Inloggen
ADMIRAAL DE WINTER - ID 15270


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-06-10 / 1869-02-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Otto, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1856-03-03
Launch Date: 1857-05-22
Delivery Date: 1857-06-10
Technical Data

Gross Tonnage: 300.00 lasts
Gross Tonnage 2: 569.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.52 Meters Registered
Beam: 6.70 Meters Registered
Depth: 4.96 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-07-10
Register nr: 18570648
Scheepsnaam: ADMIRAAL DE WINTER
Type: Bark
Lasten: 300
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: St Martin & Co, E & S & C
Kapitein op moment van verzoek: Uil, H.H.
Opmerkingen: 1e Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-06-10 ADMIRAAL DE WINTER
Manager: Firma E. & S. & C. St. Martin & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 10 juni 1857, van de ADMIRAAL DE WINTER:

firma E. & S. & C.S. St. Martin & Co., Rotterdam (3/4e part) en
Cornelis Tilanus, ´s-Gravenhage (1/4e part)

Ship Events Data

1856-03-03: Building History
Vlaardingen, 3 maart. Heden is op de werf van de scheepsbouwmeester A. Otto de kiel gelegd voor een barkschip, groot 300 gemeten lasten, voor rekening van de heren E.J. & S. & C. St. Martin & Co te Rotterdam. Het schip zal gevoerd worden door kapt. H.H. Uil en is bestemd voor de grote vaart. (opm: ADMIRAAL DE WINTER)
1857-05-22: Building History
Rotterdam, 23 mei. Gisteren is te Vlaardingen van de werf van de scheepsbouwmeester A. Otto met goed gevolg te water gelaten het barkschip ADMIRAAL DE WINTER, groot 300 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. H.H. Uil, voor rekening van de heren E. & S. & C. St. Martin & Co te Rotterdam en bestemd voor de grote vaart.
1865-02-13: Collision
Amsterdam, 14 februari. Volgens telegram uit Londen van gisteren, was het Nederlandse schip ADMIRAAL DE WINTER, kapt. H.A. Bunnemeijer, van Londen naar Batavia bestemd, met schade uit zee teruggekomen, ten gevolge van een aanzeiling met het schip SURREY.
1869-02-08: Final Fate: Missing

Lijst van schepen die in 1869 uit de groote vaart geraakt, door verkoop naar buitenlands, verongelukken, sloopen etc. Gem. Tonnen.
FAGEL ( ex. ZEELUST)—Hesseliqq. 585 bij Tjilatjap gestrand
ADMIRAAL DE WINTER — Dill. 569 vermist.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.H.Uil was met vlagnummer R171 van 1840 t/m 1859 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

H.H.Uil was permanent commissaris van de Maatschappij in 1855058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1859 voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.H.Uil met vlagnummer R171 als gezegvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851    van het fregat “Batavier” 238 last              varend voor E.S. & C.St.Martin & Co te Rotterdam

*   1855, 1858 geen vermelding van schip en reeder.

 

     H.H.Uil maakte de volgende reizen005:

*   Vlashandel           1837               Batavia - Hellevoetsluis                                                   geen lading vermeld

                                     1838               Hellevoetsluis - Batavia                                                  geen lading vermeld

                                     1839               Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis                      geen lading vermeld

                                     1840/41         Hellevoetsluis - Batavia - Hellevoetsluis                      geen lading vermeld

*   Batavier                1843               Batavia - Rotterdam                                                        koffie

                                     1844               Batavia - Rotterdam                                                        koffie

                                     1852               Batavia - Rotterdam                                                        koffie

                                     1852               Rotterdam - Hartlepool                                                   diversen

*   Adm. de Winter   1857/58         Rotterdam - Kaap de Goede Hoop –

                                                               Rangoon - Rotterdam                                                 heen: diversen; terug: rijst

 

Bouma025 vermeldt H.H.Uil als gezagvoerder gedurende:

*   1837 t/m 1842 op de bark “Vlashandel”, gebouwd in 1828 te Antwerpen, 250 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St. Martin te Rotterdam;

*   1842 t/m 1853 op het fregat “Batavier”, gebouwd in 1830 te Antwerpen, 442 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St. Martin & Co te Rotterdam;

*   1858 op de bark “Admiraal de Winter”, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 569 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St. Martin & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 03 januari 1837

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

Batavia: het nieuw gekoperd Barkschip VLASHANDEL, kapt. H.H. Uil.

Idem: het Barkschip FACTORY, kapt. J. Parlevliet.

Beide schepen hebben zeer goede inrichtingen voor passagiers.

Adres ten Kantore van Hudig en Blokhuyzen, en Kuyper, Van Dam en Smeer

 

Rotterdamsche Courant 02 maart 1837

Den 1 maart zeilden …..VLASHANDEL, H.H. Uil

 

Rotterdamsche Courant 23 november 1837

Rotterdam,    Den 22 arriveerde VLASHANDEL, H. Uil, van Batavia.

 

LP 18 januari 1841

Dover, 11 januari. De Nederlandse driemaster VLASHANDEL, kapitein H.H. Uil, op 10 september laatstleden van Tjilatjap (Java) naar Rotterdam vertrokken, is 15 september noodgedwongen de rede van Batavia aangelopen omdat het schip vier voet per uur water maakte als gevolg van een stranding waarbij het langs een rots was geschuurd. De lading moet aan wal worden gebracht en het schip moet naar de werf op het eiland Onrust om zijn koperen beplating weg te halen en de noodzakelijke reparaties te kunnen verrichten.

 

NRC 05 maart 1856

Vlaardingen, 3 maart. Heden is op de werf van de scheepsbouwmeester A. Otto de kiel gelegd voor een barkschip, groot 300 gemeten lasten, voor rekening van de heren E.J. & S. & C. St. Martin & Co te Rotterdam. Het schip zal gevoerd worden door kapt. H.H. Uil en is bestemd voor de grote vaart. (opm: ADMIRAAL DE WINTER)

 

NRC 24 mei 1857

Rotterdam, 23 mei. Gisteren is te Vlaardingen van de werf van de scheepsbouwmeester A. Otto met goed gevolg te water gelaten het barkschip ADMIRAAL DE WINTER, groot 300 lasten, gevoerd zullende worden door kapt. H.H. Uil, voor rekening van de heren E. & S. & C. St. Martin & Co te Rotterdam en bestemd voor de grote vaart.

 

NRC 25 juli 1857

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Kaap de Goede Hoop, het Nederlands nieuw gebouwde en gekoperde barkschip ADMIRAAL DE WINTER, kapt. H.H. Uil, hebbende uitmuntende inrichting voor passagiers, om in de loop van augustus te vertrekken. Adres ten kantore van de reders E. & S. & C. St. Martin & Co en bij de cargadoors Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, van Dam & Smeer. (opm: eerste reis)

 

NRC 09 september 1857

Hellevoetsluis, 8 september. Heden is van hier naar Kaap de Goede Hoop vertrokken het schip ADMIRAAL DE WINTER, kapt. H.H. Uil, aan boord hebbende 39 handwerkslieden. (opm: eerste reis)

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Uil, H.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Boer was met vlagnummer R310 in de periode 1851 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein S. de Boer met vlagnummer R310 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1851, 1855 van het fregat “Zuid Holland” 269 last  varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt S. de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1852 t/m 1857 van het 3/m schip de “Zuid Holland”, gebouwd in 1830 te Rotterdam, 520 ton o.m., varend voor C.& A. Vlierboom te Rotterdam. Het schip werd in 1858 verkocht aan F.Haverkamp te Amsterdam en herdoopt in “Zeeploeg”.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Zuid-Holland” onder kapitein S. de Boer verliet Rotterdam op 03 juli 1852 en bereikte, via Kaap Hoorn, op 16 november Valparaiso. Het schip zeilde in 1853 via dezelfde route terug naar Amsterdam.121

Een tweede Kaap-Hoornreis is van 1855. Cardiff op 23 februari, Chincha voor laden van Guano, Callao op 25 juni, San Francisco op 16 augustus en dan via de Pacific in Hongkong op 27 november 1855.121

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Boer, S. de

Familiegegevens en opleiding

Nathan werd geboren te Delfshaven op 30 december 1821 als zoon van Johannes Luiscius Hoek en Angenieta van der Els.t

Nathan Francois Hoek was getrouwd met Catharina Eendebak, geboren ca 1825 te medemblik als dochter van Nanning Koops Eendebak en Henriette Andriese Elisabeth Wust. Zij hertrouwde op 15 mei 1861 te Rotterdam met met Pieter Johann Derksen, geboren te Emden (Hanover) als zoon van Brune Dirksen en Aaltje Schultze. Zij overleed te Rotterdam op 23 januari 1884, 59 jaar

Nathan is overleden op 22 januari 1860 aan boord van een schipen bij zijn overlijden is als woonplaats Rotterdam  opgegeven. (akte 1861-b097v).118 en gemeentearchief Rotterdam en http://www.zeemansleed.nl/

 

NRC 17 februari 1860114

Rotterdam, 16 februari. Volgens particulier bericht in dato 29 januari l.l, was het barkschip ADMIRAAL DE WINTER, gevoerd geweest door kapt. N.F. Hoek, met troepen van Rotterdam naar Batavia, op 39º N.B. en 13º34' W.L, in goede staat zeilende. De kapitein was enige dagen vroeger aan een bezetting op de borst overleden. Overigens was alles wel boord.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.F.Hoek werd met nr.771 effectief lid van Zeemanshoop per 01 augustus 1848 op voorspraak van B.J.Martens. Het schip was de "Anna Augusta"002. Ten tijde van de inschrijving waren Hoek en zijn vrouw 26 resp. 23 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon Francois Johannes Lucius uit 1847. Toegevoegd is “overleden” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 25 juli/01 augustus  1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Nathan Francois Hoek, oud 26 jaar, naam van hij schip niet genoemd, maar als type een kof, wonende te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.

 

Hij was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege `Zemanshoop” met vlgnummer  771 van 1848 t/m 1854 en met vlagnummer 387 van 1854 t/m 1860.

 

 

N.F.Hoek was met vlagnummer R256 in de periode 1849 t/m 1860 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 maart 1860 vraagt de wed. van kapitein N.F. Hoek om een uitkering.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 oktober 1860 verzoekt de weduwe van kapitein N.F.Hoek om een uitkering voor haar en haar 4 kinderen welke haar in de vergadering van 29 november 1860 wordt toegekend ingaand 01 februari 1860 mits overleggende het bewijs van overlijden van haar man.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 juni 1861 staat gemeld dat de weduwe N.F.Hoek geb. Eendebak is hertrouwd met de Hr. Derksen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 03 april 1860 wordt een bericht gemeld van E. St. Martin omtrent het overlijden van kapitein N.F.Hoek. In de notulen dd 11 december 1860 staat vermeld dat per 01 februari 1860 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de weduwe N.F.Hoek geb. Eendebak voor haar en 4 kinderen023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 16 juli 1861 staat vermeld dat de wed. N.F.Hoek geb. Koops Eendebak is hertrouwd. Ze bedankt voor de uitkering, waarbij die voor de kinderen wordt gecontinueerd.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type       scheepsnaam                    naam reder/boekhouder

        771                            1848           kof         Anna Agatha                    geen opgave

                                      1849-1853     bark       Vlashandel                        Gebr.St.Martin te Rotterdam

        387                       1854-1856     bark       Batavier                             idem

                                           1857           geen opgave van schip en boekhouder

                                      1858-1859     fregat    van Oldenbarneveld        E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein N.F.Hoek met vlagnummer R256 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            bark “Vlashandel”                          124 last     voor E.S.&C. St. Martin & Co te Rotterdam

*   1855                fregat “Batavier”                  238 last  voor E.S.&C. St. Martin & Co te Rotterdam

*    1858                       fregat “van Oldenbarneveld”        373 last     voor E.S.&C. St. Martin & Co te Rotterdam

*    1859                       bark “Admiraal de Winter:             301 last     voor E.S.&C. St. Martin & Co te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

N.F.Hoek                     Admiraal de Winter                16 maart 1860                                      24 januari 1861

 

Bouma025 vermeldt N.F.Hoek als gezagvoerder gedurende:

*    Geen vermelding van een kapitein Hoek op een “Anna Agatha”;

*    1850 t/m 1854 op de bark “Vlashandel”, gebouwd in 1828 te Antwerpen, 250 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St.Martin te Rotterdam. Het schip werd in 1855 verkocht aan v/d Slik & Co te Dordrecht en herdoopt in “Johanna Wilhelmina”;

*    1854 t/m 1857 op het fregat “Batavier”, gebouwd in 1830 te Antwerpen, 442 ton o.m., varend voor E.& S.& E. St.Martin & Co te Rotterdam. Het schip is van Rangoon naar Rotterdam, geladen met rijst, bij de Andamanen verongelukt;

*    1857 t/m 1860 op het fregat “Oldenbarneveldt”, ex Fanny, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 760 ton o.m., varend voor E.& S.& C. St.Martin & Co te Rotterdam.

*    1860 op de bark “Admiraal de Winter”, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 569 ton o.m., varend voor E., S. en C. St.Martin & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

N.F.Hoek verzorgde per 10 januari 1860 vanuit Hellevoetsluis met de “Admiraal de Winter” een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 07 mei 1860 na een reis van 118 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Hoek, Nathan Francois

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.A.Bunnemeyer als gezagvoerder gedurende:

  • 1861 t/m 1866 van de bark “Admiraal de Winter”, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 569 ton o.m., varend voor E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Bunnemeyer, H.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.J.Dill als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de bark “Admiraal de Winter”, gebouwd in 1857 te Vlaardingen, 569 ton o.m., varend voor E.& S.& C.St.Martin & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1869 vermist op reis van Banjoewangi naar Rotterdam.

      In een overzicht uit 2006 meldt Heijboer:

“Vermist op 08 februari 1869 na gepraaid te zijn in positie 21o19’ZB/09o54’OL op weg van Banjoewangi naar Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Dill, P.J.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.412
DVD VIII – 976, 977
BIJLBRIEF
Naam schip ADMIRAAL DE WINTER

plaats en datum acte Vlaardingen, 10 juni 1857

type schip bark

bouwwerf/verkoper Antonie Otto, scheepsbouwmeester te Vlaardingen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma E. & S. & C.S. St. Martin & Co., Rotterdam (3/4e part) en
Cornelis Tilanus, ´s-Gravenhage (1/4e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 569 tonnen (meetbrief Vlaardingen, 20 april 1857)

tuigage / aantal dekken 3 masten, 2 dekken

afmetingen lang 38,52 m., breed 6,70 m., hol 4,96 m.

kiellegging 20 maart 1856

tewaterlating 22 mei 1857, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Schiedam, 11 juni 1857

nummer van registratie deel 26, folio 27, verso, vak 4.

notaris verklaring voor burgemeester van Vlaardingen

prijs
bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 170608

Naam ADMIRAAL DE WINTER
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-412