Inloggen
DA COSTA - ID 1580

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5083758
Nat. Official Number: 3160 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Grol's Scheepswerven N.V., Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 39
Launch Date: 1954-01-22
Delivery Date: 1954-04-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10067 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 241.00 Net tonnage
Deadweight: 485.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26025 Cubic Feet
Bale: 25000 Cubic Feet
 
Length 1: 48.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.81 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1964-09-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil 400 Pk Brons Nr. 14687 Type 6GB 375 rpm.
(220x280)

Ship History Data

Date/Name Ship 1954-03-15 DA COSTA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Salomons Szn. & Kars Veling Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDNC
Additional info: Resp. 3/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1960-01-00 DA COSTA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Da Costa', Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder: Harm Pieter Veling & N.V. Express
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDNC
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1969-11-20 DA COSTA
Manager: N.V. 'Express', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Express', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDNC

Date/Name Ship 1970-03-31 DA COSTA
Manager: Svend Riis Nielson, Aalborg, Denmark
Eigenaar: Svend Riis Nielson, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark
Callsign: OXGM

Date/Name Ship 1973-02-00 THURØ
Manager: Mads J. Madsen Partrederi, Svendborg, Denmark
Eigenaar: Mads J. Madsen Partrederi, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OXGM

Date/Name Ship 1982-05-00 THURØ
Manager: Hans Peter Madsen, Svendborg, Denmark
Eigenaar: Hans Peter Madsen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OXGM

Date/Name Ship 1991-09-00 THURØKLINT
Manager: Th. Frydendahl Petersen A/S, Svendborg, Denmark
Eigenaar: Th. Frydendahl Petersen A/S, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OXGM

Date/Name Ship 1992-00-00 THUROKLINT
Manager: Hans Peter Madsen, Svendborg, Denmark
Eigenaar: Hans Peter Madsen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OXGM

Date/Name Ship 1996-00-00 THUROKLINT
Manager:
Eigenaar: Marsanta Investment Inc.
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1996-10-00 THUROKLINT
Manager: Unknown, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Eigenaar: Unknown, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Guyana (British Guiana)

Date/Name Ship 1997-06-00 THUROKLINT
Manager: Marsanta Investment Inc.
Eigenaar: Marsanta Investment Inc.
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3UK2

Ship Events Data

1952-12-29: NvhN 29-12-1952: Eerste coaster voor Grol’s Scheepswerf. De heer H. Salomons te Groningen heeft aan Grol's Scheepswerf te Zuidbroek opdracht gegeven voor de bouw van een motorkustvaartuig van 450 ton d.w. Het schip zal worden voorzien van een 240 PK. motor. Het is het eerste kustvaartuig. dat bij de nieuwe werf van de firma Grol in Zuidbroek zal worden gebouwd.
1954-01-23: NvhN 23-01-1954: Tewaterlating m.s. DA COSTA. Bij Grol's Scheepswerven te Zuidbroek werd onder grote belangstelling met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Da Costa, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. Salomons te Groningen Dit is de eerst, coaster die bij vorengenoemde werf wordt gebouwd. Het kanaal, waarin de tewaterlating geschiedde, is eerst zes weken geleden gereed gekomen. De doopplechtigheid werd verricht door ir. H. J. Da Costa, een familielid van de heer Salomons. De Da Costa is van het gladdek-type, meet 480 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 300 p.k. motor. De bouw geschiedt onder klasse Lloyds certificaat Scheepvaartinspectie voor de Atlantische Vaart. Op de helling zal de kiel worden gelegd voor eenzelfde schip voor rekening van de rederij Iduna i.o. te Delfzijl.
1954-01-26: Trouw 26-01-1954: Te Zuidbroek liep eerste kustvaarder van stapel. (Van onze correspondent.) Bij Grol's Scheepswerven te Zuidbroek is Zaterdag de eerste op deze werf gebouwde kustvaarder in het water gegleden. Het was het m.s. „Da Costa,, dat met succes in het nog maar zes weken geleden gereed gekomen nieuwe kanaal zijn element koos voor de Atlantische vaart. De doopplechtigheid werd verricht door ir. H. J. Da Costa, een familielid van de heer H. Salomons te Groningen, voor wiens rekening het schip is gebouwd.
1954-03-22: Op 22-03-1954 als DA COSTA, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Zuidbroek, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3160 Z GRON 1954 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.55 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.57 m. uit dek.
1954-04-24: NvhN 24-04-1954: Proefvaart m.s. DA COSTA. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Da Costa, dat bij Grol's Scheepswerven te Zuidbroek werd gebouwd voor rekening van de heer H. Salomons te Groningen. Dit is de eerste coaster, die bij bovengenoemde scheepswerf werd gebouwd. De Da Costa is van het gladdektype, meet 485 ton d.w. en is uitgerust met een 300 P.K. motor. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart.
1954-11-01: Het Vrije Volk 01-11-1954: Matroos in Spoorweghaven verdronken. Zaterdagnacht is in de Spoorweghaven te Rotterdam verdronken de 27-jarige matroos P. B. Albering, uit de Van Ostadestraat te Amsterdam. De matroos, die des nachts over de loopplank het motorschip „DA COSTA" wilde opgaan, viel in het water en kwam niet meer boven. De rivierpolitie heeft tot dusverre vergeefs gedregd.
1959-12-19: Gereformeerd gezinsblad 19-12-1959: Naar wij uit betrouwbare bron vernemen is het motorschip Da Costa van de rederij H. Salomons en K. Veling verkocht aan dhr. H. P. Veling, die het schip als rederij-motorschip Da Costa weer in de vaart hopen te brengen.
1970-04-11: NvhN 11-04-1970: m.s. Da Costa verkocht naar Denemarken. De rederij „Da Costa" te Haren (Gr.) heeft haar motorkustvaartuig Da Costa verkocht naar Denemarken waar het onder dezelfde naam in de vaart zal komen met als thuishaven Aalborg. De Da Costa heeft een draagvermogen van 485 ton bij 400 bruto register ton en werd in 1954 gebouwd bij de NV Gebr. Grol's Scheepswerven te Zuidbroek. Het schip behoort tot het gladdektype en het is voorzien van een 300 pk Brons-dieselmotor. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Supervision Shipping and Trading Co. te Rotterdam en Kamp's Scheepvaart- en Handelmij NV te Groningen
1970-10-19: Op 19.10.1970 tijdens de reis van Slemmestad naar Ivergordon met 27 ton glazfiber aan de grond geraakt bij Tregdefjorden,Vejrforhokdene.
1991-05-28: Opgelegd te Soby. In 1992 klasse ingetrokken.
2007-03-00: In 03.2007 liggend te Georgetown, Guyana opgelegd. (Men was op zoek naar onderdelen voor de Brons Motor.)
2009-00-00: In het eerste kwartaal van 2009 lag het schip te Port of Spain, Trinidad.
2012-01-04: No Longer updated by (LRF) IHSF since 04-01-2012. (Vessels continued existance in doubt.)
 


Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Da Costa'
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Da Costa 1954
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Da Costa 1954
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: Thurøklint 1954 ex Thurø ex Da Costa on 09.09.1992 River Eems
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Thurøklint 1954 ex Thurø ex Da Costa on 09.09.1992 River Eems
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Thurøklint 1954 ex Thurø ex Da Costa on 09.09.1992 River Eems
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Thurøklint 1954 ex Thurø ex Da Costa on 09.09.1992 River Eems
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Thuroklint 1954 Ex Thuro ex Da Costa at Port of Spain-Trinidad in 2009
Gemaakt door: Unknown