Inloggen
CORNELIA ELISABETH - ID 15940


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-12-00 / 1867-09-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: wood, sheathed with zinc
Construction Data

Scheepsbouwer: B.J. Drenth, Muntendam, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1863-09-09
Delivery Date: 1863-12-00
Technical Data

Gross Tonnage: 95.00 lasts
Gross Tonnage 2: 180.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-12-16
Register nr: 0
Scheepsnaam: CORNELIA ELISABETH
Type: Brik
Lasten: 95
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Leijden Cz, Jan van
Plaats: Krommenie
Kapitein op moment van verzoek: Nannings, F.
Opmerkingen: 1866 - 458-datum besluit nieuwe zeebrief10-07-1866-29- schip ligt in :Groningen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Muntendam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-12-00 CORNELIA ELISABETH
Manager: Jan van Leijden Cz., Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Krommenie, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krommenie / Netherlands

Ship Events Data

1863-09-09: Building History
Veendam, 9 september. Heden namiddag van de werf van scheepsbouwmeester B. Drenth c.s te Muntendam, het verzinkte brikschip CORNELIA ELISABETH, groot plusminus 125 last voor rekening van een rederij te Groningen, onder boekhouderschap van de heer Van der Leyden en bevaren zullende worden door kapitein Menso van Gijzel, van Amsterdam. Dit is het eerste verzinkte schip dat hier gebouwd is.
1868-00-00: Final Fate: Missing

Amsterdam, 26 maart. Volgens particulier bericht uit Buenos Aires, d.d. 4 februari, was het Nederlandse schip CORNELIA ELISABETH, kapt. De Jonge (opm: brik, kapt. J.G. de Jong), de 4e september 1867 van Tomé, Chili (opm: 36º37’ ZB 72º57’ WL) derwaarts (opm: naar Buenos Aires) vertrokken en nog niet op de destinatieplaats gearriveerd; was alzo vermoedelijk verongelukt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Menso van Gijsel werd geboren op 27 januari 1816 te Appingedam als zoon van Pieter van Gijzel en Catharina Maria Thiele. Hij trouwde op 04 mei 1842 te Rotterdam met Jansje Kok, geboren op 04 oktober 1820 te Haarlem als dochter van Harmen Kok, binnenschipper, en Johanna (Kilrau)005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Menso van Gijsel was met vlagnummer R244 in de periode 1848/49 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f 100,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege geleden schade met zijn schip058.

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein Menso . van Gijsel met vlagnummer R244 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851     sch.brik “Maria Sophia”                      ? last             M.C. de Crane & Zoon te Zierikzee

*    1855                geen vermelding van schip en boekhouder

*    1858, 1859     fregat “Immegonda Sara Clasina”      407 last        Ned. Societeit. van .Scheepsbouw.

                                                                                                                        en Scheepvaart te Amsterdam

*    1862                geen vermelding van schip en boekhouder

*    1863 t/m 1865 brik “Cornelia Elizabeth”                   95 last          J. van Leijden Cz te Krommenie

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. van Gijsel Amalia Augusta 10 maart 1860                                      05 september 1861

 

Bouma025 vermeldt M. van Gijsel/Gijzel als kapitein gedurende:

*    1849 t/m 1854 op de schoenerbark “Maria Sophia”, gebouwd in 1847 op de werf De Goede Intentie te Zierikzee, 197 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & Co te Zierikzee. Het schip werd overzeild in de Torresstraat op een reis van Sydney naar Batavia, waarbij 4 man omkwamen.

      Het schip was vernoemd naar Jkvr. Maria Sophia van Vrijberghe (1817-1869), echtgenote van de reder mr. W.C. de Crane. Na terugkeer van een reis naar Batavia onder kapitein Broeksmit werd op 16 februari 1849 weer (vanuit Zierikzee) uitgevaren onder Van Gijzel. “Eerst werd Rotteram aangedaan en vervolgens (29 maart 1849) via Hellevoetsluis uitgezeild met bestemming Buenos Aires, alwaar men 15 juni arriveerde. Op 29 december van hetzelfde jaar kwam het schip weer voor Vlissingen; daarna werd doorgevaren naar Antwerpen. De “Maria Sophia” verging op 1 juli 1854 ten oosten van Torresstraat. Spin beeldde het schip tweemaal af op één voorstelling, varende op de Oosterschelde met Zierikzee als achtergrond”067 (genoemde afbeelding draagt geen vlagnummer).

*    1855 t/m 1858 van het 3/mschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 726 ton o.m., varend voor P.Scheffer & Zn (Soc.v.Ned.Scheepsbouw en Scheepvaart) te Amsterdam. Het schip werd in 1858 gesloopt;

*    1859 t/m 1860 op het 3/m schip Immegonda Sara Clasina”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 770 ton o.m., varend voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor Rutgers & Hissink te Amsterdam en werd herdoopt in “Christina & Jeannette”;

*    1861 van de bark “Amalia Augusta”, gebouwd in 1856 te Elshout, 755 ton o.m., varend voor P.L.A.Goudswaard te Amsterdam;

*    1865 t/m 1866 van de brik “Cornelia Elisabeth”, gebouwd in 1863 te Muntendam, 180 ton o.m., varend voor J.van Leyden te Krommenie;

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Maria Sophia” onder kapitein M. van Gijsel vertrok van Dover op 11 juni 1850 en arriveerde via Kaap Hoorn op 13 oktober Valparaiso. Het keerde via dezelfde route terug te Brouwershaven op 02 april 1851, geladen met salpeter.

De schoenerbrik “Cornelia Elisabeth”  onder kapitein M. van Gijzel was op 17 januari 1865 te Montevideo en via Kaap Hoorn op 10 april te Valparaiso. Via Caldera was het schip op 28 december  1865 te Montevideo op weg naar Antwerpen, maar een aankomstdatum ontbreekt.121

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Gijzel/Gijsel, Menso van

verschillende kapiteins?

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

*    1839 van de bylndr “Twee Vrienden”, gebouwd in 1818, bouwplaats niet vermeld, 66 ton o.m., varend voor G.Sandersen & Co te Rotterdam.

 

*    1845 t/m 1847 van de sch.kof “Adriana”, ex Jacobina Barbara, gebouwd in 1829 te Veendam, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam.

 

*    1867 t/m 1868 van de brik “Cornelia Elisabeth”, gebouwd in 1863 te Muntendam, 180 ton o.m., varend voor J.van Leyden te Krommenie. Het schip werd in 1868 vermist.

 

Van Sluijs013 vermeldt J. de Jong als gezagvoerder in 1868 van het stoomschip “Koningin der Nederlanden”, 254 last/480 ton, 150 pk, varend voor de Nederlandsch-Indische Stoomboot Maatschappij te Batavia.

 

      *    1868 t/m 1888 van de kof “Wybren Römer” ex Nijssiena Jacoba, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 68 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Grouw. Het schip is in 1888 gezonken in de Noordzee.

Harlinger Courant dd 05 december 1874, Scheepstijdingen096.

Binnengekomen:

Yarmouth  30 Nov.  Wybren Römer,  de Jong,  Groningen.”

 

*    1875 van de 2/msch “Ommelanden”, gebouwd in 1852 te Groningen, 148 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1875 afgekeurd te Falmouth wegens lekkage.

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Jong, J. de

Algemene informatie

1863

PGC 12 september 1863
Veendam, 9 september. Heden namiddag van de werf van scheepsbouwmeester B. Drenth c.s te Muntendam, het verzinkte brikschip CORNELIA ELISABETH, groot plusminus 125 last voor rekening van een rederij te Groningen, onder boekhouderschap van de heer Van der Leyden en bevaren zullende worden door kapitein Menso van Gijzel, van Amsterdam. Dit is het eerste verzinkte schip dat hier gebouwd is.

Op 16-12-1863 wordt voor de CORNELIA ELISABETH door Jan van Leijden Cz. uit Krommenie een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. F. Nannings. Blijkens de vaarberichten is dit veranderd in kapt. Menso de Gijzel.

1864

RC 200464
Oostmahorn, 15 april. Uitgezeild CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel naar Memel.
NRC 070564
Memel, 2 mei. Aangekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel van Groningen.
DZG 160664
Helvoet, 15 juni. Binnengekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel van Memel.
NRC 120764
Advertentie. In lading te Rotterdam naar: Montevideo en Buenos Aires. De Nederlandse brik CORNELIA ELISABETH, kapt. M van Gijzel. Adres bij C. Langelaan of Ch. Cornelder en Zonen.
RC 080864
Rotterdam, 6 augustus. Uitgeklaard CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel naar Buenos Aires.
RC 241264
Buenos Aires, 4 november. Binnengekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel van Rotterdam.
 

1865

AH 240265
Montevideo, 2 januari. Aangekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel van Buenos Aires.
VEC 110365
Montevideo, 14 januari. Uitgezeild CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel naar Valparaiso.
AH 290565
Gepraaid: Op 10 maart; op 58° Z. Br. 74° W. L.: CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel, van Montevideo naar Valparaiso.
AH 020665
Valparaiso, 14 april. Binnengekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel van Montevideo.
AH 220865
Rio de Janeiro, 11 juli. Aangekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel van Valparaiso.
RC 211065
Rio de Janeiro, 12 september. Uitgezeild CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel naar Montevideo.
RC 201165
Montevideo, 4 oktober. Aangekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel van Rio de Janeiro.
RC 221265
Montevideo, 14 november. Uitgezeild CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel naar Antwerpen.

1866

RC 160466
Gepraaid: 5 maart, op 2° 15' ZB. en 30* 46' WL., CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel, van Montevideo naar Antwerpen.(63 dagen reis).
AH 010666
Vlissingen, 30 mei. Binnengekomen CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel, van Buenos Aires.
RC 140766
Antwerpen, 11 juli. In lading CORNELIA ELISABETH, Van Gijzel naar Montevideo en Buenos Aires.

Op 10-07-1866 wordt voor de CORNELIA ELISABETH door Jan van Leijden Cz. uit Krommenie een eerste nieuwe aangevraagd voor kapt. J.G. de Jong.

RC 200766
Vlissingen, 15 juli. Uitgezeild CORNELIA ELISABETH, De Jong naar Montevideo.
RC 291066
Gepraald: 9 september, op 13° 30' ZB. en 35° WL., de Nederlandse brik CORNELIA ELISABETH, kapt. De Jong, van Antwerpen naar Montevideo.
NRC 011266
Buenos Aires, 20 oktober. Aangekomen CORNELIA ELISABETH, De Jong van Antwerpen.

1867

RC 060267
Buenos Aires, 15 december 1866. Uitgezeild CORNELIA ELISABETH, De Jong naar Corrientes.

1868

NRC 27 maart 1868
Amsterdam, 26 maart. Volgens particulier bericht uit Buenos Aires, d.d. 4 februari, was het Nederlandse schip CORNELIA ELISABETH, kapt. De Jonge (opm: brik, kapt. J.G. de Jong), de 4e september 1867 van Tomé, Chili (opm: 36º37’ ZB 72º57’ WL) derwaarts (opm: naar Buenos Aires) vertrokken en nog niet op de destinatieplaats gearriveerd; was alzo vermoedelijk verongelukt.
PGC 28 maart 1868
Amsterdam, 26 maart. Aangaande de schepen CORNELIA ELISABETH, kapt. De Jonge, de 4e september van Tomé naar Buenos Aires (opm: zie NRC 270368), SIKKO, kapt. Jonker (opm: galjoot, kapt. J.H. Jonker; zie ook PGC 020468), de 6e november van Petersburg naar Rotterdam vertrokken, en AUGUSTINUSGA, kapt. Uiterdijk (opm: brik, kapt. Douwe Uitterdijk), van Riga naar de Maas, de 25e november Kopenhagen gepasseerd, heeft men sedert niets vernomen.

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1863
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen dagblad
DZG = Dagblad voor Zuid Holland en ‘s-Gravenhage
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
VEC = Veendammer Courant