Inloggen
REIZIGER - ID 16023


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-06-04 / 1891-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Freerk Liefkes Drenth.
Geboren te Oude Pekela 31 juli 1823.
Overleden 27 juni 1916 te Oude Pekela. (Overlijdens reg. O.Pekela - 1916, akte nr. 42)
Zoon van Liefke Hindriks Drenth en Antje Freerks Wortelboer.
Gehuwd op 7 mei 1851 met Tettje Berends Drenth,
dochter van Berend Hindriks Drenth en Helena Berends Bontdrager.

Scheepsbouwer: Freek Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1864-06-04
Technical Data

Net Tonnage: 189.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 100.00 lasts
 
Length 1: 29.5 Meters Registered
Beam: 5.9 Meters Registered
Depth: 3.50 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-187?
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 187? hermeten volgens nieuwe meting, nu 167 ton netto.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-06-04
Register nr: 18640504
Scheepsnaam: REIZIGER
Type: Schooner
Lasten: 100
Gebouwd in plaats: Oude Pekela
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, F.L.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Dijksterhuis, B.
Opmerkingen: 1868 - 732-datum besluit nieuwe zeebrief07-12-1868-79*- schip ligt in :Oude Pekela
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Oudee Pekela * 23-12-1868-38 laatste bericht

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1864-06-04 REIZIGER
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PRFC

Date/Name Ship 1891-00-00 THOR
Manager: O.B. Paulsen, Oslo, Norway
Eigenaar: O.B. Paulsen, Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: HDQB
Additional info: O.B. Paulsen was kapitein/eigenaar

Ship Events Data

1891-12-29: Condemned
Op reis met een lading cokes van Emden naar Koningbergen is de REIZIGER, kapt. J.D. Kuiper, op 12 oktober 1891 te 21.00 uur in het Skagerrak, op 3 mijl west-zuid-west van Hirtshals, in aanvaring gekomen met het Britse stoomschip GLENLIVET en met schade te Tönsberg binnengelopen. Daar is het schip afgekeurd en op 29 december 1891 in openbare veiling verkocht. Het schip werd hersteld en als THOR onder Noorse vlag in de vaart gebracht.
1897-03-31: Final Fate: Abandoned

Op reis met een lading steenkolen van Shields naar Weymouth is de Noorse driemast schoener THOR op 31 maart 1897 op de Noordzee door de bemanning verlaten en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Beno Dijksterhuis werd geboren op 11 maart 1840 te Beerta als zoon van de schoolmeester Reinder Kornelis Dijksterhuis en Ida Berends Craker.

Beno trouwde te Oude Pekela op 08 juni 1864 als schipper met Lammechien Kuiper, geboren op 10 juli 1845 te Oude Pekela als dochter van scheepsbouwmeester Jan Willems Kuiper en Hillechien Melles Pott.

Volgens http://www.werelate.org/wiki/Person:Lammechien_Kuiper_%281%29 overleed Lammechien in 1932 te Antwerpen.

Collectie famlieadvertenties Centraal Bureau voor Genealogie.

“Heden overleed, tot diepe droefheid van mij en mijne kinderen, mijn geliefde Echtgenoot BENO DIJKSTERHUIS in den ouderdom van 55 jaren

                                                                                                            Uit aller naam

                                                                                                            Wede. B.DIJKSTERHUIS

                                                                                                                    geb.KUIPER

                            Antwerpen, 9 October 1895”

 

http://www.werelate.org/wiki/Person:Beno_Dijksterhuis_(1) vermeldt:

Scheepskapitein. Hotelhouder: Hollands Hotel Dijksterhuis te Antwerpen. Hier is nu het Diamant museum

 

De Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Beno Dijksterhuis als schipper in 1864, 1867.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Dijksterhuis was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 17 in de periode 1863 t/m 1871.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Dijksterhuis als gezagvoerder gedurende:

*    1865 t/m 1868 van de 3-mastschoener “Reiziger”, gebouwd in 1864 te Pekela, 189 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela.

 

Beno Dijksterhuis wordt niet vermeld in de collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Een portret van de “Reiziger” is in bezit van de fam. Bots-Dröge te Nieuwkoop (januari 2008). Het portret draagt als onderschrift “Schooner  Reiziger  kapitein B.Dijksterhuis  van O.PekelA  1864”. Aan de grote mast wappert vlag 17 van het college “De Trouw”. De moeder van mevr. Bots-Dröge is een nazaat van F.L.Drenth.

Een zwart-wit afbeelding van dit portret is afgebeeld in referentie 120

 

 

Afbeelding uit GENS NOSTRA jg 70, nr. 4: “Het stuurmans-leven van zeekapitein Luppo Gerlof Stel van 24 april tot 24 november 1879” door Jan Sjoert Moolhuizn.

 

 

Provinciale Groninger Courant 01 december 1866114

Elseneur, 23 november. Van de hier ter rede liggende noordwaarts bestemde schepen hebben 180 van hun reizen voortgezet, waaronder de schoenerkof W No. 74, (kapt. Kuperus, AALTJE BRONGERS); de koffen No. 4, uit Schiermonnikoog, No. 103, (kapt. Stutvoet, MARGARETHA), No. 17, (kapt. Bieze, ALIDA HENDR.), No. 125, (kapt. Wielema, MEIKE JACOBA), No. 2, (kapt. Teensma, AUKJEN); de schoener No. 17? (kapt. Dijksterhuis, REIZIGER).

 

 

 

 

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Dijksterhuis, Beno

Familiegegevens en opleiding

Willem werd geboren te Winschoten op 03 februari 1834 als zoon van de dagloner Jan Willems Alberda en Grietje Stoffers Glazenburg.

Willem trouwde te Finsterwolde op 31 oktober 1859 als stuurman ter koopvaardij met Eja Muller, geboren te Finsterwolde op 18 oktober 1835 als dochter van de visser Jakob Harms Muller en Sibrig Siemons Visscher. Eja overleed te Finsterwolde op 02 september 1881, 45 jaar.

Willem Alberda sloeg op 31 januari 1887 op 30o NB. over boord van zijn schip de “Reiziger” en verdronk.

Provinciale Groninger Courant 07 maart 1887114

Advertentie. Wij ontvingen de treurige tijding, dat onze geliefde vader Willem Jans Alberda, gezagvoerder van het schoenerschip REIZIGER de 30e januari j.l. bij een zware storm op de Atlantische Oceaan in de ouderdom van bijna 53 jaren zijn graf in de golven heeft gevonden.

Finsterwolde, 3 maart 1887, S. Alberda, uit aller naam.

 

De Burgerlijke Stand archieven in de provincie Groningen vermelden Willem Alberda als stuurman in 1859, 1862, als koopvaardijkapitein in 1881.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Alberda was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 65 in de periode 1870 t/m 1887.

 

Willem Alberda was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 151 in de periode 1875 t/m 1887.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J.Alberda als gezagvoerder gedurende:

*    1869 t/m 1887 van de 3-mastschoener “Reiziger”, gebouwd in 1864 te Pekela, 189 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden:

05 maart 1853, kof “Argo”, kapitein Harm. H.Koster, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, scheepsjongen en lichtmatroos Willem Alberda, 18 jaar uit Finsterwolde

28 januari 1854, schip “Udo Frederik, kapitein Anania W.Kiers, geen leeftijd vermeld, uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen waaronder Willem Alberda uit Winschoten, geen leeftijd vermeld, lichtmatroos en een kajuitwachter.

02 februari 1855, schip “Gesina Johanna”, kapitein Harm W.Lukens, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts stuurman, 2 matrozen waaronder Willem Alberda, geen leeftijd vermeld uit Finsterwolde, lichtmatroos en een kajuitwachter.

05 februari 1856, schip “Frouwina”, kapitein Derk Duit, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts stuurman Willem Alberda, geen leeftijd vermeld uit Finsterwolde, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

06 maart 1862, galjoot “Heikia” (wellicht “Ackia”), kapitein Casper J.Dijk, 64 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman W.J.Alberda, 28 jaar uit Finsterwolde, kok, matroos en een lichtmatroos.

23 juni 1871, schoenerbrik “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en 3 matrozen.

25 februari 1875, schoener “Reiziger, kapitein Willem Jans Alberda, geen leeftijd vermeld uit Finsterwolde. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

12 augustus 1875, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Jans Alberda, 41 jaar uit Finsterwolde. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

24 april 1879, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Jan Alberda, 45 jaar uit Finsterwolde. Voorts stuurman kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

27 april 1880, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd vermeld uit Finsterwolde. Voorts stuurman kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen.

06 november 1884, schoener “Reizigerr”, kapitein Willem Alberda, 50 jaar uit Finsterwolde. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.

10 december 1884, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd vermeld uit Finsterwolde. De kapitein als enige op de monsterrol.

28 maart 1887, kapitein Willem Alberda, geen leeftijd vermeld uit Finsterwolde. De kapitein als enige op de monsterrol.

 

In de 13 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt Willem Alberda ook vermeld als W.J., Willem Jans en Willem Jan.

Het overzicht luidt:

1853                            lichtmatroos op de kof “Argo” onder kapitein H.Koster                                    18 jaar

1854                            matroos op de “Udo Frederik” onder kapitein Anania Kiers                             geen leeftijd

1855                            matroos op de “Gesina Johanna” onder kapitein Harm W.Lukens                geen leeftijd

1856                            stuurman op “Frouwina”,onder kapitein Derk Duit                                            geen leeftijd

1862                            stuurman op de galjoot “Heikia”(“Ackia”?) onder kapitein Casper J.Dijk    28 jaar

1871-1887                  kapitein van de schoenerbrik/schoener “Reiziger”                                              41-53 jaar

 

Overige bijzonderheden

Bericht van Rinze Mast per e-mail dd 25 november 2006:

“Kapitein Kuiper is een uiterst taaie rakker. Ik kreeg vanmiddag van Bram Westers een extract uit het typoscript van kapitein Gerrit Knijpinga, die ooit zijn oom Berend Kruize in 1944 interviewde. Kruize had als matroos gevaren op de 3-m schoener REIZIGER van F.L. Drenth te Oude Pekela, kapitein W.J. Alberda (vanaf 1869!). Volgens Kruize sloeg kapitein Alberda op 31 januari 1887 's morgens om 06.30 op 30 graden N.breedte tijdens vliegend stormweer door een zware stortzee met een deel van de kajuit, de - kap, de koekkoek en de helft van het stuurrad over de muur. Met zag hem nog even drijven met zijn Zuidwester op, maar kon zelf niets verrichten.

Volgens het Register van Aanmonstering Oude Pekela monsterde Jan Derk Kuiper op 21 maart 1887, rolnummer 10/1887, als kapitein voor de REIZIGER, van Liverpool naar zee op avontuur.

Volgens Knijpinga's aantekeningen liep de REIZIGER in 1889 op een reis van Demerara naar Nederland, na verlies van zeilen en een gebroken roer, Falmouth als noodhaven aan.

 

Tussen 1869 en 1887 voer de 3-mastschoener “Reiziger” onder gezag van kapitein W.J.Alberda. “In augustus 1884 vaart zij met een lading stro van Delfzijl naar Pernaat bij Cardiff, alwaar na lossing, briketkolen worden ingenomen voor Rio Grande (Brazilië). Het schip vindt tussen februari 1885 en november 1886 in de Braziliaanse kustvaart emplooi, doch krijgt dan een retourlading naar Europa. Op 31 januari 1887 slaat tijdens vliegend stormweer op de Atlantic kapitein W.J.Alberda overboord en verdrinkt. Stuurman G.Hoberg neemt daarna het commando op zich en weet, na een reis van 108 dagen, de gehavender REIZIGER veilig Queenstown en later Liverpool binnen te brengen. Het schip wordt aldaar in het Victoriadok gesleept.120

 

Uit:     Jan Derk Kuiper. Het zeemansleven van een Pekelder kapitein

            Rinze K.Mast, Jaarverslag 2008 van het Kapiteinshuis Pekela. Stichting Westers, pp.6-20.

Tussen 1869 en 1887 voer de 3-mastschoener “Reiziger” onder gezag van kapitein W.J.Alberda. “In augustus 1884 vaart zij met een lading stro van Delfzijl naar Pernaat bij Cardiff, alwaar na lossing, briketkolen worden ingenomen voor Rio Grande (Brazilië). Het schip vindt tussen februari 1885 en november 1886 in de Braziliaanse kustvaart emplooi, doch krijgt dan een retourlading naar Europa. Op 31 januari 1887 slaat tijdens vliegend stormweer op de Atlantic kapitein W.J.Alberda overboord en verdrinkt. Stuurman G.Hoberg neemt daarna het commando op zich en weet, na een reis van 108 dagen, de gehavender REIZIGER veilig Queenstown en later Liverpool binnen te brengen. Het schip wordt aldaar in het Victoriadok gesleept.

 

Provinciale Groninger Courant 27 april 1870114

Elseneur, 22 april. De schepen MARGARETHA, kapt. Boerhave, naar Stockholm, en REIZIGER, kapt. Alberda, naar Petersburg bestemd, beide van Messina komende, liggen ten noorden van hier wegens tegenwind geankerd.

 

Provinciale Groninger Courant 09 oktober 1874114

Veendam, 6 oktober. Volgens ontvangen bericht zijn de volgende schepen in St. Petersburg met hout bevracht op Edam of Purmerend, als: DIRK EN PIETER, kapt. Hinlopen, CATHARINA, kapt. De Vries, GODOLEVUS, kapt. Heeres, REIZIGER, kapt. Alberda, en PAULUS MEINTS, kapt. Plaatje.

Voor lijnzaad beding men als vracht NLG 18.

 

NRC 09 november 1874114

Veendam, 7 november. Volgens particulier bericht uit Kroonstad waren aldaar op 2 dezer wegens tegenwind nog liggende de vroeger als vertrokken gemelde schepen DIRK EN PIETER, kapt. D. Hinlopen, UNIE, kapt. Parrel, PAULUS MEINTZ, kapt. Plaatje, GODOLEVUS, kapt. Heeres, REIZIGER, kapt. Alberda, en WILLEM V.D. BEY, kapt. De Jong, benevens nog 5 andere schepen

 

Provinciale Groninger Courant 15 september 1879114

De luchtballon van madame Godard, gisteren door hevige wind en groot verlies van gas nabij Urk in de Zuiderzee te water geraakt, is door kapt. Alberda, schoener DE REIZIGER, van Amsterdam naar het Vlie op reis, opgehaald en daardoor zijn de reizigers uit doodsgevaar gered. Op de Vlie rede zijn de luchtpassagiers met hun ballon afgezet en gisteren namiddag te Harlingen door een der loodskotters aangebracht. Madame Godard heeft de arm gebroken bij het uitlaten van het anker, dus vóór het dalen van de ballon. De daling ging uitermate snel in haar werk, zodat beide luchtpassagiers, volgens uitdrukking van de compagnon de voyage van madame Godard, ,,kopje onder” gingen.

Te Harlingen gekomen, is de arm der patiënte wel onderzocht, maar de heldin wilde geen verdere behandeling toelaten uit vrees voor pijn. Trouwens aan het zetten van de arm was, wegens de gezwollen toestand, niet te denken. De reizigers zijn voornemens heden morgen per boot naar Amsterdam te retourneren. De ballon is op verscheidene plaatsen gescheurd.

 

NRC 23 april 1885114

Rio Grande, 21 maart. Gecharterd werden onder anderen de Nederlandse schepen TASMANIA, kapt. Schuth, tot Sh.20/- voor beenas naar Het Kanaal, HEBE, kapt. Boelens, en REIZIGER, kapt. Alberda, van Itajai met hout naar Rio tot respectievelijk 3.300 reis en 3.200 reis, voorts HENRIKA, kapt. Hazewinkel, van Porto Alegre (ten noorden van Rio Grande) met gezouten huiden naar het Kanaal tot Sh.37/6. Niet bevracht liggen thans 31 schepen in de haven.

 

NRC 27 november 1885114

Buenos Aires, 15 oktober. Het Nederlandse schip BARBARA HENDRIKA, kapt. Meijer, 152 ton, van Empedrado met quebrachohout voor 51 frank naar het Kanaal, en REIZIGER, kapt. Alberda, 167 ton, van Paysandu (river Uruguay) met vlees naar Brazilië voor 2½ realen.

 

NRC 02 maart 1887114

Rotterdam, 1 maart. Kapt. W.J. Alberda, gezagvoerder van het driemast schoenerschip REIZIGER, van Santa Cathalina te Queenstown aangekomen, is de 30e januari over boord gevallen en verdronken.

 

 

NRC 27 juni 1888114

Rotterdam, 26 juni. Het schip J.H. HENKES, kapt. Van Heuveln, vertrok volgens ontvangen telegram uit Londen van Maracaibo 28 april en het schip REIZIGER, kapt. Alberda, 26 mei van Montevideo, beide naar Het Kanaal.

 

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Alberda, Willem Janz

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Kuiper, Jan Derk

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1871-06-23
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: REIZIGER
Schipper: Alberda, Willem
Scheepstype: schoenerbrik
Grootte: 194

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Overige afbeeldingen


Omschrijving: REIZIGER kapitein B. Dijksterhuis
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Arrondissements rechtbank van Groningen 1838-1939. Foto; J.P.A. Wortelboer.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: Arrondissementsrechtbank van Groningen 1838-1939. Foto; J.P.A. Wortelboer.
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

Uit het getoonde document zou blijken dat het schip met man en muis is vergaan.

De zeetijdingen spreken dit tegen....

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten