Familiegegevens en opleiding
Simon Brouwer werd geboren te Wildervank op 12 mei 1835 als zoon van de schipper Geert Simons Brouwer en Agina Uidina Johanna Uniken.
Hij trouwde op 08 februari 1865 te Veendam als schipper met Marchien Prins, geboren te Veendam als dochter van de schipper Jan Remkes Prins en Lammechien Geerts Bakker. Zij overleed op 16 april 1885 te Nieuw Helvoet, 39 jaar.
Simon overleed op 23 februari 1901 te Wildervank, 65 jaar.
De schepen van de kapitein
lid van het college “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
Vd116 1867-1869 sch.brik Posteljon (ex Maria, ex Jenny) Zeilmaker & Co, Harlingen
Bouma025 vermeldt S.G.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
- 1865 t/m 1866 van de kof “Prudence” ex Wendelina, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 121 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1866 gestrand, wrak geraakt en binnengebracht te Dover.
- 1868 t/m 1870 van de schbrik “Postillon” ex Maria, ex Jenny, gebouwd in 1853 te Elbing, 177 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 verkocht te Antwerpen;
- 1875 van de kof “Engelina Petronella”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 126 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd tussem Kroonstad en Petersburg aangezeild en afgekeurd;
- 1877 t/m 1885 van de schoenerkof “Maas”, gebouwd in 1856 te Pekela, 161 ton o.m., varend voor P.& J.Hordijk te Dordrecht;
- 1886 t/m 1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.J. de Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1887 verkocht en uit de vaart genomen;
- 1886 t/m 1894 van de 3-mastschoener “Bato” ex Aboma, gebouwd in 1871 te Memel, 257 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht. Het schip werd in 1894 verkocht naar Engeland;
- 1893 t/m 1898 van de 3-mastschoener “Bato II” ex Hendrik Robert Leemhuis Sr, gebouwd te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor Voogd en Hordijk te Dordrecht
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Geert Simons Brouwer op:
16 februari 1850, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en de kajuitwachter Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld
08 februari 1851, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, , matroos en de lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld.
07 februari 1852, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos Simon Geerts Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, en een kajuitwachter.
29 januari 1853, kof “Harmina”, schipper Pieter Simons Brouwer, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een lichtmatroos.
04 februari 1854, kof “Agina Uindina”, schipper Geert S.Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos Simon Brouwer, geen leeftijd en woonplaats vermeld en 2 lichtmatrozen.
28 februari 1857, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 52 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 21 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.
27 februari 1858, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 23 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 23 jaar uit Wildervank, kok en 2 matrozen.
23 maart 1859, kof “Agina Uindina”, schipper Geert Simons Brouwer, 54 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Simon Brouwer, 24 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.
20 januari 1877, galjoot Maas”, schipper Siemon Geerts Brouwer, 41 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.
18 februari 1893, schoener “Bato”, schipper Simon Geerts Brouwer, 57 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen, een lichtmatroos en een scheepsjongen
16 mei 1894, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 59 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een passagier.
28 januari 1895, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 2de stuurman en een kok.
25 juni 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
01 oktober 1896, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, 61 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een dekjongen.
09 augustus 1897, schoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen.
12 februari 1898, schoener “Bato II”, schipper Simon G.Brouwer, 62 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, matroos en 2 lichtmatrozen.
29 augustus 1898, scchoener “Bato II”, kapitein Simon Brouwer, 63 jaar uit Veendam. Voorts een 1ste stuurman.
17 juni 1901, schoener “Bato II”, kapitein S.G.Brouwer, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.
In de 18 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Simon; S.G ; SimonG.; en Simon Geerts Brouwer.
Het overzicht luidt:
1850 kajuitwachter op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1851-1852 lichtmatroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1853 stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1854 matroos op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer geen leeftijd
1857-1859 stuurman op de kof “Agina Uindina” onder Geert S.Brouwer 21-24 jaar
1877 schipper op de galjoot “Maas” 41 jaar
1893 schipper op de “Bato” 57 jaar
1894-1901 schipper op de “BatoII” 59-66
Overige bijzonderheden
Kapitein S.G.Brouwer uit Veendam was van 1893 t/m 1903 gezagvoerder van de 3/m schoner “Bato II” (ex-Hendrik Robert Leemhuis Sr), gebouwd in 1879 te Hoogezand, groot 237 ton n.m., varend voor rederij Voogd & Hordijk te Dordrecht. 048
Overige bijzonderheden
Derk Brouwer monsterde op 28 januari 1895 te Liverpool als 2de stuurman aan op de “Bato II” voor een reis naar Zuid-Amerika. Hij vermeldt deze reis uitgebreid in zijn “Herinneringen”, vooral zijn belevenissen in Zuid-Amerika. De reis ging naar Rio Grande, en vandaar korte trips met lading naar Porto Alegro en Rosario. In Buenos Aires ging de kapitein voor enige tijd aan de wal om twee matrozen in te huren, daar er twee oorspronkelijke bemanningsleden waren gedrost. Terug werd Falmouth aangedaan “for orders”. Zestien maanden na vertrek uit Liverpool werd Antwerpen bereikt waar de bemanning werd afgemonsterd048.