Inloggen
HOOGEZAND - ID 15605


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-06-18 / 1868-02-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Construction Data

Scheepsbouwer: Meursing Emmo H., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1860-00-00
Delivery Date: 1860-06-13
Technical Data

Gross Tonnage: 36.00 lasts
Gross Tonnage 2: 68.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 21.68 Meters Registered
Beam: 3.92 Meters Registered
Depth: 1.80 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-06-18
Register nr: 18600438
Scheepsnaam: HOOGEZAND
Type: Kof
Lasten: 36
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meursing, E.H.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Vissenga, J.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-06-13 HOOGEZAND
Manager: Emmo Hooites Meursing (1822-1891), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Emmo Hooites Meursing (1822-1891), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands

Ship Events Data

1868-02-03: Final Fate:
08 februari 1868. PGC - Provinciale Groninger Courant
Cuxhaven, 3 februari. Het schip HOOGEZAND, kapt. Van Driesten, van Londen naar Harburg, is, onder Gross Vogelsand ten anker liggende, met verlies van roer, door het volk, dat gered en hier is aangebracht, verlaten (opm: zie o.a. NRC 060268). (Volgens een bericht van den 4 dezer zit dit schip in de Noorder Gronden onder water op strand en is totaal weg. De assistentie, die derwaarts gezonden is, moest onverrichter zake terugkomen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Vissinga, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hinderikus werd geboren op 25 juli 1819  te Nieuwe Pekela als zoon van de koopman, later bode van der Laan en Eltje Hindriks Thames.

Hinderikus trouwde op 20 februari 1845 te Scheemda als buitenvaarder met Jacoba de Munck Barlagen, geboren op 23 september 1821 te Scheemda als dochter van  de klerk Hindrik Udes Barlagen en de negociante Afijn Tonkes Barlagen. Bij het huwelijk werd een kind gewettigd. Jacoba overleed op 08 januari 1848 te Oude Pekela, 26 jaar.

Hinderikus hertrouwde op 19 februari 1851 te Nieuwe Pekela als schipper met Jantje Bartelds Brouwer, geboren op 17 november 1826 te  Nieuwe Pekela als dochter van Barteld Harms Brouwer en Jantje Sikkes de Boer. Jantje overleed op 19 januari 1894 te Nieuwe Pekela, 67 jaar, weduwe.

Hinderikus overleed op 08 januari 1894 te Nieuwe Pekela, 74 jaar, zonder beroep

 

Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Groningen vermelden Hinderikus van der Laan als buitenvaarder in 1845, als schipper in 1848, 1851, 1854, 1855 en als rentenier/zonder beroep in 1880, 1883, 1894.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)i

  1. van der Laan was met vlagnummer R315 in de periode 1851 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058.

 

  1. van der Laan was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 65 in de periode 1852 t/m 1894.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij als effectief heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” staat kapitein H. van der Laan met vlagnummer R315 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                                         van de schoenerkof “Jacoba”           93 last       varend voor J.F.Viëtor te Winschoten

*    1855, 1858, 1859, 1862

      t/m 1864                                  van de schoenerkof “Jacoba Alida” 93 last       varend voor J.F.Viëtor te Winschoten

 

Bouma025 vermeldt H.v/d Laan als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1860,  van de schoenerkof “Jacoba Alida”, Gebouwd in 1847 te Pekela, 177 ton o.b., varend voor J.Freseman Vietor te Winschoten;

*    1862 van de kof “Hoogezand”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 68 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;

*    1863 t/m 1864 van de schoenerkof “Geziena Henderika”, gebouwd in 1851 te Pekela, 112 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand. Het schip werd in 1865 herdoopt in “Clasina Jantina” en voer onder gezag van A.R.Brouwer.

*    1866 t/m 1867 van de tjalk “Hermanus Wicher 1” gebouwd in 1865 te Sappemeer, 62 ton o.m., varend voor v/d Laan & Waslander te Slochteren. Het schip is in 1867 gezonken na een aanvaring;

*    1868 van de koftjalk “Hermanus Wicher 2” èx Twee Gezusters, gebouwd in 1862 te Martenshoek, 63 ton o.m., geen reder en thuishaven vermeld. Het schip is in 1868 gestrand en wrak geraakt;

*    1870 t/m 1872 van de schoenerkof “Hermanus Wicher 3” ex Diana, gebouwd in 1863 te Hoogezand, 79 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Alblasserdam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

09 juni 1848, schoenerkof “Jacoba Alida”, kapitein Hinderikus van der Laan, 28 jaar uit Nieuwe Pekela

16 februari 1865, kof “Jacoba Alida”, kapitein Hinderikus van der Laan, 45 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

 

Overige bijzonderheden

HERMANNUS WICHER gebouwd in 1865 werd gevoerd door kapt. Heine van der Laan. Kapt id 15531

Eigenaars; Heine van der Laan en Nicolaas Waslander. Slochteren

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Laan, Hinderikus van der

Familiegegevens en opleiding

Albert van Driesten werd geboren te Veendam op 30 augustus 1831 als zoon Cormelis van Driesten en Annechien Edzes Pot. Hij was de broer van kapiein Edzard C. van Driesten.

Albert trouwde te Scheemda op 26 februari 1857 als buitenvaarder met Geertruida Kranenburg Heres, geboren te Westerlee, gem Scheemda op 30 november 1835 als dochter van Harm Heres en Janna Roelfs Heideman. Geertruida Kranenborg  Heres overleed op 29 september 1883 te Veendam, 46 jaar, weduwe.

Albert van Driesten overleed op 08 februari 1871 aan boord van de “Bellamy”.

Albert was de gezagvoerder als vervanger van zijn broer Edzert C. van Driesen en zijn schip werd overzeild in 1871 bij het eiland Wight. (zie ook bij Edzert C. van Driesen)

 

Provinciale Groninger Courant 15 februari 1871114

Veendam, 13 februari. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is de hier te huis behorende schoonerkof BELLAMY, kapt. A.C. van Driesten, op zijne reis van Poole naar Bremen, in den nacht van den 8sten op den 9den dezer, in het Engelsch Kanaal, ten gevolge dikte van mist, door eene stoomboot, bestemd naar Londen, overgezeild en gezonken, waarbij de kapitein en kok zijn verdronken. De stuurman en matroos zijn door de stoomboot gered en te Londen aangebracht.

 

In Burgerlijke Stand gegevens in de provincie Groningen wordt Albert vermeld als buitenvaarder in 1857, als schipper in 1861, 1865, 1868, 1871

 

In het boekje In en om het Oude Veenlust” door M.Steenhuisen.. Uitgave zonder jaartal bij N.V. de Noord-Ooster te Wildervank, 143 pp. aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staan opmerkingen over het zeevaartkundig onderwijs te Veendam in de 2de helft van de 19e eeuw. Daarbij wordt opgemerkt (p.63) dat Albert van Driesten een boek uitgaf “o.m. over het tuigen van schepen en takelage, omtrent zee- en getijdestromingen, ebbe en vloed in de Noordzee en Het Kanaal. (was deze Albert van Driesten wellicht, na een zeemanscarriére, zeevaartkundig leraar geworden?)

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

A.C. van Driesten was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer B4 resp. 75 in de periode 1860 t/m 1871,

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.C. van Driesten als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de galjoot “Jan Zijlker”, gebouwd in 1857 te Waterhuizen, 132 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in april 1860 bij Ouessant gezonken;

*    1863 t/m 1868 van de kof “Hoogezand”, gebouwd in 1860 te Hoogezand, 68 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand. Het schip werd in 1868 verlaten.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

22 juni 1847, kof “Broedertrouw”, kapitein Abraham Dijkama, lichtmatroos Albert Corn. Van Driesten, 16 jaar uit Veendam.

27 februari 1869, kof “Bellamie”, schipper Edze Kornelis van Driesten, stuurman Albert Kornelis van Driesten, 37 jaar uit Veendam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Driesten, Albert Cornelisz

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1863-02-21
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HOOGEZAND
Schipper: Driesten, Albert van
Scheepstype: kof
Grootte: 72

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1860.1869.128.863
DVD IM.– 3089,3090 – 893,894

BIJLBRIEF

Naam schip HOOGEZAND

Plaats en datum acte Hoogezand, 13 juni 1860

Type schip kof

Bouwwerf/verkoper Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper Emmo Hooites Meursing

Te voeren door kapt. J. Vissinga

Grootte 68 tonnen of 36 lasten
(Meetbrief nr. 39 d.d. 11 juni 1860, afgegeven)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 21,68 m., breed 3,92 m., hol 1,80 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1860

Plaats , datum registratie Zuidbroek, 13 juni 1860

Nummer van registratie deel 25, folio 12, verso vak 4

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:





Researcher/datum research: JDvdB / 260911

Naam HOOGEZAND
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1860
Toegang 883
Inventaris 2140