Inloggen
TWEELINGEN - ID 15690


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1861-05-27 / 1863-11-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 127
Launch Date: 1861-00-00
Delivery Date: 1861-05-14
Technical Data

Gross Tonnage: 96.00 lasts
Gross Tonnage 2: 182.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.83 Meters Registered
Beam: 5.07 Meters Registered
Depth: 2.90 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1861
Datum agenda: 1861-05-27
Register nr: 18610410
Scheepsnaam: TWEELINGEN
Type: Schooner
Lasten: 96
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuur, H.B.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-05-14 TWEELINGEN
Manager: H.B. Schuur, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H.B. Schuur, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1862-11-20 ELISABETH EN HELENA
Manager: Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 20 november 1862, van de ELISABETH EN HELENA:

firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam (boekhouders van het schip en 2/20e part), H. Molière, Amsterdam (3/20e part), firma Jan Corver & Co., Amsterdam (2/20e part), W.W. Meedendorp, Nieuwe Pekela (6/20e part), H.D.A. Martin, Amsterdam (3/20e part), C.W.R. Scholten, Amsterdam (1/20e part), F.J. Fisler, Amsterdam (1/20e part) en firma Surie & Lingeman, Amsterdam (2/20e part)

Ship Events Data

1863-11-11: Final Fate:
12 november 1863. PGC - Provinciale Groninger Courant.
Delfzijl, 11 november. Door schipper Kort, voerende het tjalkschip PETRONELLA, van Steenwijk in Emden binnen, is op de Eems opgevist enig wrakhout en een naambord, waarop staat W.W. Meedendorp, van Nieuwe Pekela. Dit is zeer waarschijnlijk afkomstig van de op de Geldzak gestrande schoener, welke totaal is vergaan. (opm: later is gebleken dat het hier de ELISABETH EN HELENA, kapt. W.W. Meedendorp betref

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hendrik werd geboren te Wildervank op 05 december 1823 als zoon van de schipper Berend Hendriks Schuur en Wijchertje Derks Bleeker.

Hij trouwde op24 april 1849 te Wildervank als zeeman met Aaltje Willems Pronk, geboren te Wildervank op 24 juli 1822 als dochter van de schipper Willem Philippus Pronk en Jantje Okkes Koster.

Aaltje hertrouwde op 09 oktober 1867 te Wildervank met de landbouwer Derk Helenus Venema. Zij overleed op 10 juni 1901 te Wildervank, 78 jaar.

Hendrik Berends overleed op 28 november 1861 te Genua, 37 jaar, schipper van de schoener “Tweelingen”.

In een reeks BS-akten uit de periode 1851 t/m 1861 wordt Berend genoemd als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.B.Schuur was effectief lid van het zeemanscollege “De Harrmonie” te Wildervank met vlagnummer 24 in de periode 1846 t/m 1849.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.B.Schuur als gezagvoerder gedurende:

H.B.Schuur was gezagvoerder gedurende:

*     1846 t/m 1849 van de kof “Henderika’, gebouwd in 1845 te Martenshoek, 71 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

*     1858 t/m 1860 van de kof “Aaltje Pronk”, gebouwd in 1849 te Sappemeer, 108 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip strandde in 1860 op Gotland. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de schipper;

*     1860 t/m 1861 van de 2-mastschoener “Barend”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 170 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

*     1861 t/m 1861 van de 2-mastschoener “Alida”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 182 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd in 1861 omgedoopt in “Tweelingen”;

*     1861 van de 2-mastschoener “Tweelingen” ex Alida, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 182 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1863 voor F.U.H.Reiger te Amsterdam en was herdoopt in “Elisabeth & Helena”.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden hendrik Berends Schuur op:

14 februari 1848, kof “Hindertina”, schipper Hendrik Berends Schuur. Voorts stuurman, kok, matroos en een koksmaat

25 juli 1849, kof “Aaltje Pronk”, schipper Hendrik Berends Schuur 25 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.

07 februari 1857, kof “Aaltje Pronk”, schipper Hendrik Berends Schuur, 33 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

08 maart 1860, kof “Aaltje Pronk”, schipper Hendrik B.Schuur, 36 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

 

In 4 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Hendrik Berends Schuur.

Het overzicht luidt:

1848                      schipper op de “Hindertina” (is Henderika)                                       geen leeftijd

1849-1860           schipper op de “Aaltje Pronk”                                                              25-36 jaar

 

Overige bijzonderheden

NRC 11 mei 1860114

Wisby, 8 mei. Het Nederlandse schip (opm: kof) AALTJE PRONK, kapt. H.B. Schuur, van Bremen naar St. Petersburg, is op Gothland gestrand en zit zeer gevaarlijk. Men is met de berging bezig.

 

Provinciale Groninger Courant 21 maart 1861114

Groningen, 20 maart. Heden arriveerde hier het nieuw gebouwde galjootschip ENGELINA, kapitein IJ.P.G. Konter, van Schiermonnikoog, groot plusminus 85 last, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand, en het nieuw gebouwde schoonerschip TWEELINGEN, kapitein H.B. Schuur, van de Wildervank, groot 175 ton, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand.

 

Provinciale Groninger Courant 08 april 1862114

Advertentie. Chr. Ament, makelaar, zal op dinsdag de 22e april 1862 te Amsterdam, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, ten overstaan van de Deurwaarder B.D. Beets, veilen:

- Het Nederlands schoenerschip, genaamd TWEELINGEN, gevoerd door wijlen H.B. Schuur, groot 182 tonnen of 96 lasten, liggende te Amsterdam, zijnde in den jare 1861 nieuw gebouwd, geclassificeerd Veritas 3/3 G.I.I.- breder volgens inventaris……

…..Nader onderricht bij bovengemelden makelaar.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Schuur, Hendrik Berends
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Is overleden in 1864 na vermissing van zijn schip.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.W.Meedendorp was met vlagnummer R59 in de periode 1854 t/m 1864 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f 100,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege geleden schade met zijn schip058.

In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) wordt vermeld dat hij in 1864 werd vermist of was verongelukt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein W.W.Meedendorp met vlagnummer R59 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855, 1858,

*    1859, 1862 van de sch.    “Johanna”                               80 last    varend voor de Wed. W.Pott te Oude Pekela

*    1863            van de sch.    “Elisabeth & Helena”             96 last   varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt W.W.Meedendorp als gezagvoerder gedurende:

*    1846 t/m 1851 van de kof “Twee Broeders”, gebouwd in 1834 te Delfzijl, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*    1852 t/m 1854 van de schkof “Johanna”, gebouwd in 1851 te Veendam, 112 ton o.., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1854 na een aanvaring met een bark gezonken bij Dover;

*    1855 t/m 1862 van de 2/msch “Johanna”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 165 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela;

*    1863 van de 2/msch “Elisabeth & Helena” ex Tweelingen, ex Alida, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 182 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip is vergaan op de Geldzak.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Meedendorp, W.W.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.1861.77
IMG 0399, 0400
BIJLBRIEF

Naam schip TWEELINGEN

plaats en datum acte Hoogezand, 14 mei 1861

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper H.B. Schuur, enig eigenaar

te voeren door kapt. H.B. Schuur, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 182 ton (meetbrief Groningen No.30 van 1 mei 1861)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,83 m., breed 5,07 m., hol 2,90 m.

kiellegging

tewaterlating 1861 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 15 mei 1861

nummer registratie deel 25, folio 91, recto, vak 8

notaris bevestigende verklaring burgemeester Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 051813

Naam TWEELINGEN
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118. 77
USB-stick 0399, 400
BIJLBRIEF

Naam schip TWEELINGEN

plaats en datum acte Hoogezand, 14 mei 1861

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper H.B. Schuur, enig eigenaar

te voeren door kapt. H.B. Schuur, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 182 tonnen of 96 last (meetbrief Groningen no. 30
van 1 mei 1861)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,83 m., breed 5,07 m., hol 2,90 m.

kiellegging

tewaterlating 1861 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 17 mei 1861

nummer registratie deel 13, folio 136, recto, vak 1

notaris bevestigende verklaring burgemeester Hoogezand,
16 mei 1861

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 191212



Naam TWEELINGEN
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 152
Inventaris 118

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3174-1862.38

DVD XIII- 7805 - 7808


CEDULE

Naam schip TWEELINGEN, door kopers genaamd ELISABETH EN HELENA

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 20 november 1862

type schip schoener

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam (boekhouders van het schip en 2/20e part), H. Molière, Amsterdam (3/20e part), firma Jan Corver & Co., Amsterdam (2/20e part), W.W. Meedendorp, Nieuwe Pekela (6/20e part), H.D.A. Martin, Amsterdam (3/20e part), C.W.R. Scholten, Amsterdam (1/20e part), F.J. Fisler, Amsterdam (1/20e part) en firma Surie & Lingeman, Amsterdam (2/20e part)

te voeren door kapt. W.W. Meedendorp

grootte in tonnen 96 lasten of 182 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 november 1862

nummer van registratie deel 74, folio 53, verso, vak 7.

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: er was reeds eerder een zeebrief voor het schip verstrekt, en wel op 27 mei 1861 ondfer no. 407. Het schip was gebouwd te Hoogezand en behoorde thuis te Amsterdam.


researcher/datum research: ML / 150209

Naam ELISABETH EN HELENA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1862
Toegang 198
Inventaris 3174

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: archiefnummer Hoogezand 152.118.77