo
Lasten: 108
Gebouwd in land: Canada
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands gebouwd
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wijne & Barends
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: A.Y. Visser
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-06-23 MARY HELEN
Manager: John McDonald, Georgetown, Prince Edward Island, Canada
Eigenaar: John McDonald, Georgetown, Prince Edward Island, Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown, Prince Edward Island / Canada
Callsign: VLHQ
Additional info: Off.no. 46886

Date/Name Ship 1865-06-22 LA PLATA
Manager: Firma Wijnne & Barends, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma Wijnne & Barends, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHVS

Date/Name Ship 1871-09-25 AMISIA
Manager: Willem Barghoorn, e.a., Emden, Germany
Eigenaar: Willem Barghoorn, e.a., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Additional info: (zie bij gebeurtenissen.)

Ship Events Data

1871-00-00: Uit Wiechers, Und fuhren weit übers Meer, deel 2:

De 80 commercielasten grote schoenerbrik AMISIA, in 1864 op Prince Edwards Eiland gebouwd, voer als LA PLATA onder Nederlandse vlag. Het schip behoorde indertijd aan Barend Barends (van de firma Wijnne & Barends) in Groningen. Op 25 september 1871 werd het schip gekocht door kapt. Willem Barghoorn in Emden (2/8e aandeel), die ook kapitein werd, koopman Sikko Barghoorn (1/8e), de Schönfärber (letterlijk vertaald optimisten) Hinderk Sikken Barghoorn (2/8e) en Nicolaus Everh. Barghoorn (1/8e), de kantoorklerk Jacobus Wever (1/8e) en schipper Menno Visher (1/8e).

(opm: de schoener werd in 1864 als MARY HELEN gebouwd, in juni 1865 aangekocht door Wijnne & Barends en in de vaart gebracht als LA PLATA onder kapt. A.IJ. Visser)
1872-08-20: Uit Wiechers, Und fuhren weit übers Meer, deel 2: Op 20 augustus 1872 is de AMISIA met een lading mahoniehout op de riffen van Florida gestrand, werd afgebracht en naar Key West gesleept, waar het schip in september werd afgekeurd.
Geruime tijd later werd het schip afgebracht, gerepareerd en als TROPIC BIRD in 1876 onder USA-vlag weer in de vaart gebracht. Sinds 1888 hulk

Algemene informatie

 

 

1865

SVV 140365
Antwerpen, 9 maart. Aangekomen de Engelse schoener
MARY HELEN, kapt. M’Donald, van New York met petroleum. (opm: dit schip werd verkocht naar Groningen, zie VWB 100665)
VWB 100665
Vlissingen, zonder datum. De Nederlandse schoener
LA PLATA, kapt. A.Y. Visser, komende van Antwerpen is in het Dok gekomen om lading in te nemen. (opm: dit is de ex-Engelse MARY HELEN, bouwjaar 1864 en in Antwerpen aangekocht door Wijnne & Barends, Groningen)
VWB 240665
Vlissingen, 23 juni. De Nederlandse schoener
LA PLATA, kapt. A.Y. Visser, is heden uit de Marinehaven naar de rede gehaald en zal bij gunstige gelegenheid in ballast
naar Zweden vertrekken.

 

1868

NRC 020668
Groningen, 30 mei. Volgens eergisteren hier ontvangen telegram is het schip (opm: schoener)
LA PLATA

1870

PGC 040570
Buenos Ayres, 30 maart. Hier liggen zonder bestemming de schepen ZEVEN GEBROEDERS, kapt. H.A. de Groot, JAN FREDERIK, kapt. J.M. Klasen en TELEMACHUS, kapt. H.R. Hazewinkel. Voorts met bestemming Parana de GEERTINA, kapt. P.P. Mooi, en naar Uruguay de AGATHA, kapt. D.H. van Wijk, beide om voor Europa te laden. Het schip (opm: schoener)
LA PLATA, kapt. G.H. Kuiper, lag in het laatst dier maand te Ascension.
NRC 290670
Buenos Aires, 30 mei. Het Nederlandse schip
LA PLATA, kapt. Kuiper, lag volgens de laatste berichten nog te Asunción. Het Nederlandse schip CITO, kapt. Mooi, wordt van Rosario alhier terug verwacht. Alhier liggen ter rede de Nederlandse schepen WILLEM, kapt. De Weerd, PRESTO, kapt. Dijker en GEERTRUIDA MARIA, kapt. Coolen; het laatste als depotschip.

 

1871

PGC 140871
Advertentie. Op nader te bepalen tijd en plaats zal publiek worden verkocht het best onderhouden snelzeilend schoenerschip
LA PLATA, groot 204 zeetonnen, met deszelfs complete inventaris zoals hetzelve tot dusver werd bevaren door kapt. G.H. Kuiper, en thans is liggende in de Zuiderhaven te Harlingen. Inmiddels uit de hand te koop. (opm: op 25 september werd de schoener, bouwjaar 1864, verkocht aan kapt. Willem Barghoorn e.a. te Emden; de nieuwe scheepsnaam werd AMISIA)

 

1872

LL 081072
De
AMISIA (Noord-Duitse brik), die op het Florida rif is gelopen en vóór 17 augustus is vrij gekomen, is opnieuw gestrand en lek geworden. Het water is uitgepompt en het schip is naar Key West gehaald, vóór 14 september. (opm: de AMISIA, bouwjaar 1864, werd in september in Key West afgekeurd; het schip was als de Nederlandse schoener LA PLATA in september 1871 naar Emden verkocht)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestanddelen zeebrieven
Wiechers, Und fuhren weit übers Meer, deel 2
LL        = Lloyd’s List
NRC    = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC    = Provinciale Groninger Courant
SVV     = Standaerd van Vlaenderen
VWB   = Vlissingsch Weekblad