Inloggen
ZEPHIR - ID 15302


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-09-09 / 1882-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Jong, Kortelandt & Anthony, scheepswerf St. Joris, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1856-10-28
Launch Date: 1857-08-20
Delivery Date: 1857-09-01
Technical Data

Gross Tonnage: 309.00 lasts
Gross Tonnage 2: 585.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 44.60 Meters Registered
Beam: 6.12 Meters Registered
Depth: 4.82 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-09-09
Register nr: 18570844
Scheepsnaam: ZEPHIR
Type: Schooner
Lasten: 309
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoboken & Zonen, A.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Vries, N.J. de
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-09-01 ZEPHIR
Manager: Firma A. van Hoboken & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. van Hoboken & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1871-09-20 ZEPHIR
Manager: Firma L.'t Hoen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma L.'t Hoen & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1878-03-18 ZEPHIR
Manager: Jan Wouter van Herwaarden, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Wouter van Herwaarden, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Ship Events Data

1863-00-00: Grounded
Brouwershaven, 19 januari 1863. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse driemast-schoener-schip ZEPHIR, kapt. Schey, heeft bij het ankeren beide ankers verloren en is tegen Dwars in de Weg aan de grond geraakt, doch weer vlot gekomen en bij het Dijkwater aan de grond gezet, waar het van andere ankers wordt voorzien.
1871-06-20: Sold at auction
Advertentie. H. van Dam en H. Montauban van Swijndrecht, te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hunne meesters op dinsdag 20 juni 1871, na afloop der veiling van het barkschip CONCURRENT, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, N°499, publiek verkopen: Het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands schoenerschip ZEPHIR, laatst gevoerd door kapitein N.A. Oostrum, volgens meetbrief lang 44.60 meters, wijd 6.12 meters, hol 4.82 meters en alzo groot 585 tonnen of 309 lasten, liggende aan de werf van de heren A. van Hoboken & Zonen, genaamd: "Rotterdam's Welvaren" te Rotterdam.
1878-03-18: Sold at auction
Advertentie. P. Reineke en A.D. Strumphler, makelaars, zullen, als lasthebbende van hunne principalen, op maandag 18 maart 1878, des namiddags te 3 uur precies, te Amsterdam, in het Lokaal de Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de deurwaarder, T. Dupont Noordbeek, in veiling brengen: een extra-ordinair welbezeild gekoperd barkschip varende onder Nederlandse vlag, genaamd ZEPHIR gevoerd door kapt. A. Muijsson, volgens Nederlandse meetbrief gemeten op 555 tonnen o.m. En dat verder met al zijn rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, kettingen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de Inventaris is vermeld. Het voornoemde barkschip ligt aan de werf "Concordia", Oostenburger Voorstraat. Nadere inlichtingen begerende, gelieve men zich te vervoegen bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors, de Wed. Jan van Wesel & Zoon.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas Jacob de Vries werd geboren op 05 december 1827 te Amsterdam, Nederlands Hervormd. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiekade Wijk 14 nr. 375.

Hij was gehuwd op 10 juni 1857 met Adriana Johanna Jacoba Pelt, geboren op 27 februari 1828 te Rotterdam, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.J. de Vries was met vlagnummer R133 in de periode 1858 t/m 1906 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij staat wèl in de ledenlijst van het Jaarverslag 1858 maar niet in het inschrijfregister in het verslag058.

N.J.de Vries was in 1871 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

     In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein N.J. de Vries met vlagnummer R133 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1858, 1859          van de 3/m sch. “Zephyr”   309 last  varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1862 t/m 1867     van de bark “Aeolus”          364 last  varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1902 geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt N.J.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1862 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*   1862 t/m 1871 op de bark “Aeolus” ex Johanna Geertruida, gebouwd in 1855 te Kinderdijk, 690 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

N.J.de Vries vertrok op 06 oktober 1859 vanuit Brouwershaven met de “Zephyr” en een detachement van 8 officieren en 110 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 08 januari 1860 na 94 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden.

J.W. (moet zijn N.J.) de Vries vervoerde per 30 november 1862 met de “Aeolus” 1 officier naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 februari 1863065.

 

“Een … wedstrijd … werd in 1858 gezeild tusschen twee schepen van de Rotterdamsche reederij Van Hoboken. Op den 15den Maart van dat jaar nam kapitein De Vries van de Zephir op de reede van Batavia afscheid van zijn collega J.Louwerse van de Jason. Dat schip was nog niet helemaal klaar met inladen, hetgeen nog wel een weekje kon duren. “Ik zal je vrouw als ik thuis ben alvast zeggen, dat ze je over een week of twee, drie kan verwachten”, zei De Vries tegen Liuwerse, toen die weer naar zijn schip terugkeerde.

Ter hoogte van Kaap de Goede Hoop zagen de mannen van de Zephir een ander clipper aan de kim, die toen hij dichter bij kwam de Triton bleek te zijn, eveneens een schip van Van Hoboken. Fe Triton was ook den 15den Maart vertrokken, exhter van de reede van Banjoewangi. Door Straat Bali was hij op den Oceaan gekomen, zoodat zijn weg naar het vaderland vrijwel even lang was als die van de Zephir, die door Straat Soenda was gevaren van Batavia uit.

Het werd een spannende wedstrijd tusschen de beide schepen. Ze gaven elkaar niets toe en tefelijk stormden ze het Kanaal binnen … Bijna kop aan kop lagen ze, toen ze aan de kim Brouwershaven zagen opduiken en alles zetten de beide kapiteins er op om den ander nog een beetje voor te komen. …

De Zephir scheen tenslotte toch nog te winnen, het schip liep iets uit en kapitein De Vries dacht al overwinnaar te ziijn, toen zijn blik opeens verstarde. Want op de reede zag hij rustig achter zijn ankers met opgedoekte zeilen … de Jason, die zes dagen na hem was vertrokken en reeds de vorige dag was aangekomen. “Ik heb je vrouw al geschreven dat je onderweg bent”, zei kapitein Louwerse toen hij op de Zephir kwam om zijn collega te begroeten. Met een reis van 90 dagen had hij de race gewonnen. … “

Uit “De Clippers” van Anno Teenstra.Uitgave Holdert & Co, Amsterdam, 1945, 306 pp. en wel op pp. 74-75.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Vries, Nicolaas Jacob de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Hendrik Schey werd geboren op 10 december 1831 te Borculo. Hij woonde te Rotterdam en behaalde op 27 oktober 1860 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart005.

Willem Hendrik Schey werd geboren op 10 oktober 1821 te Borculo. Hij was 1e stuurman ter koopvaardij. Hij werd in 1857 met nr. 408 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”064 (geboortegegevens kloppen niet met voorgaande opgave!).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Schey was met vlagnummer R173 van 1862 t/m 1873 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.H.Schey met vlagnummer R173 in de ledenlijsten van058:

*            1862, 1863                        van de 3/m sch. “Zephyr” 309 last varend voor A. van Hoboken & Co te Rotterdam

*            1864                                                  van het fregat “Cortgene” 713 last varend voor A. van Hoboken & Co te Rotterdam

*            1865 t/m 1867    van het fregat “Triton”                   397 last varend voor A. van Hoboken & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt W.H.Schey als gezagvoerder gedurende:

  • * 1863 t/m 1864 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;
  • * 1865 van de bark “Cortgene”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 752 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;
  • * 1866 t/m 1870 op het fregat “Triton”, gebouwd in 1857 te Schiedam, 750 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

W.H.Schey vervoerde per 19 juni 1863 vanuit Brouwershaven met de “Zephir” 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 21 september 1863 na 94 dagen.

Op 23 september 1866 vertrok hij van Brouwershaven met de “Triton” en 11 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 26 december 1866 na een reis van 94 dagen065.

 

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven gearrriveerd op 28 maart 1864 de “Zephir”, kapt. W.H.Scheij, komend van Batavia en met bestemming Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Schey, Willem Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Pieter Wemmerus werd geboren op 31 maart 1835 te Vlaardingen, Nederlands Hervormd. Hij woonde in Vlaardingen (en Rotterdam?) en vertrok op 17 november 1873 naar Noord-Amerika. Hij behaalde op 31 juli 1858 het diploma 2e stuurman en op 19 oktober 1859 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij was getrouwd met Alida Maria Harms, geboren te Amsterdam, Nederlands Hervormd005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Wemmerus Pz. was met vlagnummer R77 in de periode 1864 t/m 1871 effectief lid voor de vlag van het Rotterdamse zeeanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij voerde dus wèl de collegevlag, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.Wemmerus Pz met vlagnummer R77 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1864                      van de s/m sch. “Zephyr”    309 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1865 t/m 1867     van de bark “Cortgene”       397 last varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt P.Wemmerus Pz als gezagvoerder gedurende:

     *   1865 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

     *   1866 t/m 1869 van de bark “Cortgene”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 752 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd gesloopt in Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

P.Wemmerus vertrok op 15 januari 1867 uit Brouwershaven met de “Cortgene” en 4 landmachtofficieren. Hij arriveerde te Batavia op 24 april 1867 na een reis van 99 dagen.

Op 11 april 1868 vertrok hij van Brouwershaven met de “Cortgene” en 1 landmachtsoldaat. Hij arriveerde te Batavia op 25 juli 1868 na een reis van 105 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Wemmerus Pz, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas Albertus Oostrum werd geboren op 23 juli 1835/36 te Woerden, Nederlands Hervormd. Hij woonde te Woerden en vestigde zich te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Eendragtsweg nr. 27a. Hij vertrok op 07 juni 1875 naar Terschelling. Hij behaalde op 28 februari 1857 het diploma 2e stuurman voor de grote vaart.

Hij was gehuwd met Maria Geertruida Baelde, geboren op 03 april 1842 ( te ‘Gravesloot, NH?), Nederlands Hervormd005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hij was met vlagnummer R188 in de periode 1865 t/m 1876 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl gerechtigd was de Maatschappijvlag te voeren, maar geen financiële aanspraken had058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein N.A.Oostrum met vlaggnummer R188 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1865                      van de 3/m sch. “Zephyr”                                                       309 last           varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

1866                      geen vermelding van schip en boekhouder

1867                      van de 3/m sch. “Zephyr”                                                       309 last           varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

1874                      van het fregat “Triton”                                397 last              varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt N.A.Oostrum als gezagvoerder gedurende:

*    1866 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*    1868 t/m 1871 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd als bark getuigd;

*    1871 t/m 1877 op het fregat “Triton”, gebouwd in 1857 te Schiedam, 750 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1877 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door M.Oostrum.104.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Oostrum, Nicolaas Albertus

Er is in de verschillende bronnen sprake van Muysson en Meysson. Het is niet zeker of het hier dezelfde personen betreft. De vaarperiode van beide namen sluiten aan, zie hierna.

Ook de hierna vermelde familiegegevens behoeven nader genealogisch onderzoek.

 

Familiegegevens en opleiding

Abram Muijsson werd geboren te Rotterdam op 03 november 1823 als zoon van Heijndrìk Meijsson en Antoinetta Walter.

Hij huwde op 06 juni 1849 te Rotterdam met Margaretha Alida Bosman, geboren op 17 november 1811 te Rotterdam als dochter van Johannes Bernardus Bosman en Johanna Maria Arnolds. Zij overleed te Rotterdam op 21 mei 1922 op een leeftijd van 110 jaar!

Abram overleed te Rotterdam op 21 juli 1888.

Ontleend aan een typoscript over Simon van der Woude, kapitein van de “Barsingerhorn”, samengesteld door H. van der Woude te Zuid-Laren, 2006.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Muysson was met vlagnummer R351 in de periode 1869 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.Muysson met vlagnummer R351 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1874                       van de bark “Zephir”                                         309 last                 varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam

*    1877                       van de bark “Zephir”                                         585 ton n.m.         varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.Meysson als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1861 op de bark “Agatha Louisa”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 613 ton o.m., varend voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam;

*    1862 op hetzelfde schip, maar dan voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam;

*    1863 op hetzelfde schip maar dan voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1863 herdoopt in “Maria Louisa Antoinette”.

      Volgens van Sluijs013 zou het schip in 1862 te Amsterdam in veiling zijn verkocht en te zijn hernoemd in “Maria Louisa Antoinette”.

*    1862 t/m 1871 op de bark “Maria Louisa Antoinetta” ex Agatha Louisa, (zie hiervoor) varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1872 verkocht aan H.Mulder & Co te Barsingerhorn en herdoopt in “Barsingerhorn”

en A.Muysson van:

*    1872 t/m 1873 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor L. ’t Hoen & Co te Rotterdam;

*    1875 t/m 1878 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*    1879 t/m 1882 van hetzelfde schip maar nu varend voor J. van Herwaarden te Dordrecht. Het schip werd in 1882 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door A.Muysson.104.

In de monsterrol nr. 1599 dd. 27 oktober 1853 in het Gemeentearchief van Dordrecht staat A.Muijsson, oud 30 jaar, wonend te Rotterdam, met een maandgage van f 45,-, geboekt als gezagvoerder op de bark “Jan Schouten” onder kapitein J.Coening Meijer, varend voor G.Schouten te Dordrecht en vertrekkend met 25 man naar Batavia.

 

De bark “Maria Louisa Antoinette” onder kapitein A.Muysson  vertrok op 04 april 1867 van San Francisco naar Liverpool. Vandaar naar Hongkong met aankomst op 12 februari 1868 “Cargo from S.F. reached L’pl.” Hazelhoff Roelfsema concludeert in ieder geval 1 ronding van Kaap Hoorn121

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Muysson/Meysson, Abram

Familiegegevens en opleiding

Cornelis de Zeeuw Bagchus werd geboren op 27 juli 1833 te Vlaardingen Hij woonde te Vlaardingen en behaalde op 28 april 1860 het diploma 1ste stuurman voor de grote vaart.

Hij overleed op zondag 09 mei 1875 aan boord van het schip “Mina”, zeilende op 34o15’ZBr/22o15 OL aan (vermoedelijk) een galziekte.005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Zeeuw Bagchus was met vlagnummer R100 in de periode 1863 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058

 

Cornelis de Zeeuw Bagchus Wz wonend te Vlaardingen was in de periode 28 juni 1860 tot aan zijn overlijden op 09 mei 1875 met vlagnummer 15 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Eersteling” met als boekhouder A.du Bois & Zn 064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege dd 10 november 1870 staat de mededeling dat de contributie van kapitein de Zeeuw Bagchus is gebracht op f 3,-.064a.

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijsten van de Dordtse zeemansalmanakken (Stadsarchief inv. 93, nrs 16-33) staat C. de Zeeuw Bagchus als gezagvoerder064a;

*      1861        bark “Eersteling”                                     boekhouder A. du Bois & Zn te Dordrecht

*      1874        geen vermelding van schip en boekhouder.

 

In de Jaarverslagen van het Rotterdamse zeemanscollege staat hij met vlagnummer R100 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*      1863 t/m 1866           bark “Eersteling”                 384 last              A. du Bois & Zn te Dordrecht

*      1867                            schoener “Zeus”                  60 last              Betz & Heijst te Vlaardingen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. de Zeeuw Bagchus Eersteling vertrek 22 mei 1862           aankomst 07 mei 1863

 

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden C. de Zeeuw Bagchus als gezagvoerder gedurende:

*      1861 t/m 1867 op de bark “Eersteling”, op stapel gezet op 31 augustus 1853 en te water gelaten op 09 oktober 1854 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 727 ton o.m., varend voor A.Dubois & Zo te Dordrecht. Het schip werd in 1867 verkocht naar het buitenland verkocht;

*      1868 t/m 1870 o de 2-mast schoener “Zeus”ex Jupiter, gebouwd in 1849 te Wismar, 148 ton o.m., varend voor Betz & Co te Vlaarrdingen;

*      1874 van de 3-masstschoener “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*      1875 op de bark “Mina”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 752 ton o.m., varend voor van Charante & Co te Rotterddam..

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldende Vlaardinger kapiteins:

  1. de Zeeuw Bagchus 1867-1870 ZEUS

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden aan “zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlands Indië over Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord van koopvaardijschepen binnen Nederlands Indië”. Een ondertekenaar was C. de Zeeuw Bagchus.104.

 

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Zeeuw Bagchus Wz, Cornelis de

Er is in de verschillende bronnen sprake van Muysson en Meysson. Het is niet zeker of het hier dezelfde personen betreft. De vaarperiode van beide namen sluiten aan, zie hierna.

Ook de hierna vermelde familiegegevens behoeven nader genealogisch onderzoek.

 

Familiegegevens en opleiding

Abram Muijsson werd geboren te Rotterdam op 03 november 1823 als zoon van Heijndrìk Meijsson en Antoinetta Walter.

Hij huwde op 06 juni 1849 te Rotterdam met Margaretha Alida Bosman, geboren op 17 november 1811 te Rotterdam als dochter van Johannes Bernardus Bosman en Johanna Maria Arnolds. Zij overleed te Rotterdam op 21 mei 1922 op een leeftijd van 110 jaar!

Abram overleed te Rotterdam op 21 juli 1888.

Ontleend aan een typoscript over Simon van der Woude, kapitein van de “Barsingerhorn”, samengesteld door H. van der Woude te Zuid-Laren, 2006.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Muysson was met vlagnummer R351 in de periode 1869 t/m 1880 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1880 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein A.Muysson met vlagnummer R351 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1874                       van de bark “Zephir”                                         309 last                 varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam

*    1877                       van de bark “Zephir”                                         585 ton n.m.         varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.Meysson als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1861 op de bark “Agatha Louisa”, gebouwd in 1857 te Capelle aan de IJssel, 613 ton o.m., varend voor G.S.Pieters & Co te Rotterdam;

*    1862 op hetzelfde schip, maar dan voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam;

*    1863 op hetzelfde schip maar dan voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1863 herdoopt in “Maria Louisa Antoinette”.

      Volgens van Sluijs013 zou het schip in 1862 te Amsterdam in veiling zijn verkocht en te zijn hernoemd in “Maria Louisa Antoinette”.

*    1862 t/m 1871 op de bark “Maria Louisa Antoinetta” ex Agatha Louisa, (zie hiervoor) varend voor L.’t Hoen & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1872 verkocht aan H.Mulder & Co te Barsingerhorn en herdoopt in “Barsingerhorn”

en A.Muysson van:

*    1872 t/m 1873 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor L. ’t Hoen & Co te Rotterdam;

*    1875 t/m 1878 van de 3/msch “Zephir”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 585 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*    1879 t/m 1882 van hetzelfde schip maar nu varend voor J. van Herwaarden te Dordrecht. Het schip werd in 1882 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door A.Muysson.104.

In de monsterrol nr. 1599 dd. 27 oktober 1853 in het Gemeentearchief van Dordrecht staat A.Muijsson, oud 30 jaar, wonend te Rotterdam, met een maandgage van f 45,-, geboekt als gezagvoerder op de bark “Jan Schouten” onder kapitein J.Coening Meijer, varend voor G.Schouten te Dordrecht en vertrekkend met 25 man naar Batavia.

 

De bark “Maria Louisa Antoinette” onder kapitein A.Muysson  vertrok op 04 april 1867 van San Francisco naar Liverpool. Vandaar naar Hongkong met aankomst op 12 februari 1868 “Cargo from S.F. reached L’pl.” Hazelhoff Roelfsema concludeert in ieder geval 1 ronding van Kaap Hoorn121

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Muysson/Meysson, Abram

Afbeeldingen


Omschrijving: ZEPHIR, gezagvoerder P. Wemmerus Pzn (vlagnummer R77)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: ZEPHIR, gezagvoerder C. de Zeeuw Baggus Wz
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Lourens, M.M. Sr.
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1856

NRC 281056
Rotterdam, 27 oktober. Voor rekening van de heren A. van Hoboken & Zonen werd heden op een der werven van de scheepsbouwmeesters De Jong, Kortland & Anthony de kiel gelegd voor het driemast schoenerschip ZEPHIR, ter grootte van ongeveer 300 lasten.


1857

NRC 120857
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, voor goederen en passagiers, waartoe dezelve uitmuntend zijn ingericht:
- Het nieuw, extra op de zeilage gebouwd en gekoperd Nederlands fregatschip TRITON, kapt. H.G.T. Adriaans, voerende een geëxamineerde scheepsdokter en een melkgevende koe, om de 1ste september te vertrekken, en het nieuw, extra op de zeilage gebouwd en gekoperd Nederlands driemast schoenerschip, ZEPHIR, kapt. N.J. de Vries, voerende een geëxamineerde scheepsdokter en een melkgevende koe, om de 15e september te vertrekken. Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam en Smeer en Hudig & Blokhuyzen. (opm: eerste reis van beide schepen)
NRC 210857
Rotterdam, 20 augustus. Heden werd door de scheepsbouwmeesters de heren de Jong, Kortlandt en Anthony van hun werf zeer geregeld te water gelaten, het driemast schoener campagne-schip ZEPHIR, groot 300 lasten, om te worden gevoerd door kapt. N.J. de Vries, voor rekening van de heren A. van Hoboken & Zonen.

Op 09-09-1857 wordt voor de ZEPHIR door A. van Hoboken & Zoon uit Rotterdam een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. N.J. de Vries


AH 180957
Brouwershaven, 16 september. Uitgezeild ZEPHIR, De Vries van Rotterdam naar Batavia.
NRC 111157
Gepraaid: 8 oktober, op 14° NB. en 26° WL. ZEPHIR, De Vries, van Rotterdam naar Batavia.
JB 301257
Advertentie. Batavia. Heren houders van cognossement over : J.J. Weijen, Rotterdam. 12 arakleggers. aangebracht per Nederlands schip ZEPHIR,. kapt. N.J. de Vries, gelieve hunne namen bekend te stellen bij de agenten, Reynst & Vinju.

1858

JB 170358
In de morgen van de 14de maart, is van hier vertrokken, om met het Nederlandsch koopvaardijschip ZEPHIR, gezagvoerder de Vries, naar Nederland terug te keren. de afgetreden vice-president van de raad van Nederlandsch-Indië, de heer J.P.C. Ruloffs.
DT 150558
Batavia, 15 maart. Uitgezeild ZEPHIR, De Vries naar Rotterdam.
AH 220658
Ter rede van St. Helena, 6 mei, ZEPHIR, De Vries van Batavia naar Rotterdam.
NRC 250658
Helvoet, 24 juni. Aangekomen ZEPHIR, De Vries van Batavia naar Rotterdam.
NRC 030758
Advertentie. In lading naar Batavia. Nederlandse 3/mast schoener ZEPHIR, kapt. N.J. de Vries. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
AH 280958
Brouwershaven, 25 september. Uitgezeild ZEPHIR, De Vries, van Rotterdam naar Batavia, heeft de volgende dag de reis voortgezet, doch is wegens stilte bij Scharrendijk geankerd.
NRC 101058
Gepraaid: 5 oktober, op 48° NB. en 6° WL., ZEPHIR, De Vries, van Rotterdam naar Batavia.

1859

JB 080159
In lading te Batavia de Nederlandse 3 mast schoener ZEPHIR, gezagvoerder De Vries.
JB 260159
Batavia, 26 januari. Vertrokken ZEPHIR, De Vries naar Bezoeki.
OP 240359
Soerabaja, 22 maart. Aangekomen ZEPHIR, De Vries van Passaroeang.
RC 300559
Soerabaja, 30 maart. Uitgezeild ZEPHIR, De Vries naar Nederland.
AH 010859
St. Helena, 26 juli. Gepasseerd ZEPHIR, De Vries van Java naar Rotterdam.
NRC 160859
Brouwershaven, 15 augustus. Aangekomen ZEPHIR, De Vries van Batavia.
RC 170859
Cargalijst Rotterdam. ZEPHIR, N.J. de Vries van Batavia met: 2305 kratjan suiker, 543 bladen Billiton tin, 3898 bossen rotting, A. van Hoboken en Zonen.
AH 041059
Rotterdam, 2 oktober. Heden arriveerde van Harderwijk een detachement suppletietroepen, sterk 110 onder-officieren en manschappen onder bevel van de majoor der inf. F. van Ketwich, van verlof terugkerende, medegeleidende 2de luitenants der inf. A. Albrecht mede van verlof terugkerende J.T.D. Engelhard en F.H. Albrecht, en de 2de luits. der genie en sappeurs L. A. Laurillard Fallot, benevens de offic. van gezondh. 3de kl., J. Semmelink, H.L. Steup en A.J.R. Natan, welke zich terstond embarkeerden aan boord van het Nederlands 3mast-schoener clipperschip ZEPHIR, van de heren A. van Hoboken en Zonen alhier, gevoerd door kapt. N.J. de Vries, waarmede, gesleept door een stoomboot tot Nieuwersluis, de reis naar Java werd aanvaard.

1860

NRC 040160
Gepraaid: 21 november 1859, op 26° 20' ZBr. en 28° WL., ZEPHIR, De Vries, van Rotterdam naar Batavia.
JB 110160
Batavia, 8 januari. Aangekomen ZEPHIR, De Vries, van Rotterdam, vertrokken 6 oktober.
JB 240360
Advertentie. Gelegenheden naar Nederland met schepen der heren A. van Hoboken & Zonen. Aanwezig in Indië: TRITON, kapt. Adriaans, in lading te indramaijoe, om later van Batavia te vertrekken. ZEPHIR, kapt. De Vries en JASON, kapt. Van Buren in lading te Soerabaja om via Batavia te vertrekken.
MEDEA, kapt. Lourens, liggende te Batavia. Adres bij Reijnst & Venju, Batavia.
JB 050560
Banjoewangi, 14 april. Uitgezeild ZEPHIR, De Vries naar Rotterdam.
AH 020860
St. Helena, 19 juni. Aangekomen ZEPHIR, De Vries van Banjoewangi naar Rotterdam.
RC 060860
Brouwershaven, 5 augustus. Aangekomen ZEPHIR, De Vries van Banjoewangi naar Rotterdam, vertrok 14 april.
NRC 220960
Advertentie. Naar Batavia. Ned. 3/mast schoener ZEPHIR, kapt. N.J. de Vries. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
AH 101060
Brouwershaven, 8 oktober. Uitgezeild ZEPHIR, De Vries van Rotterdam naar Batavia.

1861

JB 090261
Passage naar Rotterdam met de Schepen ZEPHIR kapitein De Vries en TRITON kapitein Adriaans, beide voorzien van een geëxamineerd geneesheer en een melkgevende Hollandse koe en overigens uitmuntend ingericht voor de overvoer van personen. Beide schepen zullen hunne lading innemen te Passaroeang. Adres te Soerabaja bij A. Nemaent en Co., en alhier bij Van Reynst en Vinju.
JB 030461
Passaroeang, 26 maart. Vertrokken ZEPHIR, N.J. de Vries naar Nederland.
NRC 280661
St. Helena, 29 mei. Aangekomen ZEPHIR, De Vries van Banjoewangi naar Rotterdam.
NRC 150761
Helvoet, 14 juli. Aangekomen ZEPHIR, De Vries van Banjoewangi.

1862

NRC 240362
Advertentie. Naar Batavia. Ned. 3/mast schoener ZEPHIR, kapt. W.H. Scheij. Adres: Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Op 12-04-1862 wordt voor de ZEPHIR door A. van Hoboken & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. W.H. Scheij.

NRC 260462
Brouwershaven, 25 april. Uitgezeild ZEPHIR, Scheij naar Batavia.
JB 060862
Batavia, 4 augustus. Aangekomen de Nederlandse bark ZEPHIR, gezagvoerder W.H. Scheij van Rotterdam, vertrokken 25 april.
JB 170962
Samarang, 3 september. Vertrokken ZEPHIR, Scheij naar Soerabaja.
JB 251062
Straat Sunda, 21 oktober. Gepasseerd ZEPHIR, Scheij van Batavia naar Rotterdam.

1863

NRC 110163
Gepraaid: 3 december 1862 op 20° ZB. en 2° WL., ZEPHIR, Scheij, van Java naar Rotterdam
NRC 200163
Brouwershaven, 19 januari. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse driemast-schoener-schip ZEPHIR, kapt. Schey, heeft bij het ankeren beide ankers verloren en is tegen Dwars in de Weg aan de grond geraakt, doch weer vlot gekomen en bij het Dijkwater aan de grond gezet, waar het van andere ankers wordt voorzien.
OP 141063
Soerabaja, 14 oktober. Aangekomen Nederlandse schoener ZEPHIR, W.H. Scheij (309 last) van Batavia, vertrokken 3 oktober.
JB 161263
Samarang, 4 december. Uitgezeild Nederlandse schoener ZEPHIR, W.H. Scheij naar Nederland.

1864

NRC 050564
De Rotterdamsche Diergaarde heeft in de maand april de volgende geschenken ontvangen: 3 Oost Indise duifjes en 1 Javaanaap, van de gezagvoerder W.H. Scheij, van het barkschip ZEPHIR; 1 dito aap, van de1ste stuurman Muijsson.

Op 17-05-1864 wordt voor de ZEPHIR door A. van Hoboken & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. P. Wemmerus.

NRC 210564
Advertentie. Naar Batavia en Soerabaja. Nederlandse 3/mast schoener ZEPHIR. kapt. P. Wemmerus .Fz, Adres; Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
AH 040764
Rotterdam, 1 juli. Aan het strand te Norden is dezer dagen opgevist een fles, waarin een briefje van de volgende inhoud. //Woensdag 1 juni 1864. //Aan boord van het Nederl. schoenerschip ZEPHIR, op de hoogte van het vuurschip der Noord-Hinder, aan boord alles wel. De passagiers O. Veerman, C. de Lang Evertsen, van Waveren Pancras Clifford en G. Rousingh van Iterson. (Het schip ZEPHIR, kapt. Wemmerus, vertrok 1 juni van Brouwershaven naar Batavia.)
JB 121064
Soerabaja, 6 oktober. Aangekomen ZEPHIR, Wemmerus van Batavia.
OP 141064
Soerabaja, 14 oktober. Vertrokken Nederlandse schoener ZEPHIR, P. Wemmerus naar Nederland via Passaroeang.

1865

AH 050165
Passaroeang, 7 november 1864. Vertrokken ZEPHIR, Wemmerus naar Nederland.

Op 12-04-1865 wordt voor de ZEPHIR door A. van Hoboken & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. N.A. Oostrum

JB 260765
Straat Sunda, 21 juli. Gepasseerd ZEPHIR, N.A. Oostrum, naar Batavia van Amsterdam, 22 april vertrokken.
JB 020865
Batavia, 1 augustus. Vertrokken ZEPHIR, Oostrum naar Soerabaja.
OP 070965
Advertentie. Woensdag 13 september a.s. zal worden verkocht voor rekening van belanghebbende: Een partij afgesloopt rood bladkoper, afkomstig van het Nederlands schip ZEPHIR, kapt. Oostrum. B. van der Zwaan.
JB 151165
Batavia, 13 november. Uitgezeild ZEPHIR, Oostrum naar Nederland.

1866

JB 310366
Brouwershaven, 9 februari. Aangekomen ZEPHYR, Oostrum van Batavia.


1867

NRC 130567
Advertentie. Naar Batavia. Nederlands 3 mast schoener ZEPHIR, kapt. N.A. Oostrum. Adres: A. van Hoboken & Zonen, Kuijper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.

Op 20-06-1867 wordt voor de ZEPHIR door A. van Hoboken & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. N.A. Oostrum

AH 280667
Brouwershaven, 26 juni. Uitgezeild ZEPHIR, Oostrum van Rotterdam naar Batavia.
NRC 240867
Gepraaid: 19 juli, op 10° 33' NB. en 25" WL., ZEPHIR, Van Oostrum, van Rotterdam naar Batavia.
JB 051067
Advertentie. Passage naar Nederland wordt aangeboden met het clipperschip ZEPHIR, kapitein N.A. Oostrum bekend door deszelfs vlugge reizen. Het schip is uitmuntend ingericht en uitgerust, vaart een doctor en koe, en zal medio november uiterlijk van hier kunnen vertrekken. Reijnst & Vinju.
JB 161067
Batavia, 13 oktober. Vertrokken ZEPHIR, Van Oostrum naar Tagal.
JB 091167
Batavia, 8 november. Aangekomen ZEPHIR, Van Oostrum van Tagal.
JB 201167
Batavia, 17 november. Uitgezeild ZEPHIR, Van Oostrum naar Nederland.

1868

JB 080168
Batavia,. Uitvoer. Naar Nederland per Nederlandse bark ZEPHIR, gezagvoerder Oostrum, agentt. Reynst en Vinju. 300 pikols tin, 3.250 pikols koffie, 100 pikols rotting, 5.460 pikols suiker, N.H.M.
NRC 010368
Texel, 29 februari. Aangekomen ZEPHIR, Van Oostrum van Batavia, vertrokken 17 november.
AH 300568
Texel, 29 mei. Uitgezeild ZEPHIR, Van Oostrum naar Sydney (N.Z.W.)
AH 110868
Gepraaid: 2 juli; 2° Z.8r.29" W.L.: ZEPHIR, Van Oostrum, van Amsterdam naar Sydney.

1869

NRC 250169
Hong Kong, 4 december 1868. Aangekomen ZEPHIR, Van Oostrum van Sydney.
NRC 090269
Hong Kong, 28 december 1868. In lading ZEPHIR, Van Oostrum naar Sydney en Melbourne.
JB 280769
Bezoeki, 15 juli. Vertrokken  ZEPHIR, Van Oostrum naar Soerabaja.
JB 070869
Passaroeang, 28 juli. Aangekomen ZEPHIR, Van Oostrum van Bezoeki.
NRC 090869
Sydney, 9 juni. Vertrokken ZEPHIR, Van Oostrum naar Java met een lading kolen.
JB 061069
Batavia, 4 oktober. Vertrokken ZEPHIR, Van Oostrum naar Rotterdam.

1870

AH 090170
Brouwershaven, 8 januari. Aangekomen ZEPHIR, Van Oostrum van Batavia, 4 oktober vertrokken.

1871

AH 060671
Advertentie. H. van Dam en H. Montauban van Swijndrecht, te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hunne meesters op dinsdag 20 juni 1871, na afloop der veiling van het barkschip CONCURRENT, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, N°499, publiek verkopen: Het extra snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands schoenerschip ZEPHIR, laatst gevoerd door kapitein N.A. Oostrum, volgens meetbrief lang 44.60 meters, wijd 6.12 meters, hol 4.82 meters en alzo groot 585 tonnen of 309 lasten, liggende aan de werf van de heren A. van Hoboken & Zonen, genaamd: "Rotterdam's Welvaren" te Rotterdam.
JB 240871
In lading te Rotterdam naar Makassar ZEPHIR, Muysson.

Op 22-09-1871 wordt voor de ZEPHIR door L. ‘t Hoen uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. A. Muysson.


AH 221071
Hellevoetsluis, 20 oktober. Uitgezeild ZEPHIR, Muysson naar Makassar.
JB 131271
Rotterdam, 30 oktober. Volgens heden morgen ontvangen schrijven van kapt. A. Muysson, in dato 23 oktober, bevond zich het schip ZEPHIR dien dag op de hoogte van Dungeness. Alles wel aan boord.

1872

JB 290172
Anjer, 28 januari. Gepasseerd ZEPHIR, Muysson naar Batavia.
JB 160272
Makassar, 4 februari. Aangekomen ZEPHIR, Muysson van Rotterdam.
NRC 12 juli 1872
Rotterdam, 11 juli. Volgens ontvangen bericht van Macassar in dato 14 mei, was de ZEPHYR, kapt. A. Muysson, goed en wel te Gorontalo aangekomen.
AH 040972
Rotterdam, 2 september. Volgens heden ontvangen bericht van kapt. Muysson, voerende het Nederlandse schip ZEPHIR, was hij de 10de juni te Macao gearriveerd. Aan boord was alles wel.
AH 211072
Rotterdam, 19 oktober. Volgens telegrafisch bericht, d.d. Soerabaja 17 oktober, lag het schip ZEPHIR, kapt. Muysson, te Makassar zeilklaar naar Nederland.

1873

AH 210173
Gepraaid: Gepraaid, 8 december 1872 op 29° 8' Z. Br., 10° 6' O. L.: ZEPHIR, Muijsson, van Makassar naar Rotterdam.
AH 160273
Rotterdam, 14 februari. Volgens ontvangen brief van 12 dezer, was het schip ZEPHIR, van Makassar naar Rotterdam te Ryde (eiland Wight) binnengelopen. Hoewel gedurende de laatste dagen met slecht weder en veel stormen te kampen hebben gehad , bevond zich het schip in zeer goeden staat. De gezagvoerder had zijn been gebroken, terwijl vier man der equipage-gedeeltelijk door ziekte, gedeeltelijk door kwetsuren, zich buiten staat gevoelden de gewone werkzaamheden te verrichten. Bij de eerste gunstige gelegenheid zou de reis worden voort gezet.
AH 270273
Brouwershaven, 25 februari. Aangekomen ZEPHIR, Muijsson van Makassar.
AH 050473
Handelsbericht. 3 april. Specerijen: Afgedaan 52 colli's noot en 62 colli's foelie, ex ZEPHIR.
AH 300573
Hellevoetsluis, 28 mei. Vertrokken ZEPHIR, De Zeeuw Bagchus naar Brouwershaven.
AH 310573
Brouwershaven, 29 mei. Uitgezeild ZEPHIR, De Zeeuw Bagchus van Rotterdam naar Makassar.

1874

AH 260374
Brouwershaven, 24 maart. Aangekomen ZEPHIR, De Zeeuw Bagchus van Makassar naar Rotterdam, vertrokken 29 november 1873.
AH 260374
Cargalijst Rotterdam. ZEPHIR, De Zeeuw Bagchus van Makassar met: 4.650 balen koffie, NHM (Gedeeltelijke opgave.)
AH 280674
Brouwershaven, 26 juni. Uitgezeild ZEPHIR, Muijsson van Rotterdam naar Makassar.
NRC 021274
Rotterdam, 1 december. Volgens hedenochtend bij de rederij ontvangen telegram van Macassar was het schip ZEPHIR, kapt. Muysson, aldaar gearriveerd, terwijl de ZEENYMPH, kapt. Vitringa Coulon, de 28e november vandaar naar Rotterdam was vertrokken.

1875

NRC 170275
Rotterdam, 16 februari. Volgens telegrafisch bericht via Soerabaija is het schip ZEPHYR, kapt. Muysson, 11 dezer van Macassar naar Rotterdam vertrokken.
AH 260675
Brouwershaven, 25 juni. Aangekomen ZEPHIR, Muijsson van Makassar neer Rotterdam.(vertrokken 11 februari).
DT 071275
Brouwershaven, 5 december. Aangekomen ZEPHIR, A. Muijsson van Rotterdam naar Makassar.

1876

DT 050176
Brouwershaven, 4 januari. Uitgezeild ZEPHIR, Muijsson naar Makassar.
NRC 030576
Rotterdam, 2 mei. Volgens heden ochtend bij de rederij ontvangen telegram van Soerabaija in dato 25 april was het barkschip ZEPHIR, kapt. Muysson, na een reis van 104 dagen te Makassar gearriveerd.
AH 051176
Bij Lizard, 31 oktober, ZEPHIR, Muijsson van Makassar naar Rotterdam.
AH 131176
Hellevoetsluis, 11 november. Binnengekomen ZEPHIR, Muijsson van Brouwershaven.
DT 141176
Cargalijst Rotterdam. ZEPHIR, A. Muijsson van Makassar met: 826 balen koffie, W. Schoffer & Co. 2545 balen koffie, 422 colli en 581 zakken gom copal, 795 stukken sandelhout, 744 stukken wortelhout, 161 buffelhuiden, 460 koehuiden, 16162 bossen rotting, 1415 balen koffie, 12 kratjan suiker, 414 zakken gom copal, Order.
 
1877

AH 180277
Advertentie. Naar Makassar, het Nederlands clipperschip ZEPHIR, kapitein A. Muysson. Sluit 10 maart. Adres bij de cargadoors Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.
AH 150477
Brouwershaven, 13 april. Aangekomen ZEPHIR, Muijsson van Rotterdam.
DT 170477
Brouwershaven, 15 april. Uitgezeild ZEPHIR, A. Muijsson van Rotterdam naar Makassar.
AH 050677
Gepraaid: 6 mei. Op 6° 56' N. Br., 25" 16' W. L.: ZEPHIR, Muijsson, van Rotterdam naar Makassar. De Hollandse loods is overgegaan op het schip VENEZUELA, aangezien in het Engelse Kanaal geen gelegenheid was, hem aan wal te zetten.
AH 160777
Rotterdam, 23 juli. Volgens dépeche van Macassar via Soerabaja is het barkschip ZEPHIR, kapt. Muysson, na een vlugge reis van 93 dagen van Brouwershaven te Macassar aangekomen.
AH 250977
Rotterdam, 23 september. Volgens hedenmorgen ontvangen dépêche van Macassar via Soerabaja, is het barkschip ZEPHIR, kapt. A. Muysson, op 13 september naar Nederland vertrokken.
AH 291277
IJmuiden, 28 december. Binnengekomen ZEPHIR, Muijsson van Makassar, vertrokken 13 september.
 

1878

AH 080378
Advertentie. P. Reineke en A.D. Strumphler, makelaars, zullen, als lasthebbende van hunne principalen, op maandag 18 maart 1878, des namiddags te 3 uur precies, te Amsterdam, in het Lokaal de Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de deurwaarder, T. Dupont Noordbeek, in veiling brengen: een extra-ordinair welbezeild gekoperd barkschip varende onder Nederlandse vlag, genaamd ZEPHIR gevoerd door kapt. A. Muijsson, volgens Nederlandse meetbrief gemeten op 555 tonnen o.m. En dat verder met al zijn rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, kettingen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de Inventaris is vermeld. Het voornoemde barkschip ligt aan de werf "Concordia", Oostenburger Voorstraat. Nadere inlichtingen begerende, gelieve men zich te vervoegen bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors, de Wed. Jan van Wesel & Zoon.
AH 190378
Verkoping van schepen op maandag 18 maart in De Brakke Grond:
- Het barkschip ZEPHIR, gevoerd door kapt. Muysson NLG 7.300. In slag NLG 2.400, koper E.C.A. Koli (opm: een makelaar)


Op 12-12-1881 wordt de zeebrief van de ZEPHIR door J. van Herwaarden uit Dordrecht naar Den Haag teruggezonden, waarna royement volgt


Mogelijk toe te voegen als de zeebrieven 1878 -1880 gevonden zijn.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.421
DVD VIII – 997, 999
BIJLBRIEF
Naam schip ZEPHIR

plaats en datum acte Rotterdam, 31 augustus 1857

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Johannes Jan de Jong, scheepsbouwmeester, firma De Jong, Kortlandt & Anthony, werf Sint Joris, in de Houtlaan te Rotterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma A. van Hoboken & Zonen, reders en zeehandelaars te Rotterdam

te voeren door kapt. Nicolaas Jacob de Vries

grootte in tonnen 585 tonnen of 309 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 44,60 m., breed 6,12 m., hol 4,82 m.

kiellegging 28 oktober 1856

tewaterlating 20 augustus 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 1 september 1857

nummer van registratie deel 147, folio 71, recto, vak 7

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris, Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 230608



Naam ZEPHIR
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1857
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
N.A. Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.421
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
JB = Javabode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OP = Oostpost
RC = Rotterdamsche Courant
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk