1856
Op 04-07-1857 wordt voor de ZUIDHORN door Emmo Hootes Meursing uit Hoogezand een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. Jan Linthorst.
PGC 290456
Groningen, 28 april. Heden arriveerden alhier het nieuw gebouwde schoenerschip GRUNO, gevoerd door kapt. J. Klunder, van Sappemeer, groot 130 last, gebouwd op de werf van J. van der Werf te Hoogezand; het nieuw gebouwd brikschip ZUIDHORN, gevoerd door kapt. J. Lenthorst (opm. J Linthorst), van Zuidhorn, groot 120 last, en het brikschip HENDRIKA ROELINA, gevoerd door kapt. J. Helmers, van de Lemmer, groot 120 last, beide gebouwd op de werf van de heer E.H. Meursing te Hoogezand.
GRC 160756
Oostmahorn, 11 juli. Uitgezeild ZUIDHORN, Linthorst naar Newcastle.
AH 120856
Bij Portland den ( geen datum) ZUID-HORN, Linthorst van Newcastle naar Cadiz.
AH 081256
Gepraaid: 11 oktober; op 37 gr 25' N.Br., 23 gr 20' W.L.: ZUIDHORN, Linthorst, van Cadiz naar Rio Grande.
1857
GRC 210157
Rio Grande, 21 november 1856. Binnengekomen ZUIDHORN, Linthorst van Cadiz.
GRC 220257
Rio Grande, 31 december 1856. Uitgezeild ZUIDHORN, Linthorst naar Montevideo.
GRC 290357
Montevideo, vóór 6 januari. Binnengekomen ZUIDHORN, Linthorst van Rio Grande, de 31ste januari in lading naar Engeland.
AH 080857
Swansea, 4 augustus. Uitgezeild ZUIDHORN, Linthors naar de Kaap Verdische Eilanden.
AH 031257
Gepraaid: Gepraaid, 4 oktober; ZUIDHORN, Linthorst, van Mayo (Kaap-Verdische Eilanden) met zout naar Rio-Janeiro; 17 dagen reis.
1858
AH 220158
Rio Grande, 28 oktober. Binnengekomen ZUID-HORN, Linthorst van de Kaap Verdische Eilanden.
AH 170358
Volgens bericht uit Londen, dd. 15 dezer, is de Nederlandsche brik ZUIDHORN, kapt. Linthorst, van Rio-Grande naar Montevideo, 19 januari bij eerst gemelde haven verongelukt.
NRC 190358
Rio Grande, 20 januari. De bemanning van het alhier gestrande schip ZUIDHORN, kapt. Lindhorst (opm: J. Linthorst) – zie ons nommer van 17 maart – is bezig het mogelijke van het wrak te bergen.
AH 240358
Aangaande het schip ZUID-HORN, kapt. Linthorst, van Rio Grande naar Montevideo, op de baar bij eerst gemelde haven verongelukt, wordt, volgens brief van daar, gemeld, dat het den 18den januari zich met een goeden wind voor de enge baar van Rio Grande bevond, en op het sein van de loods de baai inzeilde; aldaar was het, door windstilte overvallen, door de stroom naar de banken gedreven, en, nadat de ankerketting gebroken was, gestrand; zodat de loods kort daarna verklaarde, dat het schip totaal verloren was.