Familiegegevens en opleiding
Sierik Visman werd geboren te Amsterdam op 16 november 1822.
Hij was getrouwd met Johanna Rooter, geboren te Loenen op 19 augustus 1825 en overleden in 1862. Hij trouwde voor een tweede maal met Maria Albertina Celosse, geboren te Nieuwer Amstel op 22 januari 1835. Vermeld staan een zoon (06 juni 1856) en een dochter ( 22 juni 1858) (kennelijk van zijn eerste vrouw) en nog een kind zonder sexeopgave in 1865 (kennelijk van zijn tweede vrouw). 003.
Sierik Visman werd per 29 augustus 1835 “ingenomen” als leerling van de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart. Hij werd geboren te Amsterdam op 16 november 1822 als zoon van Hendrik Visman, kapitein ter koopvaardij, en Grietje Swart, beiden wonend op de Boomsloot nr.80 te Amsterdam.
Van de schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapporten gemaakt in de periode januari 1836 - juli 1838 in de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (Nederlands, Frans en Engels), scheepswerk en tekenen. Voorts is vermeld:
19 maart 1838 “aangenomen tot Lidmaat der Ned.Hervormde Gemeente door Do Weyland”;
09 juni 1838 “geplaatst als Ligtmatroos op het schip Margaretha Catharina Capt.J.H.Schippers naar Batavia voor Amsterdam. Gagie ƒ10,-“;
28 juni 1839 “terug van de reis met goed attest”;
16 juli 1839 “geplaatst als ligtmatr. op ’t schip Margaretha Catharina Capt. J.H.Schippers naar Batavia voor Amst. Gagie ƒ10,-“;
09 mei 1840 “terug van de reis met goed attest”;
13 mei 1840 “eervol ontslagen” 004-532/1790.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
Sierk Visman werd met vlagnummer 656 per 11 december 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.de Winter. Als zijn schip is vermeld de “Johanna Alida” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 resp. 26 jaar002a
In de Algemene Vergaderingen van 04/11 december 1855 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Sierk Visman, oud 33 jaar, voerend de in aanbouw zijnde bark “Johanna Alida” voor rekening van de Hr. de Jongh van Arkel, wonend op de Haarlemmerdijk nr. 316 te Amsterdam, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 28 september 1858.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
656 1855-1856 bark Johanna Alida J.A.de Jongh van Arckel
1857 bark Johanna Alida geen opgave
1858 geen vermelding van schip en boekhouder
1859-1863 brik Willem Jacobus D.Heydeman Jr
1864-1870 brik Catharina Heydeman & Houck
1871-1877 brik Batoe Bassie Harmens & Zn te Harlingen
S.Visman was van 1860-1863 kapitein van de houten brik “Willem Jacobus” (ex-Jacobus) , gebouwd in 1847 te Alblasserdam , 212 ton, varend voor reder D.Heijdeman Jr te Amsterdam025 en 052.
Vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek terugkomst
S.Visman Willem Jacobus 13 oktober 1860 01 juni 1861
Willem Jacobus 01 juli 1861 24 juli 1861
Willem Jacobus 09 september 1861 30 maart 1862
Willem Jacobus 24 mei 1862 02 oktober 1862
Willem Jacobus 10 januari 1863 09 juni 1863
Catharina 25 juni 1864 21 mei 1864
Catharina 13 april 1865 geen melding
Catharina 01 augustus 1867 geen melding
Catharina 16 juni 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt S.Visman als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1858 van de bark “Johanna Alida”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 510 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Amsterdam. Het schip voer in 1859 voor Hoofts & Henny te Amsterdam en was herdoopt in “Baron van Hardenbroek”;
* 1860 t/m 1863 van de brik “Willem Jacobus” ex Suzanna, gebouwd in 1847 te Alblasserdam, 212 ton o.m., varend voor D.Heijdeman Jr te Amsterdam;
* 1865 t/m 1870 van de brik “Catharina”, gebouwd in 1864 te Groningen, varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam. Het schip werd in 1870 verkocht naar Batavia en herdoopt in “Persian Packet II”.
* 1872 t/m 1877 van de brik “Batoe Bassie” ex Machtilda Simonetta, gebouwd in 1864 te Drammen, 160 (325?) ton o.m., varend voor Harmens & Zn te Harlingen.
Overige bijzonderheden
“Aan het boekhouderschap van de Johanna Alida zit een mooie geschiedenis vast. Het schip liep in 1856 af van De Nachtegaal voor ene J.de Jongh van Arkel. De problemen begonnen al voor de aflevering toen Meursing Van Arkel moest aanmanen voor de 100.000 gulden die hij nog tegoed had. Het schip bevond zich net in 1857 in de Oost, toen enkele reders merkten dat boekhouder De Jongh van Arkel hen had opgelicht. Hij had in totaal voor 100/64 aandelen uitgegeven en bleek, toen alles uitkwam, met de noorderzon vertrokken. De aandeelhouders kwamen een schikking overeen. W.H.Meursing werd in augustus 1857 voorlopig als boekhouder aangesteld. Na anderhalf jaar werd hij vervangen door de firma Hoofts & Henny. Dit was het eerste boekhouderschap dat verdween; het part werd nog tot in 1864 behouden”
Uit: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.C.A.Henny werd met nr.750 effectief lid van Zeemanshhop per 09 november 1858 op voorspraak van J.L.ten Boekel. Zijn schip was de "Baron van Hardenbroek"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 november 1858 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Hendrik Christiaan Adolf Henny, oud 28 jaar, voerend de bark “Baron van Hardenbroek, op voordracht van kapitein J.L. ten Boekel.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 31 januari 1888 staat vermeld dat H.C.A.Henny een benoeming als arbiter heeft geaccepteerd inzake het conflict tussen het bestuur en kapitein G.G.A.Wielema (zie aldaar).023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
750 1859-1863 bark Baron van Hardenbroek Hoofts & Henny
1864-1894 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.C.A.Henny baron van Hardenbroek 16 maart 1860 24 januari 1861
Bouma025 vermeldt H.C.A.Henny als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1861 van de bark “Baron van Hardenbroek” ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 510 ton o.m., varend voor Hoofts & Henny te Amsterdam;
* 1863 van de bark “Baron van Hardenbroek” ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 510 ton o.m., varend voor Hoofts & Henny te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
H.A.C.(sic).Henny vertrok op 05 april 1860 van Nieuwediep met de “Baron van Hardenbroek” en een detachement van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 juli 1860 na een reis van 102 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093
Naam kapitein Naam schip vertrek aankomst
- van Rossem Baron van Hardenbroek 21 mei 1861 18 maart 1862
Baron van Hardenbroek 12 september 1867 geden melding
Bouma025 vermeldt J. van Rossem als gezagvoerder gedurende:
* 1862 van de bark “Baron van Hardenbroek” ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 510 ton o.m., varend voor Hoofts & Henny te Amsterdam;
* 1864 t/m 1868 van de bark “Baron van Hardenbroek” ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 510 ton o.m., varend voor Hoofts & Henny te Amsterdam. Het schip voer in 1869 voor Zeilmaker & Co te Harlingen en was herdoopt in “Friso”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.S.Mulder werd per 13 februari 1865 met vlagnummer 34 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Constance", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd betaald door de boekhouders. Hij was getrouwd met Sijke van Glinstra028-fol.112.
Hij was met vlagnummer 34 lid van het College in de periode 1865-1884034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lid zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H34 1863-1867 brik Constance (ex Cornelia) Zeilmaker & Co, Harlingen
afgekeurd na averij
1868-1871 bark Friso (ex Baron van Hardenbroek, Zeilmaker & Co, Harlingen
ex Johanna Alida) Zeilmaker & Co, Harlingen
1873-1876 sch.brik Geziena (ex Rebecca Sheppard Medford) T.C.Schol, Amsterdam
1877-1879 bark Johan Theodor C.J.Westerman & Y.Feenstra, Amsterdam
1880-1883 bark Johan Theodor Y.Feenstra, Amsterdam
Bouma025 vermeldt J.S.Mulder als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1868 van de brik “Constance” ex Cornelia, gebouwd in 1857 te Harlingen, 295 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Afgekeurd in averij;
* 1869 t/m 1872 van de bark “Friso” ex Baron van Hardebroek, ex Johanna Alida, gebouwd in 1856 te Dordrecht, 512 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1872 verkocht naar Duitsland;
* 1874 t/m 1876 van de sch.brik “Geziena” ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor T.C.Schol te Amsterdam;
* 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.Heybroek Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1878 voor J.Koning te Amsterdam en was herdoopt in “Rudolphine”;
* 1878 t/m 1884 van de bark “Johan Theodor”, gebouwd in 1877 te Brake, 660 ton o.m., varend voor C.J.Westermann & Y.Feenstra (Feenstra is de vroegere kapitein IJ. Feenstra - zie aldaar en ook ref. 081 p. 106)
Overige bijzonderheden
In 1869 maakte de “Friso” een reis van Amsterdam met stukgoed naar Soerabaya, gevolgd door koelie-vervoer tussen China (Amoy) en Malakka.052
In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een scheepsmodel van de 3/m bark "Johan Theodoor" onder gezag van kapitein J.S.Mulder met vlagnummer H34. Hij voer van 1877-1884 voor de reders C.J.Westerman & Y.Feenstra te Amsterdam.
|