Inloggen
KAAPSTAD PACKET - ID 15989


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-04-04 / 1874-05-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Emmo Hooites Meursing, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1863-08-29
Delivery Date: 1864-04-00
Technical Data

Net Tonnage: 192.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 101.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-04-07
Register nr: 18640322
Scheepsnaam: KAAPSTAD PACKET
Type: Brik
Lasten: 101
Gebouwd in plaats: Hoogezand
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Reiger, F.U.H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Neieveld, T.
Opmerkingen: 1868 - 709-datum besluit nieuwe zeebrief26-11-1868*-81- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
gebouwd te Hoogezand ; * laatste bericht 27-11-1870 -29

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1864-04-04 KAAPSTAD PACKET
Manager: Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Parten-reders KAAPSTAD PACKET per eind maart 1864:

Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam (boekhouders en 10/40e part)
W.O. Kerkhoven, Amsterdam (2/40e part)
G. Heineken, Amsterdam (2/40e part)
J.H. Geerling, Amsterdam (2/40e part)
H.J. Geerling, Amsterdam (2./40e part)
Mr. T.J. van Outeren , Amsterdam (2/40e part)
P.N. Muller, Amsterdam (2/40e part)
J.J. Fisler, Amsterdam (2/40e part)
H.J. de Vries & Oolgaardt, Amsterdam (1/40e part)
C.W.R. Scholten, Amsterdam (2/40e part)
Wed. J.W. Kerkhoven (1/40e part)
H.P. Mooi, Amsterdam (2/40e part)
T. Neiwold, Groningen (4/40e part)
E.H. Meursing, Hoogezand (6/40e part)

 

Ship Events Data

1867-03-00: Damaged
Queenstown, 29 maart 1867. Heden is alhier binnengelopen het schip KAAPSTAD PACKET, kapt. Niewold, van Matanzas naar Falmouth bestemd, hebbende gebroken roer en schoon dek.
1868-12-22: Damaged
Vlissingen, 22 december 1868. Heden is alhier met lichte averij als bijlegger binnengekomen, het Nederlandse schoenerschip (opm: schoener brik) KAAPSTAD PACKET, kapt. P. Collenteur, van Hamburg naar Montevideo bestemd.
1874-05-13: Sprang a leak
Amsterdam, 30 juni 1874. Het Nederlandse schip KAAPSTAD PACKET, kapt. Collenteur, 10 mei van Klein Curaçao naar Harburg vertrokken, is 13 dito, na zwaar stormweer te hebben doorstaan, lek te Rio de la Hache binnengelopen.
1874-05-27: Final Fate: Condemned

De KAAPSTAD PACKET, kapt. P. Collenteur wordt in mei 1874 te Curaçao afgekeurd

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt Th.Niewold als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1868 van de sch.brik “Kaapstad Packet”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 200 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam;

*    1872 van de “Margaretha”, geen vermelding van type, bouwgegevens, thuishaven en eigenaar. Het schip werd 2 maal te Harlingen geregistreerd komend van Fredrikstad en Oudsoen;

*    1872 van de galjoot “Teelkina Meiskina”, gebouwd in 1858 te Veendam, 167 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip werd in 1872 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Niewold / Nieuwold, Th.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Collenteur, koopvaardijkapitein, geboren rond 1825, wonende te Maassluis. Hij was gehuwd met Teuntje Mus062.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Collenteur was met vlagnummer R366 in de periode 1855 t/m 1873 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.Collenteur met vlagnummer R366 als gezagvoerder in de ledenlijsten058:

*    1855                      sch.kof “Vrouw Maria”            90 last          varend voor Johs Ooms & Co te Rotterdam

*    1858, 1859,

      1862, 1863           brik “Johanna Frederica”         107 last        varend voor C.van Rossem Pz te Rotterdam

*    1864                      geen vermelding van schip en boekhouder

*    1865                      sch. “Jonge Arie”                       73 last          varend voor U.J.Reinders te Hoogezand

*    1866                      geen vermelding van schip en boekhouder

*    1867                      sch. Anna Maria                        108 last        varend voor F.U.H.Reiger te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt P.Collenteur als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1855 van de kof “Wilhelm Jacobus” ex Jonge Pieter, gebouwd in 1840 te Veendam, 65 ton o.m., varend voor W.Kuyper & Co te Rotterdam;

*    1853 t/m 1855 van de kof “Willem Jacobus”, gebouwd in 1840 te Veendam, 65 ton o.m., varend voor W.Kuyper & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1856 overgenomen door kapitein/eigenaar J.J.Legger, die het herdoopte in “Drie Broeders”;

      Twee schepen identiek?

*    1856 t/m 1857 van de schkof “Vrouw Maria”, gebouwd in 1840 te IJlst, 65 ton o.m., varend voor W.Kuyper & Zn te Rotterdam;

*    1859 t/m 1864 van de brik “Johanna Frederika”, gebouwd in 1857 te Delfshaven, 203 ton o.m., varend voor C. van Rossen Pz te Rotterdam. Het schip is vergaan in een typhoon in de Chinese zee;

*    1866 van de 2/msch “Jonge Arie” ex Concordia, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 138 ton o.m., varend voor U.J.Reinders te Hoogezand. Het schip is in 1866 gestrand en afgekeurd;

*    1868 van de sch.brik “Anna Maria”, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 205 ton o.m., varend voor Reiger & Co te Amsterdam;

*    1869 op hetzelfde schip maar nu voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1869 t/m 1874 van de sch.brik “Kaapstad Packet”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 200 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1874 te Rio de la Hache afgekeurd.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Collenteur, Pieter

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1864.11

DVD XIII – 8528 - 8531


CEDULE

Naam schip KAAPSTAD PACKET

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 4 april 1864

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma F.U.H. Reiger & Co, Amsterdam (boekhouders en mede-reders) (zie bijlage)

te voeren door kapt. T. Neiwold

grootte in tonnen 101 lasten of 192 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Hoogezand

plaats / datum registratie Amsterdam, 4 april 1864

nummer van registratie deel 76, folio 64, recto, vak 1.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is nieuw gebouwd voor rekening van in de bijlage genoemde eigenaren en recentelijk opgeleverd.






researcher/datum research: ML / 180609



Bijlage bij acte Amsterdam 11 van 1864
Eigenaren van de schoener KAAPSTAD PACKET

Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam (boekhouders en 10/40e part)
W.O. Kerkhoven, Amsterdam (2/40e part)
G. Heineken, Amsterdam (2/40e part)
J.H. Geerling, Amsterdam (2/40e part)
H.J. Geerling, Amsterdam (2./40e part)
Mr. T.J. van Outeren , Amsterdam (2/40e part)
P.N. Muller, Amsterdam (2/40e part)
J.J. Fisler, Amsterdam (2/40e part)
H.J. de Vries & Oolgaardt, Amsterdam (1/40e part)
C.W.R. Scholten, Amsterdam (2/40e part)
Wed. J.W. Kerkhoven (1/40e part)
H.P. Mooi, Amsterdam (2/40e part)
T. Neiwold, Groningen (4/40e part)
E.H. Meursing, Hoogezand (6/40e part)


ML / 180609

Naam KAAPSTAD PACKET
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1864
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1864
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: Amst.198.3175-1864.11