Inloggen
CORNELIA-B-I - ID 1524

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1965
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6517732
Nat. Official Number: 708 Z LEEUW 1965
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks
Lift Capacity: 5-20, 5 and 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 282
Launch Date: 1965-06-24
Delivery Date: 1965-09-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1050
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15133/004 Type TRH348AU (320x480)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 246.00 Net tonnage
Deadweight: 1060.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 68.23 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 64.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.44 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.963 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-09-06 CORNELIA-B-I
Manager: Oost Atlantic Lijn N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Okko Bosma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMZ
Additional info: Aanv. CORNELIA B V

Date/Name Ship 1969-08-06 CORNELIA-B-I
Manager: Oost Atlantic Lijn N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bosma’s Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJMW

Date/Name Ship 1978-09-04 ATLANTIC WAVE
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCWV

Date/Name Ship 1982-03-30 AGAMA
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Harm Aeilt Komdeur, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCFF

Date/Name Ship 1984-01-31 AGAMA
Manager: Dieselbedrijf Dordrecht B.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Dieselbedrijf Dordrecht B.V., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PCFF

Date/Name Ship 1984-02-24 CORNELIA
Manager: Inter-Troy S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Inter-Troy S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQRM

Date/Name Ship 1987-00-00 URSA MINOR
Manager: Protection Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Protection Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8KQ

Date/Name Ship 1996-05-00 URSA MINOR
Manager: Paul Mohess Carran, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Paul Mohess Carran, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8KQ

Date/Name Ship 1998-00-00 ISLA DEL REY
Manager: Servico Maritimo Nasional, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Servico Maritimo Nasional, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8KQ

Ship Events Data

1965-06-26: NvhN 26-06-1965: M.s. Cornelia-B I te water gelaten. Bij de Firma C. Amels en Zn. Scheepswerf en Machinefabriek Welgelegen te Makkum heeft met goed gevolg de tewaterlating plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Cornelia-B. I, dat wordt gebouwd voor rekening van de Oost-Atlantic Line te Rotterdam (O. Bosma te Groningen). De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw De Boer-Bosma uit Alkmaar. De Cornelia-B. I is van het shelterdecktype, meet 1050 ton d.w. bij 499 b.r.t. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 68,25 m, lengte tussen de loodlijnen 60 m. breedte 10,35 m en holte 4 m/6,25 m. De voortstuwing zal geschieden door een M.W.M, motor van 1050 pk. bij 373 omw /min. Voorts worden in de machinekamer twee M.W.M, hulpmotoren opgesteld van elk 83 pk.
1965-09-06: Op 06-09-1965 als CORNELIA-B-I, zijnde een motorschip, groot 1415.57 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13673 d.d. 26-08-1965, liggende te Harlingen, door T. van 't Hof, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 708 Z LEEUW 1965 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 3.85 m. uit hekplaat, 1.85 m. uit lengteas en 1.36 m. boven dek.
1965-09-11: NvhN 11-09-1965 Proefvaart m.s. CORNELIA B. I. Vanuit Harlingen heeft de geslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig CORNELIA B. I, dat bij de Firma C. Amels en Zn., Scheepswerf en Machinefabriek Welgelegen te Makkum (Fr.) werd gebouwd voor rekening van de Oost-Atlantic Line te Rotterdam, (O. Bosma te Groningen). De Cornelia-8.1 is van het shelterdektype, meet 1050 ton d.w. bij 499 b.r.t. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 68,25 m, lengte tussen de loodlijnen 60 m, breedte 10,35 m en holte 4 m-6,25 m. De voortstuwing geschiedt door een M.W.M, motor van 1050 pk, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 12,8 mijl. Voorts werden in de machinekamer twee M.W.M, hulpmotoren van elk 83 pk opgesteld.
1979-04-27: Op 27-04-1979 als ATLANTIC WAVE, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1415.57 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 185775 d.d. 13-09-1978, liggende te Rotterdam, door J.G.D. Wigman, scheepsmeter te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4927 Z GRON 1978 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterwand dekhuis, 3.80 m. uit hekplaat, 1.75 m. uit lengteas en 1.27 m. boven dek.
1983-02-09: Te Rotterdam liggend aan de ketting gelegd
1983-03-23: Openbaar verkocht.
1986-00-00: Liggend te 's Gravendeel werd door de douane voor ca. 12 miljoen gulden hasj gevonden verstopt in de voormast. Schip in beslag genomen en verkocht. Nieuws: 27-01-1986: In een ingenieuze bergplaats in de mast van de kustvaarder “CORNELIA”, gemeerd in 's Gravendeel, heeft de douane 85 pakken hasj (2000 kilo), met een waarde van 12 miljoen gulden, gevonden. De kapitein, zeven bemanningsleden en een Rotterdammer die op het schip aanwezig was werden aangehouden. Veertien douaniers, de zogenaamde zwarte bende, waren donderdag na een tip van de rijkspolitie te water in Amsterdam aan boord gegaan. Het had bevreemding gewekt dat de “ Cornelia” zowel op de heenreis naar Marokko als op de terugreis met schroot beladen was. Ook de kapitein, G.S.(37) uit Medemblik, wekte argwaan. Hij was al eerder betrokken bij het smokkelen van drugs. Zijn schip, waarmee S. onder Hondurese vlag voer, is verbeurd verklaard.
1986-01-27: De Telegraaf 27-01-1986: Hasj ter waarde van ƒ 15 mln. op schip gevonden. 's Gravendeel, maandag. In samenwerking met de rijkspolitie heeft de douane-recherche aan boord van de onder Hondurese vlag varende coaster CORNELIA een listig verborgen partij hasj gevonden met een waarde van zeker ƒ 15 miljoen. Inmiddels zijn acht personen aangehouden. De rechercheurs hebben drie dagen gezocht aan boord van het motorschip dat sinds donderdagochtend ligt afgemeerd in de haven van 's Gravendeel. Pas zaterdagavond werd het moeizame speurwerk beloond. In een van de masten werd een grote partij drugs blootgelegd van uitstekende kwaliteit. Een woordvoerder van het ministerie verklaarde, dat de straatwaarde van de hasj geschat moet worden op zeker ƒ 6000 per kilo.
1989-12-06: Onderweg van Berwick naar La Pallice gestrand in de rivier Tweed. 11 December vlotgebracht met lichte schade.
1997-10-08: Aankomst te Coco Solo en opgelegd
1998-03-00: Aan de ketting gelegd en verkocht.
2003-11-02: From a report in Lloyds List:
The report dated Balboa, 2nd November 2004 reads as follows - "General cargo Isla del Rey (971 gt. built 1965) was arrested by the Panamanian Coast Guard on or before November 2, 2003 and was moored in the vicinity of Pier 38 at Rodman, part of the former US Navy Base, now used by the Panamanian Coast Guard. The vessel is lying on its port side, slowly settling into the mud and visible at low water. Attempts to refloat or remove are unlikely " - Lloyd's Agents.
2004-11-02: Final Fate:
See last report from Lloyds List - Ship will be a total loss.
2009-12-00: Staat 12.2009 nog in Equasis als "In service".
2011-06-00: In 06.2011 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Cornelia-B-I 1965 on trials
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Cornelia-B-I 1965
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Cornelia-B-1 1965
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Cornelia-B-1 1965
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Atlantic Wave 1965 ex Cornelia-B-1
Gemaakt door: Smallegange, J.W.F.

Omschrijving: 'Agama' (ex 'Cornelia-B-1) - photo: Rotterdam, April 17, 1982.
Gemaakt door: Schell, Wm. A., Holbrook , Mass., USA

Omschrijving: Algemeen Dagblad 01-03-1983: Advertentie executoriale verkoop.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Cornelia 1965 ex Agama ex Atlantic Wave ex Cornelia-B-I, the 28th September 1985 at Rotterdam.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Cornelia 1965 ex Agama ex Atlantic Wave ex Cornelia-B-I, the 28th September 1985 at Rotterdam.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Ursa Minor 1965 ex Cornelia ex Agama ex Atlantic Wave ex Cornelia-B-I, foto Groningen 1992.
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: Ursa Minor 1965 ex Cornelia ex Agama ex Atlantic Wave ex Cornelia-B-I
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ursa Minor 1965 ex Cornelia ex Agama ex Atlantic Wave ex Cornelia-B-I
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ursa Minor 1965 ex Cornelia ex Agama ex Atlantic Wave ex Cornelia-B-I
Gemaakt door: Unknown