Inloggen
LOUIS MEIJER - ID 15215


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-04-22 / 1880-11-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1856-05-17
Launch Date: 1857-02-17
Delivery Date: 1857-04-22
Technical Data

Gross Tonnage: 399.00 lasts
Gross Tonnage 2: 756.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 41.58 Meters Registered
Beam: 7.32 Meters Registered
Depth: 5.59 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-05-04
Register nr: 18570407
Scheepsnaam: LOUIS MEIJER
Type: Bark
Lasten: 399
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Huijgens en Hardenberg
Kapitein op moment van verzoek: Hazewinkel, O.
Opmerkingen: 1e Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-04-22 LOUIS MEIJER
Manager: Firma Huijgens & Hardenberg e.a., Den Haag, see The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Den Haag, see The Hague / Netherlands

Date/Name Ship 1870-06-20 LOUIS AUGUST CONSTANTIJN
Manager: R.F.P. Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: R.F.P. Victor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1878-02-06 BAPO
Manager: Tie Ing Tjai, Sourabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar: Tie Ing Tjai, Sourabaya
Shareholder:
Homeport / Flag: Sourabaya / Netherlands East Indies
Callsign: TBRK

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rotterdam-405 van 1857 
Eigenaren van het barkschip LOUIS MEIJER 
Cornelis Smit, Alblasserdam (12/40e part)
Firma Huijgens & Hardenberg, ’s-Gravenhage (3/40e part)
Jhr.Mr. Henri Guillaume Charles Louis Janssens, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Johannes Tullekers, Alblasserdam (1/40e part)
Mr. Martinus Adrianus Hartman, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Dirk Hollander, Alblasserdam (1/40e part)
Johan Hendrik Louis Meijer, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Gerrit Willem Peter, Rotterdam (1/40e part)
Obbo Hazewinkel, Rotterdam (1/40e part)
Firma Kuyper, van Dam & Smeer, Rotterdam (1/40e part)
Adrianus Hoogenstraten, Delft (1/40e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (1/40e part)
Mr. Gerrit Nicolaas de Kempenaer, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Eduard Jan Hoos, Leijden (1/40e part)
Petrus Ludovicus Philippona, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Jhr. Willem Gerrit van de Poll, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Mr. Jeremias Cornelis Faber van Riemsdijk, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Firma Stompf & Bordes, Rotterdam (1/40e part)
Jean Esaie Christienne de Wijs, Alblasserdam (1/40e part)
Wilhelmus Johannes Terlaak, Voorburg (1/40e part)
Gerrit Lensvelt, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Petrus Leesekamp, Brandwijk (1/40e part)
Vrouwe Geertruida Henrica Elizabeth ten Cata, weduwe van Jan Janssen Bonn, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Abraham Jongerbloed, Veur (1/40e part)
Pieter Jacob van den Abeelen, Rotterdam (1/40e part)
Dirk Molenaar, IJsselmonde (1/40e part)
Vrouwe Henriette Maria Scheurleer, weduwe Jan Hendrik Kleszenaar, ’s-Gravenhage (1/40e part)
en Jean Esaie Christienne de Wijs, Voorburg (1/40e part) 

Ship Events Data

1856-05-17: Building History
Alblasserdam, 17 mei. Heden is op een der werven van de heer C. Smit alhier door de bouwmeester D. Hollander met het beste gevolg te water gelaten het barkschip COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, groot 351 gemeten lasten, ’t welk gevoerd zal worden door kapitein A. Hoogenstraten. Dadelijk daarna is de kiel gelegd voor een barkschip genaamd LOUIS MEIJER, groot 391 gemeten lasten, beide schepen voor rekening ener rederij onder directie van de heren Huijgens en Hardenberg te ’s Gravenhage.
1860-03-05: Damaged
Op 5 maart 1860 was de LOUIS MEIJER, kapt. J. Holtgreve, op de rede van Badjoa door het aan de grond geraken van een slepend stoomschip betrokken bij een gecompliceerde aandrijving; de niet gespecificeerde schade werd in Batavia hersteld)
1861-03-14: Damaged
Op 14-16 maart 1861 heeft de LOUIS MEIJER, kapt. J. Holtgreve, zware stormschade opgelopen en heeft vanaf 11 april op Mauritius gerepareerd
1861-10-19: Damaged
De LOUIS MEIJER, kapt. J. Holtgreve is op 19 oktober 1861 de Tafelbaai binnengelopen voor herstel van een gebroken scheg en andere schade.
1870-06-20: Sold at auction
Publieke verkopingen. Afloop der scheepsveiling te Amsterdam van maandag 20 juni: bark LOUIS MEIJER: NLG 17.300, in slag NLG 3.000, koper P. Reineke.
1875-05-21: Damaged
De LOUIS AUGUST CONSTANTIN, kapt. K. Visser, arriveerde op 21 mei 1875 in St. Helena, om zeeschade aan de tuigage te herstellen
1877-07-16: Sold at auction
Advertentie. Vendutie op maandag de 16e juli 1877, voor rekening van belanghebbenden, voor het Commissiehuis van John Pryce & Co., van het Nederlandse barkschip LOUIS AUGUST CONSTANTIJN, kapt. K. Visser, groot 756 tonnen, thans liggende ter rede alhier (opm: Batavia), met staand en lopend tuig, twee ankers en kettingen, twee pompen, ijzeren en houten kombuis, enz., en daarna de volledige inventaris, waaronder twee stellen zeilen, chronometer, sextant, kompassen, zeekaarten, touwwerk, restant provisiën, een barkas, een werkboot, een giek, een vlet, enz. Inmiddels te bezichtigen.
1880-11-07: Final Fate: Burnt

Op de 7e november jl. is op pl.m. 8 mijl afstand van het eiland Ternate de Nederlands-Indische bark BAPO, gezagvoerder B. Ligtermoet, toebehorende aan de te Soerabaija woonachtige Chinees Tie Ing Tjai, in brand geraakt en gezonken. De brand is ontstaan door broeiing der aan boord aanwezige voor Ternate bestemde steenkolen en alle door de gezagvoerder aangewende moeite om de ramp te voorkomen, was vruchteloos, Naar men verneemt, zal door de gezagvoerder protest worden aangetekend tegen het Nederlands-Indische Gouvernement wegens aan boord van voormelde bodem laden van steenkolen, die nog niet genoeg van gas waren gezuiverd.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1857
Kapitein: O. Hazewinkel
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Holtgreve als gezagvoerder q.q. gedurende:

*    1860 t/m 1862 van de bark “Louis Meyer”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Holtgreve, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.H.Holtgreve was met onbekend vlagnummer in c. 1868/1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1878 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van kapitein G.H.Holtgreve afziet van de haar toekomende uitkering. In de ledenlijsten wordt deze kapitein niet vermeld, maar.Bouma noemt hem in 1869 als gezagvoeder van de “Baron van Pallandt van Rosendaal”. Wellicht is hij in 1868 lid geworden en in 1869 overleden, en niet in de ledenlijsten opgenomen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.H.Holtgreve als gezagvoerder van/in:

*    1863 t/m 1867 op de bark “Louis Meyer”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*    1869 van het 3/m ijzeren schip “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 te Amsterdam, 1516 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te Den Haag.

 

Overige bijzonderheden

G.H.Holtgreve vervoerde per 27 november 1867 vanuit Nieuwediep met de “Louis Meyer” een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 04 april 1868 na een reis van 129 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Holtgreve, G.H.

Familiegegevens en opleiding

D.A.Dietz werd vermoedelijk geboren te Schiedam005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.H Dietzwas met vlagnummer R467 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D.H.Dietz met vlagnummer R467 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859, 1862   van de bark “S. van Heel”          392 last              J. van Delft Cz te Overschie

*    1863 t/m 1865       van de bark “S. van Heel”          392 last              J. van Delft Cz te Delft

*    1866                        geen vermelding van schip en boekhouder

*      1867                       van de bark “Louis Meijer”        399 last              Huijgens & Hardenberg te Den Haag.

 

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door D.H.Dietz.104

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Dietz, D.H.        Louis Meijer                             27 november 1867                      14 oktober 1868

 

Bouma025  (ook 052) vermeldt D.H.Dietz als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1866 van de bark “S. van Heel”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor J. van Delft Cz te Overschie;

*    1868 van de bark “Louis Meyer”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*    1870 t/m 1873 van de het ijzeren 3/mast schip “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1516 ton o.m., varend voor Huygens en Hardenberg te Den Haag.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdam, 31 januari 1872

Bij de rederij van het schip Baron van Pallandt van Rozendael is het volgende bericht ontvangen van kapitein Dietz. De 25e december te 1 uur 5°43' ZB en 28°17' WL werden wij in een zware regenbui belopen door een hoos die recht over het schip ging, waardoor de grote en de voormaststeng braken en de vleet met marsraas, bramstengen en raas voor de fokke- en grote mast kwam te hangen en slingeren, zodat veel van de verdere rondhouten braken, zeilen scheurden en tuig verloren ging, ijzer stuk en krom gebogen werd. Zo ontredderd was het onmogelijk op zee de schade te herstellen om veilig de reis naar Singapore te kunnen voortzetten, zijnde de eerste onderwinds haven alwaar wij de 5e januari 's morgens te half 3 uur reeds benedengaats zijnde door een stoomboot werden binnengesleept.

De Baron van Pallandt van Rozendael, een driemaster van ijzer, werd in 1868 gebouwd, 1.516 ton, voor de reder Huygens & Hardenberg te 's Gravenhage. In 1891 werd het schip doorverkocht naar Finland.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Dietz, D.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.C.Steur als gezagvoerder gedurende:

*     1869 t/m 1870 van de bark “Louis Meyer”, gebouwd in1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage. Het schip voer in 1871 voor F.R.P.Victor te Amsterdam en werd herdoopt in “Louis August Constantin”;

*     1871 t/m 1873 van de bark “Louis Augus Constantin” ex Louis Meyer, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Steur, A.C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1875 t/m 1878 van de bark “Louis Augus Constantin” ex Louis Meyer, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. Het schip werd in 1878 verkocht naar Soerabaya.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Visser, K.

Algemene informatie

1857

NRC 200657
Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 22 schepen: 
Voor Rotterdam: PRINS VAN ORANJE, kapt. J. Hensing; PANTALON, kapt. J.A. Bruijnseels; CONSTANTIA, kapt. E. Vonck; PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade; ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.J. Deurholt; LOUIS MEIJER (opm: eerste reis), kapt. O. Hazewinkel.
JB 251157
Batavia, 21 november. Aangekomen LOUIS MEIJER, gezagvoeder O. Hazewinkel van Singapore 6 november.
JB 180557
Batavia, 27 november. Uitgezeild LOUIS MEIJER, gezagvoerder O. Hazewinkel naar Nederland via Soerabaja.

1858

RC 180558
Brouwershaven, 16 mei. Gearriveerd LOUIS MEIJER, kapt. O. Hazewinkel van Java naar Rotterdam.

1859

NRC 160559
Batavia, 24 maart. Nog steeds in een uiterst gedrukte toestand verkerende vonden er weinig afdoeningen in de afgelopen veertien dagen plaats. Zij waren de volgende:
De EVA JOHANNA, neemt de lading over van het afgekeurde schip ZEEVAART à NLG 55 voor suiker naar Amsterdam; de JUPITER, 970 tonnen, wordt door de factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht voor NLG 17.500 in eens; de PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, 650 ton, voor NLG 15.000 in eens van Padang naar Amsterdam; de WALCHEREN, 442 ton, bedong $ 2.500 in eens van Soerabaija naar Amoy; de LOUIS MEIJER, 756 ton, is door het gouvernement opgenomen voor NLG 3.400 om troepen naar Palembang over te brengen. (opm: sinds mei lag de bark weer in Batavia, wachtend op een passende lading naar Nederland)
NRC 281159
Batavia, 8 oktober. Vrachten. Sedert de laatste berichten hebben weinig bevrachtingen plaats gehad, doch was echter enige verbetering te bespeuren.
DOROTHEA HENRIETTE werd door het gouvernement ingehuurd voor transport van troepen naar Banjermassing, terwijl de 17 volgende schepen voor de tweede Bonische expeditie zijn ingehuurd, als:
PHILIPS VAN MARNIX, WILLEM DE EERSTE, JOHANNA, ZAANSTROOM, BULGERSTEIN, LOEVESTEIN, SINT JAN, AEGIDIA EN PAULINE, LOUIS MEIJER, IDA WILHELMINA, GEERTRUIDA MARIA, STAATSRAAD COMM. VAN EWIJCK, STAD DOKKUM, CANTON, JACOBA HELENA, BIESBOSCH en ROBERTUS HENDRIKUS.

1860

NRC 170560
Rotterdam, 15 mei. Volgens brief van Macasser van kapt. T.J. Niedfeld, voerende het schip WILLEM I (opm: WILLEM DE EERSTE), is de 5e maart l.l. van de rede van Badjoa (opm: Boni) vertrokken Zr.Ms. stoomschip GEDEH, slepende de schepen LOUIS MEIJER, WILLEM I en PHILIPS VAN MARNIX. Ten 1 ure raakte de GEDEH aan de grond, waarop de LOUIS MEIJER op de GEDEH inliep. De WILLEM I, zoveel mogelijk oploevende, liep echter met volle vaart met bakboordboeg tegen de LOUIS MEIJER, waardoor de WILLEM I belangrijke schade aan het voortuig en het schip bekwam en ook aan de grond raakte. De PHILIPS VAN MARNIX kwam daarop met volle vaart op het bakboordhek van de WILLEM I aanlopen, waardoor dit zwaar beschadigd, de heksloep verbrijzeld en veel schade werd toegebracht.
Nadat de WILLEM I een half uur aan de grond gezeten had, is het schip door Zr.Ms. stoomschip PHOENIX weer in vlot water gebracht. Bij nader onderzoek zou men eerst kunnen ontdekken, welke schade het schip inwendig geleden had. Het zou van Macassar door de GEDEH naar Java gesleept worden. (opm: zie NRC 070660)
NRC 070660
Batavia, 23 april. De vrachten blijven in een zeer vaste positie verkeren. In de laatste dagen bespeurde men enige vraag voor scheepsruimte zo voor Nederland als China. Enige van de Bonische schepen zijn teruggekomen. Sommigen daarvan vonden hun charterpartij van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, anderen wachten die af, terwijl nog anderen moeten repareren, zodat dit geen of weinig invloed op onze markt uitoefent. In China, Manilla en Singapore is scheepsruimte ook schaars en gezocht, wij zullen dus spoedig hogere vrachten voor Nederland en China te vermelden hebben.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AEGIDIA EN PAULINE, BIESBOSCH, JOHANNA, ANTOINETTE SERAPHINE, HOLLANDIA, LOUIS MEIJER en VOORWAARTS.
NRC 300960
Batavia, 11 augustus. In reparatie: Nederlands LOUIS MEIJER en CATHARINA GEERTRUIDA, zijnde laatstgenoemde alhier met kolen van Sunderland naar Hongkong bestemd, lek binnengekomen.
Disponibel zijn: Nederlands WATERGEUS, LOUIS MEIJER, TJILINGSIE, ZEEMEEUW, JOSEPHA LOUISA en AMSTERDAM.

1861

NRC 270161
Batavia, 14 december. Sedert het vorig bericht hadden de volgende bevrachtingen plaats: TWEE CORNELISSEN (Nederlands) werd door de Factorij opgenomen en bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst te Pecalongan, Tagal en Cheribon, Samarang en Dadap te laden naar Rotterdam; MINISTER PAHUD (Nederlands) NLG 70 voor rijst alhier en NLG 70 voor koffij, NLG 80 voor suiker te Samarang te laden naar Rotterdam; STAD GOUDA (Nederlands) bekwam te Soerabaja NLG 80 voor suiker naar Rotterdam; HELENA EN ANNA (Nederlands) bekwam NLG 80 voor suiker te Soerabaja en te Passaroeang, NLG 70 voor rijst alhier te laden naar Rotterdam; GENERAAL DE STUERS (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker en NLG 110 voor arak alhier te Soerabaja en te Passaroeang te laden naar Rotterdam; BROUWERSHAVEN (Nederlands) NLG 80 voor suiker alhier, leverbaar Dordt en NLG 65 voor koffij te Samarang en NLG 75 voor suiker te Soerabaja te laden naar Rotterdam; AMSTERDAM (Nederlands) laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en verder à NLG 82,50 met suiker op de kust naar Amsterdam; CORNELIA (Nederlands) bekwam NLG 77,50 voor suiker en NLG 85 voor lichte goederen alhier en NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja te laden naar Amsterdam; MARIA CATHARINA (Nederlands) NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja te laden naar Amsterdam; ARGONAUT (Nederlands) bekwam NLG 80 voor suiker en NLG 70 voor thee, hier te laden naar Amsterdam; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN (Nederlands) werd te Soerabaja gecharterd à NLG 80 voor suiker, te Probolingo te laden naar Amsterdam; EVA JOHANNA (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak alhier te Cheribon en Tagal te laden naar Rotterdam; MINISTER THORBECKE (Nederlands) NLG 65 voor koffij alhier en NLG 75 voor suiker alhier en op de kust te laden naar Amsterdam; LOUIS MEIJER (Nederlands) NLG 75 voor suiker hier en op de kust en NLG 65 voor rijst en koffij alhier te laden naar Amsterdam;
NRC 080661
Rotterdam, 7 juni. Omtrent de averij van het schip (opm: bark) LOUIS MEIJER – zie NRC van gisteren – meldt men uit Amsterdam het volgende:
Het schip LOUIS MEIJER, kapt. J. Holtgreve, van Banjoewangie herwaarts gedestineerd, is, volgens brief van Mauritius van 6 mei, de 11e april aldaar met verlies van bezaansmast, met schoon dek en meer andere schade binnengelopen, na de 14/16 maart, op 16º30’ breedte en 94º 55’ lengte, een orkaan doorgestaan te hebben. Het schip was van onderen echter dicht gebleven en behoefde niet te koperen. Van de lading waren 728 kisten thee, 855 balen koffij, 256 balen rijst, 85 kisten gom en 66 kannisters suiker gelost. Het overige gedeelte was zwaar beschadigd en bijna totaal weg.
NRC 101161
Mauritius, 4 oktober. De onkosten, vereist van de reparatie van de alhier in averij geweest zijnde schepen (opm: bark) JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. L.G. Verbeek, van Java naar Schiedam en (opm: bark) LOUIS MEIJER, kapt. J. Holtgreve, van Java naar Amsterdam, hebben respectievelijk $ 9.824 en $ 28.040 bedragen. Kapt. Holtgreve heeft voor een saldo van $ 5.584 bodemarij genomen, tegen een premie van 9 percent.
(opm: bodemarij is eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden. [Mr. J.A. Molster])
NRC 171261
Kaap de Goede Hoop, 19 oktober. Het barkschip LOUIS MEIJER, kapt. J. Holtgreve, van Batavia, laatst van Mauritius, naar Nederland, is heden met gebroken scheg en andere schade in de Tafelbaai binnengelopen.

1862

NRC 040162
Kaap de Goede Hoop, 21 november. Het schip (opm: bark) LOUIS MEIJER, kapt. J. Holtgreve, van Java laatst van Mauritius met schade in de Tafelbaai binnengelopen, heeft de reparatie in zover geëindigd, dat men de reis in het begin van de volgende maand weer hoopt te aanvaarden (opm: zie NRC 171261).
NRC 200662
Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de 15 navolgende schepen:
Voor Rotterdam: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve.

1863

NRC 101263
Rotterdam, 9 december. Volgens brief van kapt. G.H. Holtgreve, voerende het schip LOUIS MEIJER, was hij 5 dezer wegens stormweer met lichte schade aan het tuig, te Portsmouth ten anker gegaan en zou met de eerste gunstige gelegenheid de reis naar Sydney vervolgen.

1864

NRC 031264
Vlissingen, 1 december. Gisteren is hier in de haven gehaald het Nederlandse barkschip LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve, komende uit Oost-Indië en bestemd met een lading koffij en suiker voor Middelburg.

1865

VWB 280165
Vlissingen, 27 januari. Gisteren middag is het Nederlandse barkschip LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve, in het droge dok alhier gehaald om te worden nagezien, waarna het in gereedheid zal worden gebracht tot het doen van een reis naar Oost-Indië.
AH 220365
Advertentie. H.J. Rietveld, C.A. Schröder, G.J. Boelen, E.G. Bosscher, J.F.L. Meyes, K.J. Hagenzieker en A.J. Corver, makelaars, zullen op maandag 27 maart 1865, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het Y, ten overstaan van een bevoegd beambte, aan de meestbiedende of hoogst mijnende presenteren te verkopen:
-  1/40 Aandeel in het barkschip LOUIS MEIJER, groot 399 gemeten lasten, gevoerd door kapitein G.H. Holtgreve, varende onder directie van de heren Huigens & Hardenberg, te ‘s-Gravenhage, thans liggende te Rotterdam.
(opm: K.J. Hagenzieker werd koper voor NLG 1.200)

1867

NRC 160267
Rotterdam, 15 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 17 schepen als:
Voor Amsterdam: WIJK AAN ZEE, kapt. G. Mannoury; HEBE, kapt. A.H. Kiehl; LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve;

1868

NRC 100168
Rotterdam, 9 januari. Ten gevolge van de afschaffing van het sedert jaren in gebruik zijnde stelsel van beurtbevrachting van de Nederlandsche Handel-Maatschappij voor de overvoer van producten van Java naar Nederland, heeft de maatschappij dezer dagen de rederijen uitgenodigd tot een inschrijving op de bekende condities ten vorige jare vastgesteld en waarvan indertijd is melding gemaakt.
Gisteren had alsnu ten kantore van de directie in het openbaar de opening van de ingekomen inschrijvingsbiljetten plaats en wel met het navolgende resultaat:
LOUIS MEIJER, van ’s Gravenhage, 399 last, naar Amsterdam NLG 105, naar Rotterdam NLG 98,50, naar Dordrecht NLG 98,50, naar Schiedam NLG 98,50, naar Middelburg NLG 99,50;
DC 070568
Batavia 8 april. Aangekomen schepen: FOP SMIT, kapt. Metz; LOUIS MEIJER, kapt. D.H. Dietz; MEDEA, kapt. Van Teutem; SCHOONDERLOO, kapt. Van Leeuwen; WALCHEREN, kapt. v.d. Borden; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. kapt. Kramers.
NRC 190568
Batavia, 8 april. Vrachten. Naar Nederland werden bevracht de Nederlandse schepen ANTHONY VAN HOBOKEN tot NLG 70,- voor suiker en NLG 60,- voor tabak, te Soerabaija te laden, en de JUPITER tot NLG 70,- voor suiker en koffij, te Samarang te laden. De TERNATE en LOUIS MEIJER liggen naar Rotterdam aan.
DC 180768
Batavia, 27 juni. Vertrokken schepen: CHRISTINA, kapt. Remeeus; CORNELIS SMIT, kapt. Weidenaar; FOP SMIT, kapt. Mets; JUNO, kapt. Stockhuyzen; KONING WILLEM II, kapt. Besseling; LOUIS MEIJER, kapt. Holtgreve (opm: kapt. D.H. Dietz); PETRONELLA, kapt. Strootman; REGINA MARIA, kapt. Ouwehand; WILLEM POOLMAN, kapt. Hogenstraaten.
NRC 121068
Vlissingen, 11 oktober. Heden is alhier gearriveerd het Nederlandse barkschip LOUIS MEIJER, kapt. D.H. Dietz, den 20 juni van Batavia vertrokken en naar Rotterdam bestemd.

1869

Voor het vervoer van producten van Java naar Nederland heeft de N.H.M. in 1869 diverse inschrijvingen gehouden, waaraan ook de LOUIS MEIJER deel nam. Door het grote aantal gegadigden duurde het geruime tijd voordat de bark weer werd bevracht.

1870

NRC 270470
Texel, 26 april. Kapt. A.C. Steur, gezagvoerder van het alhier aangekomen schip LOUIS MEIJER, rapporteert de 5e april op 43˚36' NB en 29˚45' WL, des morgens ten 10 uren uitnemend fraai weer te hebben gehad, dat echter een half uur daarna een NW wind met dikke opwerkende lucht met woedende kracht doorschoot; bijna onmiddellijk daarop draaide de wind met gelijke kracht naar het NO met zware regenbuien; de zee kookte wild en joeg vreselijk door elkander, waardoor het schip op het hevigst werd geslingerd. De kapitein liet voor de wind houden en had het geluk om de zeilen te kunnen bergen en de nodige voorzorgen te nemen; men draaide daarna met klein zeil om de OZO bij, gelukkig kwam men er met weinig belangrijke averij af. In weerwil de hevigste buien behield de barometer een hoge rijzende stand.

Na lossing werd het schip in Amsterdam in een veiling van 20 juni te koop aangeboden en verkocht. De nieuwe naam werd LOUIS AUGUST CONSTANTIJN, ook wel geschreven als LOUIS AUGUST CONSTANTIN; de officiële documenten zijn hierover niet eensluidend

NRC 230670
Publieke verkopingen. Afloop der scheepsveiling te Amsterdam van maandag 20 juni: bark LOUIS MEIJER: NLG 17.300,  in slag NLG 3.000, koper P. Reineke (opm: makelaar namens R.F.P. Victor, Amsterdam; nieuwe scheepsnaam LOUIS AUGUST CONSTANTIJN, kapt. A.C. Steur bleef aanboord)
NRC 151270
Rotterdam, 14 december. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: WIJK AAN ZEE, 385 lasten, naar Amsterdam NLG 77,80; IJMUIDEN 388 lasten naar Amsterdam NLG 80,14, naar Rotterdam, NLG 85; GERARD PIETER SERVATIUS, 350 lasten naar Amsterdam NLG 84,50, naar Rotterdam NLG 88; ALDEBARAN, 319 lasten, naar Amsterdam NLG 80, naar Rotterdam NLG 82,50; ZAANSTROOM, 324 lasten, naar Amsterdam NLG 79; VERTROUWEN, 360 lasten, naar Amsterdam NLG 82; TELANAK, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,80; LOUIS AUGUST CONSTANTIN ex LOUIS MEIJER, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 74,43.

1872

NRC 091272
Batavia, 31 oktober. Vrachten. De vaste stemming onzer vrachtmarkt heeft gedurende de afgelopen veertien dagen aangehouden, blijvende er goede vraag naar scheepsruimte bestaan, terwijl het aantal disponibele schepen gering is. De volgende afsluitingen werden bekend: Nederlandse HOEK VAN HOLLAND, naar Rotterdam NLG 120,- arak, NLG 90,- suiker, te Batavia en op de Kust te laden.
Lossende en onbevrachte schepen hier en op de Kust: Nederlandse MEDEA, AMSTELSTROOM, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, LAURENS KOSTER en JOHANNA ANTONIA.
NRC 241272
Batavia, 13 november. Disponibele scheepsruimte blijft nog zeer beperkt, maar zijn afladers enigszins teruggetrokken, zodat het op het ogenblik moeilijk is om de hoogste noteringen van enige dagen geleden te bedingen. De volgende afsluiting van een Nederlands schip had  plaats: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, naar Amsterdam NLG 90 voor suiker, NLG 110 à 115 voor huiden, te Batavia en in de Oosthoek te laden.

1873

NRC 100773
Rotterdam, 9 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij. LOUIS AUGUST CONSTANTIN, 399 lasten, naar Amsterdam, NLG 87,44 gehele ruimte.

Marhisdata: Met in totaal 23 ingeschreven schepen was de concurrentie groot. Op 22 november 1873 lag het schip nog steeds op lading te wachten. Op 26 december werd op basis van laden in Batavia voor NLG 72,50 ingeschreven naar Amsterdam, maar ook nu werd de lading niet gegund. Door de zware concurrentie liepen de vracht steeds verder terug, waarbij het ouder wordende schip niet goed meer in de markt lag. Ter vergelijking, op 13 november 1872 was het schip nog voor een soortgelijke lading van Batavia en Oosthoek nog bevracht voor  NLG 90,00.
Eerst in januari 1875 bleek de LOUIS AUGUST CONSTANTIN in lading te liggen, na een wachttijd van een kleine anderhalf jaar. De hoogte van de overeengekomen vracht voor de NHM is niet bekend; van particulieren werd ook lading aangenomen en voor de suiker werd NLG 50,00 betaald.

1874

NRC 060174
Batavia, 27 november 1873. Gedurende de afgelopen veertien dagen was de vrachtenmarkt minder vast. De disponibele scheepsruimte is toegenomen en zijn afladers teruggetrokken en ongenegen om de koersen, waarop de laatste Engelse mail sloot, te besteden, zodat de afdoeningen beperkt waren en de vrachtprijzen achteruit zijn gegaan.
NRC 030274
Batavia, 26 december. In de vraag naar scheepsruimte is geen verbetering gekomen en blijft onze vrachtenmarkt in dezelfde lusteloze toestand als laatst gemeld is. De koersen moeten weer lager genoteerd worden, terwijl de afdoeningen voor de tijd van het jaar zeer beperkt zijn. Het volgende kan opgegeven worden met betrekking tot Nederlandse schepen: VOORLICHTER naar Amsterdam, ligt aan te Soerabaija. GRAAFSTROOM naar New York, GBP 3.17/6 te Batavia en Padang te laden. LOUIS AUGUST CONSTANTIN, naar Amsterdam, NLG 72.50 voor suiker, NLG 110 voor arak,

1875

NRC 190275
Batavia, 16 januari. Vrachten. Het Nederlandse schip URANIA werd naar Amsterdam bevracht tot NLG 50 suiker, NLG 90 huiden en NLG 75 koffie, hier en te Samarang te laden. Het Nederlandse schip INDIA, naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, laadt particulier suiker tot NLG 50 en huiden tot NLG 90. De Nederlandse NEREUS gaat naar Saigon om rijst voor Java te laden tot NLG 0,90.
In lading hier en op de kust de Nederlandse schepen JAVA PACKET, CORNELIS SMIT, OTTO, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL en het stoomschip PRINSES AMALIA.
NRC 300375
Batavia, 18 februari. In de stand der markt is geen verandering gekomen; afsluitingen waren zeer beperkt, zoals uit onderstaande opgave blijkt: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij (opm: NHM), particulier NLG 50 suiker en koffie, NLG 60 peper, NLG 97,50 huiden, NLG 30 tin, te Bantam en hier te laden, MARIA ADOLFINA, naar Rotterdam NLG 60 koffie te Tjilatjap te laden. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, GRAAFSTROOM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, NIEUWLAND, ANNA EN SOPHIA.
NRC 230675
St. Helena, 21 mei. De bark LOUIS AUGUST CONSTANTIN, kapt. K. Visser, van Batavia naar Amsterdam, alhier gearriveerd, heeft de voor- en grote bramsteng, barksteng en verscheidene zeilen verloren en gescheurd.
NRC 290775
Nieuwediep, 28 juli. De schepen GRAAFSTROOM, kapt. Leicher, en LOUIS AUGUST CONSTANTIN, kapt. Visser, beide van Banjoewangie naar Amsterdam zijn bij Dungeness geloodst.
NRC 300775
Londen, 28 juli. De gezagvoerder van het schip CHOCOLAT GIRL, alhier van Grenada aangekomen, rapporteert op 25 juli een man opgevist te hebben, welk 5½ uur op een stuk hout rondgedreven had, en van het schip LOUIS AUGUST CONSTANTIN, kapt. Visser, van Banjoewangie naar Amsterdam bestemd, overboord gesprongen was. (opm: zie NRC 010875) 
NRC 010875
Nieuwediep, 30 juli. Kapt. K. Visser, voerende het Nederlandse schip LOUIS AUGUST CONSTANTIN, van Batavia alhier binnen, rapporteert dat op de hoogte van Portland gecondemneerde (opm: veroordeelde) militairen zijn vermist, die vermoedelijk overboord gesprongen of gevallen zullen zijn.

1876

NRC 120576
Batavia, 8 april. Vrachten. Onze markt bleef gedurende de laatste dagen in dezelfde flauwe toestand verkeren. Er wordt nog wel enig product aangeboden, doch zijn de vrachtcijfers van die aard, dat gezagvoerders weigeren af te sluiten. Naar New York werd een scheepje opgenomen voor koffie van Padang tot GBP 2.15/- per ton en blijft voor dezelfde bestemming een klein scheepje gezocht. Naar Australië wordt GBP 1.5/- geboden, te lossen te Melbourne en Sydney. In kust- of tussenvrachten gaat weinig om. De laatste afdoeningen zijn, naar Holland: De Nederlandse JACOB ROGGEVEEN, NLG 50 suiker, NLG 40 tabak, uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIS WERNARD EDUARD, NLG 50 suiker, NLG 40 tabak uit de Oosthoek naar Rotterdam; de Nederlandse GEBROEDERS SMIT accepteerde steenkolen van Poeloe Laut naar Cheribon; de EMMA gaat te Sumanap zout voor Samarang laden. In lading hier en op de kust: De Nederlandse stoomschepen MADURA, CONRAD en BORNEO.
Onbevrachte schepen op Java: De Nederlandse schepen UTRECHT, SALATIGA, PROFFESSOR VAN DER BOON MESCH, GRAAFSTROOM, WIJK AAN ZEE, NICOLAAS WITSEN, STAD MIDDELBURG, CORNELIA, LAURENS COSTER, ELECTRA, MINA, KRIMPEN A/D LEK, LOUIS AUGUST CONSTANTIJN en JOHANNA.
NRC 230676
Batavia, 17 mei. Vrachten. De gedrukte stemming, welke over het algemeen in zaken heerst, blijft niet zonder invloed op onze vrachtenmarkt en kan men geen verbetering van de koersen vermelden, die dan ook in deze maand niet te verwachten is. Gedurende de laatste dagen hield de vraag naar scheepsruimte geheel op. Naar Nederland werd 260 last factorij-koffie geaccepteerd tot NLG 55, welk cijfer nog wel te bedingen zou zijn, doch er bestaat weinig kans het nodige lichte goed ter opvulling bijeen te krijgen. De afdoening naar Amerika heeft betrekking op ons bericht van 22 april jl. In kustvrachten werd niets gedaan. De laatste afdoeningen zijn de Nederlandse LOUIS AUGUST CONSTANTIJN NLG 30 part. tin, NLG 55 koffie, NLG 80 huiden, van hier en de kust naar Amsterdam; de Nederlandse stoomboot BORNEO, NLG 65 suiker, NLG 65 à 75 koffie, NLG 65 à 70 tabak, NLG 120 kapok, NLG 105 à 110 huiden, NLG 100 indigo, NLG 100 gutta percha, naar het Nieuwediep

1877

NRC 090677
Batavia, 7 juni. De kosten van reparatie van het schip LOUIS AUGUST CONSTANTIN (opm: bark LOUIS AUGUST CONSTANTIJN), worden geschat op minstens GBP 5.000.
NRC 200677
Batavia, 15 juni. De volgende reparaties zijn benodigd voor het Nederlandse schip LOUIS AUGUST CONSTANTIN, kapt. K. Visser: nieuwe lijfhouten, nieuw tussendek, steunwegers, nieuwe kimmen, nieuwe balkwegers, reehouten, enige nieuwe balken, verbouten, vernagelen, geheel verbreeuwen en nieuw koperen. Het schip is oud en zwaar lek.
NRC 110877
Batavia, 6 juli. Het Nederlandse schip LOUIS AUGUST CONSTANTIN wordt de 16e dezer alhier publiek verkocht.
NRC 020977
Batavia, 25 juli. Het Nederlandse schip LOUIS AUGUST CONSTANTIN, heeft 16 dezer in veiling NLG 4.100,- en de inventaris NLG 7.000,- opgebracht. (opm: de bark, bouwjaar 1857, werd gekocht door de Chinees Tie Ing Tjai uit Sourabaija, nieuwe scheepsnaam BAPO)
JB 021280
Het te Soerabaija thuis behorende barkschip BAPO, kapt. B. Ligtermoet, met steenkolen voor Ambon en Ternate bestemd, is op plm. 3 geografische mijlen van laatstgenoemde plaats door broeiing der lading in de nacht van de 6e dezer (opm: november) totaal verbrand. De opvarenden zijn allen te Ternate behouden aangeland.
JB 081280
Makassar, 23 november. Met het stoomschip TAMBORA zijn alhier gearriveerd de gezagvoerder en de stuurlieden van het op de hoogte van Ternate verbrande Nederlands-Indische barkschip BAPO.
SH 261180
Op de 7e november jl. is op plm. 8 mijl afstand van het eiland Ternate de Nederlands-Indische bark BAPO, gezagvoerder B. Ligtermoet, toebehorende aan de te Soerabaija woonachtige Chinees Tie Ing Tjai, in brand geraakt en gezonken. De brand is ontstaan door broeiing der aan boord aanwezige voor Ternate bestemde steenkolen en alle door de gezagvoerder aangewende moeite om de ramp te voorkomen was vruchteloos. Naar men verneemt, zal door de gezagvoerder protest worden aangetekend tegen het Nederlands-Indische Gouvernement wegens aan boord van voormelde bodem laden van steenkolen, die nog niet genoeg van gas waren gezuiverd. (opm: dit was de voormalige Nederlandse bark LOUIS AUGUST CONSTANTIJN, bouwjaar 1857)
Ook in de lading van de Nederlands-Indische bark PRINS HENDRIK, aan dezelfde Chinees toebehorende, is broeiing ontstaan, terwijl men te Amboina aan het lossen was. Door tijdige en krachtdadige hulp is echter brand voorkomen. Desniettemin verkeert het schip door dit ongeval op het ogenblik in een onzeewaardige staat en mag de terugreis naar Soerabaija nog niet doen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.405
DVD VIII – 960, 962
BIJLBRIEF
Naam schip LOUIS MEIJER

plaats en datum acte Alblasserdam, 22 april 1857

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Alblasserdam, op zijn werf gebouwd

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. O. Hazewinkel

grootte in tonnen 756 tonnen of 399 lasten (meetbrief Dordrecht, 12 februari 1857)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 41,58 m., breed 7,32 m., hol 5,59 m.

kiellegging

tewaterlating 17 februari 1857

plaats / datum registratie Rotterdam, 30 april 1857

nummer van registratie deel 45, folio 66, recto, vak 3

notaris verklaring voor burgemeester van Alblasserdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 120608











Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.405 barkschip LOUIS MEIJER

Eigenaren:

Cornelis Smit, Alblasserdam (12/40e part)
Firma Huijgens & Hardenberg, boekhouders, ’s-Gravenhage (3/40e part)
Jhr. Mr. Henri Guillaume Charles Louis Janssens, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Johannes Tullekers, Alblasserdam (1/40e part)
Mr. Martinus Adrianus Hartman, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Dirk Hollander, Alblasserdam (1/40e part)
Johan Hendrik Louis Meijer, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Gerrit Willem Peter, Rotterdam (1/40e part)
Obbo Hazewinkel, Rotterdam (1/40e part)
Firma Kuyper, Van Dam & Smeer, Rotterdam (1/40e part)
Adrianus Hoogenstraten, Delft (1/40e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (1/40e part)
Mr. Gerrit Nicolaas de Kempenaer, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Eduard Jan Hoos, Leiden (1/40e part)
Petrus Ludovicus Philippona, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Jhr. Willem Gerrit van de Poll, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Mr. Jeremias Cornelis Faber van Riemsdijk, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Firma Stompf & Bordes, Rotterdam (1/40e part)
Jean Esaie Christienne de Wijs, Alblasserdam (1/40e part)
Wilhelmus Johannes Terlaak, Voorburg (1/40e part)
Gerrit Lensvelt, ’s-Gravenhage (1/40e part)
Petrus Leesekamp, Brandwijk (1/40e part)
Vrouwe Geertruida Henrica Elizabeth ten Cate, weduwe van Jan Janssen Bonn,
’s-Gravenhage (1/40e part)
Abraham Jongerbloed, Veur (1/40e part)
Pieter Jacob van den Abeelen, Rotterdam (1/40e part)
Dirk Molenaar, IJsselmonde (1/40e part)
Vrouwe Henriette Maria Scheurleer, weduwe Jan Hendrik Kieszenaar,
’s-Gravenhage (1/40e part)
Jean Esaie Christienne de Wijs, Voorburg (1/40e part)

ML / 120608

Naam LOUIS MEIJER
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Nationaal Archief Den Haag, Archiefnummer Rott. 3.03.17.01.3675.405
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, zeebrieven, diverse bestanddelen
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JB = Javabode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
SH = Soerabaijasch Handelsblad
VWB = Vlissingsch Weekblad